رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 354458

آیا نفت به ۱۰۰ دلار میرسد؟

ساعت24-"برای منع افزایش قیمت به ۱۰۰ دلار، احتمالا شما باید به عربستان برگردید و از آن‌ها بخواهید که بشکه‌های بیشتری وارد بازار کنند".

نفت
با حذف صادرات نفت ایران، مدیریت قیمت نفت به دست روسیه و عربستان خواهد افتاد.


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برجام خارج شد و تمام تحریم‌های کشورش را مجددا علیه ایران برقرار کرد. اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا حداقل ۱۸۰ روز طول می‌کشد. با این حال، قیمت نفت همچنان بالا می‌رود. صعود اخیر قیمت نفت از ۲۰۱۴ به بعد، بی‌سابقه بوده است.


به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، ناظران بازار نفت، هنوز منتظرند ببینند پس از اجرای تحریم‌های نفتی ایران چه اتفاقی برای قیمت نفت می‌افتد.


یک تحلیلگر برجسته به این شبکه گفته هنوز معلوم نیست که پس از توقف عرضه نفت ایران، تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند عربستان سعودی و روسیه، برای متوقف کردن افزایش قیمت نفت، مداخله کنند.


قیمت‌های نفت پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران، افزایش یافت.


هلیما کرافت، رئیس بخش بازار سرمایه در بانک RBC گفته حذف صادرات نفت ایران، برای سایر تولیدکنندگان مانند عربستان بدین معنا خواهد بود که آن‌ها باید برای جبران شکاف، دخالت کنند.


کرافت به سی‌ان‌بی‌سی گفت: " برای منع افزایش قیمت به ۱۰۰ دلار، احتمالا شما باید به عربستان برگردید و از آن‌ها بخواهید که بشکه‌های بیشتری وارد بازار کنند".


هم اکنون، قیمت نفت خام برنت، ۷۸.۷۱ دلار و نفت متوسط غرب تگزاس ۷۱.۳۶. دلار است. افزایش قیمت‌های نفت از سال ۲۰۱۴ تاکنون، به دلیل اجرای استراتژی کاهش تولید توسط کشورهای عضو اوپک و خارج از اوپک بی‌سابقه بوده است.


علاوه براین، قیمت نفت به دلیل انتظارات درباره تاثیر پذیرفتن صادرات نفت ایران از خروج ترامپ از برجام، افزایش یافته است.


انتظار می‌رود که تحریم‌های قبل از برجام و تهدید اعمال تحریم‌های ثانویه بزودی برقرار شوند. اگر تحریم‌های ثانویه آمریکا بازگردند، تجارت شرکت‌های خارجی با ایران دشوار خواهد شد. زیرا این تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی که با سازمان‌ها ایرانی تجارت می‌کنند را هدف قرار می‌دهند.


هم اکنون، کشورهای عضو اوپک و خارج از آن، تولید خودشان را به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز محدود کرده‌اند. حذف نفت ایران و ونزوئلا از بازار، ممکن است باعث خارج شدن یک میلیون بشکه از بازار شود.


کارشناسان سی‌تی‌گروپ مدعی شدند که با حذف نفت ایران و افزایش قمیت به حدود ۸۰ دلار، فرصت را برای روسیه و عربستان جهت بازپس گرفتن سهم‌شان در بازار نفت مهیا خواهد بود.


علاوه بر این، علیرغم کاهش تولید کشورهای اوپک و غیر اوپک، تولید نفت شل آمریکا در حال افزایش است. با بالا رفتن قیمت نفت، این افزایش استمرار خواهد یافت.

فرارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها