رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 325703

خواص چغندر | چغندر معجزه ای برای رفع یبوست

چغندر یکی از میوه های خوشمزه و شیرین است که به تازگی فواید آن روشن شده است در ادامه مطلب نکاتی طلایی در مورد تاثیر چغندر بر ای رفع یبوست را که بیش از این نمی دانستید را خواهید دانست.

html>

خواص چغندر

چُغُندَر سبزه‌ای است خوردنی. که ریشه آن کلفت و گوشتی است و پخته آن از اغذیه لذیذ و شیرین است و برگ چغندر و خود آن را در آشها و بورانی‌ها داخل می‌کنند و نیز چغندر را در تغذیه حیوانات بکار می‌برند و از نوعی از آن قند و الکل می‌سازند. سبزیی است خوردنی با ریشه بزرگ. گیاهی دوساله که در سال اول برگهای گسترده دارد و ریشه آن اندوخته قندی می‌سازد و در سال دوم ساقه گلدار آن تشکیل یافته اندوخته را بمصرف می‌رساند.

ساکارز در برگهای بزرگ چغندر در هنگام روز در برابر نور ساخته می‌شود و شب به ریشه رفته در آنجا ذخیره می‌شود و طبقات متوالی ریشه ضخیم می‌گردد. رنگ ریشه‌های چغندر ممکن است زرد یا سفید یا سرخ تیره باشد. نام گیاهی که بیخ و ریشه آن که در زیرزمین رشد می‌کند انواع گوناگون ریز و درشت و کم شیرینی و پرشیرینی دارد و نوع معروف آن چغندر قند است که در کارخانه‌ها بمصرف تهیه قند می‌رسد و تفاله یا ملاس این نوع چغندر را در تغذیه حیوانات مصرف می‌کنند یا بجای کود در پاره‌ای از کشاورزیها بکار می‌برند و گونه دیگرش چغندر معمولی است که از پخته آن روستائیان و بعضی اهالی شهرستانها تغذیه می‌کنند و خام آن را نیز بمصرف تغذیه حیوانات علفخوار می‌رسانند.

چغندر دارای :

پروتئین C
چربی مواد ازته
ویتامین A فسفر
B3 کلسیم
B2 آهن
B1 مواد قندی

چغندر را از قدیم می شناختند و حتی در حدود چهار قرن قبل از میلاد با خواص درمانی آن آشنا بوده و از آن استفاده می کردند. چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می شود. چغندر، گیاهی است با برگهای پهن و درشت یا برگهای مخروطی شکل که از آن به همراه دیگر سبزیجات در آش یا خورش استفاده می کنند، گاهی هم آن را به همراه ماست مصرف می کنند. چغندر خوب آن است که زیاد در خاک نمانده باشد زیرا چغندری که زیاد رسیده باشد سفت می شود. چغندر پیر معمولاً گردنی باریک دارد و شیارهایی روی آن به وجود می آید. چغندر خام، عسل گیاهی است و خداوند بعد از عسل، شفا را در چغندر قرار داده است، بر همین اساس می توان به ارزش چغندر پی برد. برای آنکه پوست چغندر پخته به آسانی کنده می شود، باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون آورده و درون آب سرد قرار دهید تا به راحتی پوست آن جدا گردد.

خواص چغندر

خواص غذایی – دارویی چغندر

1- طبیعت چغندر گرم و تر است.

2- مصرف چغندر بیماری جذام را از بین می برد.

3- چغندر، عقل را زیاد می کند.

4- چغندر یکی از بهترین شیره های سبزی است که به ساختن گلبولهای قرمز خون کمک می کند، خون را تصفیه کرده و جریان خون را بهبود می بخشد. از این رو مصرف چغندر به خانمها بسیار توصیه می شود.

5- چغندر قرمز یا لبو به دلیل داشتن فیبر فراوان که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسید فولیک، بهتر است در سبد غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

6- لبو دارای مقادیر فراوان آهن در کنار ویتامین ((ث)) و اسید فولیک است که از بروز کم خونی در افراد بویژه دختران جوان ممانعت می کند.

7- املاحی که در چغندر وجود دارد، یک پاک کننده بسیار عالی برای کبد، کلیه و کیسه صفراست.

8- چغندر ملین، نرم کنند و ادرارآور است و در رفع یبوست نقش عمده ای را ایفا می کند. همچنین اهمیت به سزایی در دستگاه گوارش دارد.

9- درمان کننده التهاب مجاری ادرار است.

10- چغندر برای درمان التهاب مثانه، بواسیر و بیماریهای پوستی بسیار مفید است. اشتها را نیز زیاد می کند.

11- چغندر مانند هویج دارای کاروتن است که در معده تبدیل به ویتامین A می شود.

12- خوردن چغندر پخته، برای رعشه مفید است خصوصاً اگر برگ آن سرخ رنگ باشد.

13- برگ چغندر خام ورم طحال را بهبود می بخشد.

14- چغندر مخلوط با آب هویج دفع کننده سنگ کیسه صفراست.

15- خوردن چغندر، در هوای خشک خصوصاً در فصل زمستان مؤثر تر است و به همه، خصوصاً پیران بسیار توصیه می شود.

16- شستشوی سر با جوشانده برگ چغندر، شوره و چربی مو را از بین می برد و ضد شپش است.

17- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود.

18- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیربه سزایی خواهد داشت.

19- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید می باشد چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد.

20- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده می شود.

خواص چغندر برای بهبود عملکرد کبد


همانطور که می‌دانید کبد برای پاکسازی بدن از سموم کار بسیار سنگینی انجام می‌دهد. شما می‌توانید عملکرد کبد را با خوردن چغندر بهبود ببخشید و آن را سبک‌تر کنید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بتائین (آمینو اسید موجود در چغندر) می‌تواند به پیشگیری و کاهش تجمع چربی در کبد کمک کند. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده نشان می‌دهد موش‌هایی که از آب چغندر استفاده کرده‌اند آنزیم‌های دفع کننده سموم بالاتری در جریان خونی خود داشتند. همچنین مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نشان داده است که بتائین عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد.

درمان بیماری های مزمن با کمک چغندر



چغندر علاوه بر بتائین، سرشار از بتالائین است. بتالائین یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب بسیار قوی است که می‌تواند با بیماری‌های مزمنی همچون بیماری‌های قلبی، چاقی و سرطان‌های احتمالی مبارزه کند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بتاسیانین موجود در چغندر که رنگ قرمز خوبی به آن می‌دهد، قادر است بدن را در مقابل مواد سرطان زای مختلف محافظت کند.

خواص چغندر برای رفع یبوست


چغندر سرشار از فیبر است و می‌تواند یبوست شما را به خوبی درمان کند. یک پیمانه چغندر می‌تواند ۴ گرم فیبر وارد بدن شما کند. این فیبرها معمولا فیبرهای نامحلول هستند و به کاهش یبوست، بواسیر و دیورتیکولیت کمک می‌کنند.بتائین موجود در چغندر می‌تواند به بهبود گوارش کمک کند. فقط به خاطر داشته باشید که تنها رنگ ادرار بعد از مصرف چغندر تغییر پیدا نمی‌کند بلکه امکان تغییر رنگ مدفوع نیز وجود دارد.

مضرات چغندر:

در ایجا بعد از بررسی خواص چغندر به مضرات آن می پردازیم :

اگر در مصرف چغندر زیاده روی نمائید امکان دارد رنگ ادرار شما صورتی گردد.

افراط در مصرف چغندر باعث سنگ کلیه می گردد زیرا حاوی اگزالات می باشد.

اگر آلرژی دارید مصرف چغندر ممکن است حساسیت زا باشد و خارش و جوش ایجاد نماید پس جانب احتیاط را داشته باشید.

اگر باردار هستید در خوردن چغندر احتیاط نمائید در بعضی موارد به علت داشتن بتائین دارای عوارض است.

اگر یبوست دارید از خوردن چغندر خودداری نمائید.همچنین مصرف آن موجب نفخ و گاز روده می گردد

اگر در خوردن چغندر زیاده روی نمائید ضربان قلب زیاد می گردد همچنین ممکن است مسمومیت کبدی ایجاد نماید

مصرف چغندر ممکن است موجب بیماری نقرس گردد همچنین اگر داروی خاصی مصرف می نمائید با پزشک خود مشورت نمائید زیرا تداخل دارویی ایجاد می نماید.

دیگر خواص اب چغندر

خواص مفید آن بیشتر در آب چغندر تازه فشرده برجسته می شود.

آب ریشه سبزیجات حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی است.

در این فرم محصول برای خستگی و کمبود ویتامین ، کمبود هموگلوبین و یبوست مفید است.

آب چغندر به پاکسازی بدن نیز کمک می کند.

در اولین نشانه سرماخوردگی چقندر به روند بهبود کمک می کند زیرا سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند و به مبارزه با بیماری کمک می کند.

آب چغندر خالص بسیار غنی است و می توان آن را با آب هویج رقیق کرد تا مزه دار شود.

نسبت یک به ده ، به تدریج نسبت آب چغندر را به نصف افزایش می دهد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها