رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 336678

آلوده شدن طیور فارس به آنفلوآنزای فوق حاد

ساعت24- با وجود آن‌که هفته‌ی گذشته مسئولان دامپزشکی فارس از دقت نظر مناسب برای مقابله با ورود ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و پیشگیری جدی از بروز این بیماری در فارس خبر داده بودند، دیروز خبری مبنی بر آلودگی یک واحد مرغداری به این بیماری در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

آنفلوآنزای پرندگان
style="text-align:justify"> با وجود آن‌که هفته‌ی گذشته مسئولان دامپزشکی فارس از دقت نظر مناسب برای مقابله با ورود ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و پیشگیری جدی از بروز این بیماری در فارس خبر داده بودند، دیروز خبری مبنی بر آلودگی یک واحد مرغداری به این بیماری در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

روز شنبه 12 اسفند خبری مبنی بر آلودگی یک واحد مرغداری به ویروس آنفلوآنزا و مرگ و میر طیور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش دامپزشکی فارس را نیز به‌دنبال داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس که پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا از دقت نظر برای مقابله با ورود و شیوع آنفلوآنزای پرندگان در این استان گفته بود، این‌بار اعلام کرد که بروز بیماری در یک واحد مرغداری صحت دارد.

«یعقوب مهندس» توضیح داد: صبح روز چهارشنبه 9 اسفند کارشناسان از مشاهده‌ی بیماری در یک واحد مرغداری در شهرستان کوار مطلع شدند.

او گفت: به محض اطلاع، گروهی از کارشناسان به محل کانون آلودگی اعزام شده و پس از نمونه‌برداری و تائید آنفلوآنزا، عملیات پاکسازی و معدوم‌سازی را اجرا کردند.

مهندس با رد این شایعه که بخشی از تخم‌مرغ تولیدی در این واحد در بازار توزیع شده است، گفت: همه طیور، دانه، کود و ... در کانون آلودگی معدوم و مدفون شده و هیچ موادی از این کانون آلوده، خارج نشده است.

وی با بیان این‌که آنچه در دستورالعمل مقابله با شیوع آنفلوانزا و پاکسازی مناطق آلوده به این سویه بوده اجرایی شده است، گفت: با دستور مقام قضایی تمام نقاط اطراف کانون آلوده به آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شهر کوار آزمایش و بررسی شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان فارس در خصوص شایعه‌ی بروز آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در شهرستان سپیدان نیز گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوکی در شهرستان سپیدان مشاهده و گزارش نشده است.

یعقوب در خصوص پیدا شدن لاشه‌ی پرندگان در شهرستان سپیدان، گفت: علت مرگ این پرندگان بیماری بوده و ارتباطی با آنفلوآنزا ندارد.

وی با تأکید بر این‌که همه اقدامات بهداشتی در کشتارگاه‌ها و واحدهای مرغداری باید مد نظر بهره‌برداران باشد، گفت: مرغ‌های خانگی و رنگی که از مراکز غیرمطمئن و آلوده تأمین و در روستاها و سایر مناطق توزیع می‌شود، عمده‌ترین راه انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد است.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس یادآور شد: همه واحدهای مرغ‌داری باید نسبت به رعایت همه اصول و موارد ایمنی و بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند و مردم نیز از خرید مرغ‌های خانگی و رنگی پرهیز کنند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها