رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 344824

چگونه شخصیت افراد را بشناسیم؟

ساعت 24-یک روانشناس بالینی با بیان اینکه افراد باید آموزش‌های لازم را در رابطه با شکل گیری درست شخصیت نزد روانشناس بگذرانند، درباره عوامل موثر در شکل گیری شخصیت توضیحاتی داد.

شخصیت
مهدی امینی روانشناس بالینی در خصوص شخصیت شناسی افراد، اظهار کرد: افرادی که با اطرافیان خود کنار نمی‌آیند و سریع ارتباط‌های دوستی خود را تمام می‌کنند، در شکل گیری شخصیت خود با مشکل مواجه هستند.

امینی با اشاره به اینکه شخصیت‌های افراد متفاوت است و این تفاوت ممکن است فرد را در برقراری ارتباط با دیگران با مشکل مواجه کند، گفت: افرادی که در برقراری ارتباط بین دوستان و همکاران خود مشکل دارند و نمی‌توانند به طور طولانی مدت با یک فرد دوست باشند، مشکل شخصیتی دارند و باید به روانشناس مراجعه کنند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه افراد باید آموزش‌های لازم را در رابطه با شکل گیری درست شخصیت نزد روانشناس بگذرانند، افزود: افراد در مرحله اول باید در رفتارهای خود با دیگران فکر کرده و سعی کنند شخصیت خود را بشناسند؛ شخصیت شناسی بیشترین کمک را به فرد می‌کند و زمانی که فرد شخصیت خود را می‌شناسد، بهتر می‌تواند دوستانی را در کنار خود نگه دارد.

وی با اشاره به اینکه شخصیت شناسی اصلی‌ترین کاری است که فرد باید انجام دهد، خاطر نشان کرد: شخصیت شناسی را می‌توان از روی الگوهای رفتاری و شیوه‌های تفکری‌ که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند، تشخیص داد؛ می‌توان شخصیت شناسی را مجموعه ویژگی‌هایی که مربوط به ثبات و پایداری شخصیت فردی است، دانست که این رفتارها باعث پیش بینی رفتار فرد می‌شوند.

امینی با اشاره به اینکه عادت‌های رفتاری در فرد از کودکی در درون او رشد کرده و تبدیل به عادت در فرد می‌شود، مطرح کرد: افرادی که شخصیتشان رشد کرده به سختی می‌توان آنها را تغییر داد.

این عضو هیئت علمی انستیتو روانپزشکی با تاکید بر اینکه خانواده مهم‌ترین نقش را در شکل گیری شخصیت فرد دارد، گفت: خانواده به خصوص در پنج تا 6 سالگی نقش پررنگی در شکل گیری شخصیت فرد دارد؛ آن‌ها باید با فرزندان خود بهترین شکلِ رفتار را داشته باشند تا به آینده زندگی آنها کمک کنند، چراکه این شکل گیری در آینده بیشترین نقش را در زندگی فرد دارد و هر چه کودک از ابتدا در خانواده ای آرام و منطقی رشد کند، این آرامش در او می‌ماند و در بزرگسالی کمتر با مشکل مواجه می شود.

امینی با بیان اینکه ژنتیک تاحدی در شکل گیری شخصیت فرد موثر است، عنوان کرد: ژنتیک در برخی افراد 50 درصد و در برخی 40 درصد تاثیر دارد و به صورت 100 درصدی در افراد موثر نیست؛ این درصد بندی در افراد قابل تغییر است و نمی‌توان برای همه یک درصد مشخصی تعیین کرد؛ اگر والدینی فرزندی دارند که بدقلق و نافرمان است، می‌توانند با رفتار درست خود و الگوی مناسب این رفتار را در او تغییر دهند و به آینده فرد کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت تشکیل شده در افراد تقریبا پایدار می‌ماند، عنوان کرد: این شخصیت از الگوهای فکری، احساسی و رفتاری تشکیل شده است که فرد را از افراد دیگر متمایز می‌سازد؛ شخصیت، سرچشمه درونی دارد و در زندگی فرد، تقریبا ماندگار است و می‌توان گفت روان‌شناسی شخصیت، ویژگی‌های خاص افراد و نیز شباهت‌های فردی را بین گروه‌های مختلف مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این عضو هیئت علمی انستیتو روانپزشکی با تاکید بر اینکه برای تغییر شخصیت و رفتار متعادل باید افراد به پزشک روانشناس مراجعه کنند، یادآور شد: افرادی که به بی‌ثباتی شخصیت دچار هستند باید برای متعادل کردن رفتار خود به پزشک مراجعه کنند؛ افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند صرفا بیمار نیستند و می‌توانند با مراجعه به روانشناس به خود کمک کنند تا بتوانند بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند و زندگی مطلوبی داشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها