رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329003

مسکن به گرانی می اندیشد یا رونق؟

ساعت24-اگرچه برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که علت تحرک در بازار مسکن نظام مند شدن نرخ سود بانکی است،اما به همان نسبت کارشناسان دیگری با قاطعیت می گویند،افزایش نرخ ارز هم عامل همین نظام مند شدن نرخ سود بانکی است.

مسکن
بازار مسکن ازنیمه دوم سال با تحرک همراه شده به طوری که ماه پایانی فصل پاییز افزایش ۵۰ درصدی معاملات را نسبت به آذر سال گذشته تجربه کرد.این افزایش میزان معاملات در شرایطی رخ داده که پیش بینی ها از شهریور ماه حکایت از افزایش میزان معاملات مسکن در نیمه دوم سال داشت.

البته برخی اقتصاددانان هم پیش بینی کرده بودند که مسکن امسال با جهشی در معاملات روبرو خواهد شد. اخیرا مسعود نیلی دستیار اقتصادی رئیس جمهور از نظم دهی به نرخ سود در بازار پول به عنوان یکی از دلایل تحریک بازار مسکن سخن گفته است.

مرتضی ایمانی راد،اقتصاددان هم معتقد است:« با کاهش نرخ سود بانکی مسیر سرمایه گذاری از طریق سپرده گذاری در بانکها کمی تیره و غیر قابل پیش بینی شده است. مردم در شش ماهه دوم دیگر با یک انتخاب رو برو نیستند.»

اگرچه ایمانی راد معتقد است که یکی از این بازارهای پرتقاضا برای سرمایه گذاری بازار ارز است،اما بازارهای دیگر از جمله مسکن هم این روزها شاهد افزایش معاملات است.البته قیمت ها چندان تفاوتی نسبت به ابتدای سال ندارد.

کارشناسان بازار مسکن می گویند این تمایل و تقاضا برای خرید مسکن بخشی جنبه روانی دارد و زمزمه این موضوع که احتمال افزایش قیمت مسکن در سال آینده وجود دارد.

مثلا حسام عقبایی نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اخیرا گفته است:« خرید خانه تا پایان سال جاری بهتر از موکول کردن آن به سال آینده است؛ به طور قطع نوسانات و افزایش نرخ ارز، طلا و پیش بینی‌های آتی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر قیمت‌ها در بازار مسکن تاثیرگذار است و اثر خود را در طول زمان نشان می‌دهد.»

به گفته وی افزایش قیمت در بازار مسکن در مهرماه گذشته انجام شد و متوسط رشد نرخ دربازار مسکن در سطح کشور چیزی حدود 14 درصد بود. سال آینده تورم و افزایش قیمت‌ها در سایر بازارها بر بازار مسکن اثر گذار خواهد بود.

سود بانکی متهم ردیف اول؟

با توقف نرخ سود بانکی بر نرخ ۱۵ درصدی و کنترل نرخ سود در بازار اوراق بدهی دولت، بازار پول با کاهش نرخ سود موثر سپرده مواجه شده است. از سوی دیگر از سررسید موعد پرداخت وام مسکن در صندوق پس انداز یکم به عنوان یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا در بازار مسکن یاد می شود.

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد معاملات ماهانه آپارتمان مسکونی در آذر ۹۶ با رسیدن به ۱۷ هزار و ۷۷۶ فقره ۲,۵۰ درصد نســبت به آذر سال گذشته رشد داشته است. این معاملات نسبت به آبان رشد ۴,۲۰ درصدی را تجربه کرده و آهنگ رشد معاملات در نیمه دوم سال سریع تر شده است.

در همین حال میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در آذر به ۵ میلیون و ۹۰ هزار تومان رسیده که در سال ها ی اخیر بی سابقه است. اطلاعات بانک مرکزی حکایت از رشد ۱۴,۹ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به آذرماه پارسال دارد و نشان می دهد مسکن در تهران در مقایسه با آبان ماه ۴,۱ درصد گران تر شده است.

در اولین ماه زمستان، بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در مقایسه با دی سال گذشته به منطقه پنج تهران با افزایش ۴,۲۴ درصدی قیمت ها تعلق داشت. سهم این منطقه از معاملات مسکن طی آذرماه ۹,۱۴ درصد بوده است.

در همین حال شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸,۱۰ و ۷,۹ درصد رشد کرده است.

چشم انداز بهار آینده بازار مسکن

بازار مسکن در سه ماهه پایانی سال،داغ است.این را اغلب مشاوران املاک می گویند.خرید و فروش رونق گرفته و آپارتمان های خالی برای فروش امیدوارتر شده اند.هرچند به نسبت خرید و فروش ساخت و ساز هنوز رونق نگرفته اما براساس لایحه بودجه سال آینده کل کشور،با منابعی که برای نوسازی بافت های فرسوده در نظرگرفته شده،به نظر می رسد ساخت و ساز هم وارد فاز تازه ای شود.

برخی پیش بینی ها حکایت از افزایش قیمت مسکن در سال آینده دارد؛با این حال حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است:« همانطور که در ۴ سال گذشته قیمت مسکن آنچنان رشدی نداشته، وضعیت بازار نشان می‌دهد سال آینده نیز قیمت واحدهای مسکونی در کشور افزایش شدیدی نخواهد داشت.»

او تاکید کرده که سیاست وزارت راه و شهرسازی حمایت از مصرف کنندگان است و ما مخالف هرگونه سفته بازی و سوداگری در بازار مسکن کشور هستیم.

خبرانلاین

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها