رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 335744

نخستین راننده تاکسی زن افغانی +عکس

ساعت 24- پس از سال‌ها سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور به آرامی مسیر خود را به سوی یک جامعه مترقی پیش گرفته است. زنان افغان از خانه‌های خود خارج شده اند و ضمن حضور پررنگ در بخش‌های مختلف خدماتی، به شغل ایده آل خود می‌پردازند.

style="text-align:justify">خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به تلاش‌های یک زن جوان افغان برای امرار معاش در جامعه سنتی افغانستان پرداخت.


به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پس از سال‌ها سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور به آرامی مسیر خود را به سوی یک جامعه مترقی پیش گرفته است. زنان افغان از خانه‌های خود خارج شده اند و ضمن حضور پررنگ در بخش‌های مختلف خدماتی، به شغل ایده آل خود می‌پردازند.

در بسیاری از خانواده‌های افغان که کفیل خود را در جنگ از دست داده اند، زنان نقش نان آور خانه را بر عهده گرفته اند. در دهه ۹۰ میلادی، زنان افغان، خودروی خودشان را داشتند و حتی برخی نیز به عنوان راننده اتوبوس به خدمات رسانی می‌پرداختند. ولی با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، خروج زنان از خانه هایشان ممنوع شد. آن‌ها در صورتی حق خروج از منزل را داشتند که یک مرد آن‌ها را همراهی کند. در همین راستا، اشتغال زنان افغان نیز ممنوع شد. اما با گذشت زمان و کمرنگ شدن سلطه طالبان بر افغانستان، زنان بار دیگر در محافل اجتماعی ظاهر شدند.


«سارا بهایی»، یک زن افغان از ایالت بلخ است که در مصاحبه با اسپوتنیک درباره رانندگی با تاکسی که شغل مورد علاقه اوست، سخن گفته است. سارا مطمئنا نخستین راننده تاکسی زن در افغانستان پس از تضعیف سلطه داعش و طالبان در این کشور است. او از اتباع شهر مزارشریف، بلخ است و همان جا زندگی و کار می‌کند.

سارا ۴۲ سال دارد و مجرد است. او خرج ۵ نفر را می‌دهد.


سارا رانندگی را از همسایه اش آموخت و پس از دریافت گواهینامه رانندگی، کار خود را به عنوان راننده تاکسی آغاز کرد. انتخاب چنین شغلی تصادفی نبود. او قصد داشت با شغل رانندگی تاکسی ثابت کند که زنان نیز می‌توانند خرج خانواده شان را بدهند.

او در این باره گفت: برای انتخاب حرفه رانندگی تاکسی، دلایل مختلفی دارم. نخست اینکه، می‌خواستم ثابت کنم زنان افغان می‌توانند درآمد داشته باشند و نیازهای خانواده شان را تامین کنند. دوم اینکه، قصد دارم با تحقیر شدن زنان راننده از سوی مردان، مقابله کنم.

سارا تا به امروز موفق شده است، کلیشه‌ها در جامعه افغانستان را پشت سر بگذارد. او ادامه داد: در نخستین روزهای کاری، مدام از سوی رقبای مرد تهدید می‌شدم. لاستیک ماشینم را سوراخ می‌کردند تا مرا از ادامه کارم بازدارند. ولی مجبور شدم خشن شوم و همانند خودشان برخورد کنم. در نهایت، آن‌ها مرا به عنوان یک همکار پذیرفتند. تمامی کسانی که تلاش مرا دیده اند، مدام مرا تشویق می‌کنند.

سارا معتقد است زنان افغان توانا هستند و اگر اراده نشان دهند می‌توانند در این جامعه موفق شوند.
باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها