رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 329966

خواص رازک | معجزه رازک برای درمان سرطان و سلامت پوست

رازک برای درمان بسیاری از بیمارها از جمله سرطان مفید است با رشد دانش پزشکی این فواید بیشتر برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم شما را با این خواص هرچه بیشتر آشنا کنیم.

html>

خواص رازک

رازک با نام عمومی Hops که به عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و بالا رونده.این گیاه 2 پایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است.برگ های گیاه، متقابل، دندانه دار و مرکب از 3 تا 5 لوب نامساوی است. گل های نر به صورت مجتمع و گل آذین خوشه هستند.گل های ماده، به صورت مخروط مانند سفید مایل به حنایی می باشند.قسمت مورد استفاده گیاه، مخروط های ماده(گل های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است.این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می روید.

رازک گیاهی است که در صنعت ساخت ماءالشعیر به صورت گسترده‌ای کاربرد دارد. این گیاه که طعم تلخی به این نوشیدنی‌ها می‌بخشد، خواص درمانی متعددی دارد و می‌توان از این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی استفاده نمود.شناخته‌شده‌ترین اثر رازک، درمان اختلالات خواب می‌باشد. دمنوش رازک در نقاط مختلف دنیا، به منظور کاهش استرس، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، تنش‌های عصبی، بیش فعالی، عصبانیت، تحریک‌پذیری و ... کاربرد دارد.

از اثرات دیگر این گیاه می‌توان به بهبود اشتها، افزایش جریان ادرار، افزایش جریان شیردهی، بهبود سیستم هاضمه و ... اشاره نمود. همچنین کاهش رشد سلول‌های سرطانی بالأخص در سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان تخمدان و ... مشاهده شده است. از رازک می‌توان به عنوان یک دمنوش استفاده کرد. البته رومیان از قدیم‌الایام گیاه تازه رازک را به عنوان یکی از سبزیجات مصرفی خود در برنامه غذایی‌شان استفاده می‌کردند.

خواص درمانی رازک

رازک دارای خاصیت آرام بخش بوده، کمک به رفع بدخوابی، برطرف نمودن استرس و خاصیت مسکن از مهمترین خواص رازک است. این گیاه دارای موادی است کهفعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهد و ماده کتامین را در بدن افزایش داده، که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه گیاه رازک، گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود.

رازک دارای موادی است که مشابه هورمونهای زنانه بوده، از این رو گیاهی مفید برای زنان در دوران یائسگی که میزان هورمونهای زنانه کاهش پیدا کرده است، میباشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی بر کاهش علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است.

رازک دارای مواد انتی اکسیدان فراوان بوده، دارای خاصیت ضد سرطان است. به ویزه مصرف این گیاه در کنترل و درمان سرطان سینه بسیار مفید میباشد.

امروزه از عصاره گیاه رازک در ساخت داروهای ضد ایدز استفاده میشود.

از دیگر خواص رازک، کمک به جوانسازی سلولهای پوست بوده، آنزیم کلاژناز موجود در این گیاه، باعث به تعویق افتادن چین و چروک پوست شده، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد.

کمک به درمان انقباضات روده ای، بیماری سل و التهاب مثانه از خواص رازک در طب سنتی است.

رازک علیه سرطان

فعالیت ضد سرطانی پلی‌فنل‌های موجود در عصاره رازک در تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است. رازک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و از جمله گیاهانی است که از ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است و با تمام سرطان‌ها مبارزه می‌کند. البته گیاهانی که دارای فیتواستروژن‌ها مانند رازک، کوهوش سیاه و … هستند؛ رشد سلول‌های سرطانی در سینه را مهار می‌کنند.

رازک و تناسب اندام

رازک و تناسب اندام


در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت مشخص شد که عصاره رازک از افزایش وزنی که بعد از مصرف غذاهای پرچرب ایجاد می‌شود؛ پیشگیری می‌کند. در این مطالعه کاهش وزن و کاهش گلوکز ناشتا با مصرف زانتوهومول مشاهده شده است. زانتوهومول (xanthohumol) ماده شیمیایی است که از گیاه رازک گرفته می‌شود و اثرات مفیدی بر نشانگرهای سندرم متابولیک دارد و سندرم متابولیک که منجر به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود را کاهش می‌دهد. البته از طرفی این گیاه محرک اشتها است و باعث افزایش ترشحات معده، بهبود هضم، کاهش نفخ و ... می‌شود.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص قرص زینک | قرص زینک پلاس و چاقی

خواص رازک برای پوست

کلاژن مسئول قابلیت ارتجاعی و سفتی پوست است که جوانی و شادابی را برای پوست به همراه دارد. کلاژناز آنزیمی است که کلاژن موجود در پوست را تجزیه می‌کند. در نتیجه‌ی فعالیت این آنزیم پیری زودرس و چین و چروک در پوست ایجاد می‌شود. مواد شیمیایی موجود در گیاه رازک فعالیت ضد آنزیم کلاژناز دارند و باعث جوانی و شادابی پوست می‌شوند. همچنین فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی مواد شیمیایی موجود در این گیاه، پوست را علیه آکنه و سایر آسیب‌های پوستی محافظت می‌کند.

خواص رازک جهت کاهش استرس

یکی از خواص رازک کمک به کاهش استرس و فشارهای روانی و روحی می باشد این گیاه دارای ویژگی هایی است که می تواند بدن را آرام نموده و موجب این گردد که به راحتی به خواب بروید معمولا در نوشیدنی های دلستر برای خوش عطر شدن و ایجاد کاهش استرس از عصاه رازک استفاده می کنند.متخصصان طب سنتی برای ایجاد آرامش در فکر و رفع استرس و اضطراب توصیه می کنند 15 گرم از رازک را در یک لیتر آب جوش ریخته و برای مدت زمان ده دقیقه بجوشد بعد از خنک شدن صاف نمائید این دم کرده را در شیشه مخصوصی نگهداری نموده و روزی سه فنجان میل نمائید و خواص شگفت انگیز این گیاه را در رفع دلشوره و استرس و اضطراب مشاهده نمائید.

چای رازک

طرزتهیه چای رازک:

مرحله اول:

یک لیوان آب در حال جوشیدن را بر روی نیم گرم گیاه له شده یا پودر بریزید

مرحله دوم:

15 دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.

مضرات رازک

  1. متخصصان طب سنتی - اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء‌الشعیرها و نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند.
  2. از مضرات زیاده‌روی در مصرف رازک و فراورده‌های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است.
  3. گیاه رازک دارای دو هورمون به نام‌های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیاده‌روی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می‌کند.
  4. لازم است بدانید، رازک با برخی داروهای آرام بخش تداخل داشته، به حدی که می‌تواند اثرات این داروها را در افراد افزایش دهد.

عوارض رازک

رازک در مقادیر توصیه‌شده بی‌خطر است. البته این مسئله را مد نظر داشته باشید که مواد طبیعی همیشه بی‌خطر نمی‌باشند و مصرف کردن آن‌ها بیش از دز توصیه‌شده عوارضی را به همراه دارد. مصرف مقادیر فراوانی رازک منجر به عوارضی چون مشکلات معدی، اسهال، استفراغ و ... می‌شود. همچنین مصرف رازک برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد قرمزی بر روی پوست، التهاب پوستی، درماتیت و ... می‌شود.

رازک برای اختلالات خواب ، بی قراری ، استرس

در طب عامیانه ، رازک به طور کلی برای آرامش تحریک پذیری ، استرس و بی قراری درونی (عصبی) استفاده می شود. به گفته پزشکان طبیب ، اختلالات خواب - به ویژه مشکلات خوابیدن - با رازک نیز بهبود می یابد. در ترکیب با سنبل الطیب ، محققان توانستند این اثرات را تأیید کنند. مطالعات در مورد اثرات رازک به تنهایی هنوز در جریان است. لازم به ذکر است که اثرات رازک بر روی مشکلات خواب بلافاصله پس از اولین مصرف اثر نمی یابد ، بلکه فقط پس از 2 تا 4 هفته تأثیر می گذارد.

گفته می شود که رازک بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر آرام بخشی دارد ، بر اضطراب تأثیر می گذارد و حتی تأثیرات مثبتی بر افسردگی دارد و بنابراین یک گیاه دارویی مهم برای روان است. هنگامی که برای اختلالات خواب استفاده می شود ، رازک این مزیت را دارد که در طول روز باعث خواب آلودگی نمی شود ، همانطور که معمولاً در مورد قرص های خواب آور شیمیایی اتفاق می افتد. بنابراین ، رازک جایگزین مناسبی برای آرام بخش های معمولی و قرص های خواب آور است - بدون هیچ گونه عوارض جانبی مضر.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها