رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 252174

اردوغان: پرچم کردستان را پائین خواهیم کشید

ساعت 24- مخالفت دولت ترکیه با برافراشتن پرچم اقلیم کردستان عراق در شهر کرکوک؛ همچنان ادامه دارد.

اردوغان
style="text-align:justify">رجب طیب اردوغان، سه‌شنبه 15 خرداد ماه 1396 شمسی، در سخنانی که از تلویزیون دولتی ترکیه پخش شد، گفت: «صاحبان این پرچم بدانند که آن‌ها برای تجزیه اقدام می‌کنند. به دولت کردستان عراق می‌گویم: «بدون فوت وقت از این تصمیم عقب‌نشینی کنید».

او افزود: «این پرچم‌ها را پایین بکشید و مسیر خود را زیر پرچم ملی عراق ادامه دهید وگرنه مجبور به این اقدام خواهید شد».

اردوغان بار دیگر تاکید کرد که ترکیه «با ادعاهایی که می‌گوید کرکوک شهری کُرد است، مخالف است».

او با هشدار شدید اللحن به رهبران کُرد عراقی گفت: «اکنون روابط ما خوب است. در آن خلل ایجاد نکنید».

جمهوری اسلامی نیز مخالفت خود با برافراشتن پرچم کردستان در کرکوک به صراحت اعلام نموده است.

بهرام قاسمی دوشنبه 14 خرداد ماه 1396، در کنفرانسی خبری گفت: «موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق و تاکید بر پایبندی همه طرف‌ها به قانون اساسی و حل اختلافات در این کشور از طریق گفت‌وگو و راهکارهای قانونی می‌باشد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «بر این اساس به اهتزاز در آمدن هر پرچمی غیر از پرچم عراق در کرکوک را که طبق قانون اساسی این کشور تحت حاکمیت دولت فدرال می‌باشد، اقدامی مغایر با قانون اساسی و تنش آفرین می‌دانیم».

قاسمی با بیان این‌که مساله نخست امروز عراق، «مبارزه با تروریسم» است، گفت: «اقدامات اخیر برخی طرف های عراقی در کرکوک (برافراشتن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی)، از این جهت که می‌تواند بخشی از انرژی دولت و ملت عراق را از مسیر مبارزه با تروریست ها منحرف و مصروف مسائل سیاسی داخلی کند، نیز نگران کننده است».

نمایندگان ترکمن پارلمان عراق رسما با برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت در کرکوک و برافراشتن پرچم کردستان بر ساختمان‌های دولتی این استان، مخالفت کردند. آن‌ها از حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق خواستند موضعی در این باره اتخاذ کند.

استان نفت‌خیز کرکوک از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است. پس از حمله گروه داعش و تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق توسط این گروه، نیروهای پیشمرگه کُرد موفق شدند وارد این استان شوند. بارها برخی مسئولان اقلیم از الحاق کرکوک به مناطق کُردستان سخن گفتند که البته با مخالفت دولت مرکزی عراق، ترکیه و ایران روبرو شدند.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها