رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 262443

مشارکت ۶۰ تا ۷۰ درصدی مردم در انتخابات

ساعت ۲۴- سه فعال سیاسی با حضور در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دیدگاه های خود را در خصوص تاثیر مناظره های تلویزیونی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه تاکید کردند که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در این انتخابات شرکت می کنند.

صندوق راي
سیدنصرت الله فاضلی عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی، عادل عبدی عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی و سیدمهدی صادق نماینده پارلمانی جبهه پیشرفت رفاه و عدالت با حضور در این میزگرد ۲ ساعته نقطه نظرات خود را درباره تاثیر مناظره های برگزار شده بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و ضرورت توجه به ایجاد احزاب فراگیر برای ساماندهی مشارکت دایمی مردم در انتخابات بیان کردند.


خلاصه دیدگاه های حاضران پیشتر روی خروجی ایرنا ارسال شده بود و مشروح آن نیز به شرح زیر است:

** نامزدها هرچه دوست داشتند در مناظره ها گفتند


عادل عبدی عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در این میزگرد با اشاره به اینکه مناظره ها را باید در دو حالت شکلی و محتوایی بررسی کرد، گفت: درباره شکل مناظره ها باید گفت که تعداد نامزدها در این مناظره ها زیاد بود و همین موجب شد تا وقت کمی به آنان داده شود؛ از این رو است که مجری پرسشی می کرد و نامزدِ مورد خطاب پاسخ دیگری می داد و درباره مسئله دیگری صحبت می کرد.


وی با اشاره به این که نقش مناظره های زنده در افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات برجسته است ، افزود: از دید محتوا نیز روند مناظره ها به گونه ای بود که نامزدها هرچه دوست داشتند، می گفتند و به دنبال معرفی راهکارها نبودند. مثلاً کاندیدایی می گفت مشکل اشتغال را ظرف چهار سال حل می کند، اما چگونگی این کار را توضیح نمی داد و این سبب می شد که مناظره ها برنامه محور نباشد. در کنار این، در مناظره ها نقش مجری خنثی بود و مداخله یی در بحث نداشت؛ در حالی که در این گونه برنامه ها مجری خود باید در موضوع بحث متخصص باشد تا اگر مثلاً بحث درباره مسائل سیاسی است، مجری بتواند نامزدها را به چالش بکشد.


عبدی همچنین گفت: جدای از این، مناظره ها حالت مچ‌گیری داشت و در این حالت، فردی که طبق قرعه آخرین نفر بود، این فرصت را داشت که حرف هایی را علیه دیگر نامزدها بزند ولی فرصت پاسخگویی برای آنان وجود نداشت.
وی گفت: باوجود این، به طور کلی مناظره قطعاً بر میزان مشارکت مردم تأثیر دارد و اگر برنامه ریزی بهتری هم داشت، کارآمدتر بود. ضمن اینکه زنده بودن مناظره، حسن آن است و نشان داد که مناظره ها به صورت صحنه سازی شده نیست.

** اگر نظام حزبی وجود داشته باشد، هزینه های تبلیغات نامزدها شفاف می شود


این فعال سیاسی با اشاره به اینکه پیش ‌بینی می کند که بین ۴۰ تا ۴۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کنند، گفت: انتخابات یک موضوع مدرن است که ابزارهای خاص خود را هم دارد و مهم ترین این ابزارها، احزاب است؛ اما چون در ایران حزب به معنی واقعی نداریم، می بینیم فردی که در دو دوره گذشته انتخابات شکست خورده، برای بار سوم هم می آید و نامزد می شود، که این به سبب نقص نظام حزبی است.


وی درباره بی برنامه بودن نامزدها گفت: برخی از نامزدها تا آخرین لحظه معلوم نبود که نامزد می شوند یا نه و یا برخی از آنان اسفند ماه می گفتند قصدی برای نامزدی ندارند، اما دیدیم که آمدند و نامزد شدند و همین یک باره آمدن موجب شده که برنامه نداشته باشند. جدای از این، وقتی افراد به شکل فردی، نه حزبی، در انتخابات نامزد می شوند، نمی توان به درستی دریافت که آیا می شود به آنان اعتماد کرد یا خیر، زیرا پشتوانه آنان مشخص نیست و معلوم نیست که با چه سازوکاری می خواهد مدیران و همکاران خود را انتخاب کند.


عبدی ادامه داد: افزون بر این، اگر نظام حزبی وجود داشته باشد، می توان بررسی کرد که مبلغ هزینه های تبلیغات انتخاباتی نامزدها چگونه و از چه راهی تأمین شده است؛ اما وقتی افراد به تنهایی و خارج از حزب در انتخابات حضور می یابند، سلامت مالی هزینه هایشان شفاف نبوده و چندان روشن نیست که با چه سرمایه یی و از چه طریقی در انتخابات تبلیغ کرده اند.


وی در عین حال گفت: اما اگر بخواهیم در همین شرایط موجود که نظام حزبی وجود ندارد، نامزدها را بررسی و از میان آنان یک نفر را انتخاب کنیم، باید به دو نکته توجه کنیم: یکی سابقه و عملکرد اجرایی نامزدها و دیگری حامیان تشکلی و حزبی آنان.

** برنامه های برخی نامزدها شعاری و یا سلبی است


عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی درباره اینکه با وجود نهاد مجلس، نامزدها تا چه حد اختیار دارند که وعده های خود را عملی کنند، گفت: درست است که قوانین مربوط به همه امور کلی کشور را مجلس تصویب می کند، اما اگر سوابق عملکرد رئیسان جمهور پیشین را نگاه کنیم، متوجه می شویم که این طور نیست که دولت ها در برابر برنامه های تصویبی مجلس اختیاری نداشته باشند. برای نمونه در زمان دولت هشتم، برنامه چهارم نوشته شد که بسیار هم فنی و خوب بود. سازمان و مدیریتِ آن زمان اعلام کرده بود که اگر تقریباً ۹۰ میلیارد دلار بودجه نفت طی پنج سال به این برنامه اختصاص یابد، تضمین می کند که این برنامه سالانه هشت درصد رشد داشته باشد؛ اما دیدیم پس از آن دولتی بر سر کار آمد که تقریباً این برنامه را که تأیید مجلس را داشت، کنار گذاشت. این در حالی بود که درآمد نفتی آن دولت بی سابقه بود و نه تنها رشد را محقق نکرد، در نهایت نیز با رشد منفی دولت را تحویل داد.


وی افزود: رئیس جمهور ابزارهایی دارد که می تواند مجلس را اقناع کند و می تواند روی نظر نمایندگان تأثیر بگذارد. از این رو است که همواره رئیسان جمهور در دوره های گوناگون نقش مهمی در توسعه یافتن یا نیافتن کشور داشته اند و برنامه ها را اجرا کرده اند.


عبدی تصریح کرد: در این دوره برخی از نامزدها اصلاً برنامه ای ندارند. دولت مستقر البته برنامه هایی دارد و برنامه ششم را پیشنهاد داده و برنامه های کلان را هم اعلام می کند. در واقع برنامه دولت مستقر تبیین گذشته و ادامه مسیر در آینده است؛ اما برنامه دیگر نامزدها یا شعاری است، یا سلبی.


وی گفت: در قانون بودجه امسال، دولت یارانه کمیته امداد و بهزیستی را که نیازمندان واقعی هستند، سه برابر کرده است. درباره اینکه آقای فاضلی می گویند با وجود اینکه همه مردم عادی نیز نسبت به انرژی هسته ای تا حدی آگاهی دارند و چرا آقای روحانی به آقای رئیسی گفته شما از انرژی هسته ای اطلاعی ندارید، باید بگویم که اطلاعات مردم درباره انرژی هسته ای، کلی و سخت است که همه مردم متوجه مسائل ریز حقوقی برجام باشند. ضمن اینکه آقای رئیسی حتی یک روز در قوه مجریه کار نکرده است و اینکه ایشان در سازمان بازرسی و قوه قضائیه کار کرده، تضمین کننده این نیست که مردم اعتماد کنند.

** بسیاری از آقایان تا اسفند برنامه ای برای انتخابات نداشتند


عبدی گفت: همچنین بسیاری از آقایانی که شعار می دهند و می گویند این کار را می کنیم و آن کار را می کنیم، تقریباً تا اسفند ماه گذشته می گفتند ما برنامه ای برای انتخابات نداریم؛ با وجود این، معلوم نیست این همه برنامه در فاصله کوتاه اسفند تا امروز، از کجا پدید آمده و رشد کرده است.


وی درباره ساختار نظام حزبی در دنیا و ایران این طور توضیح داد: در دنیا نظام های سیاسی یا تک حزبی ،دو حزبی و یا چند حزبی هستند. جامعه ما با توجه به تنوع افکار، اقوام و گرایش های سیاسی، بیشتر به چند حزبی بودن گرایش دارد؛ اما چون در حال حاضر احزاب قوی در کشور ما وجود ندارد، همه در قالب دو جبهه کلی اصولگرا و اصلاح طلب حرکت می کنند.

** احزاب برندهای انتخابات هستند


عبدی توضیح خود را درباره اهمیت حزب را با ذکر یک مثال پی گرفت و گفت : ما بسیاری از کالاهای مصرفی خوراکی خود را از بیرون خانه تهیه می کنیم. در چنین وضعیتی این امکان برای ما نیست که برای اطمینان از بهداشت و سلامت این کالاها برویم و آشپزها یا تولیدکنندگان تک تک آنها را بیابیم و از آن ها درباره سلامت کالاها بپرسیم؛ اما برندها، آرم ها و کارخانه هایی وجود دارد که ما کالاهای آنها را قبلاً مصرف کرده ایم و نسبت به سلامت کالاهایشان اطمینان داریم. این به ما این اختیار را می دهد که کالاهای یک آرم یا کارخانه آشنا را با اطمینان خاطر انتخاب کنیم؛ حزب هم همین حالت را دارد. اگر ما بخواهیم در انتخابات گوناگون تک تک افراد نامزد را بشناسیم، به درستی امکان ندارد؛ اما با اعتماد به آرم حزبی که از قبل نسبت به آن شناخت و اطمینان داریم، می توانیم انتخاب شایسته ای داشته باشیم. ما باید نظام حزبی را متناسب با اقتضاها و گرایش های داخلی کشورمان داشته باشیم.

** چرایی قدرت نگرفتن نظام حزبی در ایران


عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی درباره اینکه چرا حزب به معنای واقعی اش در ایران قوام نمی گیرد، گفت: قدری بر می گردد به تقصیر مسئولان، اما بخشی از علت های آن نیز مربوط است به اینکه احزاب ایران در پیش از انقلاب سابقه خوبی نداشتند و کشورهای بیگانه آنها را در ایران حمایت می کردند که موجب شده حزب سابقه خوبی در ذهن مردم نداشته باشد. اما بخش دیگر بازمی گردد به اینکه بعد از انقلاب تنوع بیش از حد احزاب حالت انفجارگونه به خود گرفته به طوری که ما امروز نزدیک به ۲۰۰ حزب داریم و اگر همه آنها را جمع کنیم، توان یک حزب به معنای علمی آن را ندارند؛ زیرا احزاب باید حتماً برنامه مدون و کابینه در سایه داشته باشند که این کابینه در سایه مطابق با ارکان قدرت، دائم برنامه ها را نقد می کند و این طور نیست که هنگام انتخابات یکباره وارد صحنه شوند.


این فعال سیاسی افزود: از دیگر علت های نبود نظام حزبی در ایران این است که حزب های ما از دید اقتصادی حامی ندارند و این موجب شده احزاب امنیت مادی نداشته باشند. در دوره اصلاحات به همه احزاب موافق یا مخالف دولت یارانه داده می شد که این مسئله موافقان یا مخالفانی هم داشت. ما می گوییم اگر هم یارانه داده نمی شود، دست کم از طرف حاکمیت از احزاب حمایت معنوی شود و افزون بر آن، باید برای فعالان سیاسی امنیت سیاسی وجود داشته باشد تا احزاب بتواند شکل گیرد. متأسفانه گاه مسائل سیاسی را در چارچوب مسائل امنیتی می خوانند و این موجب می شود افراد کمتر رغبت داشه باشند که به فعالیت سیاسی روی آورند.


عبدی افزود: دیگر مانع بر سر پیدایش احزاب قوی در کشور ما این است که برخی از نهادهایی که باید بی طرف یا ملی باشند، کارکرد حزبی پیدا کرده اند و جا را برای احزاب تنگ می کنند. مثلاً جامعه مدرسین که با عقیده مردم سر و کار دارد، نباید نامزد معرفی کند، زیرا این احتمال هست که مردم به نامزد معرفی شده ی این جامعه رای ندهند و این صورت خوشی برای این گونه نهادها ندارد.


وی افزود: از دیگر علت های نبود حزب، این است که وقتی افراد بر مسند قدرت هستند، با روش های غیرمعمول پاسخ انتقادها را می دهند و برخورد می کنند، اما وقتی به ظاهر از قدرت دور می شوند، معتقدند باید با آزادی کامل دولتِ مستقر را نقد کنند. اگر حزب وجود داشته باشد، افراد در جایگاه خود تعریف و شناخته می شوند و نمی توانند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و با تغییر دولت ها، تغییر موضع دهند.

** نبود نظام حزبی موجب شده با تغییر دولت ها همه ارکان نظام اداری تغییر کند


وی ادامه داد: نبود نظام حزبی در کشور موجب شده که هرگاه دولت ها تغییر کرده اند، همه ارکان نظام اداری نیز جابه‌جا شده است. این، درحالی است که قبلاً شورای عالی اداری تصویب کرده بود که این تغییرها تنها باید درباره مدیریت های سیاسی و مدیریت های اجرایی اتفاق بیافتد؛ اما دولت نهم که آمد تغییرهایی را رقم زد که حتی نسبت به تغییر و تحول های زمان انقلاب نیز بی سابقه بود و در وزارتخانه ای چون آموزش و پرورش با ورود وزیر جدید تقریباً حتی یک معاون آن وزارتخانه هم موفق نشد یک بار با وزیر جلسه داشته باشد.


عبدی گفت: اینها ناشی از این است که چون ما احزاب شناسنامه دار و قدرتمند نداریم، هنگام انتخابات افرادی دور نامزدها جمع می شوند و پس از پیروزی نیز همان افراد با فشار آوردن به نامزد پیروز شده، به دنبال سهم خواهی های گوناگون هستند.

** پیش نیاز حزب گسترده وجود احزاب موجه و شناسنامه دار است


وی تصریح کرد : اگر ما روزی پشت سر فردی می ایستیم، بعدها هم که این حمایت عواقبی احتمالی خواهد داشت، باید آن را بپذیریم و این در صورتی امکان پذیر است که ما دارای حزب شناسنامه دار باشیم. اینکه آقای رئیسی می گوید من با همه کار می کنم و به هیچ جریانی وابسته نیستم، ضعف به شمار می رود. به نظر من احزاب موجه و شناسنامه دار باید حضور داشته باشند تا حزب گسترده پا بگیرد. اگر امروز فردی مانند شهید بهشتی حضور داشت، قطعاً تحزب آسان تر شکل می گرفت. امروزه متأسفانه افراد بزرگ دامن خود را از تحزب کنار می گیرند؛ یعنی از حمایت احزاب استفاده می کنند، اما پز فراجناحی و فراحزبی می دهند.

** کار گروهی را باید از دوران مدرسه تمرین کنیم


عضو شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت: ما باید کار گروهی را از دوران مدرسه آموزش دهیم و تمرین کنیم. خوشبختانه امروز سن رای دادن به ۱۸ سال رسیده، زیرا در گذشته ۱۵ و ۱۶ مرز سن رای دادن بود، که این مشکل هایی را ایجاد می کرد؛ چرا که می گفتند هر کس که مدیر است دانش آموزان را به سوی انتخاب فلان شخص سوق خواهد داد.


وی افزود: ما تشکل های دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی را داریم که متاسفانه از ۸۴ به این سو چندان به آنها توجه نشده و مدیران مدرسه ها نیز آنها را جدی نمی گیرند؛ در صورتی که اگر به تشکل های دانش آموزی توجه بیشتری شود، می تواند در پدیدآمدن تحزب و رشد کار گروهی نقش مؤثری داشته باشد.

** به جای برنامه افراد باید برنامه احزاب در مناظره طرح شود


سید مهدی صادق نماینده پارلمانی جبهه پیشرفت رفاه و عدالت هم در میزگرد ایرنا گفت: پخش مناظره ها تاثیر بسزایی در تصمیم گیری مردم برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات دارد اما ایراد وارده به این مهم اینست که در این بین افراد هستند که مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار می گیرند در حالی که باید حزب و برنامه آنان برای ریاست جمهوری مورد تحلیل قرار گیرد.


وی با بیان اینکه اگر احزاب بتواند با برنامه وارد شده و محکم استوار حرکت کنند بسیار موفق تر خواهند بود، اظهار داشت: در این صورت فرد معرفی شده از سوی آنان با پشتوانه محکم تری وارد عرصه انتخابات شده و می تواند با برنامه حرکت کند. از دیگر ایرادهای وارده در مورد احزاب اینست که حزب های ما به دلیل عدم فعالیت مناسب به صورت زودگذر ظاهر شده و پس برگزاری انتخابات به فراموشی سپرده می شوند.


نماینده پارلمانی جبهه پیشرفت رفاه و عدالت گفت: به دلیل عدم وجود احزاب قوی و ارایه نشدن برنامه های فرد معرفی شده اکثر مناظره ها به بیراهه کشیده شد.


صادق با بیان اینکه مجری در برنامه های مناظره نیز از استقلال برخوردار نبود و حق هیچگونه دخالتی را نداشت ، افزود: به همین دلیل عرصه مناظره عمدتا به حالت تهمت زدن به یکدیگر قرار گرفت و مناظره کننده گان از اصل موضوع دور می شدند و حتی یکدیگر را زیر سوال می بردند.

** شرکت ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در انتخابات


وی با اشاره به اینکه قطعا برپایی مناظره ها در جذب آرا موثر خواهد بود، گفت: به همین دلیل است که پربیننده ترین برنامه ها تلویزیونی به زمان پخش مناظره ارتباط دارد زیرا که این مهم برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی با بیان اینکه پیش بینی می کنم در این دوره از انتخابات در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند، افزود: مشارکت حضور مردم در انتخابات در سه بخش شامل کلان شهرها، شهرهای کوچک و روستاها تعریف خاص خود را دارد و نوع حضور در آنها متفاوت است.


صادق با تاکید بر اینکه برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی از دیگر عوامل موثر در مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مردم چهار انتخابات شامل مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا از اهمیت خاصی برخوردارند و برای مردم شرکت در انتخابات آن ارزشمند است .


وی خاطر نشان کرد: اگر احزاب نتوانند در درون خود به نتیجه برسند که عمدتا این ایراد به تمام احزاب کشور ما وارد است ، نمی توانند محکم و استوار نیز گام بردارند.


ما نمی توانیم تجربیات دنیای اطراف خودمان را که از پیچیدگی خاصی نیز برخوردار است ، نادیده بگیریم زیرا باید از این تجربیات برای بومی سازی احزاب خود استفاده کرده و بهره لازم را بگیریم.

** در مناظره ها رییس جمهوری مستقر باید از عملکرد خود بگوید


وی در بحث مناظره نامزدهای ریاست جمهوری هم گفت: در مناظره ها رئیس جمهوری مستقر نباید از برنامه های خودش بگوید بلکه باید بگوید که در چهار سال گذشته چه اقداماتی را انجام داده است.


وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهوری باید برنامه های خود را تنها در سه قالب کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که همان چشم انداز بیست ساله است ، ارایه کند و نباید خارج از این مهم سخن بگوید.


صادق گفت: بر اساس آمار موجود درآمد سه میلیون تومان در ماه یعنی زیر خط فقر زندگی کردن در حالی که یکی از نامزدها بیان می کند که اگر رئیس جمهور شوم یارانه سه دهک پایین را سه برابر افزایش می دهم در حالی که با توجه به شرایط موجود باید هفت دهک افزایش داده شود.

** احزاب باید در اقتصاد نقش داشته باشند


وی تصریح کرد: از مهمترین مسایل و مشکلات احزاب ما که نمی توانند در این بخش تاثیر گذار باشند اینست که برخلاف کشورهای اروپایی نقشی در مسایل اقتصادی ندارند.


نماینده پارلمانی جبهه پیشرفت رفاه و عدالت گفت: احزاب باید ملی و فراگیر باشند تا بتواند در هر شهری که اراده کردند دفتر خود را همراه با تابلو دایر و فعالیت کنند .


عمدتا احزاب ما حتی تابلو نیز ندارند که علت اصلی آن اینست که اعضای احزاب از درون مردم نیستند و از میان افراد دولتی در آن حضور دارند.


وی با بیان اینکه برخی نامزدها در واقع با دادن وعده ها مادی به دنبال خریدن آرای مردم هستند ، گفت: وقتی نامزدی اینگونه سخن می گوید چگونه می خواهد فعالیت کند زیرا این عمل اصلا درست نیست. یکی از دلایل تکیه کردن مردم به فرد این است که ما در کشور حزب محکم و استواری نداریم که دارای برنامه مدون نیز باش.


وی با بیان اینکه نامزدهای ریاست جمهوری باید بر اساس واقعیت با مردم سخن بگوید، افزود: وقتی نامزدی ادعا می کند که می تواند پنج میلیون شغل ایجاد کند باید دید که آیا منظور فعالیت دو ساعت در هفته است یا اینکه ۴۴ ساعت کار در هفته، بیمه و غیره که اگر اینگونه باشد آن فرد رای خواهد آورد.


صادق با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی قالب بر امور است، تصریح کرد: مردم ما آگاه و هوشیارند و دیدگاه روشنی از شغل دارند و تحقق این شعار نیازمند برنامه خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی در خصوص بلوغ سیاسی و اجتماعی جامعه نیز گفت: بلوغ سیاسی و اجتماعی را نخبگان جامعه به وجود می آورند و اگر بگویم که مردم به این دو موضوع نرسیده اند به آنان توهین کرده ایم.

** مناظره ها چالشی نبود


سید نصرت الله فاضلی عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی هم در میزگرد ایرنا گفت: یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیون، بحث مناظره های انتخاباتی بود و مردمی که می خواهند نقش ملی خودشان را در انتخابات ایفا کند از ظرفیت رسانه استفاده می کنند.


وی تصریح کرد: کسانی که در حاکمیت هستند و قدرت دارند و می خواهند به عنوان رئیس جمهوری شرکت کنند و افرادی که از درون احزاب بیرون آمده اند و کاندیدای مستقل هستند ، هیچ تفاوتی در توزیع فرصت هایی که مناظره برای آنان پیش آورده است ، نداشتند.

** مجری مناظره نقش مبصر داشت


به گفته وی، مناظره در صدا و سیما را باید در کنار دیگر مجموعه های برنامه ها دید و قضاوت کرد . ما یک برنامه ای داریم که در ساعت ۲۲:۴۵ دقیقه پخش می شود و آنجا زنده است و سوالات مجری متفاوت است و اگرچه سوالات از قبل مشخص است و به فرد می دهند و آنجا هم چالشی نیست . گویا صدا و سیما برای این که رعایت بی طرفی خودش را حفظ کند، ناگزیر شده مجریانی را انتخاب کند که بیشتر نقش مبصر را داشتند.


فاضلی ادامه داد: به نظر می رسد خود کاندیداها در شکل دهی مناظره نقش های مثبت و منفی بازی کردند و برخی ها کمتر به سوال پرداختند و حرف های خودشان را زدند و فکر کردند فرصت به اندازه کافی نیست که حرف های مورد نظر خود را بزنند.


وی معتقد است، برخی از این فرصت استفاده کردند و چارچوب های اخلاقی را هم رعایت نکردند.


عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی گفت: همچنین برخی از نامزدهای انتخاباتی مسائلی را بیان کردند که در واقع ساماندهی افکار اجتماعی است . به عنوان نمونه در دوره قبل وقتی آقای روحانی می آید فرهنگی و حقوقدان بودن خود را مطرح می کند ، خیلی روی آرا تاثیر داشت و اینگونه نبود که بحث کنند که آیا فرهنگ جبهه دفاع مقدس یا طاغوت بوده و اقتضائات جنگ سبب شده است که ایشان سرهنگ جبهه شده است و مردم هم قضاوت خودشان را دارند.


وی ادامه داد: درست است که صدا و سیما فرصتی برای بیان مطالب گذاشته است اما مسائل ملی به گونه ای است که تصمیم اخلاقی گرفتن نسبت به مسائل ملی و حاکمیتی گاهی اوقات کنار می رود. یعنی مسائل ریز برایشان به عنوان مسائل اصلی کشور نبود و به اهم نگاه کردند . در حالی که ریز مسایل اخلاقی هم بسیار درشت و بزرگ است.

** پاسخ به سوالات فی البداهه نشان از اشراف نامزدها داشت


فاضلی گفت: یکی از خوبی های مناظره این بود که سوالات فی البداهه مطرح شد و نشان می داد که افراد توانمندی مطلوبی نسبت به مسائلی که مطرح می شود، دارند.


وی ادامه داد: برخی می گفتند مناظره مستقیم و زنده نباشد برخی از دوستان مانند جهانگیری گفته بودند سوالات را از قبل به ما بدهند و به نظر من برای اینکه مردم قضاوت کنند که هر فردی چقدر قدرت تحلیل دارد این فی البداهه بودن باید باشد، البته تریبون های دیگر باز است و همه می توانند به صورت مکتوب برنامه هایشان را به صورت تفصیلی ارائه دهند.

** تاثیر مناظره ها در مشارکت مردم بالاست


این کارشناس سیاسی گفت: مناظره ها را در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بسیار تاثیرگذار می دانم گاهی نامزدها با انحراف مناظره ها، مشارکت بیش از پیش را از بین می برند و این سبب دلسردی مردم از انتخابات و نظام می شود.


وی تصریح کرد: خود دست اندرکاران مناظره ها از قبل اعلام کردند که باید شفاف سازی شده و همه مسائل مطرح شود و اینکه مردم را در تردید بگذاریم که آیا دانستن خوب است یا نه واقعیت را بگوییم یا نه اینها مشارکت را کاهش می دهد.


فاضلی ادامه داد: دروغ و تهمت خیلی بد است و اگر مردم متوجه شوند که همه برای گرفتن آرا آمده اند نه بیان واقعیت ها، آن وقت همه آنان را با یک نگاه کنار می زنند.

** پیش بینی حضور ۶۰ تا ۶۵ درصدی مردم در انتخابات


فاضلی همچنین به پیش بینی حضور و مشارکت ۶۰ تا ۶۵ درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و افزود: اگر افراد جامعه در فرصتی که تا ۲۹ اردیبهشت ماه باقی مانده درگیر انتخابات شوند این موضوع نشان دهنده آن است که مردم می خواهند در انتخابات شرکت کنند.


وی خاطرنشان کرد: آفت در این مسیر دو قطبی هایی است که توسط برخی از نامزدها مطرح می شود و این دو قطبی ها سبب می شود که برخی خودشان را از نظام مقدس جمهوری اسلامی جدا کنند و این سبب می شود افراد تمایل کمتری برای حضور در انتخابات داشته باشند. این موضوع را نیز باید برای مشارکت حداکثری مردم در نظر داشت که وقتی نامزدهای انتخاباتی منافع حزبی و فردی را بر منافع ملی ترجیح دهند، این یک نوع خیانت به جامعه است و در روند مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاثیر دارد.

** دموکراسی ابزار عمده احزاب


فاضلی ادامه داد: ابزار عمده دموکراسی احزاب است و لازمه آن این است که احزاب شکل بگیرد که نیازمند به ساز و کارهای و بسترهای و زمینه های مناسب است ولی در غیر این صورت از آن سوء استفاده می شود. سندیکاهایی در کشور برای ارائه خدمات مناسب راه اندازی شده که تبدیل به یک مافیا شده و به جای اینکه از منافع مردم در آن نوع خدمات دفاع کنند منافع مردم را تضییع کردند و به صورت یک قدرت انحصاری عمل می کنند و زمینه را برای ظهور و بروز دیگران که توان دارند ، سلب کرده اند.


وی با بیان اینکه قدرت هم از آن مسایل خیلی پیچیده است و همیشه قدرت در طول تاریخ با انحراف مواجه بوده است، اظهار داشت: در دنیا علاوه بر محدودیت قدرت و جلوگیری از انباشت قدرت به عنوان تقسیم قوا ، محدودیت زمانی دو دوره ای و چهار تا پنج سال نیز وجود دارد.


فاضلی ادامه داد: در بحث احزاب باید حتما احزاب با رویکرد مردمسالاری دینی داشته باشیم البته باید بدون قدرت باشد چون قدرت طلبان جایی در حکومت اسلامی ندارند و باید آنها را تمییز داد.


وی خاطر نشان کرد: اینکه چرا حزب گسترده در کشور ما شکل نمی گیرد به این دلیل است که ما سابقه دو هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی داریم که مردم نقشی در آن نداشتند و نکته بعدی بحث نگرش های دینی ماست . اگرچه تعبیر بزرگان در بحث دموکراسی، حزب نیست اما نگرش دینی داریم که کار اجتماعی مهمتر از کار فردی است و این نگاه حضرت امام راحل است که مسائل اجتماعی باید برای ما اولویت داشته باشد.


وی معتقد است، مردم در گذشته ذائقه تلخی نسبت به احزاب داشتند و بعد از انقلاب احزاب برای توزیع قدرت در کشور شکل نگرفت بلکه برای تایید قدرت شکل گرفته و حزب منشا دولت نبود بلکه دولت های حزبی تشکیل شد و این هم باعث شده که نقدی که به دولت است نسبت به حزب هم وجود داشته باشد.

** حزب نباید قدرت اقتصادی داشته باشد


فاضلی در پاسخ به اظهارات صادق یکی از کارشناسان حاضر در این میزگرد تاکید کرد: من این حرف را قبول ندارم که حزب باید قدرت اقتصادی داشته باشد و فکر می کنم یکی از انحرافاتی که یک حزب می تواند داشته باشد از همین جا است و هر حزبی که قدرت اقتصادی پیدا کرده است با این قدرت، قدرت سیاسی را می خرد و رابطه بین ثروت و قدرت در این جامعه همیشه برای ما مشکل ایجاد کرده است، البته حزب اگر مرجعیت اجتماعی پیدا کند مانند حضرت امام راحل یک فرد است که یک انقلاب را راه می اندازد.

** تاکید بر ادامه پرداخت یارانه احزاب


وی تصریح کرد: به نظر من یارانه احزاب باید ادامه پیدا کند، تجربه شخصی من این است احزابی که اتکا به خودشان داشتند سالم ماندند و احزابی که به جاهای دیگر مرتبط شدند و پول گرفتند، موقعیت بهتری ندارند.


به گفته وی، چون قدرت فساد می آورد، گاهی وقت ها این سازوکارهای حزبی در یک شرایط اجتماعی هم که افراد سازوکارها را خوب نبیند، تاسیس یک حزب می تواند فساد آور باشد و در ادامه فعالیت نیز چنان انحصاری شود که جای جولان دیگران را بگیرد و باعث فساد در جامعه شود.


وی با بیان اینکه ما موضوعی به نام مردمسالاری دینی داریم، تصریح کرد: ‌از حضرت امام خمینی (ره) نقل می شود وقتی حزب موتلفه می خواست راه اندازی شود ایشان فرمودند که شما بروید و یارگیری کنید و یارگیری نیز بر اصل تقوا و ایمان باشد و نه نگاه به قدرت، همانطوری که شهید بهشتی نیز مطرح می کنند که ما تشنه گان خدمتیم نه شیفتگان قدرت.


وی ادامه داد: گویا این ساز و کارهای جدیدی که در دنیای دموکراسی وجود دارد در برخی احزاب امروزی دیده نشده است و تشنگی قدرت، انحصار در قدرت و انباشت آن بیشتر است اما اگر ما در مردمسالاری دینی بتوانیم این سازوکارها را خوب تعبیه کنیم می توانیم بر اساس مبانی خود حزب نیز داشته باشیم . احزاب باید شناسنامه دار باشند و مردم براساس عمل نه بر اساس شعار و حرف آنها قضاوت کنند.


عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی افزود: اگر با نگرش ناب دینی و انقلابی یک سازوکار درست برای احزاب تهیه شود ، می تواند خیلی تاثیرگذار باشد.


وی با اشاره به این که ملاک حزب جمهوری اسلامی برای انتخاب ریاست جمهوری شایستگی بود ، تصریح کرد: ما نباید کاری کنیم که هرکسی در حزب حضور دارد به عنوان فرد شایسته و هرکسی بیرون از آن است برای ما شایسته نباشد.


فاضلی اظهار داشت: حزبی را مهم می دانیم که ساز و کاری برای توزیع قدرت و در نظر داشتن منافع ملی و مردم داشته باشد و از باندبازی و جناح بازی که سبب انحصار قدرت می شود به دور باشد.

** ایجاد یک میلیون شغل آرمانی نیست


وی اضافه کرد: انتظار داشتن برنامه تفصیلی در یک فرصت کم از نامزدهای انتخاباتی خیلی معقول نیست و فرد باید سیاست های خودش را ارائه دهد و اکنون آقای رئیسی اعلام می کند که ما می خواهیم از همه ظرفیت ها در کشور استفاده کنیم و آنها را به فعلیت برسد و می گوید ما در مسکن و آمایش سرزمین خود ظرفیت ها را می دانیم که باید گفت این حرف ها منطقی است.


فاضلی ادامه داد: اینکه آقای رئیسی اعلام می کند که ما می خواهیم یک میلیون شغل داشته باشیم بحث خیلی منطقی است و راه های ایجاد شغل و منابع آن را می داند و گاهی اوقات تعریف هایی توسط برخی دوستان در این زمینه ارائه می شود. برای نمونه برنامه ششم توسعه تکلیف می کند که باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود و خود آقای روحانی گفته است که من در دو سال اخیر ۹۴ و ۹۵ نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرده ام که از این آمار ۷۵۰ هزار شغل مربوط به سال ۹۵ بوده است پس نباید بگوییم یک میلیون شغل آرمانی است.


وی اظهار داشت: رئیسی می گوید من می خواهم یک میلیون شغل ایجاد کنم غیرممکن نیست و آن وقت شما می گویید هر شغلی که می خواهید ایجاد کنید ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، از کجا این حرف را می زنید چرا ما نباید بتوانیم با ظرفیت های کمتر و هزینه کمتر شغل ایجاد کنیم.


وی تصریح کرد: وقتی آقای رئیسی از افزایش یارانه ها حرف می زند هیچ وقت نگفته که می خواهد یارانه همه مردم را افزایش دهد و اعلام کرده می خواهم یارانه سه دهک پایین جامعه را افزایش دهم که دولت کنونی نتوانست این کار را انجام دهد.


وی اضافه کرد: آنهایی که حق شان یارانه نبود گرچه تعدادی را حذف کرد اما مطلوبیتی را که بتوان یارانه هدفمند داشته باشیم ، نداشتیم . اصل هدفمندی یارانه این بود که به افراد نیازمند و صنعت یارانه داده شود اما نتوانستند در این مدت یارانه صنعت را به آنها بدهند و قالیباف هم اعلام کرده است که می خواهم به همه یارانه بدهم و در این ارتباط رقم ۱۵۰ هزار تومان را اعلام کرده است.


فاضلی گفت: ولی آنچه قالیباف به عنوان سامانه کار اعلام کرد این است که من ۲۵۰ هزار تومان به هر فرد می دهم تا اینکه فرد کار پیدا کندکه این موضوع متفاوتی است، البته گاهی اوقات همه حرف ها را برخی خوب ارائه نمی دهند و آن مقداری که به نفع خودشان را نقل و قول می کنند.

** رییس دولت مستقر در مناظره ها باید از عملکرد خود دفاع کند


وی تاکید کرد: دولت مستقر باید ابتدا تبیین وضعیت موجود کند چون مردم الان از آقای رئیسی عملکرد نمی خواهند بلکه برنامه می خواهند اما از روحانی عملکرد می خواهند.


وی تصریح کرد: اکنون اعلام می شود که رشد اقتصادی به هشت درصد رسیده است که ۶ درصد آن مربوط به نفت است ولی با این وجود ما شاهد تعطیل شدن برخی کارخانه ها هستیم که دست اندرکاران لازم است پاسخ دهند که رابطه بین افزایش تولید و رشد چیست و چگونه معنا می شود.

** امروز افراد عادی هم اطلاعاتی از انرژی هسته ای دارند


وی افزود: آقای روحانی در جلسه اعلام می کند آقای رئیسی شما چه اطلاعاتی درباره انرژی هسته ای دارید. کسی که هشت تا ۱۰ سال سازمان بازرسی کل کشور بوده است، حتما اطلاعاتی دارد همانطوری که افراد عادی از انرژی هسته ای اطلاع دارند چون بحث های فراوانی در این زمینه در جامعه در سال های اخیر مطرح شده است.


فاضلی تصریح کرد: رئیس جمهوری باید سیاست راهبردی داشته باشد و در بحث انرژی هسته ای که آقای رئیسی اعلام می کند ما به معاهدات قبل از انقلاب که هنوز مجلس نفی نکرده متعهد هستیم، این یک راهبرد است اما یک راهبرد دیگر مراجعه به متخصص در هر زمینه است.


عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی با بیان این که رئیس جمهوری باید اهل راهبرد باشد ، افزود، ظریف در ژنو وقتی می خواهد مذاکره تخصصی کند باید صالحی را نیز با خودش ببرد و در رشته خودش، خودش و در رشته دیگر از متخصص استفاده می کند و قرار نیست رئیس جمهوری همه تخصص ها را داشته باشد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها