رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 315678

ساعت 24 تحولات اتی نرخ دلار را بررسی کرد

تعقیب قیمت دلار با آدرس رییس کل بانک مرکزی

ساعت24-محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی دولت دوم احمدی نژاد و شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد آن دولت در سال 1390 و 1391 که قیمت دلار افسار گسیخته و با شتابی باور نکردنی به اوج می رسید با تکرار این موضوع که اگر دلار بخرید زیان می کنید شهروندان را از خرید دلار منع می کردند.

65445
با این همه تقاضای دلار کاهش نیافت و نرخ تبدیل دلار به ریال با توفان افزایشی مواجه شد. این روزها هم ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی دولت دوازدهم همراهی وزیر اقتصاد را به طور کامل ندارد و ناچار است به تنهایی در برابر مصرف کنندگان ارز های معتبر قرارگیرد و به آنها اطمینان دهد دادو ستد ارز آن چنان که تصور می شود سودآور نیست . رییس کل بانک مرکزی بیشتر به شهروندان با درآمدهای متوسط و حتی متوسط رو به پایین توجه دارد و به آنها این آدرس را می دهد: به جای اینکه دلار خریداری کنید که بخواهید از مابه التفاوت قیمت آن در این روزها و ماههای بعد سود ببرید بهتر است منابع خود را در بانکها سپرده گذاری کنید.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ سود سپرده بانکی در حال حاضر بالاتر از سود حاصل از افزایش نرخ ارز است، بیان کرده است : اگر کسی به نیت کسب سود وارد بازار ارز شود حتما ضرر می‌کند چرا که بازار ارز ما بازاری نیست که بشود در آن سفته‌بازی کرد. در گذشته نیز نشان داده شده است که کلیه کسانی که به بازار ارز برای سفته‌بازی مراجعه می‌کنند با ضرر مواجه شده‌اند. سیاست‌های بانک مرکزی نیز بر همین امر استوار است که این بازار، بازار کسب سود نباشد بلکه بازار با ثبات مناسبی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در گذشته نیز شاهد این بودیم کسانی که با نیت کسب سود وارد بازار شده‌اند ضرر کرده‌اند. در حال حاضر نرخ بانکی ۱۵ درصدی که وجود دارد قطعا بالاتر از سودی است که از محل افزایش نرخ ارز می‌توانند به‌دست بیاورند.این آدرس سیف چند نکته دارد که باید بررسی شود. نکته نخست این است که این مقایسه بدون لحاظ کردن موقعیت و بازه زمانی نرخ سود سپرده گذاری در بانک و در بازار ارز انجام شده است . به این معنی که براساس دستور بانک مرکزی نرخ سود سپرده گذاری کوتاه مدت یک ساله معادل 10 درصد و نرخ سود سپرده گذاری بلند مدت با 15 درصدسودهی در بانکها همراه است .

این یک آدرس اشتباه است که رییس کل بانک مرکزی با تعمد یا از سرسهو به فعالان بازار ارز می دهدکه نرخ سود در بازار ارز را باکدام نرخ باید مقایسه کنند:10 در صد یا 15 درصد. نکته انحرافی دوم این است که تاهمین امروز از روزهای نخست فروردین امسال تا امروز نرخ سود فعالیت دربازار ارز بالاتر از نرخ سود یک ساله و 9 ماهه در بانکها بالاتر بوده است. این نکته انحرافی به این دلیل در سخنان سیف آمده است که راه فرار سپرده ها از بانک به بازار ارز مسدود شود. بانک مرکزی می تواند برای یک دوره نه چندان مدت نرخ ارز را در اندازه های پایین نگهدارد و میانگین قیمت را در سطحی پایین تر از نرخ های مورد انتظار نشان دهد تا سخنان رییس کل بانک مرکزی نادرست نشود. ریس کل بانک مرکزی با کدام اطمینان اقدام به مقایسه نرخ سود دربانکها و بازار ارز می کند؟ آیا این میزان دقت نشان دهنده نقشه راه برای دستکاری قیمت های بازار ارز در اینده نیست؟ با توجه به اینکه تقاضای ارز به ویژه از طرف خانوارها روندی فزاینده دارد رییس کل بانک مرکزی با دادن این آدرس ها، شاید نرخ سود بانکی را درسطحی بالاتر از نرخ های بهره فعلی تجسم می کند و برپایه نرخهای آتی این مقایسه را انجام می دهد. به نظر می رسد بازار ارز در وضعیتی است که بیش از این دستور نرخ های تحمیلی را ندارد و سرکوب ارزی به روزهای آخر نزدیک خواهد شد. یک کارشناس ورزیده در این باره به ساعت 24 گفت: کارشناسان و فعالان بازارمالی وسرمایه انتظار ندارند دولت و بانک مرکزی آنقدر ارز داشته باشند که با عرضه آن بتواند قیمت ارز را زیر نرخ تورم نگه دارند . با توجه به سرکوب ارزی رخ داده در بازار ارز که منجر به شکاف قابل اعتنا میان میانگین نرخ تورم در سالهای 1392 تا 1395 و میانگین افزایش قیمت دلار و عقب ماندگی میانگین افزایش قیمت دلار از نرخ تورم دراین سالها، نگه داشتن نرخ ارز وادامه سرکوب ناممکن می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها