رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 296713

پیشنهاد مشخص ساعت 24 به بخش خصوصی برای ارزیابی رییس دولت دوازدهم

روحانی به طور رسمی و آشکار به اتاق دعوت شود

ساعت24-حسن روحانی پس از آیت الله فقید اکبر هاشمی رفسنجانی ،محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد چهارمین رییس جمهور ایران پس از جنگ به حساب می آید که از چندهفته پیش دومین دوره فعالیت خود دراین مقام را آغاز کرده است. حسن روحانی در روزهای پس از پیروزی در مبارزه سخت انتخاباتی در 29 اردیبهشت ماه 1396 و آرامش خیالی که پیدا کرده است اکنون در زیر ذره بین گروههای گوناگون اجتماعی قرار دارد.

661
تردیدی نیست که هردستور ، سخن و رفتار وی در حوزه اقتصاد یکی از مهمترین رصد ها را در میان ایرانیان پدیدارکرده است و برابر با ماهیت آن حرفها و دستورها به وی نمره داده می شود. از همین زاویه دید است که می توان با جرات گفت علاقمندان به اقتصاد سیاسی در ایران ، فعالان اقتصادی و اقتصاددانان از پیگیرترین گروههای اجتماعی ایرانی هستند که اورا زیر نگاه خوددارند . برای این سه گروه اجتماعی شاید این روزها زمان مناسبی است که بدانند رییس جمهور به عنوان مدیر اجرایی اول ایران برای 4 سال اینده چه راهبردی برای اقتصاد ایران در سطح کلان و برای کسب و کار ایرانیان در سطح خانوار و بنگاه دارد.

آیا علامت ، آدرس و نشانه هایی وجوددارد که بشود با مراجعه به آنها از افکار و عقاید روحانی در زمینه های یادشده به مثابه چراغ راهنما و کدهای رمز استفاده کرد ؟ روحانی تا امروز و به ویژه در 4 سال نخست فعالیت خود برخی رمزگذاریهای آشکار و پنهان را برای ردگیری در مهمترین موضوع اقتصادی ایران یعنی گرایش به برنامه یا بازار را برای علاقمندان فرستاد که البته باید دید که عامدانه بودند یا همینطوری پیش آمد. به طور مثال وی در دوره اول فعالیت خود در مقام ریاست جمهوری خود با انتخاب مسعود نیلی به عنوان مشاور ارشد اقتصادی و سپردن سکان ستاد هماهنگی اقتصادی به محمد علی نجفی به بخش خصوصی آدرس داد که هوادار اجرای برنامه های اقتصادی در مسیر آزاد سازی اقتصاد از قید ها و بندهای دولتی است. انتخاب علی طیب نیا به عنوان وزیر اقتصاد که به حال هوادار دولتی کردن اقتصاد نبود نیز یک آدرس دیگر بود .

حضور محمد نهاوندیان به طور همزمان در مقام ریاست دفتر رییس جمهور و ریاست اتاق بازرگانی ایران نیز یک نشانه بود. حالا اما به نظر می رسد برخی علامت ها و آدرس هایی که وی درمقام رییس جمهور روی آنها اصرار دارد دست کم در ظاهر از تغییر ریل از سوی وی قلمداد می شود. دستور عجیبی که به رییس جمهور منسوب شد و در آن از وزیر تجارت خواسته شده است باید از افزایش قیمت بیش از 20 در صدی برخی کالاها جلوگیری کند و یا پای فشاری کابینه تحت رهبری او که باید نرخ بهره بانکی با تیغ و درفش هم شده کاهش یابد و اصرار کابینه برای تثبیت نرخ ارز و اجرانکردن سیاست تک نرخی کردن ارز از جمله آدرس های تغییر ریل به حساب می آیند. اگر علاقمندان به اقتصاد سیاسی بخواهند تنها یک نشانه برای گرایش رییس جمهور به گریز از اقتصاد دولتی و حکومتی و پیشرفت به سوی بخش خصوصی را دنبال کنند درخواست از رییس جمهور برای حضور در یکی از نشست های هیات نمایندگان اتاق ایران است. رییس اتاق بازرگانی ایران در آخرین نشست اعضای اصلی این نهاد به درستی گفت نهاد دولت هرگاه با تنگنای مالی و اقتصادی مواجه می شود یادش می افتد که بخش خصوصی در ایران وجوددارد ودر زمانی که احساس کند جیبش پر است به سمت بخش خصوصی نمی آید. پیشنهاد مشخص این نوشته دعوت رسمی و آشکار از سوی اتاق ایران از رییس جمهور برای نشستن در کنار بخش خصوصی در محل این نهاد است. اتاق بازرگانی ایران می تواند با نگارش و انتشار آشکار دعوت از رییس جمهور برای یک تا دو ماه دیگر علاقمندی کابینه ورییس آن را به بخش خصوصی راستی آزمایی کند. این دعوت رسمی و رد یا قبول آن از سوی روحانی یک معیار سنجش او برای دوری یا نزدیکی نگاه بالاترین مقام اجرایی به اقتصاد غیر دولتی نیز می تواند ارزیابی شود. اگر رییس دولت دوازدهم سنت شکنی کرد و به اتاق آمد دست کم در روی آشکار سکه برنده است و می تواند به پشتیبانی واقعی بخش خصوصی درروزهای سخت امید داشته باشد. این خواسته با اهمیت و آدرس بزرگی برای همه نهادها و گروههای و سازمانهای فعال وحتی مدیران ارشد و میانی است که بدانند به کدام سو باید بروند. بخش خصوصی می تواند این آدرس را دنبال کند و سر در بیاورد که مسیر آینده چیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها