رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332333

مشاهده موارد انسانی آنفلوآنزای جدید مرغی در چین + توصیه‌ مهم وزارت بهداشت

ساعت 24-به دنبال شیوع نوعی از ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب بوجاق و همچنین تلف شدن چند قطعه پرنده در کنار دریاچه چیتگر تهران، وزارت بهداشت هرچند که انتقال این ویروس به انسان را ناچیز می‌خواند اما توصیه اکید دارد که مردم از تماس و حتی شکار پرندگان وحشی پرهیز کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب بوجاق گیلان به علت شیوع نوعی از ویروس است که برای اولین بار در کشور ما گزارش شده و بنابر اعلام رئیس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، طی دو هفته اخیر در این تالاب حدود ۲۱۰۰ قطعه پرنده مهاجر جمع‌آوری و امحا شده است. همچنین لاشه سه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اطراف دریاچه چیتگر پیدا شد که البته بررسی‌ها نشان داده نوع ویروس مشاهده شده در این پرندگان تلف شده، همان ویروس سال قبل است.

از آنجا که این ویروس می‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد، توصیه اکید وزارت بهداشت برای جلوگیری از انتقال انسانی این بیماری آن است که افراد توصیه‌ها مبنی بر خودداری از شکار پرندگان وحشی و همچنین پرهیز از دست زدن به لاشه این پرندگان را جدی بگیرند و در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان وحشی این موضوع را به سازمان‌های مربوطه از جمله دامپزشکی و محیط زیست اعلام کنند.

در همین رابطه دکتر محمدمهدی گویا - رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، هرچند احتمال انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان «H۵N۶» به انسان را ناچیز می‌خواند، اما می‌گوید: این ویروس توانایی انتقال به انسان را دارد و بر همین اساس همچنان لازم است مردم از تماس و شکار پرندگان وحشی خودداری کنند.

وی به ایسنا می‌گوید: تا کنون ۱۸ مورد از ابتلا به این بیماری در دنیا گزارش شده که همگی این موارد نیز در کشور چین بوده است. تا امروز موارد انسانی این بیماری به جز چین در هیچ کشور دیگری مشاهده نشده است.

گویا با تاکید مجدد بر اینکه احتمال انتقال این بیماری به انسان بسیار ناچیز است، به مشاهده این بیماری در ایران فقط بین پرندگان وحشی و در منطقه محدودی از استان گیلان اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان‌های دامپزشکی، محیط زیست و وزارت بهداشت تمام اقدامات کنترلی لازم را در این زمینه انجام داده‌اند و تمام کسانی که با این پرندگان در ارتباط بوده‌اند و در امر جمع آوری و از بین بردن لاشه‌ها آنها در عملیات بوده‌اند، تحت مراقبت قرار گرفته و واکسینه شده‌اند. داروی پیشگیری نیز به آنها داده شده و به مدت ۱۰ روز تحت مراقبت قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که جلوی هر نوع خطری گرفته شده است.

وی همچنین از تلاش‌ها برای جلوگیری از انتقال این بیماری به دیگر شهرها می‌گوید و در عین حال عنوان می‌دارد که هیچ چیزی در این زمینه قابل پیش‌بینی نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها