رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 328994

خواص خرفه | فواید بی نظیر خرفه در بارداری و برای پوست و درمان میگرن

خرفه گیاهی است که از افراد کمی از خواص بی نظیر آن برای پوست و درمان میگرن مطلع هستند در این مطلب قصد داریم فواید آن را برای شما آشکار کنیم.

html>

خواص خرفه

گیاه خرفه با اسم علمی Portulaca Oleracea و با نام انگلیسی Purslane از تیره پرتولاکاسه (Portulacaceae) است که برگ‌های گوشتی و بذرهای سیاه ریز دارد. گیاه یک ساله است که ارتفاع تا حدود 40 سانتی‌متر در مراحل بذردهی می‌رسد.

در خصوص خاستگاه اولیه آن اختلاف نظر وجود دارد، ولی در کشورهای ایران، استرالیا، هند، آفریقای شمالی و در آمریکا رشد می‌کند. خرفه برگ‌های گرد کشیده با ساقه گوشتی به رنگ قرمز ارغوانی دارد. گل‌های آن به رنگ زرد در انتهای ساقه تشکیل شده و اوایل روز تا ساعت 9 الی 11 باز می‌ماند.

ریشه گیاه راست است و انشعابات فیبری دارد که می‌تواند به اعماق خاک نفوذ و از رطوبت زیرین خاک استفاده کند.

این گیاه دارویی که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی‌ها و در مناطق مرطوب می‌روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف‌های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است. این گیاه از سوی این سازمان متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است. معمولاً قسمت‌های هوایی این گیاه که شامل برگ، ساقه و دانه‌های آن است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص خرفه از نظر طب اسلامی شیعه

بر روی زمین سبزی خوردنی شریف‌تر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه (ع) است و عقل را زیاد می‌کند.

پیامبر (ص) می‌فرماید: از این گیاه پر منفعت‌تر نداریم.

در جایی دیگر می فرمایند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: بر شما باد خرفه چرا که زیرکی می‌دهد و اگر تنها یک چیز باشد که عقل را افزون می‌کند، همان است.

امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: پیامبر خدا بر زمین سوخته‌ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند پس پای خویش را بر خرفه نهاد، و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر خرفه را دوست داشت، برای آن دعا میکرد و می‌فرموند که : «چه گیاه پر برکتی است»

خواص خرفه

خواص خرفه برای پوست

پزشکان به اشخاص توصیه می‌کنند تا برای درمان آکنه ها و التهاب های پوستی تنها از داروهای شیمیایی و یا محلول های ترکیبی استفاده نکنند و در کنار داروها از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنند زیرا سرشار از خواص می باشند و در عین حال طبیعی می‌باشند.

یکی از گیاهان درمانی که به ویژه نقش موثری در درمان بیماری ها و التهاب‌ها، به ویژه بیماری های پوستی دارند گیاه خرفه است.

گفتنی است، این گیاه دارای ساقه های گسترده بر روی زمین و برگ‌های گوشتی است و اغلب به صورت وحشی می‌روید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند این گیاه دارای خواصی مانند:

تب بری خنک کننده
ضد ورم سرشاز از ویتامین c
تسکین دهنده املاح معدنی

همین طور برای درمان زخم معده نیز می توان به کار رود.

برای مصرف این گیاه بهتر است اشخاص با پزشک متخصص مشورت نمایند زیرا مصرف خودسرانه گیاهان و داروهای گیاهی هم می‌تواند منجر به عوارض شود و در عین حال برای استفاده از آن می‌بایست جنبه اعتدال را رعایت نمود و قبل از مصرف خوب ششتشو داد.

خواص تخم خرفه

* از خواص تخم خرفه می‌توان به تصفیه کنندگی خون، رفع التهابات گوارشی، رفع سرفه و تسکین دهنده تشنگی اشاره کرد.

* از تخم خرفه همچنین در شیرینی پزی و برای تزئین، به خصوص تزئینشیرینی نان برنجی استفاده می‌شود.

* تخم خرفه تقویت کننده قوای عمومی بدن است.

* تخم گیاه خاصیت ضد کرم، به خصوص علیه کرم کدو دارد.

استعمال خارجی خرفه

شیره گیاه یا له شده گیاه برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخمهای شدید سوختگی، بواسیر بیماریهای پوستی، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات، عقرب گزیدگی مفید است.


در موارد نیش حشرات و جانوران مصرف داخلی آن هم مؤثر است ولی البته در مورد زنان حامله نباید مصرف شود.


تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که در خرفه ماده شیمیایی بسیار جالب به نام اسید چرب امگا 3 وجود دارد. این همان چربی معروفی است که در روغن ماهی یافت می شود و عامل مؤثری برای کاهش کلسترول و فشار خون است و از این نظر که این گیاه را در ردیف گیاهان ارزشمند ضد سرطان و ضد فشار خون قرار می دهد و به علاوه دارای مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین c است که آن هم از ضد اکسید کننده ها است و ضد عوامل سرطان زا است.

طریقه مصرف خرفه

فراموش نکنید ارزش غذایی این سبزی به مراتب بیشتر از بعضی سبزیجات معمول است بنابراین، توصیه به تازه‌خوری برگ‌های این سبزی با ماست یا اضافه کردن چند گرم از آن به سالاد مناسب خواهد بود.

* قسمت‌های هوایی جوان گیاه را می‌توان به صورت بورانی نیز استفاده کرد که برای درست کردن بورانی، برگ‌ها و قسمت‌های هوایی این گیاه را با مقداری آب می‌جوشانند، سپس آن‌ها را صاف کرده و به آن مقداری پیاز داغ و تخم مرغ اضافه می‌کنند.

* مقدار خوراک از آب برگ ساقه آن 40 گرم که با 8 گرم نبات یا شکر مخلوط کرده و خورده می‌شود.

خواص خرفه در بارداری

استفاده از همه داروها یا گیاهان در دوران بارداری باید با نظر پزشک مصرف بشه. هیچ داروی گیاهی رو به صورت خود سر و یا توصیه عطاری ها مصرف نکنید که تاثیرات جدی بر جنین میگذاره. خرفه هم از گیاهانی هستش که در دوران بارداری نباید مصرف بشه و مادران باردار نباید خرفه مصرف کنند.

خرفه و درمان میگرن:

یکی دیگر از خواص خرفه درمان سردرد های میگرنی می باشد طبق نظر متخصصان طب سنتی گیاه خرفه دارای ویتامین ب2 می باشد که ارتباط مستقیمی با این نوع سردر دارد پزشکان ریبوفلاوین را با میزان بیش از چهارصد میلی گرم برای کسانی که سردرد متوالی و میگرن دارند توصیه می نمایند

ویتامین B2 موجود در خرفه یک گزینه اثبات شده در ارتباط سردردهای میگرنی است. پزشکان به طور معمولی ریبوفلاوین را در دوزهای بالای 400 میلی گرم تجویز می کنند. به ویژه به عنوان یک درمان مسکن برای سردردها و برای افرادی که به صورت مداوم سردردها ی میگرنی را تجربه می کنند.طبق تحقیقات انجام گرفته مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ب2 موجب معالجه طبیعی میگرن و تکرار آن می گردد ضمنا با مصرف این مواد غذایی علائم میگرن و مدت زمان گرفتن میگرن هم کاهش می یابد.

مضرات خرفه

اسراف و زیاده‌روی در خوردن خرفه، نور چشم را نقصان (کاهش) می‌دهد، اشتها را کاهش می‌دهد و همچنین افراد سرد مزاج باید آن را با نعناع و کرفس بخورند.

خواص دارویی خرفه

ضد التهاب: دارای خواص ضد التهابی قدرتمند است. این به دلیل موسیلاژ ، اسیدهای امگا 3 و بسیاری از مواد معدنی است. بنابراین می توانید انواع مختلف درد و ناراحتی را درمان کنید. به خصوص مواردی که بر سیستم ادراری و گوارشی تأثیر می گذارند.

اثرات آنتی اکسیدانی: تعداد کمی از گیاهان به اندازه خرفه از نظر آنتی اکسیدان غنی هستند . ویتامین های C و E ، فلاونوئیدها ، آلکالوئیدها ، بتاکاروتن ها یا گلوتاتیون به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند. و از پیری جلوگیری می کنند.

غنی از مواد مغذی: دارای مقدار زیادی مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا 3 است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها