رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 308617

ساعت 24 گزارش می دهد

روی خوش اقتصاد به اروپا

ساعت24-غولهای اقتصادی اروپا شاید بیش از یک دهه بود که در برابر کوهی از مشکلات قرارگرفته و توانایی عبور از وضعیت نامناسب را نمی یافتند. در این سالها بود که اقتصاد امریکا ،چین و حتی هند و کره جنوبی از اروپا سبقت می گرفتند. به نظر می رسد اما حالا اقتصاد روی خوش خود را نیز به قاره سبز نشان می دهد. گزارشگر ساعت 24 با مراجعه به رسانه های خارجی گزارشی از بهبود اوضاع اقتصادی اروپا و شرط تداوم ان تهیه کرده است که می خوانید:

32123
style="text-align:justify"> بحران اقتصادی و بحران بدهی در اتحادیه اروپا و به دنبال آن قرار گرفتن شماری از کشورهای اروپایی در آستانه ورشکستگی دولتی ، موضوع اصلی مطرح شده در رسانه ها طی سالهای گذشته بود. مساله ای که باعث شد تا ارزش واحد پولی یورو نزول کند و خروج از اتحادیه اروپا به یکی از شعارهای اصلی کاندیدهای ریاست جمهوری در کشورهای اروپایی تبدیل شود. اما در تمامی این سالها اقتصاددانان تلاش کردند تا با بهره گیری از ابزارهای مالی مختلف زمینه را برای اصلاح اقتصاد فراهم کنند . کاهش نرخ بهره بانکی تا مرز صفر درصد، تزریق به اقتصاد ، ایجاد انگیزه برای استقراض از بانکها و در نهایت حمایت از تولید و اشتغال از سیاستهایی بود که زمینه را برای نجات اقتصاد اروپا فراهم کرد.در نتیجه این سیاستها شاخص های اقتصادی اروپا رشد کرد و بازار به مسیر رونق بازگشت. حال به نظر می‌رسد سالهای سخت اقتصادی این منطقه پایان یافته است و علاوه‌بر منطقه پولی یورو کشورهای واقع در اروپای شرقی و مرکزی هم می توانند از وجود این فضای رو به رونق بهره ببرند.اقتصاددان ارشد بانک کردیت سوییس در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت: در سال جاری منطقه پولی یورو بالاترین نرخ رشد اقتصادی طی یک دهه اخیر را تجربه کرده است و به نظر می‌رسد به سمت سال‌های طلایی رشد اقتصادی و نرخ پایین تورم در حال حرکت است.اروپا از رکود خارج شده است و آمارها از رشد اقتصادی در شرایط تورم پایین خبر می‌دهد. نرخ بالای بیکاری، نرخ پایین بهره‌وری و افزایش بیش از حد بدهی‌های دولتی برای حمایت از اقتصاد داخلی دیگر مساله مورد بحث در اروپا نیست زیرا اقتصاد به مسیر رونق بازگشته است. البته نمی‌توان انتظار داشت تمامی عوامل بحران زا به یکباره برطرف شود ولی به تدریج زخم‌های ناشی از بحران ها ترمیم خواهد شد.
آنجلا تالاورا اقتصاددان موسسه مطالعاتی اکسفورد می‌گوید: اقتصاددانان از ابتدای سال جاری تا کنون هشت بار در مورد نرخ رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه پولی یورو تجدید نظر کردند و هر بار هم برآورد خود نسبت به رشد اقتصادی را افزایش دادند. در فصل سوم سال ۲۰۱۷ میلادی نرخ رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو ۰.۶ درصد بیشتر از نرخ رشد اقتصادی برآورد شده برای سال ۲۰۱۷ میلادی بود و این از نظر اقتصاددانان یک تحول بسیار مثبت ارزیابی شد. وی ادامه داد: بررسی شاخص‌ها و آمارها نشان می‌دهد اروپا در میانه چرخه رشد اقتصادی قرار دارد و در صورتی‌که شوکی در اقتصاد اتفاق نیفتد، ما می‌توانیم شاهد تداوم رشد اقتصادی در سال‌های پیش رو باشیم. اما سوال اصلی این است که فعالان اقتصادی و اقتصاددانان در مورد چه شوک‌هایی صحبت می‌کنند؟ آیا این شوک‌ها اقتصادی است یا دنیای سیاست این شوک ها را به اقتصاد اروپا تحمیل خواهد کرد؟بلومبرگ بر این باور است شوک‌های سیاسی بیش از بحران‌های اقتصادی تا پایان دهه حاضر میلادی برای اروپا مشکل‌آفرین خواهد شد. شوک‌هایی از قبیل افزایش تحرک‌های پوپولیستی در دنیای سیاست مانند وضعیتی که در ایتالیا ایجاد شده است و زمینه را برای حضور پوپولیستها در انتخابات سال بعد فراهم کرده است.
از طرف دیگر تحرک‌های استقلال طلبانه‌ای مانند وضعیتی که در کاتالونیا ایجاد شد ‌و یا رای‌گیری مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و تبعات اقتصادی و سیاسی پیچیده این تصمیم‌گیری است که می‌تواند تداوم رشد اقتصادی در منطقه یورو را تحت تاثیر قرار دهد.از طرف دیگر شوک‌های اقتصادی که می‌تواند تداوم رشد اقتصادی منطقه یورو را خدشه‌دار کند، افزایش نرخ بهره بانکی در این منطقه و توقف ارایه کمک‌های مالی به اقتصاد اروپا است . البته ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا رسما اعلام کرده است تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی نرخ بهره بانکی اروپا رشد نمی‌کند و اروپا به این سرعت نمی‌تواند مسیر امریکا را دنبال کند. از طرف‌دیگر سرمایه گذاری در ایجاد شغل که خود باعث رشد مصرف خصوصی می‌شود هم مساله دیگری است که در این سالها به آن توجه ویژه خواهد شد.
در پایان باید گفت رشد اقتصادی امریکا و اروپا می‌تواند بستر ساز رونقی پایدار در اقتصاد دنیا شود ولی اگر تشنج‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش دهد و از مرز ۱۰۰ دلار بالاتر ببرد دیگر نمی‌توان به اوضاع اقتصادی غرب و رشد اقتصادی و خروج از رکود در این کشورها خوش‌بین بود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها