رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 289693

روحانی: شناخت دقیق تری از اعضای کابینه جدید دارم / دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ تر است

ساعت24- رئیس جمهوری گفت: بزرگترین تفاوت بین دولت دوازدهم با یازدهم - با توجه به چهارسالی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم با این افراد کار کردم - شناخت دقیق تر و بیشتر من از اعضای کابینه جدید است.

روحانی
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شب گذشته - سه شنبه - درنخستین گفت وگوی زنده تلویزیونی بعد از تشکیل دولت دوازدهم، درپاسخ به سوالی درمورد فرآیند انتخاب کابینه، معیارها و شاخص ها و تفاوت دولت دوازدهم با دولت یازدهم گفت: به طور طبیعی بعد از انتخابات ما رایزنی برای کابینه را شروع کردیم.

وی افزود: ما پیش از مراحل قانونی تنفیذ از سوی رهبر معظم انقلاب و تحلیف در مجلس شورای اسلامی رایزنی ها را آغاز کرده بودیم، با همه چهره های معروف سیاسی، جناح ها و احزاب مشورت کردیم. همه کمک کردند و پیشنهادهایی داشتند.
روحانی ادامه داد: بزرگ ترین تفاوتی که از نظر من بین دولت دوازدهم و دولت یازدهم وجود دارد، این است که دولت دوازدهم افرادی هستند که با آنها مستقیم یا غیرمستقیم در چهار سال گذشته کار کردم و شناخت دقیق تر و بیشتری از آنان دارم.
وی خاطرنشان کرد: نیمی از کابینه همان وزیران سابق هستند که سمت های خود را ادامه می دهند، بقیه وزیران هم، برخی معاونین وزیران سابق هستند، مانند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر آموزش پرورش.
رئیس جمهوری ادامه داد: با برخی افراد هم مانند معاون اجرایی و وزیر دادگستری به طور مستقیم و غیر مستقیم در طول چهار سال کار کردم و شناخت بیشتری از آنها دارم، آنها هم نظرات من را دقیق تر می دانند.
روحانی با بیان این که از همه وزیرانی که در دولت یازدهم در خدمتشان بودیم و در دولت دوازدهم نیستند، تشکر می کنم، یادآوری کرد: کار بسیار شایسته ای در دولت یازدهم انجام دادند، همه آنها در مسئولیت دیگر به کشور و ملت ما خدمت خواهند کرد.
وی با یادآوری این که نیمی از وزیران همان وزیران سابق هستند و کاملا به مسیر و راهی که باید برویم آشنا هستند، ادامه داد: بسیاری از برنامه های دولت جدید مکمل برنامه های دولت یازدهم است.
روحانی اضافه کرد: ما در نیمه راه بودیم و به مردم می گفتیم راه را باید ادامه دهیم، مردم هم می گفتند به عقب برنمی گردیم بنابر این امروز شرایط بهتری برای خدمت به مردم وجود دارد.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: آغاز دولت یازدهم ما با مشکلات بسیار عظیم وبزرگی مانند تورم و بیکاری بزرگ و رشد منفی روبه رو بودیم، امروز آن مشکلات یا از بین رفته یا خیلی کاهش پیدا کرده است.
روحانی در پاسخ به سوال مجری در خصوص جوان تر شدن کابینه و انتقاداتی که به کابینه دوازدهم وارد است، اظهار کرد: من بسیار خوشحالم که جامعه ما امروز نسبت به جوانان و بانوان حساسیت بیشتری دارند. کاملا حق با افکار عمومی است.
وی ادامه داد: در جامعه ما ظرفیت بزرگی از نظر نیرو و انرژی عظیم وجود دارد. قشر جوانان ما می توانند تحول بزرگی در کشور بیافرینند و اکثرا تحصیل کرده هستند و در دوره های مختلف عده ای حتی تحصیلات تکمیلی دانشگاهی دارند.

**دستور به وزیران برای استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در سمت های بالا در وزارتخانه ها
رئیس جمهوری به استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در کشور اشاره کرد و افزود: ما ظرفیت انسانی و علمی بسیار خوبی داریم. از جوانان باید استفاده و بهره برداری شود. من هم نگران هستم که چرا امروز شاهد گردش نخبگان با آن سرعتی که باید نیستیم و لذا من به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم که هر وزیری حداقل باید دونفر از جوانان را در سمت معاون، مشاور و یا دستیار وزیر بگمارند و حتما از وجود یکی از خانم ها در یکی از این سمت های مشابه در تحول وزارتخانه ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: بنابراین باید زمینه را آماده کنیم، برای جوان گرایی و برای این که بانوان ما بتوانند از ظرفیت خودشان بیشتر استفاده کنند.
روحانی به آخرین مصوبه ابلاغی برای استفاده از ظرفیت جوانان و زنان در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید ظرفیت مدیریت را در بخش های دولتی برای بانوان تا 30 درصد افزایش دهیم؛ یعنی 30 درصد مدیران ما در سال های آینده از بانوان باشند که این کار آغاز شده است.
رئیس جمهوری اضافه کرد: اعتقاد من بر این است که از بانوان باید در سطوح مدیریتی و در بخش های مختلف فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه باید از جوانان به خوبی استفاده و بهره برداری شود، گفت: برای این که نسل جوان ما اعتماد بیشتری به خودش داشته باشد و بتوانیم در سال های بعد از وجود جوانانمان در سمت های بالای مدیریت استفاده و بهره برداری کنیم، به عنوان نمونه در این کابینه، یک جوان را به عنوان وزیر ارتباطات انتخاب کردیم و مجلس به او رای اعتماد داد و امیدوارم او راهگشا باشد.
روحانی به حضور زنان در کابینه دوازدهم هم اشاره کرد و گفت: در کابینه ما، سه نفر از خانم ها حضور دارند و از افکار و نظرات آنها استفاده می کنیم و قبلا هم در سمت های مدیریتی و دانشگاهی این سه نفر حضور داشتند. اما معنای استفاده از جوانان یا بانوان به این معنا نیست که در هیات وزیران چند نفر هستند. چون ما جامعه ای بزرگ در دستگاه های اجرایی داریم. ما چیزی حدود سه میلیون نفر کارمند لشکری و کشوری و نیروهای مسلح داریم.
وی افزود: جمعیت بزرگی بازنشسته داریم که آنها هم جزو خانواده دولت هستند که مجموع اینها یک جمعیت 5 میلیون نفری است که با خانواده شان جمعیت بسیار بزرگی می شود. وقتی می گوییم در دستگاه های اجرایی یعنی همه سه میلیون نفر و بخش اجرایی را باید در نظر بگیریم. بحث فقط 30 نفری نیست که به نام هیات دولت یا هیات وزیران دور آن میز بیضی نشسته اند.
رییس جمهوری به حضور بانوان و جوانان در شورای اسلامی شهر و روستا و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: منظور دولت به مفهوم عام است اما ما دلمان می خواهد در بخش های دیگر هم جوانان و خانم ها فعال باشند.
روحانی افزود: مقصود ما فعال شدن جوانان و بانوان در همه قوا است و بخش هایی که به عنوان نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می شوند. هم از جوانان وهم بانوان واقوام ومذاهب مختلف به خوبی استفاده کنیم تا از ظرفیت های آنها برای خدمت به کشور بهره مند شویم چراکه اصل برشایسته سالاری بوده و بر وابستگی به جناج ومذهب نیست.
وی در پاسخ به این که آیا مصوبه استفاده از جوانان، بانوان و اقوام و مذاهب ابلاغ شده است، گفت: در مصوبه مربوطه به استفاده از جوانان و بانوان در دولت دوازدهم تاکید شده است و بخشی از فرمانداران و معاونین وزرا نیز در دوره گذشته از اهل سنت بودند که برادران عزیز و هموطن ما هستند وهمه ایرانیان باید از فرصت پیش رو استفاده کنند.
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال مجری تلویزیون که گفته می شد در انتخاب وزیران به رغم مشورت هایی که داشتید، تحت فشار بودید و انتقادهایی نسبت به شما مطرح بود و تعبیر سهم خواهی مطرح می شد، گفت: اولا از انتقاد همه افراد استقبال می کنیم، گاهی انتقادها ممکن است دقیق نباشد ولی در مجموع انتقاد نسبت به دولت و همه قوا توسط مردم باید آزاد باشند و نقد کنند.
روحانی افزود: نسبت به انتخاب کابینه تحت فشار نبودم ولی ممکن است جناح ها واحزاب نقطه نظراتی داشتند ولی این که نسبت به وزیرم تحت فشار باشم و به خاطر رضایت آنها وزیری را انتخاب کرده باشم، اینطور نبود.
وی خاطرنشان کرد: با هر سه فراکسیون مجلس صحبت و بحث کردم و مشورت گرفتم، بنابراین اصل مشورت درست است اما این که افراد یا جناح ها سهم خواهی کنند، طبیعی است که هر جناحی دوست دارد افراد یا وابستگان فکری خود در مناصب مختلف فعالیت کنند و نظرات را بهتر اعمال کنند که به نظرمن اشکال ندارد ولی دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست و فراجناحی است .
رئیس دولت دوازدهم گفت: همه مسئولان به اصول و اصلاح به امور پایبند و معتدل هستند و ما شایستگی را اصل انتخاب قرار دادیم.
روحانی در پاسخ به این که دو وزیر باقیمانده (وزیران علوم و نیرو) را چه زمان معرفی خواهید کرد، گفت: مجلس نسبت به وزیران پیشنهادی البته طبق وظایف خود عمل کرد و من هم تشکر می کنم ولی دلمان دو چیز را می خواست که نشد یکی این که دلم می خواست لایحه ای که با دوفوریت برای تفکیک وزارتخانه ها داده بودیم که نهایی نشد.
وی اضافه کرد: البته اگر نمایندگان در هر زمانی به این لایحه رای دهند تغییراتی در کابینه اعمال خواهد شد و نسبت به معرفی وزیر علوم و تحقیقات نتوانستم در زمانی که می خواستم معرفی کنم به دلیل این که فردی را که معرفی کرده بودم 24ساعت قبل از معرفی انصراف داد ودر آن فرصت نمی توانستم و از طرفی نمی خواستم ارائه لیست کابینه به تاخیر بیافتد .
رئیس جمهوری گفت: وزیر پیشنهادی نیرو هم نتوانست رای به اندازه کافی کسب کند که امیدوارم در هفته های آینده یا در ابتدای مهر ماه دو وزیر را به مجلس معرفی کنیم .
مجری از رئیس جمهوری سوال کرد: در دیدار اخیر هیات دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب، ایشان بر انسجام دولت ، بر کارگروهی و تیمی اشاره کردند، این موضوع در صحبت های جنابعالی و برنامه های ارائه شده مورد توجه جدی قرار گرفته است، برای دستیابی به این هدف مهم چه برنامه هایی در دستور کار دارید؟
رئیس جمهوری پاسخ داد: هماهنگی در دولت یک اصل است، مسئولیت مشترک نیز یک اصل است، به هر حال آنچه در دولت تصویب می کنیم همه وزیران و رئیس جمهوری مسئولیت مشترک دارند؛ بنابراین ما هرچه هماهنگ تر عمل کنیم بهتر می توانیم به مردم خدمت رسانی کنیم.

**دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ تر است
روحانی افزود: به نظر من، دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ تر است و یکی از اصول برای انتخاب وزیران و معاونان این بوده که با هماهنگی بیشتری بتوانیم باهم کار کنیم؛ البته در دولت قبل نیز ناهماهنگی به آن صورت نبود که در برخی رسانه ها منعکس شد ولی به طور طبیعی ناهماهنگی هایی ممکن است در دولت یازدهم وجود داشته که امیدوارم در دولت دوازدهم دولت کاملا هماهنگ باشد.
وی ادامه داد: به خصوص در زمینه اقتصادی که برای مردم ما بسیار مهم است هماهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
رئیس جمهوری یادآور شد: جلسه شورای هماهنگی اقتصادی را در دولت یازدهم داشتیم که در دولت دوازدهم نیز خواهیم داشت؛ هرچند ممکن است ترکیب آن یک مقدار متفاوت باشد.
روحانی افزود: تصمیمات اساسی نسبت به مسایل اقتصادی دولت در شورای هماهنگی اقتصادی اتخاذ می شود و موارد لازم ممکن است به شورای اقتصاد یا هیات وزیران برود اما تصمیمات مهم و اساسی آنجا اتخاذ می شود.

** هماهنگی در برخی موضوعات اقتصادی وظیفه معاون اقتصادی رییس جمهوری
رئیس جمهوری در خصوص وظایف معاونت اقتصادی دولت دوازدهم نیز گفت: این معاونت وظایفش وظایف اقتصادی است که رئیس جمهوری واگذار می کند، برخی موارد اقتصادی وجود دارد که یک نفر باید آن را هماهنگ، دنبال یا پیگیری کند که این کار توسط معاون اقتصادی رئیس جمهور انجام می شود.
روحانی افزود: رئیس جمهوری موارد خاص را به معاون اقتصادی ارجاع می دهد.
وی در پاسخ به این سوال مجری که موضوع پیگیری و نظارت بر زیرمجموعه دولت از نکاتی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند که این موضوع مورد توجه جدی شما قرار گرفته است، آیا در پیوستی که برای احکام وزرا در نظر گرفتید به این موضوع تاکید کردید؟، بیان کرد: در دولت دوازدهم برای حکم وزرا یک پیوست را مدنظر قرار دادیم، خود حکم به وزیران ابلاغ شد که تاخیر نیافتد.
روحانی ادامه داد: پیوست احکام هم تا پایان این هفته یا آغاز هفته آینده به وزرا ابلاغ می شود، طبیعتا می توانیم این پیوست ها را برای انتشار به رسانه ها بدهیم.
روحانی یادآور شد: این پیوست ها قابل انتشار است، البته مواردی است که برای همه وزرا مشترک است و یک مواردی برای هر یک وزرا به صورت اختصاصی است.
وی تصریح کرد: همچنین بنا شده است که عملکرد وزرا را هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار دهیم و حتی به سازمان برنامه و بودجه دستور دادم که نسبت به واگذاری بودجه به همه دستگاه هایی که از بودجه دولت استفاده می کنند، هر سه ماه یک بار رسیدگی کنند، اگر کارشان در چارچوب قانون باشد، ادامه دهند و اگر لازم شد تخصیص بودجه را کم کنند.

** هماهنگی سه قوه در رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم
رییس جمهوری به هماهنگی بین قوا هم اشاره و تصریح کرد: در این کابینه دیدید قوه مقننه و مجریه در کنار هم قرار گرفتند؛ همدیگر را یاری کردند که 16 وزیر رای اعتماد گرفتند و در مورد انتخاب وزیر دادگستری نیز همکاری و هماهنگی سه قوه را در کابینه دیدیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: جلساتی در دولت یازدهم با روسای دو قوه دیگر داشتیم، جلسات روسای سه قوه همیشه موفق بوده ، مسائل را به صراحت مطرح می کردیم.
وی گفت: این بار در دولت دوازدهم تصمیم گرفتیم خیلی نزدیک تر همدیگر را ببینیم، منظم تر جلسات را تشکیل دهیم، دستور جلسه را از پیش آماده کنیم و مصوباتی که در جلسه داریم را دنبال کنیم.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها