رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 308359

قاسمی: امیدواریم سعد حریری هرچه سریعتر به لبنان بازگردد/سفر جانسون به تهران ربطی به سخنانش درباره نازنین زاغری ندارد/ مواضع رییس‌جمهور فرانسه دقیق نیست / بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در دست بررسی است؛ علاقه‌مند نیستم در مورد نظرات دیگران صحبت کنم

ساعت24-سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود تاکید کرد که امیدواریم سعد حریری هرچه سریعتر به بیروت بازگردد و مراحل استعفای خود را به صورت قانونی طی کند.

بهرام قاسمی.jpg
بهرام قاسمی در ابتدای نشست خبری خود با ابراز تاسف از وقوع زلزله در ایران و عراق با مجروحان و خانواده‌های جان باختگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران گفت: سفر وزیر خارجه انگلیس در دستور کار روابط دو کشور است و زمان آن در حال تنظیم و بررسی است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا قبل از انتهای سال جاری میلادی انجام خواهد شد.

این مقام وزارت خارجه افزود: سفر وزیر امور خارجه انگلستان به ایران ربطی به اظهارات اخیر وی در مورد پرونده نازنین زاغری ندارد و از قبل مطرح شده بود. ما در این سفر در مورد طیفی از موضوعات صحبت می‌کنیم.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر مکرون رییس‌جمهور فرانسه به تهران و همچنین اظهارات اخیر او در مورد فعالیت موشکی ایران، اظهار کرد: سفر آقای مکرون به تهران در دستور کار دو کشور قرار دارد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست.

به نوشته ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: احتمالا این سفر بعد از انجام سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران انجام خواهد شد.

موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور فرانسه دقیق نیست

وی همچنین موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور فرانسه را دقیق ندانست و گفت: ما خواستار این هستیم که آنها با درایت بیشتری به مسائل منطقه توجه کنند و به این موضوع دقت کنند که برخی بدخواهان می‌خواهند روابط ایران با اروپا را تحت تاثیر قرار دهند.

قاسمی اظهار کرد: سفر آتی مقامات فرانسوی به تهران می‌تواند در کاستن برخی از اختلافات در مورد بعضی از زمینه‌ها موثر باشد و قطعا در این سفرها در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت خواهد شد.

وی گفت: تاریخ سفر وزیر خارجه فرانسه نیز روشن و تقریبا نهایی شده و طی هفته‌های آینده این سفر انجام خواهد شد.

سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا هیچ ارتباطی به تاسیس دفتر اتحادیه در ایران ندارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود آقای جهانگیری در دیدار با کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایران با تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران موافقت کرده است، بیان کرد: من چنین خبری را از قول معاون آقای رییس‌جمهور نشنیدم.

وی افزود: بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران از مدت‌ها پیش مطرح شده بود و مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دارد. هر موقع اجماع لازم و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

قاسمی همچنین به خبر برخی از رسانه‌ها مبنی بر مرتبط بودن سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا با تاسیس دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت: آنچه که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه مطرح شد خبر غلطی بود و هیچ ارتباطی بین سفر هیات اقتصادی اتحادیه اروپا به ایران و موضوع تاسیس دفتر این اتحادیه در ایران وجود ندارد. اتحادیه اروپا از چندی قبل از ما درخواست کرد که دفتری را در ایران تاسیس کند و همان‌طور که بارها گفته‌ام این موضوع در دستور کار است و هر موقع اجماع لازم در این زمینه صورت گیرد و پروسه مقدماتی کار فراهم شود ما در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکره ایران با دیگر کشورها در ارتباط با فعالیت‌های موشکی کشور، اظهار کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که در مورد مباحث موشکی و موضوع دفاعی ایران با هیچ کشور و هیچ فردی گفت‌وگو نخواهیم داشت.

وی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران مسائل دفاعی خود را دنبال می‌کند و سیاست‌های خود را در این زمینه دارد، گفت: توقع این است، کسانی که تولیدکننده و صادرکننده سلاح به منطقه ما هستند و در این ارتباط قراردادهای کلان می‌بندند و با این تسلیحات به ایجاد جنگ در خشونت در منطقه منجر می‌شوند پاسخگوی این اقدامات خود باشند و طبیعی است زمانی فرا خواهد رسید که آنها باید در این ارتباط پاسخگو باشند.

اقدام عربستان در تشکیل جلسه فوق‌العاده اتحادیه عرب درباره ایران موضوع جدیدی نیست

قاسمی در مورد درخواست عربستان از اتحادیه عرب مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده در قاهره در ارتباط با موضوع ایران، "این اقدامات را از جانب عربستان موضوع جدیدی ندانست" و با اشاره به مجموعه مشکلات داخلی و منطقه‌ای که عربستان با آن روبروست، گفت: این کشور به علت این سرخوردگی‌ها و شکست‌های پی در پی تلاش می‌کند که اقدام به فرافکنی کند و یک اجماع‌سازی علیه ایران رقم بزند ولی تحولات یک سال گذشته در منطقه نشان می‌دهد که عربستان در این زمینه موفق نبوده و به آنچه که مدنظرش بوده دست پیدا نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: فکر می‌کنم اجلاس آتی نیز نتیجه مطلوبی برای عربستان نخواهد داشت چرا که کشورها هر کدام بر اساس منافع و دیدگاه‌های خود عمل می‌کنند و در همین چارچوب هدف‌گذاری‌هایشان را انجام می‌دهند.

موضوع ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران می‌تـواند از تصمیمات شورای عالی امنیت ملی باشد

معاون ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیاز به مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی دارد یا نه؟ اظهار کرد: اقداماتی که در مباحث کلان می‌تواند مطرح باشد علاوه بر وزارت خارجه، دستگاه‌های ذی‌ربط نیز نظرات خود را در ارتباط با آن اعلام می‌کنند و تصمیمات در یک اجماع و تصمیم‌گیری کلان رخ می‌دهد و بحث دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز می‌تواند در این چارچوب مطرح و مورد ارزیابی واقع شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تشدید بحران در شبه جزیره کره و نظر ایران در این ارتباط، گفت: ما علاقه‌مندیم که صلح،‌ ثبات و امنیت در شبه جزیره برقرار شود و از هر اقدامی که به افزایش تنش در این منطقه منجر شود ابراز نگرانی می‌کنیم.

قاسمی افزود: به طرف‌های درگیر توصیه به خویشتنداری و سعه صدر داریم و از آنها می‌خواهیم که در فرآیند گفت‌وگو و رایزنی کار را دنبال کنند. ما فکر می‌کنیم بخش عمده‌ای از جهان از جمله آن منطقه، دیگر بیش از این تحمل بحران و درگیری را ندارد و در صورت بروز تنش آثار تخریبی این موضوع برای همه خواهد بود.

وی در ادامه نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوال در مورد اظهارات جواد لاریجانی مبنی بر اهداف اتحادیه اروپا از تاسیس دفتر در ایران از جمله تلاش آنها برای حمایت از همجنس‌گرایان و کسانی که آنها را حامیان فتنه خوانده است، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این گفتم بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در دست بررسی است و کسی صحبت از تاسیس یا انجام شدن آن نکرده است، موضوع در حال بررسی است و تمام جوانب آن به طور قطع بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: دوستان نظر خود را دارند و نظرات‌شان می‌تواند محترم باشد و من عموما علاقه‌مند نیستم که در مورد نظرات دیگران ورود پیدا کنم و صحبتی داشته باشم.

از نامه‌نگاری مسعود بارزانی با مقامات ایرانی اطلاعی ندارم

قاسمی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گویی آقای مسعود بارزانی اخیرا نامه‌نگاری‌هایی را با مقامات ایرانی و ترکیه‌ای انجام داده و درخواست گفت‌وگو داشته است، گفت: من در مورد نامه‌نگاری‌های آقای بارزانی با مقامات ایرانی اطلاعی ندارم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق از مقامات ایرانی و ترکیه‌ای خواسته که با مقامات این منطقه وارد گفت‌وگو و رایزنی شوند تا روابط به حالت قبل باز گردد، گفت: همان‌طور که ما بارها گفته‌ایم نوع نگاه جمهوری اسلامی ایران به اقلیم با نوع نگاه دولت مرکزی عراق در این زمینه هماهنگ است و ما هر آنچه را که مطابق با سیاست‌های کلان عراق باشد دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما همواره و اکنون نیز روابط عاطفی،‌ دوستانه و خوبی با مردم اقلیم کردستان و اکراد داشته و خواهیم داشت و ان‌شاءالله این روابط ادامه پیدا می‌کند و این موضوع با سیاست‌ها و اقدامات نابجای برخی از سیاستمداران اقلیم متفاوت است و ما روابط مردمی خود را با مردم این منطقه خواهیم داشت.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها