رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 246382

دریادار سیاری:

استعمارگران به دنبال دور کردن شهرهای مهم ایران از دریا بودند

ساعت 24- فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در گذشته استعمارگران تلاش کردند شهرهای مهم ما را از دریا دور کنند تا نتوانیم از این کانون قدرت و ثروت استفاده کنیم.

امیردریادار سیاری
style="text-align:justify">منطقه گلستان، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در مراسم افتتاحیه متمرکز اردوهای راهیان نور دانشجویی استان گلستان اظهار کرد: در دیداری که روز گذشته با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان فرمودند راهیان نور گنجی است که باید از آن استفاده کنیم و این ارزش‌ها را به جامعه انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه امید است جوانان با سفر راهیان نور با آموزه‎های شهدا و ایثارگری‎های هشت سال دفاع مقدس آشنا شوند، افزود: باید بدانیم که هر چه داریم از برکت خون شهدا است.

سیاری ادامه داد: راهیان نور یک سفر گردشی است که موجب ایجاد بصیرت می‌شود و هر فردی که به این سفر می‌رود با دیدن جلوه‌های دفاع مقدس به رشد معنوی خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه در زمان پادشاهان قدیم ایران، استعمارگران به دنبال دور کردن شهرهای مهم ما از دریا بودند، گفت: تفکر مقام معظم رهبری این است که ما به دریا برگردیم و امروز توسعه دریا محور، به یکی از بخش های مهم برنامه ریزی کشور تبدیل شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ما در حوزه های صنعتی، گردشگری، دارویی، غذایی و غیره بهره لازم را از دریا نبرده ایم، تصریح کرد: ۹ گذرگاه مهم در دنیا وجود دارد که کشتی‎ها را به آب آزاد وصل می‎کند و از این تعداد ۴ گذرگاه در منطقه ما وجود دارد.

سیاری با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق سواحل مکران بدون واسطه به آب‎های آزاد متصل است.

وی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد مرزهایی کشور ما دریایی است، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۳ درصد صادرات و ۸۳ درصد واردات کشور از طریق مرزهای دریایی صورت می‌گیرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت دریاها برای جابجایی کانتینرها را بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: تمامی منابع نفت و گاز ما در کنار دریا قرار دارد ولی هیچ کدام از ۲۰ شهر بزرگ کشور در کنار دریا قرار ندارد.

وی تصریح کرد: روزانه ۱۷ میلیون بشکه نفت از تنگه عبور می‌کند و بیش از ۶۰ درصد نفت و ۴۵ درصد گاز جهان در منطقه خلیج فارس وجود دارد.

سیاری با اشاره به اینکه در گذشته اقدامات نیروی دریایی تنها محدود به خلیج فارس و تنگه هرمز می شد، خاطرنشان کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از خلیج فارس تا مدار ۱۰ درجه که مساحت آن ۲میلیون کیلومتر مربع است را پوشش می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ ناو گروه در آبهای جنوب و ۵ ناو گروه در آبهای شمال کشور داریم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توانستیم ۳۹۰۰ کشتی تجاری و نفت‌کش کشور را در مقابل تجاوز دزدان دریایی حفظ کنیم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها