رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330248

خواص شنبلیله | فواید شنبلیله برای دیابت و مو

شنبلیله در طب سنتی فواید شگفت انگیزی دارد در این مطلب قصد داریم هر آنچه میخواهید در خصوص شنبلیله برای مو بدانید برای شما گردآوری کردیم.

خبر
html>

خواص شنبلیله

شنبلیله گیاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و ... به وفور یافت می‌شود. همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که علاوه بر برگ‌های سبز گیاه شنبلیله، دانه شنبلیله نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد.

شنبلیله سرشار از مواد معدنی چون:

مس سلنیوم
پتاسیم روی
کلسیم منگنز
آهن منیزیم

از نظر ویتامینی نیز دارای انواع ویتامین‌های گروه B مانند:

تیامین پیریدوکسین
ریبوفلاوین فولیک اسید
نیاسین ویتامین A و C

می‌باشد. علاوه بر موارد ذکرشده، دانه‌های این گیاه سرشار از پروتئین، لیزین، تریپتوفان، استروئید ساپونین و دیوسژنین (ترکیبی که خواص شبه استروژنی دارد) می‌باشد.

خواص درمانی شنبلیله

طبیعت سبزی شنبلیله گرم و خشک است. برخی از مهمترین کاربردهای درمانی این گیاه مفید و پرخاصیت عبارتند از:

از خواص شنبلیله کاهش کلسترول بد خون بوده، همچنین برای تقویت قلب مفید است.

مصرف شنبلیله در پیشگیری و کمک به درمان سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارش، گردن رحم و پستان مفید است.

از این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری قند به خصوص نوع غیر وابسته به انسولین استفاده میشود. به طور کلی یکی از مهمترین ویژگی های این گیاه خاصیت ضد دیابت و اثر کاهندگی قند خون است.

شنبلیله خاصیت شیرافزا داشته، برای افزایش شیر مادران شیرده مفید است.

در طب سنتی از خواص شنبلیله برای درمان تب و برونشیت استفاده میشود. به این منظور توصیه میشود در زمان تب از پودر دانه های شنبلیله به همراه شربت آبلیمو و عسل استفاده شود.

مقادیر بالای فیبرهای محلول موجود در شنبیله باعث شده یکی از مهمترین خواص شنبلیه کمک به درمان بی اشتهایی یا کم اشتهایی و همچنین درمان یبوست، بیماری های التهابی روده و سایر مشکلات دستگاه گوارش نظیر سوزش سر دل میشود. به طور کلی مصرف این سبزی خاصیت ملین و هضم کنندگی داشته و در طب سنتی به عنوان یکی از داروهای گیاهی ملین کاربرد دارد.

از خواص شنبلیله به ویژه تخم آن در طب سنتی برای تسهیل زایمان استفاده میشود.

استفاده از پودر تخم شنبلیله یکی از بهترین راههای درمان مشکلات پوستی نظیر آکنه، اگزما، جوش، سوختگی وپرپشت شدن موها است.

بهبود سرفه های مزمن و گلودرد از دیگر خواص شنبلیله است. همچنین این گیاه به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری آسم در طب سنتی کاربرد دارد.

شنبلیله و دیابت

بذر شنبلیله برای درمان دیابت مفید است. مصرف این سبزی موجب کاهش قند خون می‌شود و به دیابتی‌ها کمک می‌کند.

به گفته وی شنبلیه موجب تسکین علائم دیابت مانند پرنوشی و پرادراری می‌شود همچنین شنبلیله ملین، اشتهاآور، خلط آور، ضدتب و محرک افزایش شیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه می‌کند: دانه‌های شنبلیله که مهمترین قسمت دارویی این گیاه است با باز کردن مجاری عروق خون، از بروز سکته قلبی پیشگیری می‌کند.

کنترل تب به وسیله گیاه شنبلیله


گیاه شنبلیله به عنوان یک گیاه تب‌بر شناسایی شده است. بهترین حالت، مصرف دانه شنبلیله به همراه لیمو و عسل در زمان بیماری است. برای این منظور 1-2 قاشق چای‌خوری دانه شنبلیله را 3 مرتبه در روز به همراه چای سبز دم کنید و بعد از آن به همراه 1 قاشق چای‌خوری عسل و کمی آب لیموترش تازه میل نمایید.

خواص شنبلیله برای مو

دانه‌های این گیاه سرشار از پروتئین، لیزین، تریپتوفان، ساپونین و دیوسژنین (ترکیبی که خواص شبه استروژنی دارد) است. این گیاه علاوه بر پوست برای مو نیز مفید است و رشد مو را تقویت می‌کند و ریزش مو و آسیب‌ دیدگی را کاهش می‌دهد. لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهد . این گیاه باعث تصفیه خون و پوست صاف‌تر می‌شود. علاوه بر مصرف خوراکی استفاده از آن به‌ طور موضعی نیز مفید است.

شستن مو با دمنوش آن ریزش مو را کاهش می‌دهد و مشکلات متعدد مو مانند طاسی و شوره سر را برطرف می‌کند. برای ابریشمی شدن مو دانه شنبلیله پودر شده را با ماست و روغن‌ زیتون مخلوط‌ کنید و به موها بمالید و به مدت نیم تا یک ساعت بگذارید بماند سپس شست وشو دهید . ماست برای مو بسیار مفید است و به‌ عنوان نرم‌ کننده عمل می کند، در حالی‌ که پودر شنبلیله باعث رشد و شادابی مو می‌شود. برای به دست آوردن نتیجه خوب این ماسک را هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید.

خواص شنبلیله

شنبلیله برای افزایش شیر مادران


شنبلیله به بیشتر شدن شیر مادر کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند که ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف شنبلیله، شیر مادر تا ۵۰۰ درصد بیشتر می شود. با این که دلیل اصلی این مسئله هنوز شناخته نشده است امّا محققان حدس می زنند که روغن موجود در تخم شنبلیله دلیل آن باشد. بنابراین، به مادران شیردهی که می خواهند شیری بیشتری داشته باشند، توصیه می شود که روزی سه مرتبه و حداقل ۵۰۰ میلی گرم تخم شنبلیله مصرف کنند.

خواص شنبلیله برای سرماخوردگی :

یکی دیگر از خواص شنبلیله ویژگی های آن برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می باشد .این گیاه یک آنتی اکسیدان قوی می باشد همچنین ویژگی های ضد باکتریایی و ویروسی دارد لذا برای درمان سرکاخوردگی مفید است.شنبلیله برای درمان تب و سرفه نیز موثر است.متخصصان طب سنتی توصیه می نمایند برای درمان سرماخوردگی یک قاشق چای خوری شنبلیله پودر شده را با آبلیمو و عسل ترکیب نموده و دو بار در روز میل کنید.البته برای تسریع در خوب شدن چای شنبلیله هم روزی سه بار بخورید اگر گلو درد دارید این چای را غرغره نمائید

مضرات شنبلیله


به دلیل اثرات هورمونی و ایجاد انقباضات رحمی، بایستی از مصرف بیش از حد شنبلیله در دوران بارداری خودداری شود.
بیماران مبتلا به دیابت یا مرض قند که تحت درمانهای دارویی هستند، بایستی در مصرف شنبلیله به ویژه تخم آن با احتیاط عل کنند . در صورت مصرف مقادیر تخم شنبلیله برای درمان بیماری، بایستی در طول مدت درمان آزمایش خون از فرد بیمار، برای اندازه گیری میزان پتاسیم به طور دوره ای انجام شود.
توصیه میشود از مصرف زیاد و طولانی مدت شنبلیله همراه با داروهای ضد انعقادی از جمله آسپیرین و مهار کننده های MAO خودداری شود.
لازم است بین مصرف داروها و شنبلیله حداقل مدت زمان 2 ساعت فاصله حفظ شود.
در برخی افراد به برگ و تخم شنبلیله حساسیت وجود دارد، به ویژه حساسیت به شنبلیله در افرادی که به بادام زمینی نیز حساسیت دارند، بیشتر دیده میشود.

طریقه مصرف شنبلیله

برای تهیه پماد شنبلیله ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری در دانه شنبلیله را با سرکه مخلوط کرده و برای رفع التهابهای سطحی پوست بدن مصرف کنید .برای تقویت عمومی بدن بهتر است که دانه شنبلیله و گیاه آن را قبل از غذا مصرف کرد.

تأثیر شنبلیله بر تعادل هورمونی

شنبلیله تأثیر زیادی در تعادل هورمونی دارد. تشکیل تستوسترون را افزایش می دهد ، به همین دلیل می تواند بر قدرت در مردان و به طور کلی اختلالات باروری در مردان و زنان تأثیر مثبت بگذارد. به دلیل افزایش تولید تستوسترون ، شبدر اغلب توسط ورزشکاران و بدنسازان برای تقویت رشد عضله و تحریک چربی سوزی استفاده می شود.

شنبلیله همچنین حاوی ترکیباتی شبیه استروژن است که رشد سلولهای پستان را تحریک می کند و بر تنظیم گرگرفتگی و تغییرات خلقی در دوران یائسگی اثر تنظیمی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها