رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 332804

چرا موز سیاه میشود؟

ساعت24 -یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن درگیر هستند این است که امروز که موز می خرند، یرای فردا سیاه شده و غیر قابل استفاده برای مهمانی می شود! در این مطلب به شما راهکارهای متفاوتی برای جلوگیری از سیاه شدن موز ارائه می دهیم که شما را راهنمایی کند تا به مشکل نخورید.

موز.jpg
به گزارش بهداشت نیوز،سیاه شدن موز به 2 دلیل اتفاق می‌افتد؛ علت اول تنفس بالای موز و علت دوم وجود آنزیمی به نام پلی‏فنول اکسیداز است. وقتی موز تحت فشار قرار می‌گیرد یا ضربه می‌بیند این آنزیم در میوه ترشح و باعث سیاه‌ شدن آن می‌شود بنابراین وقتی می‌خواهید موز را از شاخه‏اش جدا کنید، میوه را نگیرید و فشار ندهید بلکه آن را در قسمت بالا و از چوبش ببرید. نقطه‌های سیاه رنگی که روی پوست موز می‏بینید هم ناشی از تنفس موز است که باعث نکروز شدن یا از بین رفتن قسمت‌های کوچکی از بافت پوست می‏شود.

خوردن موز رسیده‌ای که قسمت‌هایی از بافت داخل آن لک‌دار و نرم شده هیچ اشکالی ندارد و تا زمانی که طعم اصلی موز از بین نرفته باشد، می‌توان آن را مصرف کرد اما وقتی موز نرم‌شده مدت بیشتری بماند، حالت لهیدگی پیدا می‌کند، دچار تخمیر می‌شود و طعم و مزه آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

موز سیاه شده خراب است؟

تغییر رنگ در موز نشانه آن نیست که شما آن را بد تصور کنید. این یک بخشی از فراینده رسیده شدن موز است. هر چقدر تغییر رنگ در موز بیشتر باشد نشانه رسیده‌تر شدن و شیرین‌تر شدن آن بیشتر است. اگر شما اصرار دارید که موزتان حتما کاملا رسیده شده باشد، باید به نشاسته درون موز فرصت دهید تا به قند تبدیل شود تا شما بتوانید از شیرنی آن نهایت لذت را ببرید. یک میوه کاملا رسیده به شکلی که پوست آن سیاه شده باشد را نیز می‌توان استفاده کرد به شرط آنکه از وسط میوه استفاده کنید. پوست و حاشیه‌های له شده آن را جدا کنید، البته اگر موز به این حد رسیده باشد، باید درون یخچال نگهداری شود، زیرا در محیط اتاق خیلی زودتر فاسد می‌شود.

ترفند خرید موز برای دیر سیاه شدن

هنگام خرید موز توجه داشته باشید که قسمت پایین موز سبز و وسط آن به رنگ زرد باشد. موزهایی که به این رنگ هستند هنوز به طور کامل نرسیده اند و اندکی پس از زمان خرید در منزل رسیده می شوند. از اینکه موزها عاری از لکه‌های سیاه و قهوه‌ای باشند مطمئن شوید.

از عواملی که سرعت رسیدن موز را افزایش می‌دهد داشتن سوراخ های ریز، له شدگی و داشتن شکاف بر روی پوست موز است. از طرفی دیگر موزهایی که رنگ آنها زرد کامل می‌باشد را انتخاب نکنید. به دلیل اینکه موزهای رسیده مدت زمان بسیار کمی ماندگاری دارند، باید موزهایی که کناره های آنها به رنگ سبز می باشد را تهیه کنید.

جلوگیری از سیاه شدن موز فقط با چند قطره از این اسید خوشمزه!

_جهت‌ جلوگیری‌ از سیاه‌ شدن‌ موز، سیب‌ و قارچ، چارهِ‌ کار‌ استفاده‌ از چند قطره‌ لیموترش‌ است. کافی‌ است‌ پس‌ از پوست‌ کندن‌ و قاچ‌ کردن‌ این‌ مواد آن ها را در کاسه‌ای‌ بریزید و مقدار کمی‌ (نصف‌ یک‌ لیموترش‌ کوچک‌ کافی‌ است) آبلیموی‌ تازه‌ روی‌ آن‌ بچکانید و ظرف‌ را طوری‌ تکان‌ دهید که‌ آبلیموها به‌ تمام‌ مواد آغشته‌ شوند. حال‌ می‌توانید با خیال راحت‌ قارچ‌ را با همان‌ رنگ‌ اولیهِ‌ خود در فریزر قرار دهید و با موز و سیب‌ خود نیز سالاد میوه‌ای‌ درست‌ کنید که‌ ‌ سیاه‌ نشود.

میوه های اسیدی دوست موز!

برای اینکه مانع سیاه شدن موز‌ها شوید می‌توانید از مقداری آبمیوه استفاده کنید.

میوه‌های زیادی هستند که اجازه نمی‌دهند موز‌ها تغییر رنگ دهند و بد منظره به نظر برسند.

به عنوان مثال لیموشیرین، پرتقال، کنسرو آناناس، گریپ‌فروت و حتی لیموترش را می‌توان ذکر کرد که از میوه‌های اسیدی هستند

و به همین دلیل نمی‌گذارند رنگ موز سیاه شود.

فقط کافی است که سطح موز‌ها را با مقداری از آب این میوه‌ها آغشته کنید و دیگر نگران سیاه شدنشان

نباشید.

حتی اگر موز‌ها را خرده کرده‌اید اما حواستان نبوده به آن‌ها آبمیوه بزنید، باز هم راه برگرداندن

رنگ روشن به موز‌ها مقداری آبمیوه است: آب کنسرو آناناس یا گریپ‌فروت تا حد زیادی می‌تواند این تغییر رنگ را

برایتان جبران کند

یک ترفند کم دردسرتر!

به نقل از هایپرکلابز :موزها رو داخل رونامه بپیچید و سر و ته روزنامه رو خوب ببندید تا هوا نتونه واردش بشه. بعد موزهای روزنامه پیچ شده رو میتونید همینجوری داخل یخچال بذارید و یا میتونید توی یه قابلمه بذارید و بعد داخل یخچال بذارید.

به سبک میوه فروش ها!

بهترین راه برای نگهداری از موزها اینه که اونا رو تو یه کیسه پلاستیکی بذاریم و تو هوای آزاد خونه و ترجیحا خنک‌ترین جای ممکن آویزون‌شون کنیم. این همون کاریه که میوه‌فروش‌ها برای سالم‌ نگه داشتن موز می‌کنن.

اگه می‌خواهید موزها رو توی یخچال بذارید، اونا رو لای کاغذ بپیچیده و بعد توی کیسه پلاستیکی بذارید.

اگه موز رو توی طبقات بالای یخچال و خارج از جا میوه‌ای بذارید، زودتر سیاه می‌شه. پس این کار رو نکنید.

حالا که نگهداری از یک موز رسیده و سالم انقدر سخته، یه راه منطقی اینه که اندازه مصرف‌مون موز بخریم و زودتر از اینکه سیاه بشن بخوریم‌شون.

یک نکته مهم

برای ماندگاری بیشتر موز، آن را از سایر میوه ها و سبزیجات جدا کنید.

ماده ای از میوه ها و سبزیجات بیرون می آید که رسیدن آنها را سریع تر می کند و گذاشتن میوه ها و سبزیجات در کنار هم سرعت رسیدن آنها را افزایش می دهد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها