رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 349137

3 کوهنور تهرانی گرفتار کولاک کوه بلقیس تکاب نجات یافتند

ساعت24 - فرماندار تکاب گفت: سه کوهنورد تهرانی که در کوه بلقیس این شهرستان گرفتار کولاک و مه غلیظ شده بودند با تلاش اهالی روستای نصرت آباد بخش تخت سلیمان و نیروهای امدادی نجات یافتند.

حوادث
هنگام بازگشت مسیر را به علت شرایط نامساعد جوی گم کرده بودند.
وی بیان کرد: این سه نفر که یک زن 26 ساله و 2 مرد 32 و 58 ساله هستند پس از نجات یافتن توسط نیروهای امدادی به مدرسه ای در روستای قراولخانه منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.
مکرمی با اشاره به نجات این کوهنوردان پس از 2 ساعت جست و جو، افزود: 26 کوهنورد دیگر هم که دچار سرمازدگی شده بودند توسط تیمپزشکی اورژانس 115 تکاب به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا وزش باد و بارش باران از صبح روز جمعه تکاب را فراگرفته و در ارتفاعات و مناطق روستایی بارش ها به صورت برف و کولاک بوده است.
گروه های کوهنوردی تکاب برنامه روز گذشته خود را به علت بارش شدید باران و نامساعد بودن شرایط آب و هوایی لغو کردند اما کوهنوردان تهرانی بدون اطلاع از وضعیت هواشناسی Meteorology به کوه بلقیس تکاب صعود کرده بودند.
کوه بلقیس با نام محلی ' بالقز' یا 'هاچاداغی' در هشت کیلومتری مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و با 2 قله به ارتفاع سه هزار و 350 و سه هزار و 655 متر از سلسله کوه های شرق دریاچه ارومیه است.
روی قله جنوبی، استحکامات و قلعه تخت بلقیس قرار دارد؛ ساختمان قلعه مدور و از سنگ بنا شده و می‌توان تصور کرد که از این بنا به عنوان برج دیده‌بانی استفاده می‌شده است.
بین 2 قله کوه، دریاچه بسیار زیبایی قرار دارد که از ذوب شدن برف کوه‌ها به وجود آمده و در بیشتر ماه‌های سال قابل مشاهده است.
آثار معماری قله کوه معروف به دژ بلقیس مربوط به دوره ساسانیان بوده و به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها