رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 336085

طرز تهیه لبو با 3 روش مختلف خانگی پخت لبو در فر | انواع روش های پخت لبو

لبو یکی از خوراکی های بسیار لذیذ و محبوب ما ایرانی ها است اما آگاهی به نحوه تهیه آن میتواند باعث افزایش کیفیت لبو شود در ادامه به طرز تهیه این ماده خوراکی لذیذ می پردازیم.

لبو
html>

لبو یکی از خوشمزه ترین و پر خاصیت ترین سبزی های پاییزی است که طرفداران بسیاری دارد. همچنین لبو یکی از پایه های اصلی شب یلدا ی ما ایرانیان است. در این مقاله 3 روش مختلف برای طرز تهیه لبو را ذکر کرده ایم.

3 روش مختلف برای طرز تهیه لبو:

روش اول برای پخت لبو

ابتدا چغندرها را کاملا بشویید. سر و ته لبو ها را جدا کرده و درون قابلمه قرار دهید. آب را درون قابلمه تا جایی بریزید که یک سوم از لبو ها بیرون از آب قرار بگیرد. درب قابلمه را بگذارید . حدود 2 ساعت صبر کنید تا لبو ها کاملا بپزد. در این مدت به لبو ها سر بزنید که احیانا آب درون قابلمه تمام نشود. اگر دوست دارید لبو ها شیرین باشند می توانید مقدار کمی شکر به لبوها اضافه کنید. بعد از 2 ساعت یک چنگال را درون لبو فرو کنید و اگر نرم شده باشد و راحت داخل لبو فرو رود یعنی لبوی شما پخته است. لبو ها را از قابلمه خارج کرده و بعد از خنک شدن پوست و سر و ته آن را جدا کرده وو برش بزنید.

روش دوم پخت لبو

لبو ها بعد از شستن درون فویل آلومینیومی قرار دهید. سپس چغندرها را درون فر طبقه وسط با دمای 160 تا 180 درجه به مدت 45 دقیقه الی یک ساعت قرار دهید. بعد از پختن لبو ها را از درون فویل خارج کرده و بعد از خنک شدن پوست آن را جدا و برش بزنید.

روش سوم پخت لبو

مانند دو روش قبل چغندرها را بشویید. بعد از شستن لبو ها را درون سبد بخارپز زودپزتان قرار دهید. زودپز را تا جایی آب بریزید که سبد بخارپز بیرون از آن قرار بگیرد. لبو ها را درون سبد بچینید. اگر دوست دارید که لبو های شما شیرین باشند یک قاشق غذا خوری شکر روی لبوها بریزید سپس درب زودپز را ببندید. بعد از 40 دقیقه درب زودپز را باز کرده و بعد از سرد شدن پوست لبوها را جدا کنید.

پخت لبو در فر :

چغندرها را شسته و بعد از خشک شدن داخل فویل قرار دهید و اطراف آن را فویل آلومینیومی بپیچید، حال آنها را در طبقه وسط فر قرار دهید و اجازه دهید با دمای ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه حدود ۵۰ تا ۶۰ دقیقه بپزد.

طرز تهیه لبو با 3 روش مختلف خانگی  پخت لبو در فر | انواع روش های پخت لبو

بعد از گذشت این زمان لبوها را از فر خارج نمایید و بعد از خنک پوست آنها را گرفته و به دلخواه خرد کنید و یا قالب بزنید.

پیشنهاد می شود بخوانید : خواص لبو برای کبد و بارداری

نکاتی درباره لبو:

چغندرقند نیاز آبی بالایی دارد و در برخی از مناطق استان از جمله شهرستان های درمیان و قاینات کشت می شود، اگرچه کشاورزان زیادی در این مناطق مشغول فعالیت هستند اما ادوات مناسبی برای کاشت، داشت و برداشت این محصول در نظر گرفته نشده است. چغندرکاران با وجود هزینه های زیادی که در 9 ماه از سال برای آماده سازی زمین و بارآوری محصول صرف می کنند، درآمد مناسبی کسب نمی کنند و خواهان توجه مسئولان برای برطرف شدن مشکلاتشان هستند.
** هزینه های بالای کشت و داشت و برداشت دربرابر درآمد توجیه اقتصادی ندارد
هزینه های بالای آماده سازی زمین، کشت و داشت و برداشت از جمله هزینه هایی است که در برابر درآمد حاصل از فروش توجیه ندارند کشاورز چغندر کار با این توضیح، عمده این مخارج را شامل هزینه بذر، دستمزد تراکتور و کارگر، هزینه مرحله داشت شامل تنک کاری، آب، سم، کود، نیروی انسانی برای وجین چغندر و هرس علف های هرز و مخارج برداشت شامل اجرت کارگر و کرایه حمل از زمین تا کارخانه برمی شمارد.
علیزاده درآمد ناخالص حاصل از هر هکتار زمین زیرکشت این محصول را حدود 1812میلیون تومان عنوان کرده و می گوید: این در حالی است که که اگر هزینه های تولید را که در هر هکتار حدود 1210میلیون تومان است را از از این مبلغ کسر کنیم در برابر مخارج بالا، بی خوابی، دغدغه های بسیار و ترس از آفت و سرمازدگی احتمالی در طول 65 ماه (از دوره کاشت تا برداشت) سهم کشاورز مبلغی بین 61 میلیون در هر هکتار است.
** نبود ماشین آلات کشاورزی از مشکلات عمده چغندرکاران
کشاورز دیگر درمیانی عمده مشکلات چغندر کاران را نبود ماشین آلات مناسب دانسته و می گوید: بیشتر چغندرکاران به دلیل نداشتن ادوات مناسب با مسایل عدیده ای مواجه اند و اگر مدیران با حمایت از آنها، روش مکانیزه را جایگزین نمایند هزینه های این کار به حداقل می رسد.
** وجود یک دستگاه برداشت در هر منطقه کاهش مخارج را به دنبال خواهد داشت
رجبی ادامه می دهد: با وجود قیمت بالای تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی از یکسو و قیمت پایین خرید تضمینی چغندرقند نسبت به هزینه های جاری، کشاورزان توان خرید ادوات به روز کشاورزی را نداشته و با درآمد ناچیز این کار خرید ادوات کشاورزی برای فعالان این عرصه به صرف نبوده وجود حداقل یک دستگاه برداشت در هر منطقه ای به کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد.
** فروش بعد از عملیات برداشت دغدغه اصلی چغندرکاران
دیگر چغندرکار استان معتقد است: دغدغه اصلی کشاورزان استان به واقع بعد از عملیات برداشت و در راستای فروش و تحویل به موقع محصول شروع می شود و آنها اغلب ناچارند با هزینه بالای حمل و نقل محصول خود را در سایر استان ها بفروشند.
رمضانی با اشاره به تعطیل شدن کارخانه قند قهستان می گوید: چون حداکثر زمان بین برداشت چغندر تا تحویل آن به کارخانه قند دو هفته است، بسیاری از کشاورزان در فروش محصول خود با مشکل مواجهند.
** بالا بودن هزینه انتقال محصول به کارخانه معضل دیگری برای کشاورزان
وی ادامه می دهد: بالا بودن هزینه انتقال این محصول به کارخانجات استان های مجاور این مسئله را به معضلی برای کشاورزان تبدیل کرده است تا آنجا که حتی عده ای محصول خود را تا دی ماه در انبار یا مزرعه نگه می دارند که این موضوع به دلیل افت وزن، کیفیت را تحت الشعاع قرار داده و کشاورزان را متضرر می کند.
** عدم حمایت جدی مدیران از چغندرکاران موجب دلسردی آنان شده است
این کشاورز با اشاره به هزینه ها و زحمت بسیار تولید چغندرقند در چند ماه (7-6 ماه) فعالیت کاشت، شخم زنی، کودپاشی، سم پاشی و کلش کنی ادامه می دهد: نبود حمایت جدی مدیران استان از کشاورزان چغندرکار موجب دلسری آنان شده و در صورت بی توجهی مدیران به بازگشایی کارخانه قند قهستان و خرید تضمینی متناسب با هزینه کرد در صورت ادامه این روند به طور حتم تا چند سال آینده تولید چغندرقند در استان کاملاً از بین می رود.
** قیمت بالای بذر اصلاح شده، نهاده ها و نبود صنایع تبدلی از دیگر مشکلات
وی با اشاره به قیمت کاشت بالای بذر اصلاح شده و رشد دو برابری چغندرقند و انواع کود شیمیایی و نهاده ها و لوازم کشاورزی دستمزد کارگر نسبت به سال های قبل می گوید: با توجه به خرید انواع کودها با قیمت بالا و استفاده از ادوات مستهلک کشاورزی کاشت چغندرقند مقرون به صرفه نیست.
از طرفی وجود انواع صنایع تبدیلی متناسب محصولات کشاورزی تولیدی استان مانع از خروج محصولات به صورت فلّه ای شده و علاوه بر اشتغالزایی بهتر باعث سودآوری و رونق بیشتر اقتصادی می گردد.
** با ادامه این روند، اثری از تولید چغندرقند در استان باقی نخواهد نماند
وی خاطر نشان می کند: با وجود قدمت این محصول در استان، بسیاری از چغندرکاران به دلیل مشکلات بسیار، به کاشت محصولات دیگر مانند گندم، زرشک و.... روی آورده و همین مسئله سبب کاهش سطح زیر کشت چغندر شده است و باعث روی گردان شدن کشاورزان از کشت چغندرشده است.
به اعتقاد وی واردات بی رویه و کاهش قیمت شکر، کمبود نقدینگی کارخانه و از طرفی انباشته شدن شکر در انبار کارخانه های قند و نبود مشتری و پرداخت نکردن به موقع مطالبات چغندرقندکاران از عوامل تعطیل شدن تنها کارخانه قند استان است به گونه ای که اگر این روند ادامه یابد در سال های بعد دیگر اثری از تولید چغندرقند در استان باقی نخواهد نماند.
** احیای کارخانه مرده، ارزشی ندارد
چندی پیش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با صمت گفته بود: مخالف قاطع احیای کارخانه قند قهستان است و به هیچ وجه با احیای این کارخانه موافق نیست.
به اعتقاد وی وقتی خراسان جنوبی با بحران آب مواجه است و آب باید به صورت فنجانی مصرف شود، مسئولان استان به این نتیجه رسیده اند که نباید چغندر در استان کشت شود و در چنین شرایطی احیای یک کارخانه مرده، ارزشی ندارد.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه سوپ ماست ترکیه ای

طرز تهیه لبو با 3 روش مختلف خانگی  پخت لبو در فر | انواع روش های پخت لبو

طرز تهیه سوپ مرغ و چغندر


مواد لازم برای ۶ نفر:

½ پیاز
۴ حبه سیر
۲ عدد ساقه کرفس
½ کلم کوچک (سفید یا قرمز)
۱ عدد سیب زمینی بزرگ
۱-۲ عدد هویج
۲ الی ۳ عدد چغندر
۲ عدد سینه مرغ
۱ و ½ قاشق غذاخوری روغن زیتون
½ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه
نمک به مقدار لازم
۳ الی ۴ پیمانه آب مرغ
۲ قاشق چای خوری شوید تازه خرد شده
۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب
آب یک عدد لیمو
خامه ترش برای تزئین

دستور تهیه:
برای تهیه سوپ مرغ و چغندر در ابتدا پیاز و سیر و کرفس را خرد نمایید . بعد کلم قرمز را خرد نمایید .سیب زمینی ها را پوست بگیرید و خلال خلال نمایید هویج را هم خلالی نمایید.حالا به سراغ چغندرها رفته و پوست شان را می کنید و خلالی می نمایید اگر از چغندر کوچک که شیرین تر است استفاده نمایید بهتر است
حالا که مواد لازم سوپ آماده است پختن را آغاز می نمایم قابلمه مناسبی را بردارید و روی حرارت قرار دهید روغن زیتون را در داخل قابلمه بریزید بعد پیاز را اضافه نموده و هم بزنید وقتی پیاز ها کمی نرم شد سیر را اضافه نموده و تفت دهید بعد از مدتی کرفس را بریزید و تفت دهید .
در ادامه الباقی سبزیجات که شامل سیب زمینی و هویج و کلم و چغندر است را به ترتیب اضافه نموده و تفت دهید . در آخر نمک و فلفل را اضافه نموده و تفت دهید.
حالا آّب مرغ یا آب سبزیجات را به سوپ بیافزایید و صبر کننید تا به نقطه جوش برسد وقتی دو قل زد شعله را کم نموده و درب قابلمه را ببندید تا مواد به خوبی بپزد مدت زمان پخت 45 دقیقه می باشد.

حالا به پخت مرغ بپردازید مرغ را به روش دلخواهتان بپزید و ریش ریش نمایید و به سوپ اضافه نمایید . البته من برای پخت مرغ ان را با نمک و فلفل مزه دار بعد داخل تابه به همراه روغن زیتون گذاشتم تا برای نیم ساعت تا 45 دقیقه بپزد

بعد از پختن سوپ آن را بچشید اگر باز نیاز به اضافه کردن نمک بود بیافزایید در آخر شوید و سرکه سیب و آبلیمو را در سوپ بریزید.
شعله را خاموش نموده و سوپ را در ظرف سرو بریزید برای تزئین از خامه ترش و شوید بهره ببرید.امیدوارم این سوپ خوشمزه و پر خاصیت را تهیه نموده و از سرو آن لذت ببرید.

پیشنهاد می شود بخوانید : طرز تهیه سوپ ایتالیایی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها