رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 333068

جانسون در اندیشه خروج سخت از اروپا

ساعت 24- جانسون معتقد است خروج نرم از اروپا و ادامه وابستگی به اتحادیه های گمرکی ـ تجاری در اروپا، تفاوتی با عدم خروج از اروپا نخواهد داشت.

بوریس جانسون
style="text-align:justify"> «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس که خود یکی از مدافعان برگزیت محسوب می شود، خواستار «خروج سخت» و همه جانبه کشورش از اتحادیه اروپاست. این در حالی است که «ترزا می» نخست وزیر و «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی فعلی و وزیر خارجه سابق این کشور در صدد «خروج نرم» و هدایت شده کشورشان از اتحادیه اروپا هستند، البته این در صورتی است که اساسا برگزیت به وقوع بپیوندد.

جانسون طی هفته های اخیر تقابل خود با مشی موجود در دولت انگلیس بر سر برگزیت را علنی تر کرده است. واقعیت امر این است که او سعی کرده در مقابل نسخه های ارائه شده از سوی «تونی بلر» و دیگر مخالفان برگزیت، بر خروج سخت از اروپا تاکید کند.

او در این خصوص استدلالاتی دارد که منجر به نگرانی سران اروپایی شده است. جانسون معتقد است خروج نرم از اروپا به معنای بی اثر شدن آثار مثبت برگزیت و تقویت آثار منفی آن خواهد بود و این مسئله منجر به ادامه وابستگی انگلیس به اتحادیه اروپا خواهد شد.

به عبارت بهتر؛ جانسون معتقد است خروج نرم از اروپا و ادامه وابستگی به اتحادیه های گمرکی ـ تجاری در اروپا، تفاوتی با عدم خروج از اروپا نخواهد داشت.

وزیر خارجه انگلیس در این باره گفته است: «انگلیس باید یک برش تمیز را انجام دهد و قوانین و مقررات اتحادیه اروپا را بعد از ترک این اتحادیه در ماه مارس سال ۲۰۱۹ کاملا پشت سر بگذارد. استفاده نکردن از این فرصت برای رهایی اقتصادی از اتحادیه اروپا دیوانگی است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای لندن این امکان را فراهم می کند که توافقات تجاری جدید با آمریکا و دیگر کشورهای دنیا منعقد کرده و به این ترتیب کنترل قواعد و تعرفه های گمرکی را در دست گیرد. چنین خروجی می تواند اساسی برای امیدهای بیشتر باشد تا ترس.»

اظهارات بوریس جانسون البته با استقبال طرفداران برگزیت مواجه شده است. طی ماههای گذشته نیز بسیاری از مقامات حزب محافظه کار در انگلیس سعی کرده اند دو گزینه «عدول از برگزیت» و «خروج کامل از اروپای واحد» را با یکدیگر ترکیب کرده و به گزینه «خروج نرم از اروپا» تن دهند، این در حالی است که چنین گزینه ای هم به لحاظ مفهومی و هم به لحاظ مصداقی دارای ابهامات زیادی است.

به هر حال؛ اظهارات وزیر خارجه انگلیس در حالی مطرح می شود که مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل در عمل به کندی پیش می رود و به قول بخشی از تحلیلگران مسائل اقتصادی و سیاسی اروپا با بن بست مواجه شده است.

به نظر می رسد در صورت ادامه این وضعیت، خروج انگلیس از اروپا تا سال ۲۰۱۹ میلادی تحقق پیدا نخواهد کرد. البته باید این حقیقت را نیز مدنظر قرار داد که برخی سیاستمداران انگلیسی و اروپایی در پشت پرده سعی دارند نظر و رای افکار عمومی انگلیس را در خصوص خروج از اروپا تغییر داده و با القای گزاره هایی سلبی در قبال برگزیت و آثار اقتصادی آن، مانع از تحقق نهایی این موضوع شوند.

به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، «نایجل فاراژ» رهبر سابق حزب استقلال انگلیس که نقش به سزایی در ترغیب افکار عمومی این کشور به خروج از اروپا در همه پرسی سال ۲۰۱۶ داشت، به مقامات لندن از جمله ترزا می هشدار داده است که از اتخاذ رویکرد دوگانه و متناقض در این باره خودداری کنند.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها