رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302427

آسوشیتدپرس:

تیلرسون برای دور کردن عراق از ایران تلاش میکند

ساعت 24- یک خبرگزاری آمریکایی هدف سفر وزیر خارجه این کشور به عربستان را شکل دادن محوری جدید علیه ایران از طریق نزدیک کردن عراق به عربستان عنوان کرده است.

تیلرسون
style="text-align:justify">در حالی که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا امروز (شنبه) در اولین گام از سفر منطقه‌ای خود وارد ریاض شده، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نوشته است که هدف از این سفر تشکیل محوری سعودی-عراقی در برابر ایران است.

آسوشیتد پرس در این زمینه نوشت: «رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا این هفته در حالی از خاورمیانه بازدید می‌کند که امیدوار است به موردی دست یابد که نسلی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در آن ناتوان بوده‌اند؛ شکل دادن اتحاد جدید بین عربستان سعودی و عراق که درهای جهان عرب را بر ایران ببندد.»

به ادعای این رسانه، مقام‌های آمریکا به دنبال ایجاد محوری جدید هستند که ریاض و بغداد را به عنوان نقطه مرکزی مقابله با نفوذ فزاینده ایران از خلیج فارس تا دریای مدیترانه متحد کند، به ویژه این‌که دولت عراق در کش و قوس بازسازی مقرهای آزاد شده از دست داعش و مقابله با جنبش جدایی‌طلب کردها است.

هرچند تلاش برای جدا کردن عراق از ایران و اتحاد بغداد و عربستان سعودی موردی جدید نیست، اما مقام‌های آمریکا در ماه‌های اخیر نگاه خوشبینانه‌تری به این موضع پیدا کرده‌اند.

آمریکایی‌ها امیدوارند هنگامی که روز یکشنبه تیلرسون در جلسه افتتاحیه کمیته هماهنگی عربستان سعودی و عراق در ریاض شرکت می‌کند، روابط بهبود یافته را به مرحله پیشرفته‌تر برسانند.

آسوشیتدپرس در خاتمه نوشت: دو مقام‌ آمریکایی که مایل افشای نامشان نبودند گفتند که تیلرسون امیدوار است عربستان سعودی در طرح بازسازی گسترده شهرهای عراق از جمله موصل و کمک به «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق شرکت نماید.

عبادی امروز به همراه هیئتی بلندپایه راهی عربستان سعودی شده و قرار است در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های عراق و عربستان شرکت کند.

به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در نشستی در اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، گفت واشنگتن به دنبال «عراقی یکپارچه» است که «با ایران همسو نباشد.»

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها