رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330325

خواص پنیر | فواید ضد سرطانی پنیر

پنیر علاوه بر مزه لذتبخش فواید بیشماری نیز دارد اگر میخواهید با تازه ترین یافته های دانشمندان و محققان در زمینه خواص پنیر آشنا شوید این مطلب را به شما توصیه میکنیم.

پنیر
html>

خواص پنیر

پنیر برای سلامتی، خلق و خو و جوانه های چشایی مفید است! همه آن را می دانند. منبع عالی کلسیم و پروتئین است. مانند همه محصولات لبنی، اگرچه حاوی چربی اشباع شده است، پنیر به ویژه برای حفظ شما توصیه می شود. به شرطی که از آن سوء استفاده نکنید. از مزایای سلامتی آن قدردانی می شود.

برای داشتن استخوان های قوی و دندان های بدون حفره، پنیر مواد معدنی ضروری را فراهم می کند. حاوی روی، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی است. علاوه بر این، پنیر منبع فسفر است که به بازسازی بافت و همچنین بهبود عملکردهای شناختی کمک می کند. یک امتیاز کوچک برای دریافت دوز روزانه ویتامین D، خوردن پنیر به عنوان جایگزین زمانی که خورشید زیر ابرها است یا در روزهای سرد زمستان است.

پنیر غذایی است مغذی و انرژی زا و از نظر طبیعت، «سرد و تر» است.

پنیر دارای:

کلسیم
منیزیم B۱۲
گوگرد

نکات مهم در مورد پنیر:

نکته اول:

یکی از بهترین جاهایی که می‌توان از این ماده پرارزش استفاده کرد، صبحانه است.

نکته دوم:

پنیر، هم غذایی سهل‌الهضم است و هم معمولا به علت این که پرچربی نیست مصرف آن با نان، ترکیب بسیار با ارزشی خواهد بود.

نکته سوم:

پروتئین موجود در پنیر فراوان و از کیفیت خوبی برخوردار بوده و تقریبا دارای تمامی اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن است.

نکته چهارم:

مصرف پنیر، کم خونی را جبران می کند.

نکته پنجم:

افرادی که دچار بی خوابی هستند می توانند به وفور از آن استفاده کنند.
نکته ششم:

استفاده از پنیر باعث درمان زخم های قرنیه چشم شده و پنیر بی نمک در تقویت بینایی موثر است.

نکته هفتم:

خوردن پنیر باعث پیشگیری از ضعف شنوایی می شود.
نکته هشتم:

افرادی که دچار مرض قند هستند، به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.سوزش مچ دست و پا را از بین می برد.

نکته نهم:

خوردن پنیر می تواند به هضم غذا کمک کند.افرادی که دچار «زونا» شده اند نیز می توانند از آن استفاده کنند.

نکته دهم:

پنیر تازه ضدعفونی کننده روده است و در ترمیم زخم ها تاثیر دارد.استفاده از پنیر درمان کننده «امراض صفراوی» است.

نکته یازدهم:

مصرف پنیر، گرفتگی عضلات را رفع می کند.از پوسته شدن سطح پوست جلوگیری می کند و در درمان تورم غدد لنفاوی موثر است.

برخی تصور می‌کنند خوردن پنیر سبب کاهش هوش و به قولی خنگ شدن‌شان می‌شود، در حالی که متخصصان تغذیه این موضوع را رد کرده و تاکید می‌کنند که این یک باور اشتباه است.

خواص پنیر

خواص پنیر و گردو

پیامبر اسلام فرمود پنیر و گردو هر یک به تنهایی مضرند، اما اگر با هم جمع شوند مفید و نافع می گردند.

چرا پنیر به تنهایی مضر است ؟ پنیر سرشار از کلسیم است و گردو نیز دارای فسفر است با توجه به این دو مقدمه معلوم می گردد که بایستی پنیر را با گردو خورد زیرا:کلسیم و فسفر دو ماده با ارزش و بسیار عالی است و این هر دو در صورتی که با هم وارد شوند هیچکدام بیهوده دفع نمی شوند، حالا اگر پنیر بدون گردو )بدون فسفر) بخوریم چون کلسیم بسیاری را صرف کرده ایم ، در مقابل فسفر بدن دفع می شود، هضم و جذب آنها بسیار کاملتر و بهتر و آسان تر انجام می گیرد

با پیشرفت علوم غذاشناسی و پزشکی ، ما بهتر و بیشتر به علل سلامتی ، و عمرهای طویل اجداد خود پی می بریم زیرا آنان بدون دانستن این فلسفه و فعل و انفعالات ، و بدون پیروی از دیگران ، از یک برنامه تنظیم یافته همه جانبه استفاده می کردند، آن برنامه ای که هر چه علم ترقی کند اهمیت و ارزش آن بیش از پیش درک می شود، و با این برنامه بود که بدون دیدن دانشگاه ها سلامت خود را سالهای سال حفظ می کردند و آن برنامه همان برنامه اسلام است.

همچنین در مورد فواید مصرف پنیر با گردو باید گفت:پیامبر (ص) می فرمایند :پنیر درد است ؛ چون با گردو خورده شود، درمان است . پنیر درد است؛ گردو هم درد است ، چون با هم یک جا جمع شود درمان می شوند.

امام صادق (ع) در مورد مصرف پنیر با گردو می فرمایند :پنیر و گردو ، چون با هم یک جا جمع شوند در هر یک از آنها درمان است ؛ اما اگر از هم جدا شوند در هر یک از آنها درد است.

در پنیر ماده ای به نام تیرامین وجود دارد که اگر در مغز تجمع یابد، باعث کندی ذهن می شود، البته این ماده توسط یک نوع آنزیم موجود در بدن انسان می تواند تجزیه شود ولی این آنزیم تا حد مشخصی فعال است. برای فعالیت بیشتر این آنزیم باید میزان مس را در بدن زیاد کرد و این کار با خوردن گردو که حاوی مقداری مس است، انجام می شو د. بنابراین اگر چند بار پنیر خالی خوردید، نگران نشوید.

خواص پنیر

ارزش غذایی پنیر

پنیر به عنوان جزیی از گروه لبنیات، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است. مصرف ۳۰ گرم پنیر (معادل یک قوطی کبریت ) در حدود ۸ گرم پروتئین و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم به بدن می رساند. در حالی که ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم شیر (معادل یک لیوان شیر) چنین میزان کلسیمی را به بدن می رساند.

طبقه‌بندی پنیرها براساس میزان رطوبت

کم (13 تا 34 درصد) متوسط (34 تا 45 درصد) زیاد (45 تا 55 درصد) خیلی زیاد (80 تا 85 درصد)
دومان ادام موزارلا کاتیج
پارمسان سفید فتا کممبرت ریکوتا
ریکوتای خشک سوئیس محلی ایمپاستاتا
گجی توست چدار پیتزا نوفشاتل
میزوست لیقوان آبی خامه

چه نوع پنیری را انتخاب کنیم؟

بهتر است از میان انواع پنیر، پنیر های کم چرب را انتخاب کنیم. انواع پر چرب منبع عمده اسیدهای چرب اشباع هستند که برای سلامتی مضرند. بنابراین مصرف پنیرهای پرچرب و خامه ای به یک بار در هفته باید محدود شود.

مصرف پنیرهای باز و محلی به علت احتمال آلودگی های میکروبی توصیه نمی شود چرا که می تواند حامل میکروب های مسمومیت زای خطرناکی مثل سالمونلا، لیستریا، بروسلا و… باشد که ایجاد حصبه، مسمومیت ناشی از لیستریا و تب مالت می کنند.

مضرات پنیر

مضرات پنیر

درکنار خواص پنیر مضرات آن را نیز بدانید

  1. پنیر حاوی نوعی ماده به نام تیرامین است که تجمع زیاد آن در مغز باعث کندی ذهن میگردد. در حالت طبیعی آنزیمهای موجود در بدن قادر به تجزیه این ماده هستند ولی درصورت زیاده روی در مصرف پنیر، آنزیم‌ها نمی‌توانند چنان که باید آن را بشکند، به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه میکنند از مصرف پنیر به تنهایی اجتناب نموده، آن را همراه با نان و گردو مصرف کنید.
  2. استفاده از پنیرهای شور و با چربی زیاد برای بیماران قلبی عروقی و مبتلا به فشار خون بالا مضر است.
  3. زیاده روی در مصرف پنیر برای مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا توصیه نمی‌شود.
  4. توصیه میشود از پنیر تازه به دلیل احتمال ابتلا به بیماری تب مالت خودداری شود.

خواص ضد سرطان پنیر

خواص ضد سرطان پنیر

یکی از خواص پنیر ویژگی های آن برای جلوگیری از ابتلا به قاتل انسانها یعنی سرطان می باشد پنیر دارای اسید لینولییک و شینگولیپید است که تاثیر بسزایی در ممانعت از تشکیل سلول های سرطانی دارد.طبق بررسی محققان پنیر دارای یک ویژگی به نام بوتیرات است که این ویژگی به جنگ سرطان با کمک سلول های خوب در کولون می باشد همچنین ویتامین ب در پنیر یک تاثیر فوق العاده ضد سرطان دارد.

چه چیز دیگری در مورد پنیر ارزش دانستن دارد؟

پنیر یکی از غذاهایی است که مواد تشکیل دهنده آن می تواند سهم قابل توجهی در رژیم غذایی سالم داشته باشد. مانند تقریباً بسیاری از مواد غذایی ، حاوی با ارزش ترین پروتئین ها و به مراتب بیشتر از تخم مرغ ، گوشت و ماهی است . پنیر اسیدهای آمینه مهمی را برای متابولیسم فراهم می کند و همچنین حاوی مواد معدنی مهمی مانند ترکیبات کلسیم و فسفر و همچنین عناصر کمیاب است . این ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K می باشند.

محتوای کلسیم بالا

در میان فواید پنیر، مشخصاً کلسیم وجود دارد. 30 گرم 250 میلی گرم کلسیم را فراهم می کند که یک سوم دوز توصیه شده روزانه برای بزرگسالان است. کلسیم به تقویت استخوان ها، حمایت از رشد کودکان و داشتن دندان های سالم کمک می کند.

همچنین مشخص شده است که رژیم غذایی کم کلسیم باعث افزایش وزن می شود. کلسیم لازم برای ساختن استخوان ها، عنصر بسیار مهمی برای بدن است. میزان مصرف روزانه توصیه شده برای بزرگسالان 900 میلی گرم و برای نوجوانان، سالمندان و زنان باردار به 1200 میلی گرم افزایش می یابد.

به طور کلی، مصرف کافی کلسیم با سلامت بهتر استخوان ها، هم در دوران کودکی، برای رشد آنها و هم در بزرگسالی، برای بازسازی مجدد آنها مرتبط است. تاثیر مصرف کلسیم در دوران کودکی و نوجوانی بر سلامت استخوان در بزرگسالی هنوز یک موضوع بحث برانگیز است. در حال حاضر، هیچ اتفاق نظری در مورد میزان بهینه کلسیم مصرفی در بزرگسالی برای جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش بروز شکستگی در سالمندان وجود ندارد. برخی از مطالعات اثر محافظتی دریافت کلسیم را بر خطر شکستگی نشان می‌دهند، در حالی که برخی دیگر چنین اثری را تایید نکرده‌اند. بر اساس نتایج یک مطالعه انجام شده در افراد 50 ساله و بالاتر، خطر شکستگی لگن در افرادی که بیشترین مقدار پنیر را مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که آن را مصرف نمی کردند 60 درصد کاهش یافت. کلسیم تا حدی مسئول این اثر است. ویتامین D که برای جذب بهینه کلسیم ضروری است نیز باید به مقدار کافی برای کاهش خطر پوکی استخوان وجود داشته باشد، اما پنیر منبع آن نیست.

خواص پنیر | فواید ضد سرطانی پنیر

پنیر و پروتئین بالا

یکی دیگر از فواید پنیر پروتئین آن است. پروتئین ها "سازنده بدن" هستند. نقش بسیار مهمی در ایجاد و تامین سلول ها دارند. برخی از پنیرها مانند پارمزان تا 36 درصد پروتئین دارند.

پنیر منبع فسفر

پنیر منبع فسفر است. در ارتباط با کلسیم، از معدنی شدن استخوان ها و دندان ها و همچنین برخی از عملکردهای سلولی حمایت می کند. علاوه بر این، فسفر در تولید و حفظ انرژی لازم برای بدن شرکت می کند. چدار، موزارلا و پنیر منابع عالی فسفر هستند. فسفر بعد از کلسیم دومین ماده معدنی فراوان در بدن است. نقش اساسی در شکل گیری و حفظ استخوان ها و دندان های سالم دارد. علاوه بر این، از جمله در رشد و بازسازی بافت ها شرکت می کند. به حفظ pH طبیعی خون کمک می کند. همچنین یکی از اجزای تشکیل دهنده غشای سلولی است.

ویتامین ها و مواد معدنی

پنیر منبع بسیاری از ویتامین ها از جمله ویتامین B2 است که غذا را به انرژی تبدیل می کند یا ویتامین B12 که در برابر استرس و خستگی عمل می کند. علاوه بر این، پنیر حاوی مواد معدنی بسیاری مانند کلسیم است که در بالا ذکر شد.

پنیر همیشه کالری بالایی ندارد

پنیر حاوی چربی های طبیعی با کیفیت بالا است. این لزوما او را به یک بمب کالری تبدیل نمی کند. یک وعده 30 گرمی پنیر بز تازه حاوی 50 کالری و 3.4 گرم چربی است.

پنیر برای استخوان ها و ماهیچه ها مفید است

پنیر برای تمام سنین و تمام مراحل زندگی مناسب است. خوردن پنیر در طول رشد و همچنین برای ورزشکاران و افراد مسن مهم است.

پنیر به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک می کنند

متخصص ما ادعا می کند که روی به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می کند. برای گذراندن یک زمستان در خوش فرم بودن، از گاز زدن منظم یک تکه پنیر دریغ نکنید!

پنیر به دریافت ویتامین B کمک می کنند

هیچ چیز مانند یک ظرف جانبی پنیر برای پر کردن ویتامین ها، به خصوص ویتامین های گروه B وجود ندارد. از جمله ویتامین B2 که به کاهش خستگی کمک می کند، ویتامین B12 که برای تشکیل طبیعی گلبول های قرمز خون ضروری است و همچنین ویتامین B9. رشد بافت مادر در دوران بارداری" 5.6.

پنیر به دریافت منیزیم کمک می کنند

پنیر علاوه بر کلسیم و فسفر حاوی منیزیم است که به کاهش خستگی کمک می کند. همچنین حاوی پتاسیم است که عملکرد مناسب ماهیچه ها و حفظ فشار خون را تضمین می کند و همچنین حاوی فسفر است که به استحکام دندان ها کمک می کند.

در نهایت، یک قسمت 30 گرمی پنیر به طور متوسط 6.93 میکروگرم در هر 100 گرم ید را فراهم می کند که برای تولید طبیعی هورمون های تیروئید ضروری است.

برخی حاوی لاکتوز کم یا بدون لاکتوز هستند

حتی اگر عدم تحمل لاکتوز دارید، ممکن است وسوسه شوید که یک تکه پنیر را گاز بزنیدبه طور کلی، هرچه تصفیه شده تر باشد، لاکتوز کمتری دارد زیرا توسط باکتری های موجود به اسید لاکتیک تبدیل می شود. پنیرهای نرم و پنیرهای سفت تقریبا هیچی ندارند. حساسیت به لاکتوز، مخصوص همه افراد، لازم است مصرف پنیر را با آستانه تحمل خود تطبیق دهید.

محتوای باکتری اسید لاکتیک آن. پنیر اساساً تخمیر شیر توسط باکتری های اسید لاکتیک است. این باکتری‌ها همچنین می‌توانند روده را مستعمره کنند تا یک عملکرد محافظتی در آنجا انجام دهند. هر ماده غذایی حاوی باکتری اسید لاکتیک باید به طور منظم مصرف شود تا از فواید کامل آن بهره مند شوید.

پنیر منبع ویتامین

این منبع ویتامین A به شکل رتینول است. این ویتامین در چندین عملکرد بدن نقش دارد. به عنوان مثال، باعث رشد استخوان ها و دندان ها می شود و همچنین پوست را سالم نگه می دارد و در برابر عفونت ها محافظت می کند. علاوه بر این، به دلیل نقش آنتی اکسیدانی که دارد بینایی را بهبود می بخشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها