رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 313106

اولین پیامک جهان را چه کسی ارسال کرد؟ / پیامک ۲۵ ساله شد

ساعت 24-25 سال پیش در چنین روزی یعنی ۳ دسامبر ۱۹۹۲ اولین اس ام اس یا همان پیامک ارسال شد. بعدها از طریق اپراتورهای تلفن همراه، پیامک به میلیون‌ها کاربر رسید. سرویس پیام کوتاه حتی در عصر اینترنت هنوز نابود نشده است.

20
به نقل از دویچه وله، در طول ۲۵ سال گذشته نویسندگان پیامک به دلیل اختصار، فرهنگ نوشتاری کلمات اختصاری خلق کرده‌اند. مثلا کاربران انگلیسی زبان عبارت CU را که به طور گسترده در پیامک‌ها استفاده می‌شود به معنی "بعدا می‌بینمت" استفاده می کنند.

تلفن‌های همراه نسل اولیه نمی‌توانستند پیامک‌ها را ارسال یا دریافت کنند. در نتیجه اولین پیامک توسط تلفن همراه ارسال نشد بلکه یک کامپیوتر آن را ارسال کرد. "کریسمس مبارک" محتوای اولین پیامکی بود که ارسال شد.

فریدهلم هیلبراند که در آن زمان در اداره فدرال آلمان کار می‌کرد و برنارد گیلبرت از شرکت تلکوم فرانسه مفهوم اولیه پیامک را در سال ۱۹۸۴ توسعه دادند. بنابراین پیامک یک اختراع آلمانی - فرانسوی است.

کارت‌پستال و پیام‌های تلکس سرمشق ساخت پیامک بودند. هنگامی که تکنیسین‌ها به محتوای کارپستال‌ها نگاه کردند متوجه شدند بیشتر آن‌ها زیر ۱۶۰ کاراکتر دارند. بنابراین همین استاندارد را برای ارسال پیامک نیز به کار بردند. هر چند امروزه می‌توان پیامک‌هایی طولانی‌تر نیز ارسال و دریافت کرد.

از سال ۲۰۰۹ با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، اپلیکیشن‌های دیگری هم‌چون واتس‌اپ نیز محبوبیت بیشتری یافتند و جایگزین سرویس "ارسال پیامک" شدند.

استفاده از پیامک پس از صعودی سریع، به سرعت نیز در حال سقوط است اما پیامک با وجود تمام رقابت‌های اینترنتی هم‌چنان زنده است. در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک فقط در آلمان فرستاده شده است.

جام جم آنلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها