رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330042

خواص خرما | دانستنی های مهم در مورد فواید خرما در بارداری و پوست

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص خرماتاکنون برای ما روشن کرده است که خرما برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

خبر
html>

خواص خرما

خرما با نام علمی Phoenix dactylifera گیاهی تک‌ لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد. به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا کنگ (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود. رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.

میوه خرما جزو میوه‌ های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت بریکاری آن گوشتی و محتوی مواد غذایی است. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است.درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستان شناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.

در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.

از برگ و شاخه درخت خرما سبد و زیرانداز تهیه می‌کنند. از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل. مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا در این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌عنوان غذای مقوی به شتر های خود می‌دهند.

ویتامین های خرما


خرما ویتامین هایی مانند:

ویتامین A E
B املاح معدنی
C

خرمای خشک همچنین دارای:

۳۰۰ کالری انرژی ۶۵ میلی گرم منیزیم
دو گرم پروتئین ۷۰ میلی گرم کلسیم
0/6گرم چربی دو میلی گرم آهن
۶۰میلی گرم گوگرد ۲/۲ میلی گرم نیاسین
۵۰ میلی گرم فسفر مقدار کمی سدیم
۶۵۰میلی گرم پتاسیم

یک متخصص تغذیه در این زمینه گفت: در ۱۰۰گرم خرما ۱۲۵ کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر ۱۰۰ گرم قند، ۴۰۰ کیلو انرژی موجود است و مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می کند.محمد بیرجندی افزود: ۱۰۰ گرم خرما حاوی1/5 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب است و در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که این مقدار فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب بوده و علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرما است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.

خواص خرما برای قلب

خرما برای حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. تعدادی خرما را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، آن‌ها را له کنید و مصرف نمایید؛ طبق یافته‌های علمی، این کار در تقویت قلب تاثیر مثبتی دارد. هم‌چنین خرما منبعی غنی از پتاسیم است؛ مطالعات نشان داده‌اند پتاسیم می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش دهد. به علاوه، پژوهشگران مصرف خرما را به عنوان راهی سالم و خوشمزه برای کاهش سطوح کلسترول LDL در بدن توصیه می‌کنند؛ LDL یکی از عوامل اصلی سکته‌های قلبی، بیماری قلبی، و سکته‌ی مغزی به شمار می‌رود. بنابراین، مصرف هفته‌ای دو وعده خرما می‌تواند به واقع سلامت عمومی قلب را بهبود ببخشد.

خواص خرما در بارداری

خواص خرما در بارداری

هیچ مطالعه ی روشنی وجود ندارد که نشان دهد مصرف خرما در دوران بارداری مفید است. در واقع، خرما جزء مواد مغذی است که هم مادر و هم جنین می توانند از آن بهره مند شوند.
خرما منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها است، در حالی که حاوی چربی بسیار کمی می باشد. همچنین، خرما حاوی ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول بوده و در نتیجه در حفظ سیستم گوارشی شما مفید است. این ماده غذایی، مقدار مناسبی از قندهای طبیعی را داراست، خرما سرشار از پتاسیم بوده و سدیم کمی دارد و در نتیجه به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند پس می تواند گزینه خوبی برای تغذیه دوران بارداری و آنچه در بارداری باید خورده شود ، باشد.

مهم ترین مزایای خوردن خرما در دوران بارداری:


1. قند خوب خرما مناسب بارداری:
در دوران بارداری بدن شما نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد، قند طبیعی موجود در خرما سریع ترین تامین کننده این انرژی است.

2. پروتئین خرما ، برای کشیدگی بدن در بارداری:
پروتئین شامل اسیدآمینه است، که بلوک های ساختمان بدن را تشکیل می دهد.

بدن مادر باید در دوران بارداری کشیده شود تا جا برای رشد جنین باز شود، بنابراین برای حمایت از این رشد، بدن شما به مقدار کافی از پروتئین نیاز دارد، بنابر این گفته خرما را حتما در سبد تغذیه دوران بارداری خود جای دهید.

3. فیبر خرما ، جلوگیری از یبوست بارداری:
فیبر برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است و برای جلوگیری از یبوست مرتبط با حاملگی کمک می کند، مصرف خرما در دوران بارداری می تواند از این عارضه پیشگیری کند.

فیبر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و شما را از عفونت ها محافظت می کند.

همواره احتمال ابتلا به فشار خون مرتبط با حاملگی و دیابت در دوران بارداری وجود دارد و فیبر به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.

خرما به حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می کند، پس اگر به تناسب اندام خود حتی در هنگام بارداری اهمیت میدهید ، خرما را حتما در لیست خوراکی های دوران بارداری خود قرار دهید.

خواص خرما برای مغز

در بعضی از مطالعات دریافته‌اند سطوح مشخصی از ویتامین ب‌۶ به عملکرد بهتر مغز و همچنین دستاوردهای بهتری به لحاظ نمره در آزمون‌های آی‌کیو منجر می‌شود. بنابراین با مصرف خرما شما فعالانه مقادیر ب۶ مصرفی‌تان را افزایش می‌دهید و به عملکر بهتر مغز کمک می‌کنید.

خواص خرما برای پوست

یکی دیگر از خواص خرما ویژگی های آن برای سلامت پوست می باشد خرما به دلیل دشتن ویتامین های سی و دی پوست را سفت می کند و به جنگ با بیماری های پوستی می رود.همچنین خرما از پیری زود رس پوست جلوگیری کرده و از جمع شدن ملانین در بدن ممانعت می نماید.نکته دیگر اینکه عصاره هسته خرما دارای فیتوهورمون هایی می باشد که توانایی از بین بردن چروک های پوست را دارد و از پیری جلوگیری می کند لذا توصیه می گردد خرما را در رژیم روزانه خود بگنجانید و تاثیر آن را بر روی پوست در مدت زمان طولانی ببینید.

مضرات خرما


نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود. در خوردن آن افراط نکنید، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

خرما برای چشم خوب است

خرما حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. این ویتامین به بازسازی قرنیه کمک کرده و از این طریق از چشم محافظت بهتری می کند. همچنین حاوی مواد مغذی لوتئین و زاگزانتین است. این مواد به چشم کمک می کنند تا اشعه ماورا بنفش را بهتر فیلتر کند و می توان بینایی را برای مدت طولانی در سطح بالا نگه داشت. ویتامین A از غشای مخاطی مراقبت می کند ، اطمینان حاصل می کند که غشای مخاطی سالم به طور مداوم تولید می شود و در مقابل کمبود آب از بدن محافظت می کند.

خواص خرما |  دانستنی های مهم در مورد فواید خرما در بارداری و پوست

خرما سرشار از کربوهیدرات و کم چربی است

خرما برای سلامتی بسیار عالی است زیرا سرشار از فروکتوز، دکستروز، ساکارز، مالتوز است. کربوهیدرات ها منابع واقعی انرژی برای بدن هستند. این کربوهیدرات ها همچنین به طور موثر با فشار خون بالا مبارزه می کنند. به علاوه، چربی کمی دارد. این شامل عملا هیچ چیز نیست.

خرما سرشار از فیبر است

ما می دانیم که خوردن غذاهای غنی از فیبر برای سالم ماندن ضروری است. خرما به بهبود گوارش و مبارزه با یبوست موقت کمک می کند. غذاهای غنی از فیبر نیز به حفظ سلامت روده کمک می کنند.

خرما سرشار از عناصر کمیاب

خرما همچنین منبع عناصر کمیاب است. حاوی مس، روی یا حتی آهن است. بنابراین به افرادی که از کم خونی رنج می برند توصیه می کنیم در مصرف آن تردید نکنند. در 100 گرم خرما، 0.90 گرم آهن وجود دارد که معادل 11 درصد میزان مصرف توصیه شده روزانه است.

خرما سرشار از اسیدهای آمینه است

خرما همچنین حاوی اسیدهای آمینه مانند آلانین، آرژنین، گلیسین، سرین یا والین است. این آمینو اسیدها خواص زیادی مانند کاهش فشار خون یا درد مفاصل دارند. آنها همچنین می توانند به افزایش توده عضلانی کمک کنند.

خرما سرشار از آنتی اکسیدان

خرما همچنین باید به طور منظم مصرف شود زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است. کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی در مبارزه با تجمع چربی در بدن به خصوص در رگ ها بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان ها همچنین به مبارزه با پیری سلولی کمک می کنند.

خرما سرشار از مواد معدنی

نباید فراموش کرد که خرما از نظر مواد معدنی نیز غنی است. خرما حاوی پتاسیم، منیزیم، فسفر و حتی کلسیم است. با این حال، رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می تواند فشار خون و خطر سکته را کاهش دهد.

خرما سرشار از ویتامین

همچنین برای ویتامین های آن است که خرما باید مصرف شود. این میوه حاوی ویتامین های C، E، B2 و B3 و همچنین ویتامین های A1، B1، B5، B6 و K می باشد، به عنوان مثال ویتامین B6 برای بهبود عملکرد مغز شناخته شده است. در مورد ویتامین E، این ویتامین می تواند بیماری عروق کرونر قلب را به تاخیر بیاندازد یا از آن جلوگیری کند. خرما همچنین حاوی ویتامین هایی از جمله ویتامین A است که از خانواده بتاکاروتنوئیدها است. ویتامین A یک ویتامین ضروری برای عملکرد صحیح بدن شما است: به حفظ متابولیسم انرژی کمک می کند، نقش مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند و به زیبایی پوست کمک می کند. ویتامین های B و C به سلامت اعصاب و همچنین تقویت سیستم دفاعی طبیعی کمک می کنند.

خرما سرشار از پروتئین است

پروتئین های موجود در خرما آن را به میوه ای عالی برای عضلات و استخوان ها تبدیل کرده و به چربی سوزی کمک می کند. پروتئین همچنین به تنظیم اشتها کمک می کند. اما یک رژیم غذایی با پروتئین بالا باید با فعالیت بدنی منظم همراه باشد.

خرما با خستگی مبارزه می کند

به لطف همه این مواد مغذی، خرما برای مبارزه با خستگی و تقویت سیستم ایمنی بسیار عالی است. بنابراین، خوردن خرما قبل از فصل زمستان به بدن اجازه می دهد تا بهتر از خود در برابر تهاجمات خارجی محافظت کند. این منبع انرژی واقعی را فراهم می کند که برای ورزشکاران قد بلند توصیه می شود.

خرما درد زایمان را کاهش می دهد

این توسط یک مطالعه انجام شده . بر اساس این تحقیقات، رژیم غذایی سرشار از خرما نیز باعث کاهش خونریزی و مدیریت بهتر پس از زایمان می شود. طبق برخی تحقیقات، خرما بر زنان باردار تأثیر مثبت دارد. یک مطالعه نشان داده است که زنان بارداری که در 4 هفته آخر بارداری خود خرما مصرف کرده‌اند زایمان راحت‌تر و مهم‌تر از همه با درد کمتری داشته‌اند. خرما در واقع به عنوان تقویت کننده اکسی توسین، یک هورمون طبیعی ضروری در طول زایمان عمل می کند.

سلامت دستگاه گوارش

اول از همه، خرما سرشار از پروتئین و فیبر محلول و نامحلول است. در 100 گرم خرما 8 گرم فیبر وجود دارد. فیبر نقش مهمی در انتقال روده ایفا می کند. آنها ضمن ترویج حمل و نقل خوب، احساس سیری را افزایش می دهند. آنها در رژیم غذایی روزانه گنجانده شده اند و با افزایش وزن مدفوع به مبارزه با یبوست کمک می کنند.

دریافت انرژی با خرما

خرما حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است: حدود 75 گرم در هر 100 گرم! توجه داشته باشید که خرمای خشک کالری بیشتری نسبت به خرمای تازه دارد. محتوای کربوهیدرات بالای خرما به ویژه برای تامین سریع انرژی و کمک به مبارزه با خستگی، به ویژه برای افراد ورزشکار یا اگر در طول روز احساس تنبلی می کنید، توصیه می شود. خرما دارای شاخص گلیسمی متوسط به بالا و سطح گلوکز بالا است، که باعث می شود مصرف آن به عنوان یک غذای با دوز بالا برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نشود.

یک خرما چقدر کالری دارد

اگرچه خرما از نظر کاهش وزن جالب است، به ویژه به دلیل فیبر و پروتئین بالا که به طور طبیعی به افزایش احساس سیری کمک می کند، خرما به دلیل محتوای قند بالا باید در حد اعتدال مصرف شود. به عنوان نشانه، 100 گرم خرما حدود 282 کالری برای شما به ارمغان می آورد.

اگر رژیم دارید، خرمای تازه را ترجیح دهید و از دوز توصیه شده 3 خرما در روز تجاوز نکنید. همچنین می توانید از خرما به عنوان جایگزین قند در رژیم غذایی خود برای تکمیل وعده های غذایی روزانه خود استفاده کنید. از طرفی برای تزیین خرمای خشک صنعتی که گاهی با شربت گلوکز پوشانده می شود، خودداری کنید.

با خرما سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید

در واقع، در خرما مواد مغذی و ویتامین های ضروری برای عملکرد صحیح بدن خود را خواهید یافت. زیرا خرما سرشار از عناصر کمیاب مانند مس، روی و آهن است. اما از آنجایی که آهن توسط بدن قابل سنتز نیست، باید روزانه مصرف شود. غذا باید تهیه شود. نیاز روزانه به آهن حدود 11 میلی گرم در روز تخمین زده می شود. اما 25 درصد خانم ها کمبود آهن دارند... خرما برای ویتامین های آن نیز توصیه می شود. آنها سرشار از ویتامین های C، E، B2 و B3 هستند، اما همچنین A1، B1، B5، B6 و K هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها