رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329939

خواص ترب سیاه | با فواید ترب سیاه برای درمان سنگ کیسه صفرا و سرفه آشنا شوید

ترب سیاه فواید زیادی دارد که بسیاری از آن برای ما ناشناخته است در این مطلب هر آنچه در خصوص خواص اعجاب آور ترب سیاه میخواهید بدانید در این مطلب برای شما آماده کردیم.

html>

خواص ترب سیاه

ترب سیاه از خانواده ترب است که معمولا برداشت آن در پاییز رخ میدهد . ترب سیاه خواص دارویی و درمانی فراوانی برای بدن دارد که ارزش غذایی این گیاه را بالا میبرد . ترب از نظر طب سنتی دارای طبعی گرم است و به همین دلیل در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. در ابتدای قرن بیستم اثر مفید ترب برای معالجه بیماری های کلیوی و تصفیه کلیه، توسط پزشکان سنتی ایران شناخته شد.

ترب دارای انواع گوناگونی بوده و در طب سنتی از انواع مختلف این گیاه برای درمان بسیاری بیماری‌ها استفاده میشود. اثرات و اعمال طبی که برای ترب ذکر شده شامل خاصیت آنتی بیوتیک، مدر، آنتی‌اکسیدان، ضد التهاب، محرک و قابض میباشد. یکی از مهمترین انواع ترب، ترب سیاه میباشد. از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی و به‌ویژه برای تنظیم عملکرد صفرا استفاده می‌شود. از دیگر خواص ترب میتوان به درمان سرفه و سرماخوردگی، برونشیت مزمن، کاهش ورم مفاصل، تسکین درد سیاتیک و پاکسازی کبد اشاره نمود. برای آشنایی بیشتر با خواص ترب سیاه در درمان بیماری‌ها تا انتها با ستاره همراه باشید.

ترب گیاهی است یک ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر می رسد. برگ های آن پهن، ناصاف، کرک دار با بریدگی های نامنظم است. گل های آن به رنگ سفید، زرد روشن، آبی روشن و بنفش است که در انتهای شاخه ظاهر می شود.

به طور کلی دو نوع ترب وجود دارد:

  1. ترب سیاه که معمولاً در پائیز برداشت می شود.
  2. تربچه که به رنگ های مختلف قرمز و و صورتی و به صورت های دراز و گرد وجود دارد.

ترب سیاه از جمله گیاهانی است که در درمان بسیاری از بیماری های گوارشی مفید است. این گیاه، در فصل پاییز و زمستان با کاهش دمای هوا بیشترین کاربرد را دارد.

خواص ترب سیاه برای سنگ کیسه صفرا

برای دفع سنگ کیسه صفرا و سرفه‌های تشنج‌آور از ترب به صورت زیر استفاده کنید:

در یک ترب بزرگ حفره ایجاد کرده و همچنین در ته آن هم سوراخ ریزی به وجود آورید، به طوری که آب قطره‌قطره از آن خارج شود. سپس مقادیر شکر در حفره ریخته و آن را با آب پر کنید و ترب را در دهانه شیشه یا استکانی قرار دهید که آب آن قطره‌قطره از سوراخ ریز ته ترب خارج‌شده و در داخل شیشه یا استکان پر شود. این آب را چند بار در روز بنوشید.

خواص ترب سیاه برای سرفه

ان از زمانی که سرفه‌های پی در پی راه نفس آدم را بند می‌آورد.در این صورت هیچ‌چیز به اندازه‌ی تربسیاه یک درمان مفید و طبیعی نیست.شربت ترب سیاه باعث می‌شود که مخاط برونشیت روان شده و دفع شود.به همین دلیل هم برای درمان سرفه و مشکلات تنفسی فوق‌العاده است.

روش مصرف:

مرحله اول:

ترب سیاه را شسته و پوست بگیرید و سپس خرد کنید.ترب‌های خرد شده را کف ظرف بچینید و روی آن را با یک لایه‌ی نازک شکر یا قند بپوشانید.اجازه دهید به مدت یک روز بماند تا شربت آن دربیاید.

مرحله دوم:

شربت به دست آمده را در یک پیاله ریخته و روزانه ۴ تا ۶ قاشق میل کنید.

ترب سیاه شهرت زیادی برای حفظ سلامت روده‌ها دارد.از سالیان قبل خواص ترب سیاه روی سیستم گوارشی و به ویژه برای تنظیم عملکرد صفرا کاملا شناخته شده است.به این ترتیب که این ترب باعث افزایش ترشح و دفع صفرا می‌شود.

خواص درمانی ترب سیاه

ترب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از زمان‌های بسیار قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رفته است.

  1. ترب برای دفع سنگ‌های صفراوی مفید است.
  2. ترب برای درمان نقرس و روماتیسم مفید است.
  3. برگ ترب اگر با غذاخورده شود به هضم غذا کمک می‌کند.
  4. آب برگ ترب برای تقویت چشم مفید است.
  5. ترب برای درمان یرقان مفید است.
  6. تخم ترب درد را تسکین می‌دهد.
  7. در صورت مسمومیت غذایی مقداری تخم ترب را همراه با سکنجبین به بیمار بدهید، باعث استفراغ می‌شود و معده را پاک می‌کند.
  8. برای مداوای زخم‌های بدن از ترب و عسل ضماد تهیه کرده و روی زخم بگذارید.
  9. دم کرده ترب ادرارآور است و برای درمان حبس البول به کار می‌رود.
  10. تخم ترب ادرارآور و قاعده‌آور است.
  11. دم‌کرده ریشه ترب تقویت‌کننده بدن است

خواص ترب سیاه

خواص تزیینی ترب سیاه

عید نزدیک و بساط مهمانی و پرخوری در پیش.خوشبختانه ترب سیاه پشت آن ظاهر سیاه و گوشت آب‌دار و کمی تند خود حاوی ترکیبات بسیار قوی می‌باشد که کبد را تقویت و تمیز کرده و عملکرد صفرا را کنترل می‌کند.برای همین هم برای روزهای جشن و سروری که رژیم را فراموش می‌کنید و حسابی دلی از عزا در می‌آورید خوب است.بالا خر بعد از پرخوری و مصرف انواع مواد غذایی چرب و شیرین باید صفایی به کبدتان بدهید.

ارزش غذایی ترب سیاه

همه انواع ترب دارای آب، فسفر، قند، پروتئین، آهن، کلسیم و ویتامین های ب۲، ب1، آ و ویتامین ث هستند. تندی ترب سیاه به دلیل وجود ماده‌ای به نام سنوول Senovol و رنگ قرمز بنفش آن به دلیل وجود ماده‌ای به نام کلراید Malvin Chloride است.

جدول ارزش غذایی ترب

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
انرژی 18 کیلو کالری
چربی 0/1 گرم
پروتئین 0/6 گرم
کربوهیدرات 4/1 گرم
قند 2/4 گرم
فیبر 1/6 گرم
سدیم 21 میلی گرم
پتاسیم 227 میلی گرم
کلسیم 27 میلی گرم
آهن 0/4 میلی گرم
منیزیم 16 میلی گرم
روی 0/15 میلی گرم
منگنز 0/038 میلی گرم
فولات 19 میکرو گرم
ویتامین ث 22 میلی گرم

چگونه ترب سیاه خوب انتخاب کنیم؟

موقع خرید ترب‌هایی را انتخاب کنید که کاملا سفت، سالم، بدون زدگی و بدون لک باشند.توجه داشته باشید که می‌شود به مدت چند هفته ترب سیاه را در یخچال نگهداری کرد البته به
شرط اینکه آن‌ها را نشسته باشید و داخل یک کیسه‌ی پلاستیکی سوراخ‌سوراخ نگهداری کنید.

خواص ترب سیاه برای لاغری

یکی دیگر از ویژگی های ترب سیاه کمک به کاهش وزن می باشد ترب سیاه دارای فیبرهای رژیمی، ویتامین ها، مواد معدنی می باشد که برای لاغری به آن نیازمندیم شما با مصرف فیبر کمک شایانی به کاهش وزن خود می نمائید.ترب سیاه به دلیل رنگ سیاه خود دارای ویتامین های مختلف A، C و E همراه با موادی معدنی مانند سلنیوم و منیزیم می باشد که می توانند انرژی بدن را افزایش داده و جلوی اشتهای شما را بگیرد تا زیاده روی در مصرف غذا ننمائید.نکته دیگر اینکه ترب سیاه چربی ندارد و بسیار مناسب رژیم غذایی لاغری می باشد.

مضرات ترب سیاه

  1. زیاده‌روی کردن در خوردن ترب موجب دل پیچه می‌ شود و برای دندان‌ها مضر است.
  2. مصرف ترب سیاه در صورت ابتلا به انسداد مجاری صفراوی مضر بوده و باید از خوردن آن اجتناب شود.
  3. زیاده‌روی در مصرف همه انواع ترب باعث ایجاد مقادیر زیادی باد در بدن می‌شود و در افرادی که معده مرطوبی دارند، مانع از هضم غذا می‌گردد.

اثرات مثبت ترب سیاه چیست؟

پوست سالم
با دارا بودن مواد آنتی اکسیدانی و محتوای خوب ویتامین B ، می تواند التهابات پوست را نیز برطرف کند و همچنین در برابر چین و چروک ، لکه های پیری و قرمزی تحریک کننده موثر است.

سیستم ایمنی بدن ، ترب سیاه
با ویتامین های بیشمار و میزان بالای ویتامین C ، تقویت خوبی برای سیستم ایمنی بدن است و به دفع باکتری ها و سموم کمک می کند.

کلسترول و فشار خون
ترب سیاه با ترکیبات سالم خود می تواند از نظر کلسترول و فشار خون نیز بر سلامتی تأثیر مثبت بگذارد و این را در سطح سالم نگه دارد. این خطر سکته مغزی یا حمله قلبی را کاهش می دهد.

خواص ترب سیاه | با فواید ترب سیاه برای درمان سنگ کیسه صفرا و سرفه آشنا شوید

کالری تربچه سیاه

ترب سیاه حاوی 20 کالری در هر 100 گرم است که بسیار کم است. سبزیجات به طور متوسط حاوی 35 کالری هستند. از رنده کردن مقداری در بشقاب لاغری خود دریغ نکنید و ترب سیاه را در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید.

همانطور که دیدیم، ترب سیاه طعمی تند دارد که ممکن است به مذاق همه خوش نیاید. بنابراین در حالی که بهتر است آن را به صورت خام مصرف کنید. ممکن است بخواهید طعم آن را با پختن آن در غذاهای گرم خود کم کنید. پخته شده در کره، تندی و طعم را به سوپ، سس و سایر گراتین های شما می آورد. ترب سیاه را می توان به صورت سرخ شده یا خشک مصرف کرد. با این حال، بهترین راه برای حفظ تمام خواص غذایی آن، بخارپز کردن آن است.

فواید سلامتی ترب سیاه

ترب سیاه به لطف ایزوتیوسیانات که می تواند باکتری هلیکوباکتر پیلوری و گلوکوزینولات ها را غیرفعال کند دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است. این دو ترکیب در خردل نیز وجود دارد.

ادرار آور است، به ویژه در ناراحتی های گوارشی و برای همه کسانی که از کیسه صفرا رنج می برند با تنظیم ترشح و دفع صفرا مفید است. به ویژه سرشار از ویتامین C، گوگرد، منیزیم و فسفر است.

ترب سیاه و کبد

ترب سیاه متحد جگرهای تنبل است. با افزایش ترشحات صفرا و تخلیه آن به سمت روده، به دفع سموم، تسهیل هضم و تصفیه کبد با تحریک پریستالسیس روده کمک می کند. در عین حال، مشتقات گوگردی آن، عملکرد آنزیم های کبدی را برای از بین بردن بهتر سموم، داروها یا حتی الکل تقویت می کند. برای تکمیل تصویر، محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن به آن خاصیت بازیابی سلول های کبدی می دهد.

کمیسیون آلمان استفاده از آب ترب تازه فشرده شده را برای درمان سوء هاضمه ناشی از گردش خون ضعیف صفرا، علیرغم عدم کارآزمایی بالینی که اثربخشی آن را نشان می دهد، تایید کرده است. استفاده سنتی و همچنین آزمایشات آزمایشگاهی و حیوانی را به اندازه کافی قوی می داند تا فواید آب ترب سیاه را تشخیص دهد.

تربچه سیاه در آب میوه

ترب را می توان به صورت آب میوه، به تنهایی یا همراه با میوه ها و یا سبزیجات دیگر مصرف کرد. همچنین عمدتاً به این شکل در آسیا، منطقه مبدا آن، مصرف می شود. خوردن آن به تنهایی به آن اجازه می دهد تا تمام طعم خود را حفظ کند. اگر طعم آن برای شما خیلی قوی است، می توانید یک تا دو قاشق غذاخوری آب تربچه سیاه را در یک لیوان بلند آب رقیق کنید یا آن را با سایر میوه ها سبزیجات شیرین تر ترکیب کنید تا طعم دلپذیرتری داشته باشید. به عنوان مثال سیب و چغندر با ترب سیاه و زنجبیل که خاصیت گوارشی هم دارند با ترب سیاه کاملاً سازگاری دارند.

پتانسیل قوی ضد سرطانی ترب سیاه

ترکیبات شیمیایی گلوکوزینولات ها و آنتوسیانوزیدهای موجود در ترب سیاه، آنتی اکسیدان های قوی هستند. که به بدن کمک می کنند استرس اکسیداتیو را کاهش داده و با رادیکال های آزاد، دو ناقل رشد سلول های سرطانی، مبارزه کند. به همین ترتیب از ارگانیسم در برابر پیری زودرس و ایجاد بیماری های دژنراتیو محافظت می کنند. در تماس با آنزیم های بدن، گلوکوزینولات ها به ایزوتیوسیانات تبدیل می شوند، ترکیباتی که در مبارزه با برخی سرطان ها، به ویژه سرطان های کبد و مغز استخوان بسیار موثر هستند. از سوی دیگر، خواص سم زدایی ترب سیاه نیز برای پاکسازی بدن از ترکیبات بالقوه مضر و پیش سرطانی عالی است.

ترب سیاه ضد خستگی

ترب سیاه سرشار از ویتامین های B و C است و دارای خواص انرژی زا است که آن را به یکی از متحدان انتخابی در مبارزه با مشکلات بی حالی جزئی و خستگی مزمن تبدیل می کند.

ترب سیاه به سلامت پوست کمک می کند

ترکیبات ویتامین B و E و همچنین خواص سم زدایی ترب سیاه نیز به سلامت پوست کمک می کند. بنابراین، یک سبزی ریشه ای ایده آل برای جلوگیری از اثرات پوستی استرس اکسیداتیو، مانند پیری زودرس، لک و یا حتی لکه های پیری است. ترب سیاه همچنین در رفع التهاب و سوزش پوست به خصوص اریتم و همچنین سوختگی های ناشی از آفتاب سوختگی موثر است.

ترب سیاه و مبارزه با پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید که ارتباط مستقیمی با تولید بیش از حد هورمون های تیروئید دارد، یکی از بیماری های خود ایمنی است که ترب سیاه می تواند از آن پیشگیری کند. در واقع با تنظیم و تعادل مجدد سطح هورمون ها به سلامت غده تیروئید کمک می کند. روی سلول های گوارشی: از یک طرف در تشکیل سلول های جامی که مسئول تولید مخاط در دستگاه گوارش هستند شرکت می کند. دستگاه گوارش و تسهیل فرآیند هضم و همچنین تقویت ساختار سلول های اپیتلیال. بدون شک ترب سیاه یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که از اختلالات گوارشی رنج می برند.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف ترب سیاه

مصرف منظم ترب سیاه می تواند باعث سوزش سر دل یا اختلالات گوارشی در حساس ترین افراد شود. سپس بهتر است دوزها را کاهش دهید یا آب تربچه را در مقدار کمی روغن گیاهی رقیق کنید تا خطر تحریک غشاهای مخاطی معده و روده کاهش یابد.

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا باید از درمان با ترب سیاه و همچنین افراد مبتلا به زخم معده یا ورم معده شدید اجتناب کنند.

برخی افراد آب ترب سیاه را دوست ندارند که باعث ناراحتی گوارشی و سوزش سر دل یا سوزش سر دل می شود. سپس باید دوز را کاهش داد یا در صورت تداوم اختلالات، باید به درمان دیگری روی آورد. همچنین می توانید آب آن را با کمی روغن نباتی بنوشید که گاهی اوقات برای محافظت از دیواره های دستگاه گوارش در برابر تحریکاتی که محتوای گوگرد ترب سیاه می تواند ایجاد کند، کافی است. یک مورد آلرژی که به صورت کهیر عمومی در فردی که ترب سیاه مصرف کرده بود گزارش شده است.

پیشنهاد می شود بخوانید : ترب ، تربچه و فواید آنها
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها