رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 353798

داستان ایران واقعیت استیصال اروپا دربرابر آمریکا را آشکارتر می کند

زیمنس آلمان دیگر نمی آید ؛ دیگران هم می روند

ساعت24-مجادله تازه اتحادیه اروپا با رهبری کاخ سفید برسر ایران یکی از نقاط عطف در دورتازه منازعه قدیمی این دوقطب قدرت است. این نقطه ای است که نشان می دهد اتحادیه اروپا قدرت کافی برای رفتن راهی تازه و در خلاف مسی آمریکا را دارد یانه.

خبر48
واقعیت این است که تاهمین امروز سه شنبه 24 اردیبهشت 1397 به تاریخ ایران این راه تازه برای اتحادیه اروپا بسته است. درحالی که به نظر می رسد آلمانها زودتر از فرانسوی ها به این نتیجه رسیده اند که دست کم در حال حاضر نیروی کافی برای گسستن از آمریکا وجودندارد اما امیدوارند شاید انگلستان راهی برای متقاعد کردن ترامپ پیداکند . پس از آنکه وزیر اقتصاد آلمان تاکیدکرد امکان صیانت از منافع شرکتهای اروپایی و آلمانی دربرابر تهدیدهای آمریکا کمتر از اندازه لازم است ، جو کایزر، سخنگوی شرکت زیمنس که از مدیران ارشد یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری اروپا به حساب می آید اعلام کرده است در پی خروج آمریکا از برجام این شرکت دیگر با ایران قرارداد جدیدی امضا نخواهد کرد. اودر گفتگو با تلویزیون سی‌ان‌ان گفته است تصمیم ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها به این معنی است که شرکتش باید خود را با وضعیت جدید تطبیق دهد.کایزر ادامه داد: «چیزی وجود دارد به اسم اولویت نظام سیاسی. اگر این اولویت بگوید 'این کاری است که ما انجام خواهیم داد'، یعنی دقیقا ما هم باید همان کار را انجام بدهیم.» کایزر خطاب به دبیر برنامه «بازارهای نوظهور» در شبکه سی‌ان‌ان گفت که بنابر درک‌اش از وضعیت جاری، شرکت‌های بین‌المللی دیگر اجازه ندارند تا از ایران سفارش جدیدی دریافت کنند وگرنه این احتمال وجود دارد که با اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا مواجه شوند.شرکت زیمنس با سابقه ۱۵۰ ساله در صنعت آلمان پس از غیبت چندساله در ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی به ایران بازگشت و همکاری مجدد خود را با گروه مپنا در زمینه تولید توربین‌های گازی و ژنراتورهای نیروگاهی آغاز کرد. در ژانویه سال ۲۰۱۷ دو طرف قراردادی برای تولید ۱۲ کمپرسور گازی امضاء کردند.زیمنس می‌گوید تحویل سه توربین گازی به ایران فعلا متوقف شده است، اما در هر صورت تجارت با ایران «سهم بسیار کوچکی» از درآمد کلی این شرکت را دربر می‌گیرد.در مقابل زیمنس سالانه ۲۰میلیارد دلار از کار در آمریکا کسب می‌کند (معادل تقریبا ۲۰ درصد درآمد سالانه جهانی زیمنس) و ۵۰ هزار کارمند این شرکت در ایالات متحده مشغول به کار هستند.


تهدید بولتون رادیو فرانسه درتحلیلی که از رفتار و گفتار مدیران دولت ترامپ ارایه کرده می نویسد درحالی که وزیر خارجه آمریکا می گوید قصد تضعیف اروپا را نداریم اما مشاور امنیتی کاخ سفید، جان بولتُن، همان روز هشدار داد که مجازات‌های آمریکا شامل شرکت‌های اروپائی که با جمهوری اسلامی ایران مناسبات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی برقرار کنند نیز می‌شود. این گفتار دوگانه، اروپائیان را در چگونگی «نجات برجام» دچار سرگردانی کرده‌است.مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت که هدف خروج این کشور از توافق اتمی با ایران زیان رساندن به طرفین اروپائی نیست و آمریکا خواستار همکاری نزدیک و گسترده با اروپائیان برای دست یافتن به یک توافق تازۀ اتمی با ایران و مبارزه با «سوء رفتار» این کشور است.وزیر امور خارجۀ آمریکا که با شبکۀ فاکس نیوز گفتگو می‌کرد، در بارۀ اهداف خروج آمریکا از برجام، اظهار امیدواری کرد که بتوان «در روزها و هفته‌های آینده» به توافقی دست یافت که «کارکرد واقعی داشته و امنیت جهان را در برابر سوء رفتار ایران تامین کند». اما بولتون تهدید کرده است که «شرکت های اروپائی طرف داد و ستد و قرارداد با ایران مشمول مجازات‌های آمریکا» قرار خواهند گرفت.وزیر اقتصاد آلمان، پیتر اَلتمایر، پیش از آن نسبت به امکانات تدوین «راه حل‌های ساده» برای محافظت شرکت های اروپائی ابراز تردید کرده و گفته بود آنها برای انطباق خود با مجازات‌های تازه ٩٠ روز مهلت دارند. مشاور امنیتی رئیس جمهوری آمریکا، روز یکشنبه در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی ای.بی.سی بارها تاکید کرد که «هدف آمریکا تغییر رژیم در ایران نیست» بلکه «تضمین عدم دسترسی [این کشور] به سلاح اتمی است». وی نیز همچون مایک پمپئو، گفت که «پیشروی‌های نظامی و تروریستی ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن از سالِ ٢٠١۵ به بعد آغاز شد» و این کشور «تا هنگامی که دونالد ترامپ تصمیم به خروج از برجام گرفت، در حال برهم زدن تعادل خاورمیانه بود».کشورهای اروپائی امضاء کنندۀ برجام و فدریکو موگرینی به نام اتحادیۀ اروپا پایبندی خود را به توافق اتمی با ایران اعلام کرده و در جستجوی بررسی چگونگی اجرای آن پس از خروج امریکا هستند. وزرای أمور خارجۀ فرانسه، انگلستان و آلمان و رئیس دیپلماسی اروپا، روز سه شنبۀ آینده ١۵ ماه مه در بروکسل به این منظور نخست با یکدیگر و سپس به همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف، دیدار و گفتگو می‌کنند.محمد جواد ظریف، به منظور مذاکره با کشورهای امضاء کنندۀ توافق اتمی، روز دوشنبه ١۵ ماه مه وارد مسکو می‌شود. وی پیش از آن در پکن اظهار امیداواری کرد که به منظور اجرای برجام بسرعت یک «چهارچوب روشن میان کشورهای پایبند به این توافق» بدست آید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها