رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 253919

ظریف: آمریکای تمایلی برای تحقیق درباره حمله شیمیایی در سوریه ندارد

ساعت 24- وزیر امور خارجه کشورمان بعد از نشست سه جانبه مشترک در مسکو با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، یک بار دیگر بر غیرقابل قبول بودن اقدامات یک‌جانبه و ضرورت روشن شدن موضوع حمله شیمیایی به خان شیخون تاکید کرد.

محمد جواد ظریف
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتایان سوری و روسی خود پس از نشست سه‌جانبه در رابطه با سوریه، گفت: ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم به همکاری در مبارزه با تروریسم ادامه دهد. جهت‌گیری‌های سیاسی برای رسیدن به نتایجه و متوقف کردن جنگ شش‌ساله سوریه نیازمند همکاری سیاسی بیشتری خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی گفت: ما در کنار سوریه می‌مانیم و امیدواریم کشوری مثل ترکیه نیز در این روند به همکاری در مبارزه با تروریسم ادامه دهد.

ظریف در پاسخ به این پرسش که پیام این نشست برای دولت آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: مهم است که همه متوجه باشند اقدامات یک‌جانبه در جامعه بین‌الملل مورد قبول نیست. ما هنوز شاهد نتایج اقدام یک‌جانبه آمریکا در دهه گذشته بوده‌ایم و گروه‌هایی مثل داعش، جبهه ‌النصره، القاعده و طالبان ثمره همان اقدام یک‌جانبه و خشن آمریکا هستند که به عنوان یک خطر جامعه بین‌الملل را همچنان تهدید می‌کنند.

وی ادامه داد: در دهه 80 میلادی ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی بوده است. ما معتقدیم برای تحقیق در رابطه با استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید کمیته‌ای مستقل تشکیل شود و تأکید داریم که این تحقیقات باید میدانی باشد. ما الان شاهد معیارهای دوگانه در این رابطه هستیم. سوریه متهم شده که از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و ایران بلافاصله درخواست تحقیقات در این زمینه را مطرح کرد اما متأسفانه آمریکا به جای اینکه وارد پروسه تحقیقات شود به سوریه حمله کرد و این یعنی آمریکای رغبتی برای انجام تحقیقات ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما همچنان اصرار داریم کمیته حقیقت‌یاب در خان شیخون تشکیل شود و در آزمایشگاه‌ها نمونه‌برداری‌ها مورد بررسی قرار گیرد. ما معتقدیم همه باید کمک کنند تا این تحقیقات انجام شود و از سوریه می‌خواهیم اجازه دهد کارشناسان وارد این کشور شده و حقیقت را جست‌وجو کنند. متأسفانه با همه آمادگی‌ها شاهد هستیم که طرف‌هایی خواهان مشخص شدن واقعیت نیستند.

در ادامه این نشست خبری سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: برای همه واضح است که نقض قوانین بین‌الملل مورد قبول نیست و رفتارهای یک‌جانبه و تجاوزکارانه روند صلح بین‌المللی را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: شورای امنیت می‌تواند در این زمینه ورود کند. این شورا مصوب کرده است تنها ملت سوریه سرنوشت‌شان را مشخص می‌کنند. متأسفانه چنین رفتارهایی از سوی آمریکا صلح بین‌الملل را به خطر می‌اندازد.

وزیر امور خارجه روسیه در رابطه با این‌که چرا آمریکا درخواست‌ها برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را نمی‌پذیرد؟ گفت:‌ تلاش‌هایی در حال انجام است تا این پیشنهاد به نتیجه نرسد و به نظر می‌رسد افرادی به دنبال کارشکنی هستند و این نشان می‌دهد آنها در این روند صداقت ندارند.

وی گفت: تناقض‌های زیادی در بین روایاتی که غربی‌ها از حادثه خان شیخون مطرح می‌کنند و آنچه که مقامات سوریه مطرح می‌کنند وجود دارد.

وی با اشاره به اتهام‌ها علیه روسیه در رابطه با حمله‌ شیمایی، خاطرنشان کرد: این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شود که ما آن را به شدت رد می‌کنیم و در گفت‌وگو با مقامات سوریه آنها اعلام کردند آمادگی دارند که کمیته‌ حقیقت‌یاب در چارچوب قوانین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تشکیل شود. از نظر سوریه استفاده از سلاح شیمیایی مورد قبول نیست و ما هم به همکارانمان اعلام کردیم آمادگی داریم در رابطه با کمیته حقیقت‌یاب مشارکت کنیم.

لاوروف گفت: دولت روسیه می‌خواهد به اتهام‌ها علیه خودش پاسخ دهد و با توجه به اینکه سوریه نیز در این زمینه آمادگی دارد می‌توان همکاری‌های خوبی را انجام داد و در این راستا باید تلاش کرد تا حقایق میدانی روشن شود. ما نمونه‌برداری‌هایی در حلب داشته‌ایم که تأکید می‌کند مخالفان سوریه از سلاح شیمایی استفاده کرده‌اند و این نمونه‌ها در سه ماه گذشته جمع‌آوری و در اختیار جامعه بین‌الملل قرار گرفته است اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

این مقام روسی گفت: تحقیقات درباره مسایل سوریه باید از صداقت و شفافیت برخوردار باشد. متأسفانه برخی کمیته‌ها در رابطه با سوریه تشکیل شده‌اند که از نظر ما قابل قبول نیستند. ما همچنین به برخی قوانین و روندها در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعتماد نداریم و باید سازوکاری طراحی شود که مورد توافق همه طرف‌ها باشد به نحوی که نتایج کار مورد قبول همه باشد. ما اجازه نمی‌دهیم کارشناسان این سازمان روش‌های خود را مخفی نگه دارند. ضمناً باید نمونه‌ها به طور میدانی و در صحنه عمل جمع‌آوری شود.

به گزارش ایسنا، ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه در این نشست خبری با تأکید بر اینکه سوریه بارها اعلام کرده است که سلاح شیمایی ندارد و درسال 2016 سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر آن صحه گذاشت، افزود: آنچه اتفاق افتاده یک عملیات روانی است. جنگنده‌های سوریه هیچ هدفی را با سلاح شیمیایی مورد اصابت قرار ندادند و از سلاح شیمایی علیه تروریست‌ها و ملت‌اش استفاده نکرده است و هرگونه سلاح شیمیایی و استفاده از آن را در هر زمان و مکان محکوم می‌کنیم.

وی تأکید کرد: ما برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دعوت کردیم تا بیایند و به شعیرات روند اما آمریکایی‌ها از تشکیل چنین کمیته‌ای می‌ترسند و قبل از تشکیل چنین کمیته‌ای به سوریه تجاوز کردند و شماری از عروسک‌های خیمه‌شب‌ بازی‌ آمریکایی‌ها در منطقه هم از این اقدام حمایت کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم آمریکا چنین تحقیقاتی را نمی‌پذیرد. کمیته‌ای که از نظر آمریکایی‌ها باید تشکیل شود کمیته‌ای است که باید در خدمت خاص آمریکا باشد و ما معتقدیم حقیقت روشن نخواهد شد.

معلم گفت: گزارش‌هایی منتشر شده که می‌گوید آمریکا تجهیزات نظامی به جبهه جنوبی سوریه ارسال کرده است که باید آن را بررسی کنیم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها