رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 282808

گزارش ساعت 24 از رقابت و مقایسه ایران با رقبای منطقه ای نشان می دهد

شاخص بدبختی ایران بالاتر از از ترکیه و عربستان

ساعت 24- ایران در50سال سپری شده منتهی به امروز همواره نگاهی به پیشرفت کشورهایی همانند ژاپن و کره جنوبی در شرق آسیا داشته و آرزوی رسیدن به آن دوکشوراز نظر اقتصادی را پنهان نکرده است . نظام های سیاسی ایران در دو دوره بادگرگونی های اساسی از سوی دیگر چشم به بالندگی و رشد ترکیه و عربستان به مثابه دوهماورد اصلی و رقیب سرسخت ایران داشته اند.

ترکیه و عربستان
style="text-align:justify">ایران با تهیه و تصویب سند چشم انداز تا 1404 راههای جلوزدن از این دوکشور و سایر رقبای منطقه ای را درکانون توجه قرار داده است. درحالی که ترکیه و عربستان نیز با تصویب راهبردهای بلند مدت می خواهند در منطقه و در جهان روزگار بهتری را تجربه کنند ، رقابت با ایران را نیز فراموش نکرده اند.

تاهمین چندسال پیش ایران و عربستان ضمن رقابت تنگاتنگ و نفس گیر برسر اینکه کدام کشور در منطقه دامنه نفوذبیشتری دارد و باید داشته باشد را در دستور کار داشتند اما هرگز به مرحله دشمنی آشکار پیش نرفته بودند. ایران اما در سالهای تازه سپری شده که اکنون دنباله آن را می بینیم با عربستان درگیر نبردی آشکار در منطقه و در جهان شده است.. ایران در چندسال اخیر جای پای بزرگی در عراق به دست اورده است،در سوریه با حمایت از بشار اسد و حضور فعال در نبردهای این کشور تا امروز سهم بیشتری از عربستان داردو درلبنان و با نیرومندتر شدن حزب الله برتری ایران بر عربستان دیده می شود. این وضع موجب شده است عربستان پس از بیرون آمدن ازحلقه محاصره ای که اوباما برایش فراهم کرده بود و با رویکرد تازه به کشوری مثل اسراییل و با روی کارآمدن ترامپ راه نبرد با ایران را به سوهای گوناگون بکشاند. از سوی دیگر رهبران حزب عدالت و توسعه در ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان نیز با وجود نگهداشتن سطح روابط سیاسی با ایران اما در بزنگاهها راهش را با ایران زاویه دارکرده اند. رجب طیب اردوغان هرگاه با رهبران کشورهای عرب نشست و برخاست داشته تیری به سوی ایران پرتاب کرده است. ایران با ترکیه و با عربستان رقابت بلندی برای برتری در منطقه دارند و از برتری های خود و روش های یارگیری در دنیای امروز تلاش می کنند ازدیگری جلوبزنند و یاراه رشد رقیب خودرا ناهموار کنند. یکی از راههای پیروزی بررقیب بدون تردید نیرومندتر بودن اقتصاد کلان و روزگار تهیدستان و کسب و کار مردم است. ایرا ن اما در برابر رقبای خود چه وضعی دارد؟ وزارت اقتصاد ایران به تازگی دستاوردهای دولت یازدهم در اقتصاد را باعنوان از لبه پرتگاه به جاده پیشرفت را منتشرکرده ا و در بخشی از آن " مقایسه ایران باسه کشور عربستان ، روسیه و ترکیه براساس مراجع بین المللی " را در یک جدول منتشر کرده است. برخی شاخص های این مقایسه نشان می دهد به رغم اینکه وضع ایران در سالهای 1393 تا 1395 نسبت به سالهای 1389 تا1391 بهتر شده است اما هنوز دو رقیب ایران از این کشور وضع مناسب تری دارند.


شاخص بدبختی یا تهی دستی
شاخص بدبختی و فلاکت که برآیند دوشاخص دیگر یعنی نرخ تورم و نرخ بیکاری است در دستور کار نهادهای بین المللی برای مقایسه کشورها باهم قرار دارد. . درحالی که این شاخص در سالهای 1389 تا 1391 درایران 34بود این شاخص در عربستان و ترکیه به ترتیب 9 و 18 بوده است. درحالی که ایران در این شاخص در سالهای 1393 تا 1395 وضع بهتری را تجربه کرده و این عدد را به 23رسا نده است در عربستان و در ترکیه شاخص فلاکت به 8 و 18 رسیده است. علت کمتر شدن فاصله میان ایران با دورقیب اصلی خود در منطقه این است که ایران نرخ تورم خود را از میانگین 21درصد در سالهای 1389 تا 1391 را به 12 کاهش د اه است. . با این همه میانگین نرخ تورم در سالهای 1393 تا1395 در ایران بسیار بالاتر از عربستان با میانگین نرخ تورم کمتر از 3درصد در سالهای یادشده است . نرخ تورم ترکیه در سالهای 1393 تا 1395 نیز 8 درصد بوده که فاصله قابل توجهی با این نرخ در ایران دارد.


نرخ رشد درآمد سرانه
یکی از شاخص های کامیابی یا ناکامی کشورها در اقتصاد و به ویژه در مقام مقایسه با دیگر کشورها نرخ رشد در امد سرانه است . این شاخص نشان می دهد یک کشور در برابر کشور دیگر تا چه اندازه در افزایش درآمد شهروندان موفق یا ناموفق بوده است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد شوربختانه ایران از 1389 تا 1395 در این شاخص نیز در مقایسه با رقبای منطقه ای در موقعیت بدتری است. برپایه آمارهای دردسترس که مراجع بین المللی منتشر کرده اند نرخ رشد درآمد سرانه ایران در سالهای 1389 تا1391 و در سالهای 1393 تا 1395 به ترتیب 1.5 و 2.8 درصد بوده است این شاخص در همان دومقطع زمانی برای عربستان به ترتیب 5.4 و 2و5 درصد و برای ترکیه نیز به ترتیب درآن دو مقطع 8.4 و 4.7 درصد بوده است . مقایسه این شاخص ها نشان می دهد ایران توانایی کمتری برای افزایش درآمد و رفاه شهروندانش را داشته است.


ضرورت گامهای بلندتر ایران
اگر نظام سیاسی ایران می خواهد ازرقبای منطقه ای خود جلو بزند و اگر نظام سیاسی نمی خواهد در تله این دورقیب بیفتد باید شهروندان خود را راضی نگهدارد. این رضایت به دست نمی اید جز اینکه اقتصاد را در جاده پیشرفت تندتر قرار دهد. ایران نمی تواند درحالی که نرخ تورم بالاترو نرخ بیکاری بالاتر دارد رضایت مردم را جلب کند و از همین مسیر است که رقبای منطقه ای می توانند کار را دشوار کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها