رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 326571

خواص هویج | شگفتی های هویج برای پوست و لاغری

هویج برای بینایی فواید شگفت انگیزی دارد هویج دارای فواید بیشماری برای سلامتی است این سبزی در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر بسزایی دارد در این مطلب میخواهیم شما را با خواص آن آشنا کنیم.

هویج
html>

خواص هویج

هویج به عنوان شیرین ترین نوع سبزیجات فایده بسیاری برای سلامت پوست و بدن دارد که شاید تنها چند مورد از آنها را بدانید.هویج با داشتن مواد مقوی و ویتامین ها منبع مهمی برای درمان بسیاری از بیماری ها می باشد.

فرقی نمی کند هویجتان خام، پخته، رنده شده یا به صورت پوره باشد. روش های متفاوتی برای وارد کردن هویج به برنامه ی غذایی روزانه وجود دارد. این ماده ی غذایی نارنجی رنگ سرشار از خواص فوق العاده است که خدمت بزرگی به سلامتی می کند.

با مصرف این سبزی ترد، پرخاصیت و مقوی به اندازه کافی ویتامین A دریافت کرده و به دنبال آن پوستی شاداب داشته و از ابتلا به سرطان ، بروز پیری زودرس و ..... جلوگیری کنید.

با ما باشید تا گلچینی از خواص فوق‌العاده‌ی هویج را با شما در میان بگذاریم.

خواص هویج

خواص هویج برای بینایی

هویج سرشار از بتاکاروتن می باشد که در کبد به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین در رتینا یا شبکیه به ردوپسین - رنگدانه ارغوانی رنگ مورد نیاز در دید شب تبدیل می شود.

همچنین تحقیقات ثابت کرده بتاکاروتن از بروز دژنراسیون ماکولا چشمی و آب مروارید سنایل - شایع ترین نوع آب مروارید پیشگیری و محافظت می کند.در یک بررسی مشخص شد که افرادی که مقدار بیشتری بتاکاروتن مصرف کرده بودند احتمال خطر ابتلای آنان به دژنراسیون ماکولار چشمی 40 درصد کمتر از کسانی که بتاکاروتن کمتری مصرف کرده بودند وجود داشت.

خواص هویج برای لاغری

پزشکان متخصص تغذیه معتقدند افراد چاق برای لاغر شدن روزی چند هویج بخورند تا با استفاده از فیبر آن چربی‌های اضافه خود را آب کنند.
به گفته آنان هویج برخلاف آب‌هویج دارای کالری کمی است و می‌تواند احساس سیری را در فرد به وجود آورد.
بتاکاروتن موجود در هویج از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند و برای تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها مفید است.
بتاکاروتن همچنین از سرعت پیشرفت سرطان ریه جلوگیری می‌کند و خوردن روزانه یک هویج از ابتلا به این سرطان ۶۰ درصد می‌کاهد.
هویج همچنین دارای ویتامین‌های a و b است و به دلیل داشتن آهن، فسفر و منیزیم خون‌ساز است و کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد.فراموش نکنید افراد چاق از خوردن آب هویج خودداری کنند، چون هر قاشق غذاخوری آن ۲۰کالری دارد.

خاصیت ضد سرطانی هویج

تحقیقات نشان داده مصرف هویج خطر ابتلا به سرطان ریه ، سینه و کولون (روده بزرگ) را کاهش می دهد.

محققان به تازگی کشف کرده اند که دو ماده موجود در هویج به نام های فالکارینول و فالکاریندول دارای خواص ضد سرطانی هستند.

فالکارینول ماده ضدآفت طبیعی است که توسط هویج تولید می شود تا از ریشه خود در مقابل بیماری های قارچی محافظت کند.

مصرف هویج اثرات محافظتی در برابر سرطان ریه دارد. مطالعه ای روی بیش از 120000 زن به این نتیجه رسید که کسانی که 2 تا 4 وعده هویج در هفته می خورند، 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه نسبت به کسانی هستند که این کار را نمی کنند. با 5 وعده یا بیشتر، کاهش خطر به 60٪ می رسد.

علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده‌ای نشان داد افرادی که 2 وعده یا بیشتر هویج یا اسفناج در هفته می‌خورند نسبت به افرادی که نه هویج و نه اسفناج می‌خورند، 44 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

رفع یبوست با هویج

هویج حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای بازگرداندن نیرو و انرژی به بچه‌هایی است که دچار اسهال بوده‌اند. این سبزی خوشمزه و پرخاصیت سرشار از مواد معدنی و قندهاست و تأثیر ضدالتهابی روی مخاط روده‌ای دارد.

در نهایت اینکه باید بدانید فیبر پکتین موجود در هویج آب موجود در روده را جذب کرده و به این ترتیب به بیرون‌روی کودکان پایان می‌دهد.البته باید بدانید که همین فیبر محلول در آب برای مقابله با یبوست نیز موثر است زیرا اینکه باعث نرم شدن مدفوع شده و دفع آن را راحت می‌کند. باید بدانید که فیبرها نقش روان‌کننده و نرم‌کننده موثری دارند و باعث دفع راحت می‌شوند.

خواص هویج برای پوست

مصرف هویج به نشاط و درخشان شدن پوست شما کمک میکنه. به دلیل وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در سلامت پوست خیلی موثره. از هویج رنده شده میتونید یک ماسک عالی به همراه عسل تهیه کننید و برای روشن شدن پوستتون استفاده کنید.

نوشیدن آب هویج لک های روی پوست رو کمرنگ میکنه و همچنین به بهبود جای زخم ها کمک میکنه.

کلاژن نوعی پروتئین در بدنه که برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست حیاتی و مهمه. هویج به دلیل داشتن ویتامین C که در بدن منجر به تولید کلاژن میشه خاصیت ضد پیری داره و از چین و چروک افتادن روی پوست جلوگیری میکنه. همچنین مواد موجود در هویج باعث محافظت پوست در برابر آفتاب میشه و در درمان آفتاب سوختگی موثره.

کمبود پتاسیم میتونه باعث خشکی پوست بشه و نوشیدن آب هویج به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم میتونه از خشکی پوست در این موارد جلوگیری کنه. همچنین هویج در درمان برخی بیماری های پوستی مثل جوش و آکنه و بیماری های پوستی ناشی از کمبود ویتامین A بسیار موثره. البته نباید هم در مصرف هویج زیاده روی کرد چرا که ممکنه بطور موقت باعث تغییر رنگ پوست شما بشه.

همچنین هویج خاصیت ضد التهابی داره و به عنوان مرحم میتونه به زخم ها برای کاهش التهابشون کمک کنه.

خواص آب هویج

- 1 لیوان آب هویج دارای 2 گرم پروتئین و 94 کالری انرژی است.

- آب هویج کاهش دهنده اسید اوریک خون است، لذا برای بیماران نقرسی مفید است.

- آب هویج به خاطر وجود کاروتن و کلسیم، برای کودکان در حال رشد بسیار خوب و مفید است.

کلسیم هویج به راحتی هضم می گردد.

مقدار کلسیم در هویج 6 برابر مقدار آن در سیب زمینی است.

مضرات هویج

زیاد مصرف کردن هویج باعث تغییر رنگ پوست می گردد. رنگ پوست زرد مایل به نارنجی می شود. اما نگران نباشید، چراکه اگر هویج مصرف نکنید، دوباره پوستتان به همان رنگ قبلی برمی گردد.

غذاها و محصولات غذایی تهیه‌شده از هویج پخته‌شده باید تا 24 ساعت مصرف شوند؛ بدان سبب که نیترات‌های موجود در این سبزی در روند پخته شدن به ترکیبات سمی‌تبدیل می‌شود.
استفاده از روغن گیاهی هویج برای خانم‌های باردار، شیرده، کودکان و همچنین خانم‌هایی که سرطان سینه دارند توصیه نمی‌شود.

اگر به کرفس،رازیانه،زیره حساسیت دارید بهتر است در مصرف هویج نیز احتیاط کنید.

هویج خام بهتر است یا پخته ؟

بعضی از مردم اعتقاد دارند سبزیجات خام به علت از بین نرفتن ویتامین ها و خواص هنگام پخت بهتر هستند مخصوصا ویتامین ث که با پخت از بین می رود اما هویج از این قاعده مستثناست و هویج پخته سالم تر و پر خواص تر است یعنی بتاکاراتن و آنتی اکسیدان هویج پخته بهتر جذب شده و حتی بیشتر است یعنی با حفظ بتاکاراتون بیشتر و تبدیل آن به ویتامین آ در هویج بیشتر به سلامت چشم و رشد استخوان و تقویت سیستم ایمنی کمک می نماید.البته کدو تنبل هم به مانند هویج به صورت پخته بتاکاراتون بیشتری دارد و می تواند نیاز روزانه بدن را تامین نماید.بتاکاراتون از ویتامین های محلول در چربی است لذا با پختن از بین نمی رود.لیکوپن گوجه فرنگی هم با پخت افزایش می یابد پس به این نتیجه می رسیم که پختن بعضی سبزیجات به سلامت بدن بیشتر کمک می نماید تا مصرف خام آنها لذا پیشنهاد می شود سبزیجات را با شعله کم بخار پز نمائید تا ویتامیین ث و سایر آنزیم هایی هم که با پخت از آن خارج می گردد هم در آن باقی بماند.

خواص بی نظیر هویج برای بچه ها

آب هویج به دلیل ترکیبات مهمی که دارد ، برای کودکان کم سن بسیار ارزشمند است. هویج به جلوگیری از سرطان ریه و سایر انواع سرطان کمک می کند ، رسوب چربی را در رگ ها خنثی می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و همچنین از افزایش کلسترول خون جلوگیری می کند. مالیدن آب هویج به پوست باعث تسکین اگزما و آکنه می شود. به طوری که پروویتامین A موجود در هویج به ویتامین A تبدیل می شود ، مقدار کمی چربی گیاهی ، مثلاً از روغن آفتابگردان یا دانه کدو تنبل ، باید همراه هویج خورده شود.

خواص هویج | شگفتی های هویج برای پوست و لاغری

هویج و بیماری های قلبی عروقی

دو مطالعه حیوانی نشان داده است که مصرف هویج بر برخی عوامل مؤثر بر سلامت قلب و عروق تأثیر می گذارد. بنابراین، مصرف هویج (یا آب آن، اما به میزان کمتر) ظرفیت آنتی اکسیدانی و سطح ویتامین E را در خون بهبود می بخشد، علاوه بر آن باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در کبد و خون می شود.

هویج و آب مروارید

دو مطالعه مشاهده ای کاهش بروز آب مروارید را در مردان و زنان با آلفا و بتا کاروتن بیشتر در خون نشان داده است. نتایج مشابهی در افرادی که بیشترین مصرف لوتئین و زآگزانتین را داشتند مشاهده شد. همه این ترکیبات در هویج وجود دارد.

هویج و قدرت آنتی اکسیدانی

کاروتنوئیدهای اصلی موجود در هویج (خام، پخته یا آب گرفته) بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین هستند. کاروتنوئیدها ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، به این معنی که می توانند رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کنند. مصرف غذاهای غنی از کاروتنوئید با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و برخی بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید مرتبط است. چندین کاروتنوئید نیز پیش ساز ویتامین A هستند، به این معنی که بدن آنها را به ویتامین تبدیل می کند.

علاوه بر این، کاروتنوئیدها اثر محافظتی در برابر سرطان دارند، زیرا غذاهای حاوی آنها آسیب اکسیداتیو DNA را کاهش می دهند. هنگامی که DNA آسیب می بیند، خطر ابتلا به سرطان می تواند افزایش یابد. همچنین نشان داده شده است که افراد مبتلا به فیبروز کیستیک دارای سطوح کاروتنوئید خون کمتر از حد طبیعی هستند. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف مکمل های بتاکاروتن توسط بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما را بهبود می بخشد. با این حال، تا به امروز، هیچ مطالعه ای اثرات مصرف هویج را بر سطوح کاروتنوئید در افراد مبتلا ارزیابی نکرده است.

هویج و فیبر غذایی

مصرف همزمان فیبر و کاروتنوئیدها، هر دو در هویج، اثر محافظتی این سبزی را به حداکثر می‌رساند. در واقع، نشان داده شده است که انواع خاصی از فیبر، به ویژه فیبر محلول، باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از تصلب شرایین در حیوانات و همچنین انسان می شود. در این مطالعه، آب هویج (که حاوی فیبر کمی است) در مقایسه با مصرف هویج تأثیر کمتری بر چربی خون داشت. اثر هم افزایی بین 2 ترکیب می تواند تا حدودی این پدیده را توضیح دهد.

اگرچه شاخص گلیسمی هویج پخته شده بالا است، اما بار گلیسمی آنها نسبتاً پایین است زیرا میزان کربوهیدرات در یک وعده معمولی متوسط است. خوردن آن به صورت خام یا پخته از کاهش وزن جلوگیری نمی کند. علاوه بر این، مزایای تغذیه ای آن به قدری مهم است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. توجه داشته باشید که هویج خام شیرین تر از هویج پخته است.

هویج محافظت از پوست و بهبود بینایی

همانطور که توضیح داده شد، هویج سرشار از بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A است. این آنتی اکسیدان قوی دارای چندین فضیلت است .کند کردن پیری، بهبود وضعیت پوست… به لطف محتوای بالای ویتامین A، هویج به مبارزه با تعدادی از مشکلات پوستی کمک می کند و به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

یکی دیگر از مزایا افزایش تولید کلاژن. این پروتئین که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد، با مصرف هویج تولید آن را افزایش می دهد. بنابراین خاصیت ارتجاعی پوست حفظ می شود و چین و چروک ها از بین می روند. در نهایت این سبزی به لطف کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های خود از پوست در برابر نور خورشید و در نتیجه اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

یک تعبیر معروف این است که "برای خوب دیدن باید هویج بخوری". به لطف بتاکاروتن و در نتیجه ویتامین A، هویج در واقع برای بینایی عالی است. این سبزی به ما امکان می دهد در شرایط کم نور ببینیم. هویج همچنین می تواند خطر انحطاط مانند AMD و آب مروارید را کاهش دهد.

هویج، متحد در برابر بیماری های مزمن و دوست کبد

کاروتنوئیدها علاوه بر اثر آنتی اکسیدانی، اثرات سلولی متعددی نیز دارند که ممکن است در پیشگیری از بیماری مزمن نقش داشته باشد. هویج به ویژه در برابر برخی سرطان ها و همچنین بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند. سرشار از ویتامین ها، همچنین در تولید گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به تمام سلول های بدن می رساند، شرکت می کند.

به ویژه یک عضو به لطف هویج بازسازی می شود: کبد. هویج خام آنزیم هایی را فراهم می کند که به مراقبت از دستگاه گوارش کمک می کند. ویتامین های A، B، C و E و همچنین مواد معدنی نیز به عملکرد صحیح کبد کمک می کنند.

کاروتنوئید و لوتئولین، رنگدانه های موجود در این سبزی، در نهایت مغز را تقویت کرده و به بازسازی کمک می کنند. کاهش حافظه به طور خاص، هویج خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

مو و ناخن قوی تر به لطف هویج

هویج علاوه بر پوست یا بینایی برای ناخن ها نیز مفید است. هویج به دلیل داشتن ویتامین B5 برای رشد و مقاومت ناخن ها و موها غنی است. موها دقیقاً الاستیک تر هستند، اما مهمتر از همه، نمی ریزند. در واقع، سبزی معروف نارنجی به مبارزه با ریزش مو و ظاهر موهای سفید کمک می کند. در نهایت، هویج به لطف سطوح چشمگیر ویتامین A و فسفر، استخوان ها را تقویت می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها