رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 331637

خواص عرق نعناع | فواید عرق نعنا برای لاغری و یبوست

عرق نعناع یکی از عرقیات پر مصرف ما ایرانی ها است که به تازگی فواید آن برای لاغری برای ما روشن شده است در این مطلب برخی از این فواید را برا شما گرد آوری نمودیم که در ادامه می خوانید.

عرق نعنا
html>

اطلاعات کلی
نعناع گیاهی در خانواده نعناعیان است. از برگ و روغن آن به عنوان دارو استفاده می شود.

روغن نعناع برای یک بیماری طولانی مدت از روده های بزرگ استفاده می شود که باعث درد معده می شود (سندرم روده تحریک پذیر یا IBS). همچنین برای سوء هاضمه (سوء هاضمه) ، اسپاسم در روده ، سینه های سخت و دردناک در زنان شیرده ، زخم بستر (زخم فشار) و سردرد تنشی استفاده می شود. همچنین برای بسیاری از شرایط دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

در غذاها و نوشیدنی ها ، نعناع یک ماده عطر دهنده رایج است.

در ساخت از روغن نعناع به عنوان رایحه ای در صابون و مواد آرایشی استفاده می شود و به عنوان ماده معطر کننده در داروهای شیمیایی استفاده می شود.

چگونه کار می کند؟
به نظر می رسد روغن نعناع باعث کاهش اسپاسم در دستگاه گوارش می شود. هنگامی که روی پوست بمالید ، می تواند باعث گرم شدن سطح شود و باعث تسکین درد زیر پوست می شود. همچنین ممکن است به "خنک شدن" پوست و رفع خارش کمک کند.

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن نعناع از طریق دهان باعث کاهش درد معده ، نفخ ، گاز و حرکت روده در افراد مبتلا به IBS می شود. در اکثر آزمایشات از محصولات خاص روغن نعناع استفاده شده است

روغن نعنا مفید برای :

سینه های سخت و دردناک در زنان شیرده: تحقیقات نشان می دهد ، خانم های شیردهی که روغن نعناع را در ژل ، کرم یا آب روی پوست خود قرار می دهند پوست ترک خورده و درد کمتری در ناحیه نوک پستان دارند.
سوء هاضمه (سوء هاضمه): به نظر می رسد مصرف یک محصول خاص حاوی روغن نعناع و روغن کارواش (Enteroplant یا Menthacarin توسط دکتر Willmar Schwabe Pharmaceuticals) باعث کاهش احساس پر بودن ، ناراحتی ، درد و اسپاسم معده می شود. همچنین به نظر می رسد که کیفیت زندگی بهبود می یابد. به نظر می رسد یکی دیگر از محصولات ترکیبی خاص حاوی نعناع (Iberogast توسط Steigerwald Arzneimittelwerk GmbH) علائم سوزش قلب را نیز بهبود می بخشد ، از جمله شدت ریفلاکس اسید ، درد معده ، گرفتگی ، حالت تهوع و استفراغ. این ترکیب شامل برگ نعناع به همراه گیاه خردل ، بابونه آلمانی ، شیرین بیان ، خار خاسک ، آنجلیکا ، سلاندین و مرهم لیمو است. به نظر می رسد یکی دیگر از محصولات ترکیبی مشابه حاوی برگ نعناع ، خردل ، بابونه آلمانی ، شیرین بیان و مرهم لیمو (STW 5-II توسط Steigerwald Arzneimittelwerk GmbH) نیز کمک می کند. با این حال ، به نظر می رسد که روغن نعناع هنگامی که بعنوان یک ماده منفرد بعد از عمل مصرف می شود ، به سوء هاضمه کمک نمی کند.

اسپاسم ناشی از یک روش خاص (آندوسکوپی) که برای مشاهده قسمت داخلی بدن استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که روغن نعناع باعث کاهش اسپاسم در افرادی که آندوسکوپی انجام می دهند می شود. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که روغن نعناع باعث کاهش درد در طی این روش می شود.
زخم بستر (زخم فشار). تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل حاوی روغن نعناع می تواند از زخم بستر در افرادی که حداقل به مدت 2 هفته به دلیل ضربه مغزی باید در رختخواب بمانند جلوگیری کند.
سردرد تنشی. به نظر می رسد استفاده از روغن نعناع بر روی پوست باعث تسکین سردردهای تنشی می شود.

خواص عرق نعناع

همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممکن است ایجاد حساسیت کند و بهتر است هر روز از این گیاه استفاده نشود و در صورت مصرف، همراه با غذا خورده ‌شود.در ادامه با خواص عرق نعناع همراه شوید.

خواص عرق نعنا برای لاغری

افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا ، نصف استکان عرق

نعنا مصرف کنند چرا که مصرف نعنا، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد.

« مهدی برهانی » ، مدیر انجمن علمی طب سنتی گفت : افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن

می کنند، ممکن است به دلیل اینکه چاق شدند دچار مزاج سرد شوند، در نتیجه از عوارض ساده ی آن

ایجاد یبوست و نفخ معده است.

به این افراد توصیه می شود که مصرف مقداری عرق نعنا را در برنامه ی غذایی روزانه خود قرار دهند.

مصرف عرق نعنا باعث می شود تا حرارت معده افزایش یابد و در نتیجه هضم معده را بالا می برد ؛ از

سوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می یابد.

در حالت کلی، میزان مصرف مشخصی برای مصرف عرق نعناع در طول روز وجود ندارد.

نکته ای در مورد حساسیت افراد به نعنا؛ چنان چه افراد به خود گیاه نعناع حساسیت دارند و با خوردن

آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند، نه تنها عرق نعناع، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه

نعناع تولید شده است، نباید مصرف کنند.

خواص عرق نعناع

عرق نعناع و یبوست

عرق نعناع ضد نفخ است و می‌تواند باعث کاهش درد معده شود و برای بادشکن هم می‌تواند به خوبی استفاده شود و برای بعضی از دل‌دردها، دل‌پیچه‌ها، رفع سوء‌هاضمه و اینگونه بیماری‌ها فرآورده خوبی است. این گیاه برای کمک به هضم معده بسیار مفید است و افرادی که مشکل گوارشی دارند، می‌توانند از عرق نعناع استفاده کنند. نعناع تازه چون دارای اسانس بیشتر است مسلما خواص درمانی بیشتری هم دارد ولی حرارت دادن باعث کم شدن خاصیت آن می‌شود. از برگ‌های این گیاه برای خوشبو کردن ماست و دوغ نیز استفاده می‌شود که مفید است. دم‌کرده عرق نعناع هم برای تقویت معده و روده کاربرد دارد.

بهترین زمان مصرف عرق نعنا چه زمانی است

معمولا روی بسته بندی عرقیات سنتی تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد و گاهی فقط تاریخ تولید روی بسته بندی نوشته می شود. بهتر است عرق های گیاهی را حداکثر ۶ تا ۱۲ ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آنها بهره مند شوید. فساد عرق گیاهی را هم می توان از ظاهر آن متوجه شد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. وجود هر گونه کدورت یا رسوب در عرق های گیاهی می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های میکروبی یا قارچ و کپک، درون آنها باشد و باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کرد.

طرز نگهداری از عرق نعناع

بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی (مانند شیشه های سبز یا قهوه ای) نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آنها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است. پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی (مانند ظرف های آلومینیومی) بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند. این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آنها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری کنید.

خواص عرق نعناع

مضرات عرق نعناع

مصرف بی‌قاعده و بیش از حد عرق نعنا در درمان بیماری‌های گوارشی مؤثر نیست و تشدید کننده‌ بیماری هم هست، گفت: مصرف عرق نعنا در بیماری‌های گوارشی و به‌خصوص نفخ و ریفلاکس ( ترش کردن و سنگینی معده ) باید کم و محدود شود و روزی چند لیوان عرق نعناع مصرف نکنید و بهترین میزان ، یک چهارم تا نصف یک استکان عرق نعناع را با آب ولرم رقیق کنید و یک قاشق عسل هم به این استکان اضافه کنید و سپس میل کنید. این ترکیب بعد از وعده های غذایی ، سبب سبکی معده و کاهش دردهای گوارشی می شود. البته بهترین کار این است که پرخوری نکنید و همچنین از خوردن نوشابه های گازدار بعد از وعده غذایی پرهیز کنید.

فته وی کسانی که دچار این بیماری هستند، علاوه بر پرهیزات عمومی،‌ از مصرف شنبلیله و کنجد نیز پرهیز کنند که هر دو مضعف معده‌اند.

مربای به، مربای سیب، مربای زنجبیل،‌ مربای آمله، مربای هلیله،‌ عسل، ماش، بادام،‌ پسته، مویز و کرفس و نعناع و گشنیز در رژیم غذایی بیماران باید قرار گیرد.

کردافشاری اضافه کرد: از گوشتهای مفید برای این بیماران می‌توان از گوشت پرندگانی چون جوجه مرغ،‌ دراج، تیهو، کبک و گنجشک که سریع‌الهضم است و معده را برای هضم دچار اشکال نمی‌کنند, نام برد.

یکی از غذاهای مفید گوشت جوجه مرغ است که بنابر مزاج فرد با دارچین، زعفران و زیره سبز و سیاه و نیز سماق و آبلیمو و آب‌انار چاشنی‌دار شده باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها