رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 323164

دیدار مهم اعضای سه غول اروپایی با ایران و تصمیم ترامپ نشان خواهدداد

سرنوشت اقتصادایران : احتمال برگشت تحریم های سخت

ساعت24-روزهای بسیار دشواری که اقتصاد ایران درسه سال نخست دهه 1390 به دلیل برقراری رژیم تحریم اقتصادی برپایه مصوبه های سازمان ملل متحد،ایالات متحده آمریکا ،اتحادیه اروپا و برخی کشورها تجربه کرد هنوز در ذهن و دل فعالان اقتصادی ،شهروندان و سیاستمداران ایرانی باقی مانده است.

9545
سقوط رشد اقتصادی به منفی 6درصد در سال 1391 و منفی 2درصد درسال 1392 و رسیدن نرخ تورم به 35درصد ازپیامدهای این رژیم تحریمها بود. گفت وگوهای هسته ای میان دولت روحانی و اعضای مهم اروپا و آمریکایی ها اما راه را برای نفس تازه کردن کسب و کار ایرانیان بازکردو بامهار تورم شتابان و عبوراز رشدهای منفی به دلیل شل شدن پیچ های تحریم برای اقتصاد ایران فرصت تازه ای فراهم کرده است. در حالی که دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا سخت ترین رفتار با ایران را نمایش می دهد و از اروپا برای نگهداشت اصل لغو تحریم ها راضی نیست اقتصاد ایران درچند روز بسیار نزدیک آینده نگران تصمیم روزجمعه ترامپ خواهد بود. از سوی دیگر اما اتحادیه اروپا برای جلوگیری از سقوط برجام همه نیروی خود را به کارگرفته است و با دعوت از محمد جوادظریف به بروکسل می خواهد مزه دهان ایران را بفهمد. بنا بر اخبار رسانه های جهان به دعوت اتحادیه اروپا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای گفت‌وگو در مورد حفظ توافق اتمی و برجام، فردا پنج‌شنبه 21 دی ماه 1396 به بروکسل خواهد رفت .این گفت‌وگوها در شرایطی انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا روز ١۳ ژانویه/ ۲۳ دی باید در باره برجام تصمیم‌گیری کند، که آیا قصد تعلیق تحریم‌ها در چارچوب توافق اتمی با ایران را دارد یا نه.در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای دومین بار پایبندی ایران به توافق اتمی را تأیید نکند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در چهارچوب توافق اتمی وین در سال ۲۰١۵ تعلیق شده بود، مجدادً برقرار می‌شود. این اقدام به منزله خروج یکجانبه آمریکا از توافق اتمی وین است.یکی از نتایج مهم خروج یک سویه آمریکا از برجام، بازگشت تحریم‌های این کشورعلیه ایران خواهد بود؛ تحریم‌هایی که مرتبط با توافق اتمی بوده است. بازگشت این تحریم‌ها، همچنین به لحاظ ماهیت فراسرزمینی تحریم‌های آمریکا -محروم کردن شرکت‌های خارجی که با ایران تعامل می کنند، از بازار آمریکا- اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی را در شرایط دشواری برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران قرار خواهد داد.در همین حال، خروج آمریکا که احتمالاً با خودداری شرکت‌های اروپایی در تعامل با ایران همراه خواهد بود، می‌تواند رویکرد ایران نسبت به ادامه توافق اتمی و رعایت برجام را تغییر دهد. در چنین شرایطی است که اتحادیه اروپا تلاش می کند تا آخرین اقدامات خود را برای متقاعد کردن دولت آمریکا برای ماندن و پایبند بودن به توافق اتمی و نجات برجام هماهنگ کند. دیدار و گفتگوهای بروکسل میان وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایران را می توان در این راستا تبیین کرد.

اتحادیه اروپا نقش بسیار بزرگی را برای رسیدن به توافق اتمی وین ایفا کرده است. این اتحادیه، همچون سه کشور بزرگ اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان، همواره بر پایبندی خود به این توافق تأکید ورزیده‌اند.

اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای که در نیمه شب دوشنبه به سه شنبه (١٩ دی/ ٩ ژانویه) منتشر کرد، اعلام کرد «این دیدار و گفتگوها، در چارچوب تلاش‌هایِ درجریان، برای ایجاد اطمینان از روند کامل و بادوام اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام می‌گیرد»."فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه، "زیگمار گابریل" وزیر امور خارجه آلمان و "بوریس جانسون" وزیر امور خارجه بریتانیا، در دیدار و گفتگوهای روز پنجشنبه (١١ ژانویه) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، شرکت خواهند کرد.عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و مسئول اجرای توافق اتمی برجام، روز گذشته دوشنبه ۸ ژانویه/ ۱۸ دی، در کنفرانس امنیتی تهران خروج آمریکا از برجام را محتمل دانسته و گفت: «جامعه جهانی باید خود را برای خروج احتمالی آمریکا از این توافق ظرف چند روز آینده آماده کند».عباس عراقچی تأکید کرد که «ایران خود را برای تمامی سناریوها در ارتباط با توافق اتمی و برجام آماده کرده است»..کارشناسان باوردارند نوسان شدید نرخ تبدیل دلار به ریال در بازار ارز ایران درروزهای دوشنبه و سه شنبه بهدلیل آگاهی فعالان بازار ارز از داستان تصمیم ترامپ درروز جمعه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها