رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326525

خواص توت فرنگی | فواید توت فرنگی در بارداری و بهبود پوست و مو

توت فرنگی میوه است که از افراد کمی از خواص بی نظیر آن برای بارداری و پوست و مو مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

توت فرنگی
html>

انواع توت های شیرین و کمی ترش از محتوای آنتی اکسیدانی قدرتمندی برخوردار هستند و قند خون فرد را به سرعت تقویت نمی کنند و آنها را به گزینه ای ایده آل برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند و یک افزودنی بی خطر و خوشمزه برای هر رژیم غذایی می باشد.

میوه ها و سبزیجات از انواع مختلف از جمله توت فرنگی فواید سلامتی زیادی دارند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که مصرف روزانه 400 گرم (گرم) میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و سرطان را کاهش دهد.

در این مقاله ، ما به مزایای سلامتی توت فرنگی ها ، اطلاعات تغذیه ای آنها و راه های گنجاندن آنها در رژیم غذایی می پردازیم.

فواید

توت فرنگی طیف وسیعی از مزایای بالقوه را ارائه می دهد و می تواند از سیستم دفاعی بدن در برابر انواع بیماری ها پشتیبانی کند. بیش از 600 نوع توت فرنگی وجود دارد.


1. جلوگیری از بیماری های قلبی

توت فرنگی به دلیل دارا بودن پلی فنول زیاد ، ممکن است در برابر بیماری های قلبی تأثیر پیشگیرانه ای داشته باشد. پلی فنول ها ترکیبات گیاهی هستند که برای بدن مفید هستند.

گزارش سال 2019 مشخص کرد که آنتوسیانین موجود در توت فرنگی با خطر کمتری از نوعی حمله قلبی که به انفارکتوس میوکارد معروف است ارتباط دارد.

کورستین فلاونوئید ، که در توت فرنگی نیز وجود دارد ، یک ضد التهاب طبیعی است که به نظر می رسد خطر آترواسکلروز را کاهش می دهد.

فیبر و پتاسیم موجود در توت فرنگی همچنین از سلامت قلب حمایت می کند.

در یک مطالعه سال 2011 ، شرکت کنندگانی که روزانه 4،069 میلی گرم (میلی گرم) پتاسیم مصرف کرده اند در مقایسه با افرادی که روزانه حدود 1000 میلی گرم پتاسیم مصرف کرده اند ، خطر کمتری از مرگ در اثر بیماری ایسکمیک قلب دارند.

خواص توت فرنگی  |  فواید توت فرنگی در بارداری و بهبود پوست و مو

2. جلوگیری از سکته مغزی

فراتحلیل سال 2016 شامل مطالعاتی بود که کوئرستین آنتی اکسیدان ، کائمپرفول و آنتوسیانین را ارزیابی کرده بودند.

این متاآنالیز به پیوند بین آنتی اکسیدان هایی که در توت فرنگی و خطر سکته وجود داشتند ، اشاره کرد. پس از آنکه نویسندگان مطالعه عوامل خطر قلبی عروقی را در نظر گرفتند ، مشخص شد که آنها خطر سکته مغزی را به میزان متوسط کاهش داده اند.


3. سرطان

براساس بررسی سال 2016 ، آنتی اکسیدان های قدرتمند توت فرنگی ممکن است در برابر رادیکال های آزاد عمل کنند. این بررسی نشان می دهد که این عامل می تواند رشد تومور را مهار کند و التهاب را در بدن کاهش دهد.

در حالیکه هیچ میوه ای به عنوان یک درمان مستقیم برای سرطان عمل نمی کند ، توت فرنگی و میوه های مشابه ممکن است به کاهش خطر برخی از افراد مبتلا به این بیماری کمک کند.

4- فشار خون

به دلیل داشتن پتاسیم زیاد ، توت فرنگی می تواند برای افرادی که خطر فشار خون بالا دارند با کمک به جبران اثرات سدیم در بدن ، مزایایی ایجاد کند.

دریافت پتاسیم کم به همان میزان یک عامل خطر برای فشار خون بالا مهم است.

طبق بررسی ملی آزمایشات بهداشتی و تغذیه ای (NHANES) ، کمتر از 2٪ از بزرگسالان آمریکایی توصیه روزانه 4،700 میلی گرم برای پتاسیم را برآورده می کنند.

توت فرنگی یک روش شیرین و پر کننده برای کمک به افراد در مصرف بیشتر پتاسیم در رژیم غذایی است.


5- یبوست

خوردن غذاهایی مانند توت فرنگی ، انگور ، هندوانه و طالبی که آب و فیبر زیادی دارند می تواند به آبرسانی بدن و حفظ حرکات منظم روده کمک کند.

فیبر برای به حداقل رساندن یبوست و افزودن فله به مدفوع ضروری است.


6. دیابت

توت فرنگی یک انتخاب میوه سالم برای افراد مبتلا به دیابت است. مقدار قابل توجهی فیبر انواع توت ها با جلوگیری از بلندی و افت شدید ، به تنظیم قند خون و پایدار ماندن آن کمک می کند.

فیبر می تواند احساس سیری را بهبود بخشد و به افراد کمک می کند بعد از خوردن غذا احساس سیری طولانی تر کنند. این امر می تواند اضطراب میان وعده های غذایی را کاهش دهد ، این امر به مدیریت گلوکز کمک می کند و خطر ابتلا به قند خون را کاهش می دهد.

دیگر خواص توت فرنگی

توت فرنگی منبع خوبی از:

فیبر آهن
ویتامین C فسفر
فولات تانن
پتاسیم موسیلاژ
آنتی اکسیدان قندهای مختلف
کلسیم اسیدهای میوه

می‌باشد که این مواد مغذی باعث می‌شوند توت فرنگی باعث افزایش سلامت قلب ، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.

خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی در بارداری

مهدیه عالی، کارشناس تغذیه درباره مصرف توت فرنگی در دوران بارداری می‌گوید: توت فرنگی از جمله میوه‌هایی است که با وجود شیرینی شاخص قند خون آن بالا نیست تا جایی که حتی برای بیماران دیابتی نیز مفید است زیرا از بالا و پایین رفتن قند خون جلوگیری می‌کند و فیبر بسیار بالایی دارد. علاوه بر این بسیار کم کالری است؛ یک واحد از این میوه که شامل 8 توت فرنگی متوسط می‌شود تنها 50 کالری دارد.

از مزایای دیگر این میوه این است که سرشار از ویتامین‌های مفید در دوران بارداری است. یکی از مهمترین ویتامین‌های آن نیز ویتامین ث است که حاوی ریزمغذی موثر در رشد و تکامل جنین است و اینکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است مصرف آن سلامت خودشان یا جنین را به خطر بیندازد هیچ پایه و اساس علمی ندارد. بلکه کاملا برعکس، استفاده از این میوه برای جلوگیری از خطر سقط جنین یا تشکیل نوزاد ناقص به زنان باردار توصیه می‌شود.

خواص توت فرنگی برای پوست

توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره وسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می شده است. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه ای در باره اسیدهای میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی روشن گردد.

از هزاران سال پیش خانم ها از عصاره برخی میوه ها جهت شادابی پوست خود استفاده می کردند.

تحقیقات سال های اخیر نشان داده است میوه ها حاوی اسیدهایی به نام اسید میوه یا ” آلفا هیدروکسی اسید” می باشند و به اختصار به صورتAHA گفته می شوند. این اسیدها قادر هستند که لایه های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میوه ها می توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند.

البته با توجه به اینکه این اسیدها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می باشند دارای اثرات کمی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.

این موضوع باعث جلب نظر همگان به اثرات این اسیدها شده، طوریکه در سال های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم، لوسیون و فرآورده هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده اند.

تفاوت محصولات صنعتی با میوه های طبیعی در این است که غلظت این اسیدها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه ها بوده، بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند و در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی باشد.

افرادی که می خواهند از اثرات سوء اینگونه محصولات در امان بمانند، می توانند از ماسک بعضی میوه ها از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط آنکه صبر و حوصله کافی داشته باشند، چون اثر میوه های طبیعی به مراتب ضعیف تر و طولانی تر از محصولات شیمیایی بوده ولی عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.

فواید توت فرنگی برای مو

از امروز دیگر توت فرنگی های رسیده و له شده را دور نیندازید چون می توانید از آنها برای درمان بعضی از مشکلات موها استفاده کنید. اگر می خواهید موهایی براق و درخشان داشته باشید باید از مخلوط توت فرنگی و مایونز استفاده کنید، شما باید حداقل ۷ تا ۸ توت فرنگی رسیده را کاملا له کرده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری مایونز اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا حالت چسبی شکل پیدا کند. حالا این مخلوط را به تمام موهای تان بمالید و سپس موها را با یک کلاه حمام کاملا بپوشانید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را آب بکشید و مثل همیشه شامپو کنید. مطمئن باشید اثر این مخلوط فوق العاده است. شما در واقع از یک ترکیب طبیعی توت فرنگی برای براق کردن فوری موها استفاده کرده اید، توت فرنگی یک حالت دهنده فوق العاده برای موهای شماست.

مواردی از مضرات توت فرنگی

مورد اول:

استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.

مورد دوم:

افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند.
مورد سوم:

این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می ‌کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.

مورد چهارم:

همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.

مورد پنجم:

توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوش‌ هایی شبیه کهیر ایجاد می ‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.

مورد ششم:

کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.

شش دلیل سالم بودن توت فرنگی

1- توت فرنگی بیش از پرتقال حاوی ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی است .

2-مدت هاست که متخصصان تغذیه به دلیل داشتن اسیدفولیک و آهن زیاد از آنها در برابر کم خونی استفاده می کنند .

3-مقدار کلسیم زیاد از استخوان ها در برابر پوکی استخوان محافظت می کند .

4-پتاسیم و منیزیم از قلب محافظت می کند.

5-توت فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که علائم نقرس و روماتیسم را تسکین می دهد.


6-مواد شیمیایی شیمیایی از گروه اسیدهای فنلی در برابر سرطان محافظت می کنند و از تصلب شرایین جلوگیری می کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها