رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 318944

خواص شیر سویا | فواید شیر سویا را بشناسید

شیر سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب به خواص آن اشاره میکنیم.

html>

این روزها به نظر می رسد که در بخش شیرهای غیر لبنی انواع مختلفی موجود است اما در این بخش جایگزین قوی اصلی گیاهی شیر ، شیر سویا ، است ، اما ممکن است تعجب کنید که چطور در برابر انتخاب های دیگر رایج مانند بادام ، و جرعه های مرسوم تر مانند جو دوسر ، بهترین است و این که آیا در واقع برای همه بی خطر است یا خیر. در اینجا آنچه شما باید بدانید برای انتخاب مناسب برای رژیم غذایی خود است.


شیر سویا دقیقا چیست؟ تعریف نوشیدنی محبوب

شیر سویا نوشیدنی غیر الکلی گیاهی است که اغلب به عنوان جایگزینی برای شیر مصرف می شود. این شیر از سویا ساخته شده است و بسیاری از مارک ها شیر سویا را با ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین D و کلسیم تقویت می کنند. جولیانا هور ، RD ، گیاه می گوید: "شیر سویا موجب تنوع در آشپزی است، با بافت خامه ای خود یک منبع غذایی سالم ، از جمله اسیدهای چرب امگا 3 ضروری [در صورت تقویت شدن] و فلاونوئیدها که خاصیت آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و محافظت کننده قلبی را دارند ارائه می دهد."

چرا ممکن است به جای شیر لبنی شیر سویا بنوشید؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است در قهوه ، اسموتی یا غلات خود به شیر سویا روی آورید. برای اینکه یک ، شاید طعم شیر گاو را دوست نداشته باشید ، و همچنین ممکن است شیر سویا را نسبت به سایر گزینه های غیر لبنی ترجیح دهید. همچنین ممکن است به دلایل مختلف ، خواه از نظر سلامتی یا کاهش وزن ، سعی در جلوگیری از مصرف لبنیات کنید.

باربارا اشمیت ، RDN ، متخصص برنامه سبک زندگی در بیمارستان Norwalk در Norwalk ، کانکتیکات می گوید ، برخی از افراد همچنین تحمل لاکتوز را نمی کنند ، به این معنی که آنها در هضم شکر به نام لاکتوز که همان کربوهیدرات موجود در شیر گاو است ، مشکل دارند. این می تواند منجر به انواع عوارض جانبی ناراحت کننده دستگاه گوارش شود. در این حالت ، نوشیدن شیر گیاهی یک انتخاب عاقلانه است.

حقایق تغذیه ای شیر سویا چیست؟

انواع شیر سویا در بازار وجود دارد و تعداد کالری و شکر اضافه شده بسته به آنچه خریداری می کنید متفاوت خواهد بود. همیشه برچسب حقایق مواد مغذی را در برند مورد نظر خود بررسی کنید.

در زیر حقایق تغذیه ای برای یک فنجان شیر سویا محبوب است:

کالری: 80 فیبر: 2 گرم
چربی: 4 گرم (گرم) شکر: 1 گرم
چربی اشباع: 0.5 گرم پروتئین: 7 گرم
کربوهیدرات ها: 3 گرم

همانطور که می بینید ، شیر سویا مقدار زیادی خواص را در یک فنجان کوچک بسته بندی می کند. توجه خواهید کرد که سرشار از پروتئین ، قند کم است و چند گرم فیبر ، فقط 80 کالری دارد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ماکارونی با سویا

چگونه شیر سویا با شیر معمولی و سایر شیرها مقایسه می شود؟

با مقایسه همه شیرهای گیاهی ، می توان گفت ، به طور گسترده ، شیر سویا از نظر غذایی بسیار شبیه شیر گاو کم چرب است. با هر 9 اسید آمینه ضروری ، شیر سویا سرشار از پروتئین است و در چربی ها و کربوهیدرات ها متعادل است. " همچنین از نظر پروتئین بهترین شیر شیر بادام را دارد زیرا شیر سنتی بادام ممکن است کالری کمتری داشته باشد (فقط 30 در هر فنجان) اما مقداری 1 گرم پروتئین به شما ارائه می دهد.

شیرهای برنج و جو دوسر دیگر گزینه های محبوب شیر بر پایه گیاهان هستند. مانند شیر بادام ، برنج و شیر جو دوسر فقط یک گرم پروتئین دارند. در مورد شیر نارگیل ، با استفاده از یک مارک محبوب به عنوان نمونه ، حاوی همان مقدار چربی (4 گرم) ، هفت برابر چربی اشباع (3.5 گرم) است ، اما پروتئین ندارد.

خواص شیر سویا
شیر سویا معجزه سلامتی

خواص شیر سویا

تاریخچه ی شیر سویا مربوط به 4هزار سال پیش است.اولین بار چینی ها توانستند شیر سویا را در خانه های خود تهیه کنند.این شیر نزذ چینی ها دارای اهمیت و ارزش زیادی است.خود سویا نیز برای آن ها دارای اهمیت است و آن را جزو 4 دانه ی مقدس به حساب می آورند.آن ها به پروتئینی که از سویا بیرون می آورند شیر سویا می گویند.

این محصول هیچ نوع ارتباطی با شیر گاو ندارد و محصولی کاملا گیاهی است. بنابر این مقایسه آن با شیر گاو اشتباه است.تنها شباهت آن ها در رنگشان است که البته رنگ شیر سویا از شیر گاو کدر تر است.پروتئین و کلسیم موجود در شیر گاو کامل و مناسب هستند و در شیر سویا وجود ندارد.اما شیر سویا دارای فاکتور هایی است که باعث افزایش جذب کلسیم می شود.

کاهش کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی،کنترل وزن و کاهش سن ابتلا به یائسگی از مهم ترین خواص شیر سویا می باشد.به علاوه شیر سویا به دلیل نداشتن لاکتوز برای کسانی در تحمل لاکتوز دچار مشکل می شوند مناسب است.سویا دارای مقادیر زیادی فیبر نیز هست که همین عامل باعث جلوگیری یبوست شده و از سرطان روده جلوگیری می کند.

در ادامه به طور طبقه بندی شده به سایر خواص شیر سویا خواهیم پرداخت تا شما با این ماده ی غذایی ارزشمند آشنا شده و در سبد غذایی خود بگنجانید

خواص شیر سویا برای استخوان
شیر سویا تقویت قوای جنسی

خواص شیر سویا برای پوکی استخوان

شیر سویا باعث درمان پوکی استخوان در دراز مدت می شود.این شیر دارای ترکیبات ایزوفلاوینی است که به صورت هورمون جنسی کرده و برای جلوگیری از یائسگی که به دنبال خود اختلال در جذب کلسیم و در نتیجه پوکی استخوان می آورد مؤثر است.مطالعات دانشجویان نشان داده است که شیر سویا در پیشگیری از پوکی استخوان که نوعی بیماری خاموش است و تا فرد مبتلا دچار شکستگی نشود از آن آگاه نخواهد شد تاثیر گذار است.

شیر سویا در بدنسازی

استفاده از شیر سویا راه مناسبی برای عضله سازی است.مصرف شیر سویا پس از انجام فعالیت های ورزشی باعث می شود کسانی که می خواهند بدنشان زود عضله بسازد به طور طبیعی به خواسته ی خود برسند.ترکیب های گیاهی و حیوانی موجود در شیر سویا کم خطر ترین راه برای عضله سازی در بدن سازان است.

خواص شیر سویا برای کاهش وزن

شیر سویا به دلیل داشتن قند کم و کلسترول غیر اشباع برای کاهش وزن و کاهش جذب چربی بسیار مفید است.همچنین این شیر به دلیل داشتن میزان فیبر بالا برای لاغری مناسب است.خوردن آ سبب ایجاد حس سیری در فرد می شودو در نتیجه کاهش وزن به همراه خواهد داشت

خواص شیر سویا در بارداری

استفاده از شیر سویا در افرادی که با روش کاشت تخمک باور شده اند باعث 6 برابر شدن احتمال بارداریشان میشود و همینطور کسانی که برای بارداری از این راه تلاش کرده و شانس نیاورده اند با مصرق شیر سویا احتمال بارداریشان بیشتر می شود.بر اساس مطالعات احتمال باروری در این افراد 50% و در سایر افراد 9% می باشد.

به علاوه مصرف شیر سویا در دوران بارداری احتمال سقط جنین را کم می کند.

شیر سویا و یائسگی

شیر سویا دارای مقدار قابل توجهی فیبواستروژن است فیبو استروژن به معنای استروژن ضعیف است.این فیبواستروژن ها حالتی در بدن ایجاد می کنند که انگار استروژن در بدن وجود دارد و به همین ترتیب از یائسگی جلوگیری می کند.البته خانم ها باید پیش از یائسگی شروع به مصرف آن کنند.

عوارض مصرف شیر سویا

از بارزترین مشکلات مصرف شیر سویا به وجود آمدن حساسیت است چرا که برخی افراد به این مواد حساسیت دارند.به همین دلیل افرادی که به گوجه و یا بادمجان حساسیت دارند هنگام مصرف شیرسویا برای بار اول دچار کهیر می شوند.

فواید مهم شیر سویا

در مقایسه مستقیم با شیر گاو. پروتئین هر دو نوشیدنی نسبتا بالا است، اما پروتئین سویا به خصوص از نقطه نظر زیستشناسی با ارزشتر است، چرا که آنها را می توان تقریبا توسط بدن انسان استفاده می شود. در عین حال ، شیر سویا حاوی کلسترول نیست .

شیر سویا در مورد ویتامین از شیر گاو نیز پیشی می گیرد : چهار برابر اسید فولیک ، به علاوه ساپونین های سالم و فلاونوئیدها در این نوشیدنی وجود دارد. فقط ویتامین B12 در شیر سویا وجود ندارد ، به همین دلیل است که گاهی به طور مصنوعی به آن افزوده می شود.

با این حال مهمترین خاصیت شیر سویا عاری بودن از لاکتوز است ، به همین دلیل برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یک ماده غذایی مهم است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها