رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 335720

بیتجربگی کوشنر به نفع اسرائیل و امارات شد!

ساعت 24- بنا به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا، در ماه‌های گذشته مقامات خارجی به صورت محرمانه درباره راه‌های اعمال نفوذ بر «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از طریق بهره بردن از مناسبات تجاری پیچیده، مشکلات مالی و عدم تجربه وی در زمینه سیاست خارجی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

جارد کوشنر
style="text-align:justify"> یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که بی‌تجربگی داماد و مشاور ارشد ترامپ نگرانی‌هایی را در میان اعضای کاخ سفید به وجود آورده است، زیرا امارات، چین، مکزیک و اسرائیل تلاش می‌کنند تا از بی‌تجربگی کوشنر به نفع خود بهره ببرند.


بنا به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا، در ماه‌های گذشته مقامات خارجی به صورت محرمانه درباره راه‌های اعمال نفوذ بر «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از طریق بهره بردن از مناسبات تجاری پیچیده، مشکلات مالی و عدم تجربه وی در زمینه سیاست خارجی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه «واشنگتن‌پست»، در بین حکومت‌هایی که در خصوص راه‌های اعمال نفوذ بر کوشنر در راستای منافع خود بحث کردند می‌توان به امارات متحده عربی، چین، رژیم اسرائیل و مکزیک اشاره کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این کشورها اقدامی در خصوص این بحث‌ها پیش برده‌اند یا خیر، اما تماس‌های کوشنر با برخی دولت‌های خارجی، نگرانی‌هایی را در کاخ سفید به وجود آورده است و به همین دلیل است که کوشنر نتوانسته است یک مجوز امنیتی دائمی دریافت کند.

مجوز امنیت داخلی کوشنر هفته گذشته از بسیار محرمانه به سطح محرمانه نزول درجه پیدا کرد که به موجب آن دسترسی وی به اطلاعات بسیار محرمانه محدود می‌شود.

«هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ پی برده که کوشنر بدون هماهنگی با شورای امنیت ملی آمریکا، با مقامات خارجی تماس داشته است.

بنا به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، مسئله گفت‌وگوی مقامات خارجی درباره دیدار با کوشنر و آگاهی آن‌ها از آسیب‌پذیری‌های وی، موضوعی است که مک مستر در جلسات اطلاعاتی روزانه خود به آن می‌پردازد.

این منابع آگاه تصریح کردند، از همان ابتدا درون کاخ سفید، فقدان تجربه مدیریتی کوشنر و بدهی مالی وی به عنوان نقاط بالقوه‌ای دیده می‌شد که دولت‌های خارجی می‌توانستند از آن به عنوان اهرمی برای اعمال نفوذ در کوشنر بهره ببرند.

مقامات کاخ سفید این نگرانی را داشتند که کوشنر در گفت‌وگوهای خود با مقامات خارجی، «ساده‌لوح باشد و فریب بخورد» و برخی از این مقامات خارجی گفته بودند که تنها خواستار معامله مستقیم با کوشنر هستند و تمایلی ندارند با افراد باتجربه‌تر وارد معامله شوند.

کوشنر برای انجام بسیاری از وظایفی که ترامپ قرار است به وی محول کند و باید قبل از آن اعتمادش را جلب کند، مجوز امنیتی نهایی را دریافت نکرده است. این وظایف شامل مذاکره در خصوص قراردادهای تجاری خارجی و نظارت بر فرایند سازش در خاورمیانه می‌شود.

طبق این گزارش، دولت‌های خارجی همواره درباره راه‌هایی که می‌توانند بر مقامات ارشد تمامی دولت‌ها اعمال نفوذ کنند، مذاکره می‌کنند.

یکی از مقامات آگاه می‌گوید: «تمامی کشورها به دنبال یافتن نقطه نفوذ خود می‌باشد».

یکی از منابع دیپلماتیک مکزیک می‌گوید که کوشنر در تعاملات با این کشور «بسیار حرفه‌ای بوده است» به طوریکه هر دو طرف به دنبال منافع خود هستند، اما در عین حال تلاش دارند زمینه‌های مشترک را نیز پیدا کنند.

مقامات سابق و کنونی آمریکایی می‌گویند که مقامات امارات، اوایل بهار ۲۰۱۷ به این امر پی بردند که کوشنر فردی نفوذپذیر است، زیرا خانواده وی در جست‌وجوی سرمایه‌گذارانی برای مشارکت در شرکت املاک و مستغلات خود بودند.

مقامات سفارتخانه‌های چین، اسرائیل و امارات درباره این گزارش اظهارنظر نکردند.

پولتیکو اولین پایگاه خبری بود که نزول درجه کوشنر از بسیار محرمانه به محرمانه را گزارش کرد. بنا به گفته چهار مقام آگاه روز ۹ فوریه، «راد روزنستین» معاون دادستان کل آمریکا به «دان مک گان» مشاور کاخ سفید هشدار داد که موضوعات مهم، روند مجوز امنیتی کوشنر را به تعویق انداخته است.

کارشناسان می‌گویند، کوشنر به طور مداوم فرم مربوط به جزئیات تماس‌هایش با مقامات خارجی را اصلاح می‌کند و عدم افشای کامل جزئیات تماس با مقامات خارجی منجر به عدم صدور مجوز امنیتی می‌شود.

روز جمعه، ترامپ گفت که «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید درباره صدور مجوز امنیتی برای کوشنر تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند.

به گزارش گروه اخبار جهان ساعت 24 ، کوشنر در آستانه ورود به کاخ سفید، سهام خود در شرکت خانوادگی‌اش را رها کرد و این شرکت همچنان در کنترل اعضای خانواده وی است. در حالیکه مهلت پرداخت بدهی ۱.۲ میلیارد دلاری این شرکت در حال نزدیک شدن است، این شرکت همچنان به دنبال یک وام دهنده است.
فارس
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها