رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 282827

یک مقام عربستانی ادعا کرد: موافقت ایران با ورود هیات این کشور به تهران

ساعت 24- یک مقام عربستانی ادعا کرد ایران در یکم اوت ۲۰۱۷ به موجب یک تفاهمنامه رسمی با ورود هیات عربستانی به ایران برای انجام تحقیقات در مورد سفارت و کنسولگری این کشور موافقت کرده است .

ایران و عربستان
div>

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس) ، یک مقام مسئول در وزارت خارجه عربستان با بیان این ادعا که مقامات ایرانی از همان ابتدا تاریخ انجام این تحقیقات را به تاخیر می‌انداختند، ادامه داد: ما به آن‌ها اطلاع داده بودیم که هیأت عربستانی آماده است تا در تاریخ ۲۵ تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ برای انجام تحقیقات در مورد سفارت و آگاهی از نتایج آن به تهران بیاید اما با گذشت چهار ماه از این تاریخ مقامات ایرانی از ما خواستند تا تاریخ جدیدی برای ورود هیأت عربستانی مشخص کنیم و ما به آن‌ها اطلاع دادیم که در سوم جولای ۲۰۱۷ هیأت تحقیقات خواهد آمد اما هیأت ایرانی اعلام موافقت نکرد. به موجب یک تفاهمنامه رسمی و پس از صدور بیانیه از سوی وزارت خارجه عربستان ایران دریکم اوت ۲۰۱۷ موافقت کرد تا هیأت عربستانی برای انجام تحقیقات به ایران برود.

به گزارش ایسنا، پیش از این وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای مدعی شد که با گذشت بیش از یک سال و نیم از قضیه حمله به سفارت عربستان در تهران مقامات ایرانی نگذاشتند که روند تحقیق درباره این مساله و مساله کنسولگری ما در مشهد تکمیل شود و ایران در سایه این قطع روابط تلاش کردتا امتیازات دیپلماتیک در داخل عربستان به دست آورد و مقامات ایرانی روش پیچیده ای را در پیش گرفتند از جمله ممانعت از ورود هیات عربستانی به ایران که قرار بود این هیأت همراه با سازمان های مربوطه ایرانی برای تحقیق و بررسی سفارت عربستان و کنسولگری آن در مشهد بروند تا روندتحقیق و بررسی این مساله به پایان برسد، اما با وجود اینکه در ابتدا قبول کرده بودند بعدها مخالفت کردند و این رفتارها و مخالفت ها نشان دهنده سیاست ایران و عدم احترام به تعهدها و قوانین بین‌المللی و نقض حرمت‌های دیپلماتیک است و ۳۸ سال است که ایران این سیاست را در پیش گرفته است.

حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز پیش از این در پاسخ به ایسنا در ارتباط با بازدید هیات‌های ایران و عربستان از سفارت‌خانه‌های دو کشور گفته بود: این موضوع هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. هرگونه اقدامی به شکل متقابل، برابر و بر اساس توافق روی جزییات توسط دو کشور انجام خواهد شد و منوط به این است که توافق بین دو کشور در ارتباط با جزییات و به شکل کاملا متبادل صورت گیرد.

وی با بیان این‌که قوه قضاییه نیز درباره موضوع حمله به سفارت عربستان روند خود را طی می‌کند گفت: بازدید از سفارت‌خانه‌ها بین دو کشور ایران و عربستان مطرح است. اگر این موضوع نهایی شود اعلام خواهد شد.

معاون وزیر خارجه با تاکید بر این‌که هیچ مذاکره مستقیمی بین هیات‌های دو کشور و وزارت خارجه ایران و عربستان وجود ندارد افزود: از مجاری دیپلماتیک و به شکل غیرمستقیم ضرورت‌ها رفع می‌شود.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها