رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331416

طرز تهیه لوبیا پلو | رازهای تهیه لوبیا پلوی خوشمزه شیرازی و تبریزی

طرز تهیه لوبیا پلو فوت و فن هایی دارد که در ادامه به شما می گوییم. دستور پخت لوبیا با گوشت چرخ کرده و همچنین پلو شیرازی و همچنین روش تهیه لوبیا پلو تبریزی را مرحله به مرحله بخوانید.

لوبیا پلو
html>

طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

برای تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده بهتر است قبل از هرچیز سروته لوبیا رو جدا کرده و خرد کنید اندازه لوبیا بنا به سلیقه افراد متفاوت است.

مواد لازم

گوجه فرنگی

چهار عدد پوره شده

لوبیا خرد شده

۲۰۰ گرم

گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم

رب خانگی

دو قاشق سر پر

رب کارخانه

سه قاشق

برنج

چهار پیمانه

نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه و دارچین

به میزان لازم

پیاز

یک عدد درشت

روغن حیوانی

دو قاشق

طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه:

مرحله اول

در ابتدا برنج رو بشورید و بگذارید نیم ساعت خیس بخورد. لوبیا رو با یک استکان اب بزارید رو گاز تا بپزه نیازی به پخت کامل نیست کافیست کمی نرم شود.

مرحله دوم

پیاز رو خلالی خرد کرده و با روغن تفت بدید پیاز که طلایی شد زرد چوبه و فلفل سیاه رو اضافه کرده سپس گوشت چرخکرده را بریزید درشو بزارید با شعله کم بپزه سرخ که شدن پوره گوجه فرنگی رو اضافه کنید و باز درشو بزارید تا گوجه فرنگی خوب پخته شود.

مرحله سوم
مقداری زعفران دم کرده اضافه کنید ‌در آخر سر لوبیای پخته شده و رب رو اضافه کنید همه رو با هم خوب تفت داده تا به روغن بیفته

مرحله چهارم
برنج را روی حرارت گذاشته کمی که جوش خورد و نرم شد آبکش کنید سپس مواد بالا را در لاب لای برنج بریزید سپس مدت ۲۰ قیقه بگذارید خوب دم بکشد حالا میتوانید آن را سرو کنید.


نکته: برای ته دیگ باید کمی برنج سفید رو ته دیگ و سپس مواد گوشتی مابین هم کمی پودر دارچین وپودر گل محمدی رو بپاشید. این کار رو ادامه بدید تا تموم بشه


بزارید رو گاز با حرارت کم تا بخار ازش بلند بشه سپس روغن روش بریزید دوباره بزارید دم بکشد.ادویه این غذا فقط دارچین است که بهتره از همان ابتدا از چوب دارچین استفاده کنید که در آخر از غذا بیرون بیارید چوب دارچین باعث میشه رنگ خورش لوبیا شفاف تر شود.

نکته:اگر تمایل دارید بهتر است برای بهتر دیده شدن گوشت چرخکرده در غذا چرخکرده ها را به شکل کوفته در آورده و سرخ کنید سپس ان را با مواد لوبیا مخلوط کنید دقت داشته باشید اگر کوفته قلقلی ها خوب سرخ نشده باشد وا میرود و نتیجه کار خراب خواهد شد.

دستور پخت لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی با سایر لوبیا پلو ها متفاوت است شیرازی های عزیز برای پخت لوبیا پلو بجای لوبیا سبز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنند طبیعتا این تغییر تاثیر زیادی در طعم وظاهر غذا و همین طور روند آماده سازی غذا میگذارد اما به شما این وعده را میدهیم این غذا بسیار لذیذ خواهد بود در ادامه با طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی در خدمت شما هستیم.

مواد لازم

پیاز بزرگ

۱ عدد

برنج

۱ کیلوگرم

زعفران ساییده شده

۱ قاشق چایخوری

لوبیا چشم بلبلی

۲۵۰ گرم

کره

۱۰۰ گرم

هویج خلال شده

۵۰۰ گرم

ادویه پلویی

۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی

۲ قاشق غذاخوری

نمک

به مقدار دلخواه

گوشت ران یا سردست گوسفند

۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا در قابلمه ای که میخواهیم لوبیا پلو شیرازی را درست کنیم کمی روغن ریخته و ان را گرم می کنیم و پیاز را در آن تفت می دهیم تا شفاف شود.

مرحله دوم

سپس گوشت را می ریزیم و تفت می دهیم تا آب آن کشیده شود. در آخر ادویه را می افزاییم و کمی تفت می دهیم. بعد ۴ لیوان آب به گوشت اضافه می کنیم و با حرارت ملایم آن را نیم پز می کنیم. در این مرحله، لوبیای خیس خورده و هویج خلال شده که از قبل تفت داده ایم را به گوشت اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در پایان، زعفران و نمک را می ریزیم و می گذاریم تا آب آن تمام شود. توجه داشته باشیم که لوبیاها له نشود. سپس مواد را لابه لای برنج آبکش کرده در قابلمه دم می کنیم. پس از دم کشیدن، با کفگیر برنج را مخلوط می کنیم و در دیس می کشیم.

نکات مهم

۱-معمولا به ازای هر دو پیمانه برنج ۱ پیمانه لوبیای خشک در نظر میگیرم


۲-لوبیا رو دو ساعت خیس کنید و چند بار آب اونو عوض کنید و با آب و مقداری نمک بپزید.
۳-برنج رو از چند ساعت قبل با آب ولرم و نمک خیس کنید.
۴-مقدار شوید به سلیقه شما بستگی داره میتونید از شوید خشک یا تازه یا مخلوطی از هر دو استفاده کنید که من معمولا برای لوبیا پلو از شوید خشک استفاده میکنم.
-اضافه کردن کمی زردچوبه به آب درحال جوش برای خوشرنگ شدن برنج هست که کاملا سلیقه ای هست و میتونید نریزید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها