رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 327489

خواص روغن زیتون | روغن زیتون معجزه ای برای پوست و مو

روغن زیتون برای کاهش وزن معجزه میکند اما شاید بسیاری از ما تاکنون به خواص آن آشنا نباشیم در این مطلب قصد داریم به گوشه ای از این خواص بیشمار اشاره کنیم با ما همراه باشید.

روغن زیتون
html>

خواص روغن زیتون

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیر اشباع مونو (MUFA) و آنتی اکسیدان است که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن های اشباع می شود.•

روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند.

• روغن زیتون مانع آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد حاصل از چربی‌ها و روغن‌ها به سیستم‌ قلبی- عروقی می ‌شود.

• کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌ دهد، بدون اینکه که نوع خوب آن یعنی HDL کاهش پیدا کند.

• روغن زیتون از مسموم و اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می‌ کند.

• یکی دیگر از خواص روغن زیتون این است که مانع رسوب پلاک ‌ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان‌ ها می ‌شود.

• روغن زیتون به علت دارا بودن چربی های غیر اشباع MUFA باعث اتساع سرخرگ ها شده و از این طریق باعث کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.

• تنظیم قند خون بدن از خواص روغن زیتون است.

• روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها می باشد که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش پر اکسیداسیون چربی ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسیداتیو می شوند. در نتیجه بدن را از صدمه رادیکال های آزاد حفظ می کند و بدین طریق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌، خصوصاً سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می شود.

• به علت خاصیت آنتی اکسیدانی روغن زیتون، دیواره سرخرگ ها را از گزند رادیکال های آزاد محافظت کرده و چسبیدن LDL را به دیواره سرخرگ ها و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

خواص روغن زیتون

کاهش وزن با روغن زیتون

خوردن روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون می تواند به کاهش وزن کمک کند، این اثرات به علت قدرت جاذب اسید چرب موجود در روغن زیتون یعنی اولئیک اسید باشد که باعث کاهش اشتها در افراد می شود.

اما توجه داشته باشید که خوردن بیش از یک قاشق روغن زیتون در روز علاوه بر اینکه کالری مصرفی را افزایش می دهد می تواند منجر به اسهال شود.

خواص روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون میتواند به عنوان یک درمان طبیعی برای درمان پوستهای به شدت خشک و آسیب دیده، حساس و چرب از جمله پوستهای لکدار استفاده شود.

میتوانید روغن زیتون را به عنوان یک لوسیون بر روی پوست مرطوب بکار ببرید. در صورتی که تمایل دارید از رایحۀ مورد علاقه خود استفاده کنید، میتوانید روغن زیتون را با چند قطره اسانس روغنی مخلوط کنید.

برای داشتن دستهایی نرم، روغن زیتون را به دستهای خود بمالید و دستکش بپوشید تا جذب شود، در طی یک شب تا صبح به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

پاهایتان را قبل از خواب مرطوب و نم دار کنید و سپس با سنگ پا سلول های مرده پاشنه پا را از بین ببرید سپس پاهایتان را با آب و صابون بشویید و بعد با یک حوله کاملاً خشک کنید. بعد کمی روغن زیتون روی پاشنه ها بمالید و با حرکات دورانی پاشنه پا و قسمت هایی را که زبر است حسابی ماساژ دهید، اگر آرنج یا زانوی شما نیز زبر و خشن شده، می توانید به همین روش این قسمت را نرم و لطیف کنید. اجازه دهید روغن زیتون چندین دقیقه روی بدن شما باقی بماند، سپس به آرامی پاهایتان را با جوراب نخی بپوشانید. هنگام جوراب پوشیدن مواظب باشید جوراب روغن پاهایتان را پاک نکند. بهتر است تا صبح با جوراب بخوابید و صبح اثر روغن زیتون را روی پاهایتان ببینید.

برای داشتن دستهایی نرم:

مرحله اول:

روغن زیتون نصف فنجان روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری از یک صابون ملایم مایع و ۲ قاشق غذاخوری آب و ۲ قاشق غذاخوری گلیسیرین درون یک مخلوط کن بریزید و آرام این مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود

مرحله دوم:

سپس این مخلوط را درون شیشه سربسته بریزید. هر بار می توانید مقدار کمی از این مخلوط را در کف دست تان بریزید و با حرکات دورانی روی پوست صورت تان ماساژ دهید و سپس با آب ولرم صورت تان را آب بکشید. شما می توانید روزانه دوبار از این پاک کننده استفاده کنید.

روغن زیتون برای جوش صورت

ویتامین های موجود در روغن زیتون می تواند به درمان جوش صورت کمک کند.

جای جوش می تواند به رنگ های قهوه ای، صورتی یا قرمز باشد، خوشبختانه با استفاده از روغن زیتون می توان لکه های ناشی از جای جوش را به راحتی از ین برد.

خواص روغن زیتون برای مو

این روغن طبیعی رطوبت موها را افزایش می دهد و مانع وز شدن موها می شود و در بهبود موخوره موثر است.

یک راه حل خوب برای کاهش وز موها استفاده از روغن داغ برای موهاست.

مرحله اول:

۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس ظرف این روغن ها را درون یک ظرف آب در حال جوش قرار دهید تا روغن ها به مرور گرم شوند.


مرحله دوم:

دقت کنید که لازم نیست روغن ها داغ شوند. موها و پوست کف سرتان را با این روغن گرم ماساژ دهید و سپس با یک حوله موها و سرتان را بپوشانید و ۳۰ دقیقه صبر کنید.

ابتدا موهایتان را با آب گرم مرطوب و نم دار کنید. وقتی موهایتان مرطوب باشد می توانید مطمئن باشید که روغن مستقیماً پوست کف سر شما را درمان می کند و چون فولیکول ها مرطوب شده اند و دیگر روغن را مصرف نمی کنند در مرحله دوم روغن را گرم کنید. روغن گرم بهتر می تواند پوست خشک و شوره زده کف سر شما را درمان کند. موهایتان را به چند قسمت تقسیم کنید و روغن زیتون گرم (نه آنقدر گرم که موها و پوست سر را بسوزاند) را روی تمام پوست کف سر ماساژ دهید. سر را با یک حوله یا کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید روغن زیتون روی پوست شما بماند تا به خوبی پوست را تغذیه کند سپس موها را با شامپو بشویید بعد از این درمان به هیچ وجه برای شک کردن موها از سشوار استفاده نکنید و اجازه دهید موها با جریان هوا خشک شوند. سشوار باعث به وجود آمدن شوره سر و سایر مشکلات برای کف سر می شود.

خواص روغن زیتون برای معده و کبد

در ادامه به یکی دیگر از خواص روغن زیتون می پردازیم روغن زیتون برای معده هم مفید می باشد توانایی عضلات معده را تقویت می نماید تا فروکش غذا از معده را کنترل نماید همچنین از تکان شکم پیشگیری می نماید از دیگر فواید آن احساس سیری است که به معده می دهد و از یبوست جلوگیری می نماید دیگر اینکه جذب غذا در روده را بهبود می دهد.

خواص دیگر روغن زیتون برای کبد را هم بازگو می نماییم با مصرف روغن زیتون کیسه صفرا به خوبی تخلیه می گردد همچنین موجب منقبض شدن کیسه صفرا گشته و از اختلالات صفرا پیشگیری می نماید دیگر اینکه با مصرف روغن زیتون نمک های صفرا در کبد پیوند می خورد و کلسترول را از بین می برد یعنی در واقع از سنگ کیسه صفرا جلوگیری به عمل می آورد.

مضرات روغن زیتون

روغن زیتون روغنی نسبتا شکننده و ضعیف به شمار می رود و در معرض نور خورشید می تواند شروع به وا رفتن کند. بنابراین توصیه می شود روغن زیتون در یک بطری تیره و در جای تاریک و خنک نگهداری شود. در صورتی که در معرض نور قرار گیرد تاثیر غذایی این روغن ضعیف می شود.

استفاده روغن زیتون در طبخ با دمای بالا، نادرست است. از این روغن می توان به صورت سرد و در انواع سالادها استفاده کرد. همچنین از روغن زیتون می تواند در سرخ کردن سریع مواد استفاده کنید ولی توجه کنید که دمای روغن نباید خیلی بالا رود. وقتی که روغن زیتون به دمای بالا می رسد، چربی های آن شروع به اکسید شدن می کنند و موجب ایجاد رادیکال های آزاد شده که این رادیکال های آزاد دارای هیدروژن می باشند و چربی مضر را ایجاد می کنند. توصیه می شود برای پخت و پز غذاها با دمای بالا از این روغن استفاده نشود و از روغن هایی که در دمای بالا خواص خوب را حفظ می کنند استفاده شود.

قبل از استفاده از روغن زیتون، از سلامتی آن مطمئن شوید. روغن زیتون در انواع مختلفی تهیه می شود و روغن زیتون بکر و طبیعی تنها روغتی است که از فرآیندهای فیزیکی به دست می آید و هیچ فرآیند شیمیایی در تولید آن دخیل نیست از این رو سالم ترین روغن زیتون به شمار می رود.

تمام اسیدهای چرب اشباع شده و اشباع نشده درون روغن زیتون می توانند چسبندگی خون ناشی از تجمع پلاکت ها را افزایش دهند که منجر به لخته شدن خون می شود. بنابراین توصیه می شود از روغن زیتون سالم در حد تعادل و نه بیش از حد استفاده شود.

مزیت روغن زیتون برای سلامتی

برای داشتن حداکثر سود از مصرف روغن زیتون ، بالاترین کیفیت را انتخاب کنید: روغن زیتون فوق العاده بکر. همچنین روغن های تهیه شده از انواع مختلف زیتون را امتحان کنید و یکی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. از میوه ای گرفته تا تلخ تا شیرین ترین ، برخی نیز وجود دارند که طعم آنها کمی شبیه بادام است.

مطالعات مختلف علمی به این نتیجه رسیده اند که مصرف روغن زیتون فواید بی شماری برای سلامتی دارد. از جمله اینکه ، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن به جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی بی شمار کمک می کند.

پیشنهاد می شود بخوانید : درمان یبوست با روغن زیتون
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها