رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326302

خواص رزماری / خواص رزماری برای پوست / خواص رزماری برای موی سر

خواص رزماری / خواص گیاه رزماری برای تقویت حافظه / بهبود خلق و خو و استرس با رزماری / خواص رزماری برای موی سر / خواص رزماری برای پوست / خاصیت ضد التهابی رزماری / سم زدایی از بدن با گیاه رزماری / خاصیتهای آنتی باکتریایی گیاه رزماری

a href="http://www.saat24.news/news/326302/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5-%D8%B1%D8%B2%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D8%B1">خواص رزماری

خواص رزماری

رزماری دیر زمانی است که در فرهنگ های مختلف به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، یبوست، نفخ، و اسهال مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی های ضد التهابی و محرک این گیاه دلیل این کار است و از این رو برای کمک به تنظیم حرکات روده و دستگاه گوارش می توانید مصرف منظم رزماری را در رژیم غذایی هفتگی خود مد نظر قرار دهید.

رزماری با نام علمی Rosmarinus officinalis، یک گیاه دارویی چوبی، معطر و همیشه سبز با برگ هایی سوزنی شکل و گل های سفید، صورتی، بنفش یا آبی است. برخی از فواید سلامت رزماری شامل توانایی تقویت حافظه، بهبود خلق و خو، کاهش التهاب و سم زدایی بدن می شوند.

به گزارش"ارگانیک فکتس"، رزماری بومی منطقه مدیترانه است و یکی از رایج‌ترین گیاهان در قفسه های ادویه خانگی یا فروشگاهی محسوب می شود. محبوبیت بالای رزماری بی دلیل نیست زیرا نه تنها از مزه و عطر فوق العاده ای سود می برد، بلکه در صورت استفاده منظم در رژیم غذایی مجموعه ای از آثار سودمند برای سلامت انسان را نیز ارائه می کند.

همانند بسیاری دیگر از گیاهان دارویی و مفید دیگر، رزماری به خانواده طبقه بدنی مشابه با نعناع اختصاص دارد، اما از مزه خاص آن برخوردار نیست. رزماری دارای مزه ای گرم‌تر، تلخ‌تر و گس‌تر است که عطر و طعم فوق العاده ای به سوپ ها، سس ها، خورش ها، کباب ها و چاشنی ها می بخشد. استفاده از رزماری به ویژه در غذاهای ایتالیایی رایج است.

اگرچه میزان کم مورد استفاده برای بهتر کردن عطر و مزه غذاها به طور معمول برای اثرگذاری چشمگیر بر بدن انسان کافی نیست، اما افزودن منظم برگ های این گیاه به غذا امکان استخراج فواید انباشته شده در ترکیبات ارگانیک و ترکیبات شیمیایی طبیعی موجود در برگ ها را برای بدن فراهم می کند.از دیگر روش های استفاده از رزماری می توان به مصرف مقادیر زیاد این گیاه و یا استعمال روغن عصاره ای آن به صورت مستقیم روی پوست اشاره کرد. در ادامه با فواید سلامت رزماری بیشتر آشنا می شویم.

خواص گیاه رزماری برای تقویت حافظه

یکی از اولین موارد گزارش شده و یا مستند از رزماری به عنوان یک محرک شناختی بود. گفته می‌شد که رزماری به بهبود حافظه و افزایش هوش وتمرکز کمک می‌کند. اگرچه تمامی این ادعاها در دست تحقیق و بررسی است اما مصرف آن می‌تواند تاثیر خوبی بر روی افزایش حافظه داشته باشد. این ماده به شما کمک می‌کند ذهن تازه و جوان‌تری داشته باشید. رزماری همچنین برای تحریک فعالیت‌های شناختی در دوران کهنسالی بسیار مفید است. در افرادی که از اختلالات شناختی رنج می‌برند مصرف رزماری می تواند مفید باشد.رزماری یک مکمل جایگزین خوب برای بیشتر درمان‌های مدرن است.

بهبود خلق و خو و استرس با رزماری

عطر و بوی رزماری می‌تواند به تنهایی خلق و خوی شما را بهبود ببخشد، ذهن شما را پاک سازد و استرس را کاهش دهد.در افرادی که دچار اضطراب مزمن و یا عدم تعادل هورمون‌های استرس هستند، مصرف رزماری می‌تواند مفید باشد. زمانی که این گیاه مصرف شود می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. در آروماتراپی نیز از اسانس رزماری برای این مقاصد استفاده می‌شود.

خواص رزماری برای موی سر

یکی از مهمترین خواص رزماری تقویت موی سر و افزایش سرعت رشد موی سر است. برای اینکار کافیست به یک شامپوی ۲۰۰ میلی متری تقریبا ۵۰۰ میلی متر عصاره رز ماری بیافزایید. همچنین میتوانید عصاره رزماری را روی پوست سرتان ماساژ دهید.

اگر دوست دارید رنگ موهایتان از خاکستری به حالت طبیعی تبدیل شود از رزماری استفاده کنید. همچنین برای درمان طاسی سر میتوان از رزماری استفاده کرد.

همچنین مصرف پی در پی رزماری برای موی سر باعث جلوگیری از ریزش مو خواهد شد. رز ماری باعث تقویت ریشه مو خواهد شد. اگر رزماری را روی موی سر و پوست رستان ماساژ دهید جریان گردش خون در ناحیه سر افزایش می یابد. در نتیجه تغذیه و غذا رسانی به ریشه موها بهبود خواهد یافت.

خواص رزماری برای پوست

طبق بررسی های بدست امده خواص رزماری برای تقویت و سلامت پوست بی نظیر است. به عنوان مثال جهت درمان زخم های کهنه از رزماری استفاده میکنند.

جالب است بدانید که اسانس رزماری ضد میکروب، ضد ویروس و قارچ برای پوست است. همچنین عصاره رزماری از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند.

به گزارش آسان طب رزماری سبب پاکسازی و سم زدایی از پوست های چرب و مستعد به آکنه خواهد شد.

برای درمان پوستهای خشک مدام روغن رزماری را روی پوستتان ماساژ بدهید. این کار هم خشکی پوستتان را رفع میکند و هم سسب تقویت ان می شود. برای درمان پوست های چروک نما یا پیر میتوانید از کمپرس یا اسانس رزماری استفاده کنید.

خاصیت ضد التهابی رزماری

شاید یکی از مهم‌ترین کاربردهای رزماری استفاده از آن به عنوان یک ماده‌ی ضد التهابی است. اسید کارنوسیک آنتی اکسیدان و ترکیب ضد التهابی قدرتمندی است که در رزماری یافت می‌شود و می‌تواند برای کاهش التهاب مفاصل، ماهیچه‌ها و رگ‌های خونی مفید باشد. همین امر باعث شده است که رزماری به یک درمان موثر برای بیماری‌های مختلفی همچون فشار خون، نقرس، ورم مفاصل و صدمات متحمل شده در فعالیت بدنی یا جراحی تبدیل شود. علاوه بر این، کاهش التهاب در سیستم قلبی –عروقی می‌تواند برای افزایش سلامت بدن موثر باشد.

سم زدایی از بدن با گیاه رزماری

رزماری دارای طبیعت ادرار آور است و این بدان معناست که می‌تواند سموم بدن را از طریق ادرار از بدن دفع کند. اینکار باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شود. رزماری به بهبود سلامت کبد در بدن نیز کمک فراوانی می‌کند.کبد یکی از ارگان‌هایی است که به سختی درمان می‌شود.

خاصیتهای آنتی باکتریایی گیاه رزماری

با اینکه خاصیت کلی رزماری در تقویت سیستم ایمنی بدن به تنهایی برای حفط سلامت بدن کافیست اما این ماده در مقابل عفونت‌های باکتریایی به خصوص در معده بسیار مفید و موثر است. هلیکو باکتر پیلوری یک پاتوژن شایع و بسیار خطرناک است که می‌تواند باعث زخم معده گردد اما رزماری از رشد آن جلوگیری می‌کند. رزماری همچنین از بروز عفونت‌های استاف که سالیانه جان هزاران نفر را می‌گیرد، جلوگیری می‌کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها