رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 318833

قاسمی در نشست خبری:

تکذیب خبر لغو روادید ایران و عمان / سفر مکرون به ایران به تاخیر نیفتاده است/ درباره بخش قضایی پرونده زاغری اظهارنظر نمیکنیم/دولتمردان امریکایی زنگ خطر را احساس کنند

ساعت24-بهرام قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با عرض تسلیت جهت شهادت حمیدرضا محمدیان دیپلمات ایران در برلین، فرارسیدن سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح (ع) را به مردم جهان و مسیحیان تبریک گفت و اظهار داشت: امیدوارم سال ۲۰۱۸ از ترور و خشونت و کشتار رهایی یابد و در صلح و صفا بیشتری باشیم.

بهرام قاسمی
سفر مکرون به تاخیر نیفتاده است

وی درباره سفر امانوئل مکرون به تهران اظهار داشت: سفر مکرون به تهران در دستورکار دو کشور است که تاریخی برای آن تعیین نشده است و به همین خاطر به تاخیر نیفتاده است. هیچ شروطی هم برای تبادل هیات‌ها با فرانسه از جانب هیچ کسی وجود ندارد.

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه تعاملات میان ایران و فرانسه و مثبت و رو به گسترش است، تصریح کرد: این تعالات ادامه خواهد یافت و طرح مسئله تعیین شرط، انحرافی است.

قاسمی درباره اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و ادعای کمک تسلیحاتی ایران به حوثی‌ها خاطرنشان کرد: منبع اولیه سخنان مکرون با ملک سلمان، عربستان است اما طی هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا و غلط و غیرمنقطی از سوی مقامات فرانسوی درباره ایران مطرح شده است و به هنگام به آن پاسخ داده و مواضعمان را اعلام کرده‌ایم.

فرانسه گاهی تحت تاثیر برخی از کشورها موضع‌گیری‌ می‌کند

وی با بیان اینکه با توجه به تعاملات دو کشور، در بسیاری از مسائل مواضع مشترکی داریم ولی بدون شک در برخی از مسائل مواضع یکسانی نداریم و به همین خاطر رفت و آمد و گفت‌وگو ضرورت دارد، ابراز داشت: از سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران استقبال می‌کنیم و علاوه بر مسائل دوجانبه سیاسی، مالی، بانکی و... باید در خصوص مسائل منطقه‌ای باید صحبت‌های زیادی در رابطه با مسائل منطقه با طرف فرانسوی مطرح شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آن‌ها گاهی تحت تاثیر برخی از کشورها درخصوص مسائل منطقه‌ای موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که درست نیست ولی در یک‌ گفت‌وگوی سازنده می‌توان امیدوار بود که فرانسه را از واقعیت‌های منطقه آگاه کرد و آن‌ها دور کنیم از آنهایی که می‌خواهند روابط ایران با فرانسه و اروپا تحت تاثیر قرار دهند.

هرآنچه لازم است مقامات فرانسوی بدانند به آن‌ها یادآوری خواهیم کرد

قاسمی با بیان اینکه امریکا در یک انزوای جدی قرار می‌گیرد بنابراین باید اروپایی‌ها آگاهی داشته باشند تا در دام امریکا و متحدان نابخرد منطقه‌ای آن‌ها قرار نگیرند، عنوان کرد: ما از گفت‌وگو با آن‌ها نگران نیستیم و با صراحت و شفافیت مواضع خود را بیان می‌کنیم و یادآور می‌شویم ایران چه نقش مثبتی در منطقه ایفا کرده است و چگونه در صف مقدم مبارزه با تروریسم ایستادگی کرده و توانسته گروه‌های افراطی مانند داعش را از منطقه دور کند و منکوب سازد. ما به آن‌ها یادآوری می‌کنیم اگر نقش ایران نبود نه تنها منطقه بلکه در مناطق دنیا از جمله اروپا و فرانسه در چه وضعیتی بودند.

وی افزود: سفر وزیر امور خارجه فرصت مناسبی است و ما از آن استفاده می‌کنیم تا هرآنچه لازم است مقامات فرانسوی بدانند به آن‌ها یادآوری خواهیم کرد.

داشتن سفارتخانه به معنای تایید همه سیاست‌های یک کشور نیست

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در رابطه تحریم‌های جدید کره شمالی یادآور شد: امیدوار هستیم مسائل شبه جزیره کره به دور از تشنج و در فضایی آرام حل شود و شاهد افزایش تنش در این منطقه حساس نباشیم. ما سعی می‌کنیم با همه کشورها روابط دیپلماتیک داشته باشیم اما این مسئله، جدا از مواضع کشورها است و حتی مواضع دو کشور می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

قاسمی اضافه کرد: داشتن سفارتخانه به معنای تایید همه سیاست‌های یک کشور نیست ولی سیاست‌های ترامپ موجب افزایش تنش و ترور و ناامنی می‌شود. اگر دقت لازم درباره شبه جزیره کره وجود نداشته باشد، این مسئله می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها شود.

دولتمردان امریکایی زنگ خطر را احساس کنند

وی درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس بیان کرد: جهان با تحول جدی روبرو است و جهان امروز جهان دیروز نیست و امریکا امروز نیز امریکای دیروز نیست که بتواند اجماع جهانی ایجاد کند. امریکا به سمت انزوای بیشتر است. اتفاقی که در سازمان ملل رخ داد نشاندهنده انزوا و تنهایی امریکا درباره قدس است. باید دولتمردان امریکایی این زنگ خطر را احساس کنند که با این روش‌ و شیوه‌ها نمی‌توانند در جهان امروز - که دوران دستور دادن و امر و نهای تمام شده است - منویات نامقدس خود را در خصوص مسائل جهانی پیگیری کنند و حرف‌شان را به کرسی بنشانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات بعدی امریکا با توجه به نمایشی که در سازمان ملل رخ داد با فضاحت روبه‌رو شد، گفت: کسانی که در پی این رفتارها هستند، باید در جهت تصحیح رفتارهای خود اقدام کنند.

درباره بخش قضایی پرونده زاغری اظهارنظر نمی‌کنیم

قاسمی درباره آخرین وضعیت نازنین زاغری و سخنان همسر وی اظهار داشت: باید از همسر ایشان سوال کرد چون منابع ایشان را ندارم. سخنگوی قوه قضاییه دیروز در این باره سخن گفتند. ما در بحث حقوقی و قضایی خانم زاغری اظهارنظر بیشتری نخواهیم کرد.

وی درباره سفر احتمالی حسن روحانی به باکو تصریح کرد: سفر رئیس‌جمهور به باکو و یکی دو کشور دیگر مطرح است و فکر می‌کنم در ابتدای سال آتی شمسی بتواند بعد از انجام مقدمات لازم و تبادل هیات‌های کارشناسی – که باید برای آماده کردن اسناد لازم است – انجام شود.

خبر لغو روادید ایران و عمان را از اساس تکذیب می‌کنم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره بازگشایی مرزهای ایران و اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: یکی دو مرز است و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. مصوبه‌ای که درخصوص مرزها وجود دارد این است که باید مرزها باز باشند و اگر مرزی باز شود حتما به خاطر مسائلی است. جزییات این مسئله را وزارت کشور آگاه است.

قاسمی درباره خبر لغو روادید ایران و عمان ابراز داشت: این خبر را از اساس تکذیب می‌کنم زیرا چنین موضوعی در دستورکار دو کشور وجود نداشته است و فکر نمی‌کنم در آینده نزدیک هم چنین موضوعی در دستورکار باشد.

مقامات هلندی نسبت به اقدام بی‌ادبانه یکی از دیپلمات هایشان اعلام تاسف کردند

وی درباره رفتار نماینده هلندی بیان کرد: اقدام بی‌ادبانه، غیرمتعارف و احتمالا هماهنگ شده و با یک سناریو مشخص برای ایران‌ستیزی صورت گرفت که پاسخ لازم از سوی سفارت ایران داده شد. ادعای صورت گرفته دروغ بود. مقامات هلندی هم نسبت به این مسئله اعلام تاسف کردند و فکر می‌کنم هیچ مسئولی نه تنها در هلند بلکه در اقصی نقاط اروپا و جهان با این رفتارها موافق نباشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات وزارت امور خارجه درخصوص قدس یادآور شد: موضوع قدس در دستورکار دستگاه سیاست‌ خارجی بوده است و ما سعی کرده‌ایم از شیوه‌های مختلف از ملت فلسطین در برابر اقدام نابخردانه ترامپ حمایت کنیم.

قاسمی درخصوص مواضع ایران درخصوص حضور احتمالی امریکا در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی عنوان کرد: درخصوص دعوت امریکا در کنگره گفت‌وگوی ملی در سوچی اطلاعی ندارم. کشورهای بسیاری درخواست عضویت ناظر در اجلاس آستانه داشته‌اند. اگر سوچی در ادامه آستانه باشند، حضور امریکا شاید خوشایند نباشد.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها