رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 339357

دشمنان درجه یک کلیه هایتان را بشناسید

ساعت24 -برخی از عادت‌های روزانه در طول زندگی ما، تقریبا نهادینه شده‌اند و حتی مضراتشان هم به چشم نمی‌آید. اما واقعیت این است که این عادات غلط می توانند نابودی کلیه هایمان را هدف قرار دهند.

سنگ کلیه
style="text-align:justify">کلیه ها عضو حیاتی بدن هستند.در اینجا نکات جالب و شاید کمتر شناخته شده ای را راجع به حفظ سلامتی کلیه ها برایتان خواهیم گفت.

۱– پروتئین بیش از حد برای کلیه ها خوب نیست

پروتئین در یک رژیم غذایی سالم ضروری است اما اگر کلیه شما به طور معمول کار نمی کند، خوردن بیش از حد پروتئین می تواند آنها را سنگین کند. شما ممکن است نیاز به خوردن بخش های کوچکی از انواع مختلف پروتئین داشته باشید. تخم مرغ، ماهی، حبوبات، و آجیل همه منبع پروتئین هستند.

۲- نمک زیاد ممنوع

در برخی افراد، خوردن نمک بیش از حد می تواند فشار خون را بالا برده و به کلیه ها آسیب برساند همچنین ممکن است منجر ایجاد به سنگ کلیه شود که در این حالت تهوع، درد شدید، و مشکل ادرار در فرد بروز پیدا می کند.

۳- سیگار کشیدن

استعمال دخانیات منجر به افزایش فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ می شود که در نهایت بروز بیماری های کلیوی را در پی دارد. سیگار جریان خون به کلیه ها را کند کرده و همچنین مشکلات کلیوی در افرادی که قبلا دچار این بیماری بوده اند را تشدید می کند.

بیشتر بخوانید:

۴-نوشابه

اگر شما دو یا چند نوشابه در رژیم غذایی روزانه خود دارید، به احتمال زیاد به بیماری کلیوی دچار خواهید شد. محققان طی یک مطالعه دریافتند ، زنانی که نوشابه مصرف می کنند،پس از ۲۰ سال کلیه هایشان ۳۰ درصد کمتر در مقایسه با زنان دیگر کارایی دارد.

۵-کم شدن آب بدن

کلیه های شما نیاز به آب دارند تا به درستی کار کنند. اگر به اندازه کافی آب ننوشید می تواند باعث آسیب کلیه شود و هنگامی که آب بدن تامین است رنگ ادرار باید زرد روشن باشد.

۶-داروهای ضد درد

مصرف منظم مقدار زیادی از داروهای ضد درد مانند استامینوفن، آسپیرین، ایبوپروفن می تواند به کلیه شما آسیب برساند اما به این معنی نیست که شما در هنگام درد دارویی مصرف نکنید.

۷-مواد مخدر

استفاده از کوکائین، هروئین، یا متامفتامین می تواند باعث آسیب به کلیه ها شود. برخی از این داروها می تواند به فشار خون بالا منجر شود، و همچنین یکی از علل منجر به بیماری های کلیوی است.

۸-تمرین زدگی

تمرین های ورزشی سخت برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به وضعیتی شود که در آن بافت های عضلانی تجزیه و دچار آسیب شود و این مسئله به خاطر وارد شدن موادی در خون منجر به آسیب کلیه شده و ممکن است آنها را از کار بیاندازد. از ورزش کردن در محیطی با حرارت بالا و رطوبت زیاد اجتناب کنید. اگر شما دچار درد عضله و ادرار تیره رنگ شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

۹-استروئیدهای بدنسازی

برخی از مردم استروئیدهای آنابولیک که داروهایی هورمونی است را برای به دست آوردن عضلات حجیم تر استفاده می کنند. اما این داروها باعث زخم در بخش هایی از کلیه که خون را فیلتر می کند می شود.

۱۰-استرپتوکوکوس گلو

هنگامی که شما دچار این عفونت می شوید، بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی برای مبارزه با آن آزاد می کند. اما اضافی این آنتی بادی ها می تواند در بخش فیلتر کردن کلیه التهاب ایجاد کند. این حالت معمولا دوام چندانی ندارد، اما صدمه به کلیه ها ممکن است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها