رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332346

وارونگی دما موجب تشدید آلودگی هوا میشود

ساعت 24-عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست گفت: متاسفانه موضوع تغییر اقلیم در برنامه پنجم و ششم توسعه‌ی کشور مورد توجه واقع نشده است، در حالی که دستگاه‌های اجرایی نیز در این حوزه مطالعات بسیار اندکی را انجام داده اند.

آلودگی هوا
جواد بداغ جمالی با اشاره به این که موضوع تغییر اقلیم یک بحث معتبر علمی است، گفت: متاسفانه امروزه برخی از منابع و مراکز با موضوع تغییر اقلیم در کشور مخالفت‌های بسیاری دارند، در حالی که این موضوع از نظر علمی کاملا تایید شده و قابل وقوع است.

وی افزود: موضوع تغییر اقلیم در یک منطقه همواره با نوسانات اقلیمی همراه است، به طوری که این نوسانات در سال‌های مختلف واقع می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست با اشاره به این که پاییز امسال نسبت به سال‌های پیش بسیار گرم و بدون بارندگی طی شد، اظهار داشت: افت بارش و افزایش گرما در پاییز سال ۹۶ نسبت به سال‌های گذشته یک رکورد جدید در تغییرات آماری کشور به وجود آورد.

وی اضافه کرد: گرم‌تر شدن هوا در ایام پاییز به طوری که رکوردار سال‌های گذشته باشد، نشانه‌ای صریح از تغییرات اقلیم است، در حالی که تغییرات اقلیم همواره برگشت ناپذیر هستند.

جمالی با اشاره به لزوم توجه به موضوع تغییر اقلیم کشور، اظهار داشت: متاسفانه موضوع تغییر اقلیم در برنامه پنجم و ششم توسعه‌ی کشور مورد توجه واقع نشده است، در حالی که دستگاه‌های اجرایی نیز در این حوزه مطالعات بسیار اندکی را انجام داده اند.

وی تاکید کرد: با ظرفیت‌های علمی ایجاد شده امروزه می‌توان دانش اقلیمی ۱۰ تا ۱۰۰ آینده ایران را پیش بینی کرده و از وضعیت اقلیمی آینده مطلع شد، در حالی که بسیاری از مسئولان و محققان این حوزه توجهی به این موضوع ندارند.

دبیر انجمن هواشناسی ایران همچنین در ادامه خاطر نشان کرد: سازمان‌هایی مانند وزارت کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست همواره باید برنامه‌های خود را بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در حوزه‌ی تغییرات اقلیمی تنظیم کنند، به طوری که قبل از تجربه‌ی بارندگی کم از این میزان مطلع شوند.

وی با بیان این که شرایط جوی همواره موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، اظهار داشت: بدون شک وضعیت جوی آلودگی هوا را تولید نمی‌کند، در حالی که شرایط جوی در تشدید این آلودگی موثر است، برای مثال موضوع وارنگی هوا به طور مستقیم می‌تواند در تشدید آلودگی هوا موثر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها