رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 293735

وزیر کشور: باکینه نمی توان استانداری کرد

ساعت24-وزیر کشور گفت: بنا به مطالبات مردم و خواست کارشناسان اولویت اول کشور هم اکنون امنیت نیست هر چند در زمینه امنیت موظف هستیم که کار کنیم.

بلوارشهیدروحانیتوسطوزیرکشورافتتاحشد.jpg
r /> عبدالرضا رحمانی فضلی در آیین تکریم و معارفه استانداران سابق و جدید استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: خدمت کردن برای مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که باورداریم نظام الهی است و در راس آن ولی فقیه حاکمیت اسلام را هدایت می کند و نظام نتیجه خون شهداست و مدیون رشادت ها، گذشت ها و ایثارگری های مردمی است که مبتنی بر اعتقادات دینی شان پشتیبانی و حمایت کردند.

وی با بیان اینکه اولین وظیفه ما این است که باید شاکر باشیم، بیان کرد: بالاتر از نعمت آزادی، استقلال، حریت، امنیت و زیستن در پناه اصول و ارزشهای الهی نعمتی است که باید شاکر این نعمت ها باشیم.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: خادمی(استاندار سابق کهگیلویه و بویراحمد) پس از ۴ سال بنا شده که در جای دیگری (به عنوان استاندار لرستان) به خدمت خود ادامه دهند. هر کاری کردند در بین مردم به نیکی می ماند و در پیشگاه خداوند بعنوان ذخیره آخرت خواهد ماند. با بررسی عملکرد آقای خادمی در چارچوب مقدورات و امکانات کار کرده است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: جناب آقای احمدی از نیروهای نظام، انقلاب زجر کشیده، از جنس مردم، دلسوز و علاقمند، دارای تحصلات عالی، تجربیات خوب دارد و آنچه که بعنوان اقل استانداردهای یک مسئولیت عظیم برای استانداری است در حد خوب دارد اما این به معنای توفیق ایشان در عمل نیست بلکه وقتی می تواند در عمل موفق باشد که همه از جمله مردم، مسئولان، نمایندگان، دولت و قوه قضائیه در استان کمکش کنند.
وی ادامه داد: باید قبول کنیم وقتی که می گوییم نظام متشکل از اجزای مختلف است و نظام و سیستم در تعامل این اجزا به دنبال یک هدف مشخص ایفای نقش می کند و هرکدام از این اجزا کار خود را انجام ندهد، حتما استاندار موفق نخواهد شد البته نقش استاندار در ایجاد هماهنگیف همکاری و همدلی خیلی موثر است.
وزیر کشور عنوان کرد: قطعا این همکاری و هماهنگی باید متناسب با نیات همه ما باشد که می خواهیم به نظام جمهوری اسلامی و مردم کمک کنیم. منافع مردم و شکر گذاری از خداوند اول موضوعی است که باید نیت ما باشد، باید مردم را قانع کنیم علاوه بر آن باید مسئولان نیز همدیگر را قانع کنند.
رحمانی فضلی گفت: مردم و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد بدانند که این استان با توجه به ظرفیت و توانمندیهایی که حوزه انسانی، مدیریت، علمی و منابع طبیعی دارد وقتی موفق می شود که همه با هم اراده کار داشته و مردم ایفای نقش اصلی را بر عهده داشته باشند و همه سرمایه ها و ظرفیت ها بکار گرفته شوند که البته استاندار بعنوان مدیر ارشد استان در ایجاد تفاهم و همدلی نقش مهمی برعهده دارد.
وی با بیان اینکه استانداران را برمبنای اصولی انتخاب می کنیم، افزود: علاوه بر معیارهای کلی، استاندار باید سیاست های دولت را قبول داشته باشد، به هر حال انتخاباتی انجام شد و نظرات مختلف در انتخابات حضور پیدا کردند و برنامه های خود را ارائه دادند و اکثر آراء مردم متمایل به یکی از داوطلبان انتخابات شد و بعنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.
طبیعی است که همه رئیس جمهورها باید برنامه های خود را پیش ببرد اما یک نکته ظریف وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی رئیس جمهور انتخاب می شود و دولت از مجلسی که برخواسته از بطن مردم است رای اعتماد می گیرد دیگر دولت، دولت یک حزب و گروه، اقلیت و یا اکثریتی که رای دادند نیست بلکه دولت جمهوری اسلامی ایران است و برای ۸۰ میلیون نفر کار می کند.
وزیر کشور تصریح کرد: البته دولت می تواند مدیرانش را از بین کسانی که بهش نزدیکتر هستند انتخاب کند و این مساله حق همه دولت هاست و کسی بر این کار ایراد نمی گیرد اما آن مدیر باید بداند بعنوان نماینده دولت در دستگاه و استان برای همه مردم کار کند. پس یکی از برنامه های ما انتخاب مدیران مبتنی بر قبول برنامه های دولت است.
وی بیان کرد: از آقای احمدی می خواهم که برای همه مردم کار کند و ما موظف هستیم بعنوان دولت به آنها خدمت رسانی کنیم و همه مردم استان به آقای احمدی بعنوان نیروی سیاسی این طرف و ان طرف نباید نگاه کنند بلکه او استاندار است و بعنوان استاندار استان به او نگاه شود که نقش پدری در حوزه اجرا دارد ایشان باید شان خودش را حفظ کند و همه احترام ایشان را حفظ کنند.
وزیر کشور با اشاره به معیار دوم برای انتخاب استانداران عنوان کرد: توسعه گرا بودن از دیگر معیارهای انتخاب استانداران است. در جمهور اسلامی به لطف خداوند مشکلی به نام مساله امنیتی نداریم البته به معنای این نیست که نباید به امنیت توجه شود بلکه به امنیت توجه شده که هم اکنون مشکل امنیتی نداریم و باید این توجه همچنان صورت گیرد.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: بنا به مطالبات مردم و خواست کارشناسان اولویت اول کشور هم اکنون امنیت نیست هر چند در زمینه امنیت موظف هستیم که کار کنیم. مشکل اصلی کشور اقتصادی، بیکاری، توسعه، تولید، سرمایه گذاری و صادرات است که رهبر معظم انقلاب، هدایتگر اصلی انقلاب با شناختی که از این مشکلات دارند برای ما مسئولان تعیین جهت می‌کنند، چندین سال است که اقتصاد، تولید و پیشرفت را مبنای کارشون قرار دادند و ما به عنوان دولت موظف به اجرای دستوراتشان هستیم و امسال اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.
رحمانی فضلی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی بخشی از توسعه است و ما توسعه را موضوعی عام می‌بینیم که ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی دارد اما اولویت این ابعاد حوزه اقتصادی است و این مساله به معنای نادیده گرفتن این ابعاد نیست بلکه برای متمرکز شدن در این حوزه است چراکه همیشه تهدید دشمن تحریم به خصوص در حوزه اقتصادی است پس باید مشکل این پاشنه آشیل را با اقتصاد مقاومتی حل کنیم.
وی ادامه داد: بنابراین وقتی توسعه گرا بودن یک استاندار را می گوییم، استاندار نیز باید معاونان، مدیران کل و فرمانداران خود را بر همین مبنا انتخاب کند. اولویت در استان همین مبنا باشد.
وزیر کشور گفت: رئیس جمهور به اندازه ای که برای اقتصاد مقاومتی جلسه گذاشت برای سایر مسایل نگذاشت و برای همین دقت و توجه بود که رقم ۴۵ درصدی تورم به عدد تک رقمی رسیده است و رشد اقتصادی کشور ۱۱ درصد شد.
رحمانی فضلی یکی دیگر از معیارهای انتخاب استانداران در دولت دوازدهم را قدرت هماهنگی عنوان کرد و افزود: استاندار باید با مردم، گروه های سیاسی و اجتماعی طوایف و ایلات مختلف، نمایندگان مجلس، علما، روحانیت و نقش آفرینان استان هماهنگی داشته باشد. برخی مسایلی که استاندار می شنود اهمیت ندهد اما نباید کینه توزی کند و در نزاع دوطرفه یک فرد یا جریان قرار گیرد بلکه باید برخی چیزا را می بیند اما به عمد نبیند البته باید چشم بصیر و بینایی داشته باشد و گذشت و صبر کند، با صبر نداشتن، بی حوصلگی، کینه به دل داشتن نمی توان استان داری کرد بلکه سعه صدر و سینه فراخ می خواهد و در برخی جاها باید گذشت کند.
وی با بیان اینکه تعامل از دیگر معیارهای انتخاب استانداران است، گفت: تعامل، برخورد فعال با مباحث و موضوعات و استفاده از همه ظرفیت هاست و استاندار باید در حوزه سرمایه گذاری یک مشاور قوی در حوزه مالی داشته باشد. وضعیت مالی کشور با حجم گستردگی دستگاههای اجرایی و کاهش قیمت نفت به گونه ای نیست که هشت درصد رشد اقتصادی را با تکیه بر بودجه های عمومی حاصل کنیم.
وزیر کشور تاکید کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بدانند وقتی می توانند در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری و تولید موفق شوند که از بانکها، بخش خصوصی، سرمایه گذاران خارجی، تجهیز منابع داخلی استان و بودجه عمومی جذب سرمایه کنند و استاندار باید همه این راهها را برود و طی جلساتی در جهت جذب سرمایه گذاران تلاش کند.
رحمانی فضلی افزود: آسیب های اجتماعی با بودجه و نیروی دولتی حل نمی شود بلکه باید با اجتماعی شدن و استفاده از ظرفیت های مردم حل شود و از همه ظرفیتهای مردمی، کارگران، کارکنان، روحانیت و بسیج کمک بخواهد.
وی تصریح کرد: در همه جای کشور انتخابات خوب برگزار شد، ما نیاز به مشارکت متشکل مردم در حوزه های سیاسی اجتماعی فرهنگی و اقتصادی نیاز داریم و در حوزه سیاسی تشکل حزب است باید بدانیم نشاط، مشارکت، بینش و حمایت های سیاسی در قالب این احزاب شکل می گیرد و استاندار باید قدرت تعامل با احزاب و گروه‌های مختلف از هر طیف را داشته باشد و با همه جریانات سیاسی جلسه بگذارد. در این چهار سال گذشته به جزء منفعتی که از احزاب در حوزه مشارکت های سیاسی دیده ایم چه ضرری از آنها به ما رسیده است، احزاب به رشد و بلوغ و شعور رسیده اند و هم مردم به بلوغ رسیده اند و تشخیص می دهند.
وزیر کشور بیان کرد: داشتن تجربه از معیارهای انتخاب استانداران است، بیان کرد: استاندار باید از تجربه های دیگران از جمله دانشگاهیان و بخش خصوصی استفاده کرد و در کنار اینها کادر سازی کند.
رحمانی فضلی افزود: استانداران در به کارگیری بانوان در حوزه های اجرایی از مدیران کل در ستاد گرفته تا بخشداران و فرمانداران مطالعه و استفاده کنند و از جوانان نیز در مدیریت استان استفاده شود.

منبع: ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها