رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325575

خواص جعفری | جعفری معجزه ای برای کبد و سلامت پوست و لاغری

خواص جعفری چیست ؟جعفری گیاهی است معمولا بسیاری از ما از برای تهیه انواع غذاها استفاده میکنیم از افراد کمی از خواص بی نظیر آن مطلع هستند در این مطلب قصد صد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

آب جعفری
html>

جعفری گیاهی است علفی ، دوساله و معطر که ارتفاع آن تا 70 سانتیمتر می رسد . برگهای آن برنگ سبز تیره و دارای بریدگیهای لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات رفعی است .

گلهای جعفری کوچک برنگ مایل به سبز و بصورت چتر یم باشد میوه آن کوچک به درازای 2 میلیمتر و به قطر یک میلیمتر و دارای بوئی معطر است.

یکی از سبزی هایی که فواید بسیار زیادی دارد جعفری است. این سبزی به مزاج برخی سازگار نیست اما توصیه میشود که هیچگاه این سبزی را از برنامه غذایی خود حذف نکنید. جعفری سرشار از ویتامین های گناگون از قبیل ویتامین آ ، ث ، ای و ب می باشد همچنین دارای مواد معدنی مهم مانند آهن و کلروفیل به مقدار زیاد است.

ترکیبات موجود در جعفری

فلاوونوئیدها کریسواِریول(crisoeriol)
آپیئین(apiin) لوتئولین(luteolin)
آپیجنین(apigenin)

خواص تخم جعفری

خواص تخم جعفری

تخم جعفری از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است .

1) ضد نفخ شکم است

3) ادرار آور و قاعده آرو است

2) شریان ها و رگ ها راتمیز می کند 4) برای درمان تب نوبه بکارمی رود

خواص ریشه جعفری

ریشه جعفری اشتها آور است برای درمان اسهال مفید است
ادرار آور و قاعده آور است برای درمان تنگی نفس بکار می رود
سنگ کلیه را دفع می کند برای درمان سرخک مفید است

خواص جعفری چیست ؟

برگ و ساقه جعفری

1- برای رفع لکه ها و جوش های صورت دم کرده جعفری را روی پوست صورت بمالید .

2-برای روشن شدن رنگ پوست مقدری جعفری را در نیم لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید و صبح وشب صورت خود را با آن بشوئید بعد از یک هفته پوست صورت شما روشن می شود.

3-دم کرده جعفری ضد تب است .

4-دم کرده برگ جعفری برای بواسیر و سنگ کلیه مفید است .

5-خوردن چای جعفری به هضم غذا کمک می کند .

6-بعد از خوردن سیر برای برطرف کردن بوی دهان جعفری بجوید.

7-جعفزی نفس را خوشبو می کند.

8-برای درمان ضرب خوردگی و خون مدرگی له شده برگ و ساقه جعفری را روی عضو ضرب دیده بگذارید .

خواص جعفری برای لاغری

تاثیر جعفری در کاهش وزن جعفری حاوی فیبرهایی بوده که انباشتگی چربی‌ها را کم کرده و این سبزی معطر همچنین سبب کنترل اشتها می‌شود و برای همین اگر قصد لاغری دارید از جعفری و برای اینکه از خواص آن نهایت استفاده را ببرید حتی از آب جعفری هم غافل نباشید.

معجون لاغری: برای این کار یک دسته جعفری را ابتد پاک کرده و بشورید و سپس آن را به تنهایی یا با سبزیجات دیگر در مخلوط کن ریخته و آب آن را میل کنید. تخم جعفری نیز خواص دیورتیک فوق‌العاده‌ای را داشته برای این کار به مدت ۱۵ دقیقه نصف قاشق چای‌خوری تخم جعفری را در یک فنجان آب خیسانده و میل کنید و به مدت ۱۵ روز انجام دهید تا تاثیر ان را ببینید

نوشیدنی دیگر برای لاغری : با تهیه و نوشیدن این معجون ساده به مدت فقط پنج روز قادر خواهید بود به اندازه سه کیلوگرم از وزنتان را کم کنید و نوشیدن روزانه یک لیوان از این معجون با معده خالی میزان سوخت و ساز بدن را دست کم 40 درصد افزایش داده

مواد لازم برای تهیه معجون لاغری:

1 دسته جعفری یک لیوان آب
1 عدد لیمو

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا جعفری ها را ریز ریز خرد کنید.

مرحله دوم:

در این مرحله آب لیمو و را به یک لیوان آب مخلوط کرده و با جعفری ها داخل مخلوط کن بریزید تا به خوبی ترکیب شود با معده خالی هر روز میل کنید ، اما فقط برای پنج روز.

شما باید یک استراحت 10 روزه به بدنتان داده و برنامه را دوباره از ابتدا آغاز نمایید.این معجون برای سوزاندن کالری استفاده می گردد و ویتامین ها و مواد معدنی را به بدن می رساند، و علاوه بر این، با استفاده از آن شما می توانید 3 کیلوگرم کمتر از 5 روز کاهش وزن را مشاهده کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص آب جعفری و تاثیر آن برای دیابت

خواص جعفری برای پوست

جعفری برای ترمیم و طراوت پوست مفید است چون سرشاراز ویتامین C است، که خطوط ریز، چین و چروک و زخم پوست را کاهش میدهد.
جعفری کلاژن تولید کرده و در نتیجه سلول را بازسازی میکند و مصرف جعفری فواید بسیاری دارد آب جعفری فواید بسیار مهم برای پوست دارد.در صبح بعنوان ماسک استفاده شود، کافیست ۱۵ دقیقه بر روی پوست بماند فواید آب جعفری برای پوست: آب جعفری، شامل بتا کاروتن و ویتامین A است.زخم پوستی را سریع بهبود میدهد آب جعفری برای تسکین کبودی زیر چشم و کاهش تورم بسیار موثر است..
بعلت داشتن کلروفیل و مقادیر بالایی از ویتامین کا برای کاهش تورم اطراف چشم بسیار مفید است یک قاشق غذا خوری از آب جعفری را به ماست اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و با پنبه توپی به زیر چشم بزنید این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
آب جعفری آکنه ، جوش، عفونت های پوستی را درمان کرده و پوست را ضدعفونی میکند.
آب جعفری دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی است.


آب جعفری، روغن زیتون و یا روغن بادام، را امخلوط کرده به پوست بمالید پس از ۳۰ دقیقه با آب بشوئید برای التیام پوست بسیار مفید است.آب جعفری پوست را باز سازی کرده قرمزی و جوش پوست را از بین می برد.

برای لکه های تیره روی پوست و سفید شدن رنگ پوست سودمند است.برای این کار، آب جعفری، ۳ قاشق چای خوری عسل و۱ قاشق آب لیمو را ترکیب کرده چربی آن پوست را متعادل میکند دستور تهیه ماسک آب جعفری: ۱ فنجان آب جعفری، ۱ قاشق چای خوری بلغور جو دوسر، ۴ قاشق چای خوری عسل، ۳ قاشق غذاخوری ماست.آماده سازی و کاربرد: همه مواد را در مخلوط کن ریخته و پوست ر ا با این مخلوط به مدت ۱۵ دقیقه بدون حرکت صورت مالش دهید.سپس پوست را با آب سرد بشوئید.سلولهای مرده پوست صورت از بین رفته. برای پاک کردن لایه های انباشته شده از غبار سه بار در هفته این کار را انجام دهید

طرز تهیه آب جعفری

طرز تهیه:

مرحله اول:

برای آماده کردن آب جعفری از ساقه های جعفری استفاده میکنیم ۱ لیتر آب را می جوشانیم.

مرحله دوم:

ساقه های جعفری به اندازه یک دسته را ریخته دو سه دقیقه بجوشد سپس آب آن را صاف کرده
و بعنوان ماسک استفاده میکنیم.

خواص جعفری برای کبد

سم زدایی از کبد به طور منظم به افزایش عملکرد آن و از بین بردن چربی‌ها بسیار کمک می‌کند. این نوشیدنی در عرض 5 روز کبدتان را مانند یک نوزاد پاک می‌کنید.

مواد تشکیل دهنده:

1 فنجان جعفری خرد شده 6 فنجان آب

5 ساقه کرفس

3 عدد لیمو

طرز تهیه:

مرحله اول:

مواد تشکیل دهنده را با دقت بشورید. اگر لیمو ارگانیک پیدا کردید، نمی‌خواهد پوست آن را بگیرید.

مرحله دوم:
محتویات را تا زمانی که خوب مخلوط شوند باهم ترکیب کنید اما فعلا آب را اضافه نکنید.هنگامی که به خوبی باهم مخلوط شدند مواد را داخل آب بریزید و دوباره هم بزنید.

نوشیدن 2 فنجان بعد از هر وعده غذایی بسیار نتیجه بخش‌تر گزارش شده است. اگر تنها 5روز، 3 وعده در روز این نوشیدنی را میل کنید تمام سموم از کبدتان خارج می‌شود. لازم به ذکر است اگر در طول روز آب فراوان میل کنید به روند پاکسازی کبد بسیار زیاد کمک کرده اید.

جعفری و کلیه

سالها یکی پس از دیگری میگذرند و کلیه های ما خون ما را با دفع نمک ، سم و هر گونه شیء ناخواسته که وارد بدن ما میشود فیلترمیکنند. با گذشت زمان ، نمک تجمع می یابد و این نیاز به تمیز کردن توسط عملیات نظافتی دارد. چگونه می خواهیم بر این مشکل غلبه کنیم؟

جعفری خواص بسیار زیادی برای سلامت کلیه ها دارد و با داشتن خواص ادرار آوری میتواند باعث کاهش مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه و عفونت های کلیوی شود.

این گیاه با خواص خود باعث پالایش و تصفیه خون میشود و میتواند بدن را از شر سموم مختلف راحت کند. جعفری با داشتن ویتامین هایی مانند سی، ای و کی برای سلامت کلیه ها بسیار مفید است. خواص ادرار آوری جعفری باعث میشود که مشکلاتی مانند سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا را کنترل کنند و از وقوع آن جلوگیری کند. همچنین کسانی که چنین مشکلاتی دارند میتوانند با مصرف جعفری مشکلات خود را کاهش دهند و در آینده کنترل بیشتری روی بیماری داشته باشند.

جعفری با داشتن آپیژنین یک گیاه ضد التهاب محصوب میشود و دردهای کلیوی را میتواند کاهش دهد که ناشی از مسائل التهابی است، همچنین این گیاه با داشتن انواع فلاونوئیدها که انتی اکسیدان هایی قوی محصوب می شوند و همچنین ویتامین سی میتواند باعث کاهش احتمال سرطان در ناحیه کلیه شود.

کسانی که سنگ کلیه دارند با مصرف جعفری مشکلاتشان کاهش پیدا میکند، سنگ کلیه به دلیل رسوب مواد معدنی مختلف در درون کلیه ایجاد میشود. این مشکل در انسان در سنین حدود 30 الی 50 سال تشدید میشود و برخی افراد را به سنگ کلیه دچار میکند. داشتن یک رژیم مناسب و مصرف غذاهایی که سدیم کمتری دارند میتواند به کاهش احتمال ایجاد سنگ کلیه بینجامد جعفری یک گیاه و غذایی است که میتواند باعث کاهش احتمال ایجاد این سنگها بشود و کلیه را از رسوبات خالی کند. این گیاه با خواص ادرار آوری طبیعی که در خود دارد باعث خروج سریعتر و بیشتر ادرار و حذف عوامل بیماریزا یا پاتوژنها میشود و به پاکسازی خون و کلیه کمک شایانی می کند. همچنین باید اشاره کرد که دانه‌های جعفری هم با داشتن همین اثرات برای افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند مناسب بوده و به دلیل این که دو ماده آپیول و میریستیسین را در خود دارند به حذف بهتر سموم و همچینی سدیم که ناشی از مصرف بالای نمک و غذاهایی است که مواد نگهدارنده دارند کمک کند. باید همراه با این گیاه به مصرف آب زیاد هم اشاره کرد که بسیار مهم است. اگر جعفری زیاد مصرف میکنید حتماً میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید که این گیاه بتواند خواص خود را آشکار کند زیرا اگر آب مصرفی کم باشد حتی ممکن است خواص جعفری کاهش یابد یا برعکس اثراتی منفی بر بدن بگذارد و فشار بر کلیه ها زیاد شود. در نتیجه مصرف آب در طول روز همراه با مصرف جعفری همراه با غذا فراموش نشود.

جعفری گیاهی دارویی و سرشار از خواص برای خون و سیستم گوارش و ادرار بوده و به دلیل داشتن انواع ویتامین ها مصرف آن همراه با غذا توصیه میشود. این گیاه از فعالیت قارچ‌ها و انگل ها هم میتواند جلوگیری کند که مشکلی است که میتواند بر روی سیستم گوارشی و همچنین کلیه ها تاثیر منفی بگذارد و بیماری های مختلفی را اییجاد کند. در رژیم غذایی خود حتماً جعفری را به عنوان یک گیاه مفید و دارویی در کنار غذا استفاده کنید، البته حتماً مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید زیرا برخی افراد مشکلاتی مانند خارش را به دلیل مصرف بالای جعفری تجربه میکنند.

مضرات جعفری

در اینجا به مضرات خوردن جعفری می پردازیم:

1- جعفری و آب آن یک گیاه و نوشیدنی قاعده آور می باشد لذا در دوران بارداری و شیردهی به طور اکید توصیه می گردد که مصرف نشود همچنین موجب انقباض رحم شده و جنین را سقط می نماید پس بسیار خطرناک است

2- اگر حساسیت پوستی دارید از خوردن جعفری خودداری نمائید زیرا این گیاه امکان دارد پوست را در برابر خورشید حساس نموده و موجب خارش و جوش پوستی گردد.

3- اگر در خوردن جعفری زیاده روی نمائید این گیاه جریان خون را کاهش می دهد همچنین اعصاب را تحریک می نماید.


4- جعفری به دلیل دارابودن محتوای فراوان ویتامین کا امکان دارد با داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین تداخل ایجاد نماید.

جعفری برای دیابت

اگر مرتبا جعفری بخورید ، حتی می توانید تأثیر مثبتی بر میزان قند خون خود داشته باشید - همانطور که محققان موسسه تحقیقات تغذیه ای آلمان در پوتسدام کشف کردند. از آنجا که جعفری حاوی مواد گیاهی خاصی از گروه فلاون ها (لوتئولین و آپیژنین) است که باعث بهبود اثر انسولین می شود ، به این معنی که گلوکز بیشتری از خون به سلول ها منتقل می شود و به این ترتیب سطح قند خون کاهش می یابد.

علاوه بر این ، آنزیم های لوتئولین و آپیژنین را بلوک می کنند که باعث تولید قند از گلیکوژن (فرم ذخیره قند) در کبد می شوند ، به طوری که سطح قند خون نیز از این طریق تنظیم می شود.

در دیابت نوع 2 ، بیماری کبد چرب نیز شایع است. هنوز مشخص نیست که علت یا پیامد دیابت است. با این حال لوتئولین و آپی ژنین از تشکیل چربی بدن جلوگیری می کنند و بنابراین به کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب نیز کمک می کنند.

ویژگیهای جعفری برای مغز


جعفری با داشتن خواص آنتی اکسیدان و ویتامین هایی مانند ویتامین سی میتواند سلامت رگها را بهبود بدهد و از سکته مغزی جلوگیری کند. همچنین با خواص کاهش التهاب و صاف کنندگی خون میتواند باعث کاهش برخی سردردها و مشکلات عصبی شود، البته این گیاه را باید در اندازه زیاد با مشورت پزشک مصرف کرد چون ممکن است برای برخی مصرف زیاد جعفری مفید نباشد.

جعفری با داشتن انواع ویتامین ها میتواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث شود که برخی بیماری هایی که ناشی از کمبود ویتامین‌هایی مانند ویتامین بی و همچنین ویتامین سی هستند و اعصاب و مغز را دچار مشکل میکنند بهبود پیدا کنند.

این گیاه با خواص آنتی اکسیدان خود میتوانند احتمال ایجاد سرطانهایی مانند سرطان مغز را کاهش دهد و همچنین سلولها را با تصفیه سازی خون پاکسازی کند و سلولهایی که آسیب دیده اند را با سلولهای تازه جایگزین کند.

جعفری را میتوان با ترکیب دیگر گیاهان و مواد غذایی میل کرد مانند انواع سبزیجات و همچنین گوشت و مرغ تا به جذب بهتر مواد غذایی و بهبود سیستم گوارشی در هضم غذا کمک کند و بتوانیم ویتامین بیشتری از غذاها دریافت کنیم

خواص جعفری برای چشم

جعفری با داشتن انواع ویتامین های مختلف مانند ویتامین آ و ب و سی، همچنین مواد معدنی مانند آهن و منیزیم و روی میتواند باعث تقویت بینایی و بهبود مشکلات خفیف چشمی بشود.

چشم ما گاهی اوقات به دلیل کمبود برخی ویتامین ها دچار مشکلاتی میشود و جعفری با داشتن انواع ویتامین ها و مینرال ها این ضعف ها و مشکلات را کاهش میدهد. همچنین خواصی که این گیاه بر روی رگها و خون دارد میتواند باعث بهبود عملکرد بینایی و همچنین بهبود مشکلات و بیماری های چشمی بشود. چشم انسان بسیار حساس بوده و باید با استفاده از تغذیه مناسب به سلامتی آن کمک نمود.

یکی از مهمترین خواص جعفری برای چشم این است که با داشتن ویتامین ای و بهبود جذب این ویتامین در غذا میتواند باعث شود که شبکوری و کاهش دید درمان شود یا بهبود پیدا کند. ویتامین ای برای این که بتوانیم رنگها را بهتر تشخیص بدهیم و برای ساخت اپسین در درون چشم بسیار حیاتی بوده و به همین دلیل است که با مصرف ویتامین ای که در جعفری بسیار زیاد وجود دارد میتوان شبکوری را درمان کرد یا مشکلاتی از این دست را کاهش داد.

این گیاه با داشتن ویتامین سی باعث میشود که از پیری چشم جلوگیری شود و مشکلات پوستی دور چشم را کاهش میدهد چین و چروک ناشی از پیری که دور چشم اتفاق میوفتد را میتوان با استفاده از ویتامین سی کاهش داد و جعفری سرشار از ویتامین سی است. همچنین جاهای زخم و چروکهای زیر چشم را میتواند بهبود بدهد. این گیاه با تقویت کلاژن سازی در پوست باعث ترمیم سلولهای پوستی شده و هم میتواند روند پیری پوست را کاهش دهد و هم باعث رفع مشکلاتی مانند چروک و خطوط زیر چشم میشود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها