رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330077

خواص سیب زمینی شیرین | فواید سیب زمینی شیرین برای جنین و مو

هر آنچه از فواید شگفت انگیز سیب زمینی شیرین برایتان بگوییم کافی نیست بسیاری از آن به تازگی برای ما آشکار شده است در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در خصوص عجایب سیب زمینی شیرین را برای شما شرح دهیم.

خبر
html>

خواص سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین (Sweet potato )، گیاهی است چندساله از خانواده Convolvulaceae (نیلوفر صحرایی) که بومی مناطق گرمسیری آمریکا و اندونزی می باشد. این گیاه معمولا به صورت یک ساله نگهداری می شود .

امروزه این گیاه به علت داشتن غده های خوراکی در اکثر مناطق دنیا از جمله چین ، هندوستان و سایر مناطق آسیا و آفریقای شمالی و اروپا کاشته می شود . در کشور ما ،ایران در بلوچستان می روید و در برخی مناطق دیگر نیز کاشته می شود.

خانواده نیلوفر صحرایی شامل 500 گونه گیاه یک ساله و چند ساله می باشد که اکثرا تاک مانند می باشند.


دارای شاخه های دراز و خزنده روی زمین می باشد که ساقه ها تا 4 متر نیز رشد می کنند ، ریشه آن متورم ، دراز و شیرین می باشد.


این گیاه دارای سرعت رشد سریعی می باشد.
برگهای سیب زمینی شیرین قلبی شکل مخروطی موجدار با دم برگ دراز و به رنگهای بنفش ، ارغوانی و گاهی سفید دیده می شوند. به جز مصرف خوراکی، از آنجایی که دارای برگهای زیبا و رنگارنگ می باشد به عنوان گیاه پوششی و برای مرزبندی و کاشت در باغ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.


گلهای آن منظم ، جام گلها به شکل قیف است، این گلها به رنگهای سفید، صورتی و یا بنفش می باشند.
محصول این گیاه معمولا قسمت زیر زمینی آن است که نوعی غده کاذب می باشد چون متورم است و محتوی نشاسته و مواد غذایی و مواد شیرین است.

سیب زمینی شیرین و کنترل قند خون

به خاطر شیرین بودن سیب زمینی های شیرین، شاخص گلیسمی آنها پایین است، یعنی آنها قند را به آهستگی وارد جریان خون می‌کنند. سیب زمینی های شیرین، برخلاف دیگر غذاهای نشاسته ای که بعد از مصرف به سرعت قند خون را بالا می برند، به پایداری سطح قند خون کمک می‌کنند. این بدان معناست که شما دچار افزایش ناگهانی قند خون نمی شوید، ولی میزان ثابتی از انرژی را دریافت می‌ کنید. این تنظیمات حتی در افراد دارای دیابت نوع ۲ نیز رخ می‌ دهد.

در ضمن سیب ‌زمینی شیرین غنی از کاروتنوئید و رنگ‌ دانه ‌های زرد و نارنجی است که به ارگانیسم‌ ها اجازه عکس ‌العمل در برابر انسولین را می‌ دهد. سیب ‌زمینی شیرین همچنین غنی از اسید کوروژنیک است؛ این ترکیب گیاهی طبیعی می ‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

تذکر: مبتلایان به دیابت بایستی در خصوص رژیم غذایی شان حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند، لذا خواهشمند است پیش از مصرف سیب زمینی شیرین موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سیب‌زمینی شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان

سیب‌زمینی شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان

سیب‌زمینی شیرین یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. همچنین آنتوسیانین موجود در سیب‌زمینی شیرین ارغوانی، یکی از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها است و بتاکاروتن هم یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در این نوع از سیب‌زمینی است. آنتی‌اکسیدان خواص ضدالتهابی دارد و برای درمان بسیاری از بیماری مفید است.

سیب‌زمینی شیرین برای رشد جنین

خانم‌های باردار نیاز زیادی به اسیدفولیک دارند و سیب‌زمینی شیرین سرشار از ویتامین است. حتماً می‌دانید که اسیدفولیک به رشد بافت‌های جنینی و رشد سلول‌های آن کمک می‌کند.

خواص سیب زمینی شیرین برای پوست

اگر سیب‌زمینی شیرین را می‌جوشانید آب آن را دور نریزید و از آن به‌عنوان لوسیون پوست استفاده کنید. این محلول باعث تسکین پوست‌های حساس شده و منافذ پوست را تمیز می‌کند. ویتامین C موجود در سیب‌زمینی شیرین کلاژن ساز است و ویتامین E موجود در آن پوست را خوش آب و رنگ می‌کند. علاوه بر این سیب‌زمینی شیرین حاوی آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک و گودی و کبودی زیر چشم کمک می‌کند.

سیب زمینی شیرین برای تسکین علائم قاعدگی


سیب‌زمینی شیرین حاوی میزان زیادی منگنز و آهن است که برای تسکین علائم پیش از قاعدگی مفید است. خانم‌ها چند روز مانده به عادتشان دچار دردهایی جسمی و روحی شدید می‌شوند که آن‌ها را کلافه می‌کند. اگر شما هم از این قبیل مشکلات رنج می‌برید می‌توانید به این سیب‌زمینی اعتماد کنید.

سیب زمینی شیرین برای موها

یک سیب زمینی شیرین را با یک لیوان ماست مخلوط کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن بادام را به آن اضافه کنید و آن را به قدری با هم مخلوط کنید تا یک محلول غلیظ برجای بماند. آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موهای خود بگذارید. اگر موهای شما خیلی خشک است، ۲ تا ۳ قاشق روغن نارگیل را هم به این محلول اضافه کنید.

تفاوت سیب زمینی شیرین و معمولی

این دو سبزی ریشه ای تفاوت جزئی دارند ولی خوردن آنها هم متفاوت است؟ یکی از مهمترین تفاوت ها این است که سیب زمینی شیرین بصورت خام خورده می شود ولی یامی خام سمی است ولی زمانیکه پخته شود عالی خواهد بود.

از نظر ارزش غذایی ، این دومنبع کربوهیدرات بسیار مشابه است. هر دو منبع فیبر هستند و مقیاس GI پایینی دارند (یامی 54 و سیب زمینی شیرین 71 است) و هر دو مقدار زیادی ویتامین ٍ، ویتامین B-1 و منیزیم دارند.

ولی میوه شفاف-نارنجی رنگ در اغلب سیب زمینی های شیرین بتا-کاروتن (ویتامین آ) زیادی نسبت به یامی ها دارد. در یک وعده 100 گرمی (حدودنصف فنجان) 283 درصد ویتامین آ روزانه تامین می شود. میوه یامی، مقدار ناچیز 5% را تامین می کند.

روش مصرف سیب زمینی شیرین

روش اول:

می توانید پوست سیب زمینی شیرین را بگیرید و با دمای 200 درجه سانتی گراد به مدت 40 تا 50 دقیقه در فر بپزید.
روش دوم:

بخارپز کردن سیب زمینی شیرین به مدت 30 تا 50 دقیقه نیز از دیگر روش های آماده سازی آن است.


روش سوم:

می توانید از ماکروویو نیز برای آماده کردن این ماده غذایی استفاده کنید.

شرایط نگهداری سیب زمینی شیرین

نگهداری سیب زمینی شیرین در انبار خیلی مشکل است . زیرا زود فاسد می شود و در درجه حرارت کمتر از 5 درجه در مجاورت رطوبت هوا خراب می شود و در درجه حرارت بالا و رطوبت نیز مدت زیاد به صورت غده نمی توان نگه داشت. به همین دلیل برای نگهداری غده ها به منظور کشت بهترین را ه این است که در ماسه و جای بسیار سالم و مناسبی حفظ شود تا در بهار سال بعد مورد استفاده قرار گیرد .

مضرات سیب زمینی شیرین

توصیه متخصصان این است که در مصرف هیچ ماده غذایی زیاده روی نکنید سیب زمینی شیرین هیچ گونه عوارض مصرفی ندارد اما اگر در مصرف آن افراط نمائید به دلیل دارا بودن اگزالات تولید سنگ کلیه می نماید.همچنین به دلیل داشتن محتوای ویتامین آ زیاد در سیب زمینی شیرین ممکن است رنگ پوست را و ناخن را نارنجی گردد.در ضمن اگر دچار حساسیت و آلرژی هستید از خوردن آن خودداری نمائید و در آخر باید گفت با مصرف بیش از اندازه سیب زمینی شیرین ممکن است دچار نفخ معده و درد آن به همراه اسهال گردید.

آیا سیب زمینی شیرین در رژیم کم کربوهیدرات قرار دارد؟

سیب زمینی شیرین 24 گرم کربوهیدرات قابل استفاده در هر 100 گرم فراهم می کند . بنابراین مطمئناً یک سبزیجات کم کربوهیدرات نیست. (اتفاقاً سیب زمینی "معمولی" فقط حدود 15 گرم کربوهیدرات تأمین می کند.)

اینکه آیا هنوز می خواهید سیب زمینی شیرین را به عنوان بخشی از رژیم کم کربوهیدرات بخورید ، به نحوه تعریف کربوهیدرات کم بستگی دارد ، زیرا بعضی از رژیم های کم کربوهیدرات تقریباً بدون کربوهیدرات (سیب زمینی شیرین در اینجا مناسب نیست) ، سایر رژیم های کم کربوهیدرات اجازه می دهد تا تا 150 گرم کربوهیدرات در روز. سیب زمینی شیرین را می توان در اینجا به خوبی ادغام کرد.

خواص سیب زمینی شیرین | فواید سیب زمینی شیرین برای جنین و مو

سیب زمینی شیرین و دیابت

اگر دیابت دارید و نمی دانید که آیا سیب زمینی شیرین برای شما بی خطر است، پاسخ مثبت است. سیب زمینی شیرین از همه گونه ها جایگزین خوبی برای سیب زمینی سفید است. فیبر و مواد مغذی بیشتری مانند بتاکاروتن دارند.

آنها همچنین CG پایین تری دارند. مانند سیب زمینی سفید، سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات است. با این حال، افراد مبتلا به دیابت می توانند آن را در حد اعتدال مصرف کنند. نشان داده شده است که انواع خاصی از سیب زمینی شیرین برای افرادی که نگران سطح قند خون و چاقی خود هستند مفید است. علاوه بر ارزش غذایی سیب زمینی شیرین، خواصی دارد که ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

برخی از مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین عبارتند از:

- ویتامین A به شکل بتاکاروتن

- پروتئین

- فیبر

- کلسیم

- آهن

- منیزیم

- فسفر

- پتاسیم

- فلز روی

- ویتامین سی

- ویتامین b6

- ویتامین K

سیب زمینی شیرین چگونه بر قند خون تأثیر می گذارد

از آنجایی که سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات است، می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. محتوای فیبر آنها به کند کردن این روند کمک می کند. سیب زمینی شیرین نارنجی دارای GI بالاتری است. ممکن است سطح قند خون شما را در مقایسه با سایر انواع سیب زمینی شیرین افزایش دهد.

مقدار سیب زمینی شیرینی را که انتخاب می کنید محدود کنید و به جای پختن، آب جوش بخارپز را انتخاب کنید.

آیا خوردن سیب زمینی شیرین در صورت ابتلا به دیابت، فوایدی دارد؟

وقتی در حد اعتدال مصرف شود، همه انواع سیب زمینی شیرین سالم هستند. آنها سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و می توانند با خیال راحت در یک رژیم غذایی مناسب دیابت گنجانده شوند.

سیب زمینی شیرین نسبت به سیب زمینی سفید گزینه غذایی بهتری است. با این حال مصرف آنها باید در حد اعتدال باشد، در غیر این صورت می توانند روی قند خون اثر منفی بگذارند. برخی از سیب زمینی های شیرین از نظر اندازه بسیار بزرگ هستند که خوردن آنها را راحت تر می کند. همیشه یک سیب زمینی با اندازه متوسط انتخاب کنید و مطمئن شوید که سایر غذاهای سالم را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

هنگامی که سیب زمینی شیرین در حد اعتدال مصرف شود، می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم در حین زندگی با دیابت باشد. برخی از انواع سیب زمینی شیرین حتی ممکن است فوایدی برای مدیریت وضعیت شما داشته باشند. سیب زمینی شیرین بسیار مغذی است، اما حاوی کربوهیدرات نیز می باشد. کوچک نگه داشتن وعده های غذایی و جوشاندن آنها به جای پختن به کاهش GL کمک می کند.

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین علاوه بر اینکه طعم متفاوتی به غذا می دهد، سرشار از مواد مغذی ضروری برای بدن است. مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به مقدار جالبی در میان اجزای آن یافت می شود، خواصی که این نشاسته را به متحد اصلی یک رژیم غذایی خوب تبدیل می کند. به طور مشخص، یک بخش خام از 100 گرم سیب زمینی شیرین به طور متوسط حاوی:

1- آب (78 گرم)

2- کربوهیدرات (12.2 گرم، حاوی 53٪ نشاسته و حدود 32٪ قندهای ساده مانند فروکتوز و ساکارز)

3- لیپیدها (0.15 گرم، حاوی مقادیری اسیدهای چرب غیراشباع بدون هیچ اثری از کلسترول)

4- فیبر غذایی (بین 2.4 تا 3.6 گرم)

سیب زمینی شیرین خام یا پخته شده، تصویر تغذیه ای بسیار جالبی را حفظ می کند. این یک نشاسته غنی از فیبر و نشاسته باقی می ماند. علاوه بر این، به دلیل شاخص گلیسمی نسبتاً بالایی که دارد، جوشاندن آن را کاهش می دهد تا از افزایش بیش از حد قند خون بعد از غذا جلوگیری کند.

در غیر این صورت، سیب زمینی شیرین سرشار از ریزمغذی های سالم است. این غده به ویژه غنی از موارد زیر است:

ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، B9، C و E

عناصر کمیاب (پتاسیم، مس، منگنز، منیزیم، کلسیم، آهن)

مقادیر قابل توجهی پلی فنول (آنتی اکسیدان)

پرو ویتامین A که به عنوان بتاکاروتن نیز شناخته می شود.

آیا سیب زمینی شیرین حاوی کالری است؟

سیب زمینی شیرین که در حال حاضر از نظر فواید تغذیه ای فراوان و طعم شیرین ملایم قوی است، یکی از کم کالری ترین مواد غذایی است. سیب زمینی شیرین علاوه بر اینکه یک غذای بسیار کم کالری است، سرشار از فیبر رژیمی است و حدود 62.8 کیلو کالری در هر 100 گرم غذا دارد. این ترکیب برنده این غده را به غذای انتخابی برای یک رژیم کم کالری تبدیل می کند. با این حال، برای استفاده کامل از این سیب زمینی شیرین، مهم است که از یک آماده سازی ساده مانند بخارپز استفاده کنید.

سیب زمینی شیرین و یبوست

سیب زمینی شیرین با 3.6 گرم در هر 100 گرم فیبر، متحد واقعی هضم است. یبوست ایجاد نمی کند، اما با تسهیل هضم به کاهش آن کمک می کند. مصرف منظم سیب زمینی شیرین انتقال بهینه روده را تضمین می کند. در واقع، فیبرهای محلول سیب زمینی شیرین پس از هضم به ژل تبدیل می شوند، در حالی که دفعات مدفوع را افزایش می دهند و انتقال روده ای دیگر غذاها را تحریک می کنند. بنابراین، سیب زمینی شیرین بدون شک در فهرست غذاهای ضد یبوست جای می گیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها