رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332197

۳ ایراد بزرگ فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال چه بود؟ / بیش از ۳ سال از تذکر فیفا میگذرد!

ساعت24-مناظره ۲ شب پیش علی کریمی و محمدرضا ساکت سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال فارغ از این‌که چه کسی برنده یا بازنده آن بود، راز بزرگی را برملا کرد.

علی کریمی که مدتی است منتقد بزرگ فدراسیون فوتبال شده و نسبت به برخی تصمیم‌ها و اقدامات عجیب مسئولان آن معترض است و بابت برخی اقدامات از آن‌ها توضیح خواسته‌، در برنامه این هفته ‌90 با یک سوال مهم ساکت و فدراسیون‌نشینان را به چالشی جدی کشید. او درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال حرف زد و از ساکت پرسید که چرا اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال، سال‌هاست به تایید فیفا نرسیده‌. سوالی که البته پاسخ صریح و شفاف و قانع‌کننده‌ای نداشت و مخاطب این‌گونه برداشت کرد که فدراسیون بر مبنای همان اساسنامه اشکال‌دار و مورد نقد فیفا فعالیت می‌کند و خبری هم از اساسنامه اصلاحی و تایید فیفا و تصویب ‌هیئت دولت نیست!

قطعا برای خیلی‌ها این سوال پیش آمده که ماجرای اساسنامه و ایرادی که فیفا گرفته و خواستار اصلاح آن شده، چیست؟ آیا اصلا اساسنامه اصلاح شده و ‌پنج‌شنبه ٥ مرداد ١٣٩٦ ‌به فیفا فرستاده شده یا نه؟ اگر ساکت مدعی است که اساسنامه اصلاحی به فیفا فرستاده شده، پس چرا تاییدیه آن هنوز ارسال نشده است؟ در این زمینه یک منبع موثق که نمی‌خواست نامش فاش شود توضیحاتی داده که برخی ابهامات را برطرف می‌کند: «‌این‌که فدراسیون روز ‌پنج‌شنبه ٥ مرداد ١٣٩٦ ‌اساسنامه فدراسیون را برای فیفا فرستاده و هنوز جوابی نداده‌اند را اطلاع ندارم و البته که سکوت فیفا را نمی‌توان به منزله موافقت دانست اما اکتبر سال ‌٢٠١٤ مدیران فیفا در دیدار با نمایندگان ایرادات متعددی به اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته و خواستار اصلاح آن شده بودند. همان زمان پریمو کاروارو مدیر فرانسوی فدراسیون‌های عضو فیفا، 3 ایراد اساسی را به مسئولان گوشزد و خواستار برطرف کردن آن‌ها شده بود.‌» با پیگیری‌های بیشتر 3 ایرادی که فیفا از اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران گرفته بود، مشخص می‌شود که به این شرح‌ است:
١. اعضای مجمع فقط و فقط باید کسانی باشد که فدراسیون بتواند برای آن‌ها قانون‌گذاری کند. مجمع حق دارد اعضا را تعلیق کند. فدراسیون فوتبال ایران به وزیر ورزش، معاون‌وزیر، نماینده کار و امور اجتماعی، وزارت علوم، آموزش‌و پرورش و نیروهای مسلح‌ و ورزش روستایی در مجمع کرسی و حق رای داده‌ است. آیا مجمع می‌تواند این افراد را در صورت تخلف تعلیق کند؟ این افراد باید حذف شوند.
٢. اعضای رکن قضایی فدراسیون فوتبال باید توسط مجمع انتخاب شوند، نه توسط رئیس یا هیئت‌رئیسه.
٣. مسئولان فدراسیون باید حق مراجعه به کاس ‌را در اساسنامه بگنجانند. بند 2 ماده 66 که می‌گوید هرکس به رای ارکان قضایی فدراسیون اعتراض داشت، می‌تواند به فیفا مراجعه کند، اصلاح شود. فیفا وقت رسیدگی به اختلافات داخلی 209 کشور را ندارد. ‌
توضیح فدراسیون درباره اساسنامه
البته روز گذشته فدراسیون فوتبال به بحث اساسنامه اصلاحی و ارسالش به فیفا یا عدم ارسال آن واکنش نشان داد و در خصوص ارسال اساسنامه فدراسیون فوتبال به فیفا اطلاعیه‌ای را صادر کرد. به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، متن اطلاعیه فدراسیون به این شرح‌ است: اگرچه اساسنامه فدراسیون در دوران مدیریت قبلی به فیفا ارایه گردیده، اما فدراسیون فعلی با هدف اطمینان بیشتر از مبانی قانونی فعالیت‌های خود و به موجب نامه رسمی‌ شماره 261/96/05432 مورخه 2017/7/23 مجددا ترجمه رسمی اساسنامه مذکور را به فیفا ارسال‌ و از فیفا درخواست کرده ‌تا هرگونه نظری در مورد آن دارد به فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران اعلام کند. شایان ذکر است که تا امروز 2018/2/13 علی‌رغم گذشت بیش از 6 ماه از ارسال این اساسنامه هیچ‌گونه بازخورد منفی از فیفا واصل نشده‌ است. بدیهی است در صورت وجود مغایرت بین اصول بنیادین موردنظر فیفا با اساسنامه ارسالی‌، قطعا فیفا تذکرات خود را در این مدت زمان طولانی اعلام می‌کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها