رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 345947

سکه پیش فروش را حتما سکه تحویل بگیرید،نه پول

ساعت24-با وجود برخی اعلام‌ها مبنی بر اینکه ممکن است در زمان تحویل سکه‌های پیش فروش وجه نقد معادل آن پرداخت شود، بانک مرکزی صریحا این موضوع را رد کرده و اطمینان می‌دهد که تحویل سکه‌ها حتما کالای سکه خواهد بود.

خبر90
در روزهای اخیر و در جریان پیش فروش سکه در بانک ملی برخی متقاضیان خرید با این اعلام از سوی برخی کارکنان شعب و یا افراد دیگری مواجه شدند که نشان می‌دهد ظاهرا تضمین رسمی برای تحویل سکه در پیش فروش وجود ندارد و ممکن است که در زمان تحویل وجه معادل آن پرداخت شود. از این رو مشتریان با توجه به اینکه ممکن است بخواهند سکه خریداری شده را در قالب سرمایه نگه داشته و در زمان دیگری آن را به فروش برسانند، با تردید در خرید مواجه شدند. با این حال پیگیری موضوع از بانک مرکزی با رد این نظر و حتی شایعات همراه بود و مسئولان بانک مرکزی تاکید دارند که به طور حتم متقاضیان شرکت‌کننده در طرح پیش فروش در زمان تعیین شده، سکه را تحویل خواهند گرفت غیر از موارد استثنا.

این در حالی است که در شرایط پیش‌فروش، برای یک مورد امکان تحویل سکه وجود ندارد و آن هم مراجعه خریدار در زمانی بعد از سررسید تعیین شده است، چرا که بر اساس بند مندرج در دستورالعمل پیش فروش سکه، بانک مرکزی مهلت شش ماهه‌ای را پس از تاریخ سررسید به منظور دریافت سکه برای ثبت‌نام‌کننده پیش خرید قطعی در نظر گرفته است و اگر وی در این تاریخ و مهلت تعیین شده از سررسید مراجعه نکند، بانک ملی و یا بانک مرکزی تعهدی نسبت به تحویل سکه ندارد. یعنی بعد از این زمان مبلغ پرداختی بابت پیش فروش به خریدار برمی‌گردد، به عبارتی حتی وجه معادل قیمت روز سکه قابل پرداخت نیست. در پیش فروش سکه، متقاضی بعد از خرید امکان ابطال خواهد داشت که حتی تا یک روز قبل از زمان تحویل سکه این امکان فراهم است، ولی در هیچ صورتی سودی بابت دوره خواب پول به وی تعلق نمی‌گیرد.

همچنین این امکان فراهم شده که سکه‌های خریداری شده پس از سررسید و در زمان تحویل به صورت امانت در بانک ملی در صورت توافق بانک با خریداری نگهداری شود. بانک مرکزی چندی پیش وعده داد که در آینده امکان جابه‌جایی و تبادل سکه‌های خریداری شده از طریق کارت سکه تحویل شده به متقاضیان به صورت الکترونیکی و از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک نیز فراهم شود و از این طریق خطر ناشی از جابه‌جایی و نگهداری سکه نزد متقاضیان کمتر می‌شود.

پیش فروش سکه یکی از طرح‌های بانک مرکزی برای جذب نقدینگی به منظور کنترل بازار ارز و از سویی تعدیل قیمت این کالا در بازار بود. در اوایل بهمن ماه سال گذشته پیش فروش سکه در دستور کار بانک ملی قرار گرفت و در طرح اولیه سکه با قیمتی که قطعی نبود، به فروش می‌رفت به گونه‌ای که یک میلیون تومان در ابتدا از وی دریافت شده و در سررسید شش ماهه چهار درصد و یک ساله ۹ درصد از ارزش کل به خریدار پرداخت می‌شد. این نحوه با توجه به اینکه سود قابل توجهی نداشت و باید مابه‌التفاوت قیمت روز سکه و یک میلیون پرداخت شده، در زمان تحویل به بانک ارائه می‌شد استقبالی از آن نشده و بانک مرکزی نحوه پیش فروش را تغییر داد.

بر این اساس از ۲۸ بهمن ماه نحوه پیش فروش سکه تغییر کرد و قیمت‌ها قطعی شد. به طوری که برای سررسید شش ماهه قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شد، اما در ادامه با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار و بالا رفتن قیمت ذاتی سکه نرخ آن از سوی بانک مرکزی تغییر کرد. به طوری که سکه با سررسید شش ماهه به یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و یک ساله یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تغییر قیمت داد. با این حال بعد از اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز(۲۰ فروردین) بانک مرکزی تغییرات دیگری در نحوه پیش فروش سکه اعمال و سررسید آن را هفت مرحله اعلام کرد. بر این اساس سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه یک میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک میلیون و۳۵۰ هزار تومان ۱۸ ماهه یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان خواهد بود.

بعد از اعلام نرخ پیش فروش و با توجه به اینکه دلار اکنون با نرخ ۴۲۰۰ تومان تک‌نرخی شده است، این جای سوال را ایجاد کرد که چرا قیمت پیش فروش سکه بر اساس نرخ ۴۲۰۰ تومان دلار تعدیل نشده و قیمت‌ها همچنان بر اساس همان نرخ بیش از ۵۰۰۰ تومان تعیین شده است؟

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها