رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 330686

طرز تهیه بریانی | نحوه پخت انواع بریانی عربی و اصفهانی

ساعت24- بریانی یکی از غذاهای مشهور اصفهان است اما در هند نیز این غذا به گونه دیگری درست میشود در این مطلب انواع طرز تهیه بریانی را برای شما معرفی می کنیم.

خبر1
html>

اگر به بریانی علاقه دارید و لی طرز تهیه آن را نمی دانیداین مطلب را بخوانید در این مطلب به انواع روش های تهیه بریانی اشاره شده است

بریان که امروزه اصفهانی‌ها و گردشگران اصفهان می‌شناسند غذایی است پرچرب و مخصوص نهار که از گوشت گوسفند و جگرسفید تهیه می‌شود. امروزه ابتدا گوشت آب‌پز را چرخ می‌کنند و سپس در حجم‌های اندک همراه با دارچین و نعنا خشک، در کفگیرهای مسی، پهن روی آتش کاملاً سرخ می‌کنند و سپس همراه مغز گردو یا خلال بادام لای نانی چرب و خیس خورده از آب همان گوشت و با مقداری جگر سفید چرخ کرده سرخ نشده، مصرف می‌کنند. نان نیز اگر سنگک یا خنگی باشد به دلیل حجم آن، مطبوع‌تر است و به هر رو، غذای چرب و سنگینی محسوب می‌شود، به ویژه که برخی تلیت آبگوشت کشک را نیز در کنار آن با دوغ و ریحان و پیاز اضافه می‌کنند.

طرز تهیه بریانی

مواد لازم:

گوشت سر دست گوسفند 250 گرم . دنبه 50 گرم . جگر سفید گوسفند 100 گرم

پیاز 2 عدد . پودر دارچین 1 قاشق غذاخوری . زعفران دمکرده 1 قاشق چایخوری

گردو ، خلال پسته و بادام مقداری . نعنا خشک و نمک و فلفل سیاه مقدار لازم

پیشنهاد می شود بخوانید: طرز تهیه رولت گوشت

طرز تهیه :

گوشت گوسفند ، دنبه ، 1 عدد پیاز ، چند قاشق روغن مایع و 4 لیوان آب را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت بپزد و نرم شود ( پس از پخت مقداری آب گوشت ته قابلمه باقی بماند ).جگر سفید را خرد کنید و با 2 لیوان آب ، 1 پیاز خرد شده ، چند قاشق روغن ، مقداری نمک و فلفل داخل قابلمه ای بریزید و با حرارت متوسط بپزید ، پس از اینکه پخت و آب آن تمام شد کمی تفت دهید سپس چرخ کنید و کنار بگذارید.مخلوط گوشت گوسفند و دنبه را نیز پس از پخت چرخ کنید سپس با زعفران دم کرده ، مقداری نعنای خشک ، نمک و فلفل سیاه مخلوط و بار دیگر چرخ نمایید.مایه بریانی را با دست به شکل همبرگر شکل دهید و روی آن مقداری پودر دارچین ، خلال پسته یا بادام بگذارید و داخل قابلمه ای که چرب کرده اید قرار دهید تا کباب شود سپس برگردانید تا طرف دیگر نیز برشته و کبابی شود ، مقداری آب گوشت را روی نان بپاشید و بریانی را روی نان قرار دهید و با جگر سفید چرخ شده ، گردوی خرد شده ، جعفری و … تزیین و سرو کنید.

طرز تهیه بریانی |  نحوه پخت انواع بریانی عربی و اصفهانی

طرز تهیه بریانی عربی

بریانی عربی نوعی پلو که طرز پخت آن مختص کشور های عربی است

مواد لازم برای ۵ نفر :

برنج: چهار پیمانه

سینه مرغ: یک عدد کامل

سزیجات معطر ( نعنا، جعفری، گشنیز ): سه چهارم پیمانه (خرد شده مخلوط باهم)

بادام هندی ( خام ): نصف پیمانه

بادام ( خام و پوست کنده ): نصف پیمانه

پیاز(سرخ شده): سه قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری

سیر: ۲ حبه

زنجبیل ( رنده شده ): یک قاشق مرباخوری

فلفل سبز( تند): یک عدد

ادویه گراماسالا: یک قاشق غذاخوری ( اگر در دسترس نداشتید از ادویه کاری نیز می توانید استفاده کنید)

شیر: نصف پیمانه

زعفران: یک قاشق مربا خوری

هل: چهار عدد

روغن و نمک: به میازن لازم

فلفل: به میزان دلخواه

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه پاستل گوشت و پنیر

طرز تهیه :

ابتدا بادام ها را در روغن تفت میدهیم سپس بادام ها را از روغن خارج کرده، روی دستمالی قرار می دهیم تا روغن آن ها گرفته شود ( بادام ها را قبلا در آب بخیسانید، می توانید شکر و گلاب نیز برای طعم بهتر آن در آب بریزید). سپس سیر را له کرده همراه با فلفل سبز خرد شده و پیاز و زنجبیل در روغن تفت می دهیم، سینه مرغ را که به قطعات دلخواه تکه کرده ایم به این مواد اضافه کرده و هم میزنیم تا مرغ به خوبی تفت بخورد، در این مرحله از طرز تهیه بریانی عربی, ادویه گراماسالا همراه با نمک و فلفل را اضافه کرده، پس از کمی تفت خوردن، سبزیجات معطر و بعد از آن رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم و همین طور به هم زدن ادامه میدهیم تا رب به خوبی تفت بخورد. بنابراین مواد ما برای گذاشتن در میان برنج، آماده است. در این مرحله از طرز تهیه بریانی برنج را در آب جوشی که در آن هل ها را انداخته ایم می ریزیم و نمک آن را اندازه می کنیم، برنج را در زمان معین آبکش کرده و پس از ریختن مقداری از برنج در ظرف، مواد آماده شده به همراه بادام های تفت خورده را روی آن قرار می دهیم و سپس بقیه برنج را روی آن می ریزیم. در این قسمت از دستور پخت پلوی بریانی عربی، زعفران را کوبیده با شیر مخلوط کرده و به صورت پخش، روی برنج ها می ریزیم، سپس دم کنی را روی آن قرار می دهیم و پس از بخار کردن برنج، حرارت را خیلی کم کرده تا ته نگیرد و به آرامی برنج دم بکشد. پس از مدت نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه پلو آماده است.

طرز تهیه بریانی |  نحوه پخت انواع بریانی عربی و اصفهانی

طرز تهیه بریانی هندی با گوشت

مواد لازم برای مایه بریانی:

4 قاشق سوپخوری روغن نباتی یا کره آب شده

4 سیب زمینی کوچک، پوست کنده، نصف شده

2 پیاز بزرگ، بخوبی خرد شده

2 بوته سیر، خرد شده

1 قاشق سوپخوری ریشه زنجبیل تازه خرد شده

نیم قاشق چایخوری پودر فلفل

نیم قاشق چایخوری فلفل سیاه

نیم قاشق چایخوری زردچوبه

1 قاشق چایخوری زیره

1 قاشق چایخوری نمک

2 گوجه فرنگی متوسط،پوست جدا شده و خرد شده

2 قاشق غذاخوری ماست کم چرب

2 قاشق سوپخوری برگ تازه نعناع خرد شده

نیم قاشق سوپخوری هل پودرشده

یک چوب دارچین به اندازه 2 اینچ

1/5کیلوگرم گوشت مرغ پوست کنده شده، بدون استخوان، که به قطعات کوچک و ضخیم خرد شده باشد

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه مرغ کیوسکی

برای طبخ برنج:

2/5 قاشق سوپخوری روغن نباتی

یک پیاز بزرگ، خرد شده

کمی پودر زعفران

هل به اندازه دو غلاف 1

چوب دارچین به اندازه یک اینچ

نیم قاشق چایخوری زنجبیل

نیم کیلو برنج باسماتی

4 فنجان سس مرغ (منظور مایعی است که بعد از آب پز کردن مرغ به دست می آید)

1/5 قاشق چایخوری نمک

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه ته چین مرغ و شوید

طرز تهیه :

در یک ظرف بزرگ 2 قاشق سوپخوری روغن نباتی یا کره آب کرده را ریخته و سیب زمینی را سرخ کنید تا قهوه ای شود و از ظرف درآورید. 2 قاشق بعدی روغن را اضافه کرده و پیاز را با سیر و زنجبیل سرخ کنید تا پیاز نرم و طلایی شود. ادویه، فلفل، زردچوبه، زیره و نمک و گوجه ها را اضافه کنید. در هنگام سرخ شدن به مدت 5 دقیقه دائما مواد را هم بزنید. ماست، نعناع، هل و دارچین را بیفزایید. روی ظرف رو پوشانده و حرارت را کم کنید، گاهی آن را هم بزنید تا زمانی که گوجه ها پخته و پالپ شود. اگر مخلوط به نظر خشک آمد در هنگام پخت کمی آب جوشیده اضافه کنید تا به ظرف نچسبد.

وقتی مخلوط به حالت غلیظ و روان درآمد، مرغ ها را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط روی آن را بپوشاند. درب ظرف را گذاشته و روی حرارت خیلی کم بگذارید تا بپزد تا وقتی مرغ ترد شود، زمان لازم بین 35 تا 45 دقیقه است. وقتی زمان تمام شود باید آب خیلی کمی از مخلوط مانده باشد. اگر لازم باشد باید درب ظرف را بردارید تا چند دقیقه آب اضافی بخار شود

طرز تهیه بریانی |  نحوه پخت انواع بریانی عربی و اصفهانی

طرز تهیه بریانی مرغ با ماست

مواد لازم برای تهیه بریانی مرغ با ماست :
مرغ بدون پوست 8 قطعه
ماست یک لیوان
پودر سیر با زنجبیل نرم شده 1 قاشق غذاخوری
آب لیمو یک قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه 1 قاشق مرباخوری
زیره نرم شده 1 قاشق مرباخوری
هل نرم شده یک قاشق چایخوری
زردچوبه 1 قاشق مراخوری
فلفل سبز 1 عدد خورد شده
گشنیز نصف یک دسته
نعناع کمی
پیاز سرخ شده 4 عدد بزرگ

طرز تهیه:
برای تهیه بریانی مرغ با ماست ابتدا قابلمه مناسبی را بردارید بهتر است نسوز باشد بعد مرغ را در آن بریزید و نمک بزنید مخلوط نمائید سپس ادویه هایی که در مواد لازم ذکر شده را بکوبید و اضافه نمائید حالا ماست را بریزید و مخلوط نمائید بعد آبلیمو را بریزید و هم بزنید سپس فلفل سبز تند و سیر و زنجبیل را بیافزائید و خوب مخلوط نمائید حالا شعله گاز را روشن نموده کمی آب بریزید تا مرغ بپزد حدود زمان پخت یک ساعت است .وقتی مرغ پخت آب کمی باید داشته باشد.
در این حین که مرغ در حال پختن است برنج را روی شعله گاز در قابلمه آب جوش بریزد تا بپزد و همینطور تابه مناسبی را بردارید و در آن روغن بریزید وقتی خوب داغ شد پیاز را در آن تفت دهید تا طلایی گردد وقتی خوب سبک و طلایی شد زردچوبه بزنید و تفت دهید بعد هل کوبیده شده را بریزید و تفت دهید در آخر گشنیز و نعنا را تفت دهید و شعله را خاموش نمائید .
وقتی مرغ به خوبی پخته شد تابه حاوی پیاز و هل و گشنیز و نعنا را به مرغ اضافه نموده و هم بزنید.
قابلمه مناسبی را بردارید و ته آن روغن بریزید و کمی از برنج آبکش شده را در آن بریزید حالا ترکیب مرغ را در لایه بعدی بریزید و روی آن مجدد برنج بریزید و قابلمه را روی شعله زیاد قرار دهید وقتی دم و بخار از برنج در آمد روغن داغ روی آن بریزید و شعله را کم نموده تا برنج بپزد مدت زمان پخت حدود 45 دقیقه می باشد

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه مرغ بریان خانگی
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها