رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 246894

کودکان ایرانی جزو چاق‌ترین کودکان جهان

ساعت 24- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه اکنون مهم‌ترین مشکل تغذیه ما در کشور چاقی کودکان است.

چاقی
به گزارش پایگاه خبری وب‌دا، دکتر عبدالرضا نوروزی در نشست رژیم درمانگران که همزمان با روز جهانی رژیم درمانی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه اکنون مهم‌ترین مشکل تغذیه ما در کشور چاقی کودکان است از هر 10 فرزند در سنین مختلف حدود 3.5 فرزند مشکل چاقی دارند و 80 درصد فرزندان ما در بزرگی نیز چاق خواهند بود.

وی اضافه کرد: باید فرزندان را با میوه و سبزیجات آشتی داد و عادت دادن فرزندان به خوردن غذاهای مناسب و دارای قوت بدنی و تحرک نیز بسیار مهم است.

نوروزی با اشاره به تاریخچه تغذیه در مشهد، گفت: در سال 1348 در دانشگاه فردوسی دانشکده تغذیه و داروسازی تاسیس و اولین پذیرش دانشجو در رشته تغذیه در مقطع لیسانس در مشهد صورت گرفت.

وی ادامه داد: این دانشکده در سه دوره دانش‌آموخته داشت و همزمان با برخی تغییرات رشته تغذیه بعد از انقلاب منحل و دانشجویان تغذیه ادامه تحصیل خود را صرفا در رشته داروسازی دنبال کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: این روند ادامه داشت تا اینکه اولین دپارتمان تغذیه به صورت آکادمیک در سال 1389 در دانشکده پزشکی مشهد بعد از 40 سال ایجاد و پس از 40 سال تربیت و آموزش دانشجویان تغذیه آغاز شد.

نوروزی تصریح کرد: وضعیت تغذیه و کارشناسان ارشد تغذیه در سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته است که میتوان به مشخص شدن جایگاه کارشناسان تغذیه در بیمارستان‌ها، موضوعات مربوط به اعتبارسنجی و اعتباربخشی، تعداد کارشناسان تغذیه، بیماری‌هایی که باید ویزیت شوند و تعیین تعرفه‌های ویزیت بیماران اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: دو مورد مهم که بسیار مورد پیگیری قرار دارد پوشش بیمه‌ای برای خدمات تغذیه‌ای در مطب‌ها و سرپایی و بحث رژیم‌شناسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در مورد پوشش بیمه‌ای خدمات تغذیهای جلسات متعددی با کارشناسان بیمه برگزار شده است و در خصوص رژیم‌شناسی نیز از طرف انجمن تغذیه در نظام پزشکی، نماینده‌های دانشکده‌های تغذیه و دپارتمان‌های تغذیه در حال پیگیری‌های لازم هستیم.

نوروزی ادامه داد: 18 اسفند ماه روز رژیم درمانگر و کارشناسان تغذیه است، این روز دارای اهمیت است زیرا تغذیه در زندگی ما اهمیت بسیاری دارد، این ضرب‌المثل که «بدن ما آن چیزی است که ما می‌خوریم» واقعیت دارد زیرا تمام سیستم‌های بدن ما وابسته به غذایی است که خورده می‌شود.

وی ادامه داد: بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها امروز گریبانگیر سلامت جامعه است و چاقی به عنوان یک بیماری تغذیه‌ای به دلیل عدم تعادل دریافت‌های تغذیه‌ای حدود 50 درصد بالای جمعیت بزرگسال ما را درگیر کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: چاقی به دنبال خود کبد چرب، دیابت، افزایش چربی و کلسترل و فشار خون را نیز به دنبال دارد و ما تنها با داشتن یک برنامه تغذیه مناسب می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان‌های پروستات، روده بزرگ و سینه که جزء شایع‌ترین سرطان‌هاست جلوگیری کنیم.

نوروزی تصریح کرد: از طرفی تغذیه نه تنها در پیشگیری از بیماری‌ها تاثیرگذار است بلکه در پروسه درمان نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است، فردی که دیابت دارد نه تنها می‌تواند از این بیماری پیشگیری بلکه اکنون می‌تواند با تغذیه مناسب از مشکلات بعدی آن نیز جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: غذایی که متعادل باشد نیاز بدن را تامین می‌کند، اما غذای متعادل چیست؟ غذایی که به اندازه کافی پروتئین، منشا گیاهی و حیوانی، سبزیجات و غلات داشته باشد غذای متعادل خواهد بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بدن در روز باید 350 گرم میوه و 450 گرم سبزیجات دریافت کند، مصرف گوشت قرمز به 350 گرم در هفته محدود و حداقل دو بار در هفته غذاهایی با منشا دریایی استفاده شود.

نوروزی ادامه داد: مصرف غلات بدون زیاده‌روی و برنج یک وعده در روز باشد و دو وعده دیگر در طول روز با نان همراه شود، حقیقت این است که چربی‌هایی که با منشاء حیوانی هستند(روغن زرد و دمبه) برای ما مناسب نیستند و از همه بدتر استفاده روغن نباتی جامد به خصوص در غذاهای آماده و سریع‌پز است.

وی مصرف نمک و غذاهای سریع‌پز را اشتباه دانست و یادآور شد: پیتزا مقدار بسیاری روغن و چربی دارد، پنیر پیتزا یکی از پرچرب‌ترین پنیرهاست و 60 درصد وزنش را چربی تشکیل می‌دهد یعنی اگر 150 گرم پنیر در پیتزا مصرف شود 90 گرم چربی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: صبحانه نخوردن فرزندان موجب می‌شود که مشکلاتی در عملکرد فکری و درسی کودک ایجاد شود و اشتهای فرزند را در وعده‌های بعد افزایش دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 200 کارشناس تغذیه در خراسان رضوی وجود دارد و تعداد رژیم درمانگران استان اصلا خوب نیست به نحوی که با کمبود کارشناس تغذیه در بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم.

نوروزی ادامه داد: در طرح جامع بهداشت، مراکز جامع بهداشتی راه‌اندازی شده است و در نظام طرح تحول سلامت خانه‌های بهداشت شهری و پزشک خانواده در تلاش هستند که مراقب باشند مردم و فرزندان چاق نشوند.

وی گفت: در خصوص بزرگسالان وضعیت خوبی داریم و باید بگوییم رژیم غذایی ایران یکی از بهترین رژیم‌های غذایی در جهان است و در سازمان بهداشت جهانی در زمینه چاقی رنگ سبز و در زمینه دیابت نارنجی هستیم.

دکتر بدیعی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت توجه به تغذیه، گفت: متاسفانه اهمیت تغذیه آن گونه که باید مورد توجه نیست و تغذیه در اذهان مردم مورد فراموشی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: این روز در جهان بسیار بزرگ است زیرا توجه به تغذیه به عنوان یک نکته مهم در آن مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت تغذیه در رشته تحصیلی طب سوزنی که در ایران بسیار جدید است، سلامتی در سه نکته گنجانده می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: سه عامل آرامش، ورزش و تغذیه می‌تواند کمک کند تا در جوامع به انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

وی گفت: مهم‌ترین نکته در این تجمعات استفاده از این فرصت‌ها جهت اضافه کردن دانش و ایجاد ارتباطات است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها